Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:03:55
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Benelux795
Vandaag om 18:03:23
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:02:14
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 17:59:18
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door Frank 123
Vandaag om 17:45:38
Rocrail terugstel tijd wissels door AlbertG
Vandaag om 17:37:43
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Wim Vink
Vandaag om 17:24:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:22:20
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 17:13:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:12:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Dave.......
Vandaag om 16:37:20
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Erwin 054
Vandaag om 16:29:08
Artitec goederenwagen door henk
Vandaag om 16:17:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door janw
Vandaag om 15:50:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 15:42:58
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 15:38:28
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 15:34:59
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door wob
Vandaag om 15:16:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:03:35
Roco N.S.diesel elektrische loc 2400 door Tedo
Vandaag om 15:03:08
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door meino
Vandaag om 14:50:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door aad52
Vandaag om 14:25:29
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door daempfer
Vandaag om 13:54:15
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 13:50:14
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Sven VG
Vandaag om 13:10:29
Veevervoer ss/ ns door Edsko Hekman
Vandaag om 12:32:22
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 12:31:48
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:08:59
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 12:08:50
Duitser met hoedje (Beurs Houten) door thevandijks
Vandaag om 11:58:08
  

Auteur Topic: peco code 55 rails monteren  (gelezen 27499 keer)

Baslerli

  • Offline Offline
  • Berichten: 80
peco code 55 rails monteren
« Gepost op: 16 January 2010, 12:21:04 »
Besten,

Onder jullie zijn ongetwijfeld heel veel modelspoorders met uitgebreid ervaring met het monteren van peco code 55 rails (n-spoor). Hebben jullie tips en trics waar ik absoluut op moet letten bij het monteren van zowel de flexrails als de wissels en aandrijvingen.
Ik sta aan het begin van de bouw van een middelgrote baan en twijfel of peco voor een beginner de beste optie is (alternatief zou zijn minitrix). Heb al eerder gevraagd naar storingsgevoeligheid bij n-spoor, maar daar komt peco er toch wel beter vanaf. Daarnaast zijn ze ook nog eens veel mooier en goedkoper.
Echter..... als ik zo op het net neus lijkt de installatie hiervan mij nu niet zo heel eenvoudig.

Hoe denken jullie daarover?
Ieder tip of reply is welkom.

Dank en groet,

Baslerli
Baslerli

n-spoor, digitaal/koploper, tijdperk III-IV, Zwitserland, Peco code 55, Sommerfeldt, Microscale

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17994
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:peco code 55 rails monteren
« Reactie #1 Gepost op: 16 January 2010, 12:39:38 »
Hallo ...?

Citaat
Echter..... als ik zo op het net neus lijkt de installatie hiervan mij nu niet zo heel eenvoudig.

Vertel? Hoe kom je aan die wijsheid? :)

Ik denk dat, als je gewoon netjes en zorgvuldig werkt, het niet uitmaakt welke soort rail je legt. Oke, in H0 finscale gaan leggen vraagt een hoge mate van zorgvuldigheid, maar het Peco materiaal is zeker "fool-proof" genoeg om tegen een stootje te kunnen.

Ofschoon ik H0'er ben kan ik je Peco van harte aanbevelen. Ook in N ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Baslerli

  • Offline Offline
  • Berichten: 80
Re:peco code 55 rails monteren
« Reactie #2 Gepost op: 16 January 2010, 12:46:03 »
Dank je Ronald voor de reactie.

Ik zie nog al eens wat problemen van knikken met flexrails en ingewikkelde schema's bij wisselaansluitingen etc. voorbij komen. Vandaar.
Heb jij nog tips voor de installatie?
Baslerli

n-spoor, digitaal/koploper, tijdperk III-IV, Zwitserland, Peco code 55, Sommerfeldt, Microscale

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26738
    • Pagina van klaas
Re:peco code 55 rails monteren
« Reactie #3 Gepost op: 16 January 2010, 13:09:05 »
Ik zie nog al eens wat problemen van knikken met flexrails en ingewikkelde schema's bij wisselaansluitingen etc. voorbij komen.
Knikken in flexrail kun je voorkomen door zorgvuldig te werken, en vooral niet te haasten. Er zijn mensen die kans zien om in een moordend tempo rails te leggen. Maar als ik flexrail leg dan doe ik soms een hele avond over 1 lengte.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17994
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:peco code 55 rails monteren
« Reactie #4 Gepost op: 16 January 2010, 13:10:00 »
Oke, Klaas heeft al een flex tip ;) Voor Peco bedrading: www.wiringfordcc.com. Daar is een hele sectie puur voor Peco.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:peco code 55 rails monteren
« Reactie #5 Gepost op: 16 January 2010, 13:18:29 »


Peco flex-75 niet geknikt wel gebogen. :)

Ook ik werk de laatste tijd met Peco flexrails-75 en ben er zeer happy mee! Van knikken is geen sprake als je nauwkeurig werkt zoals Klaas al schreef.

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Baslerli

  • Offline Offline
  • Berichten: 80
Re:peco code 55 rails monteren
« Reactie #6 Gepost op: 16 January 2010, 13:38:44 »
Allen,

Dank! voor deze reacties. Is misschien een soort van onterechte onzekerheid of het volledig leggen van de pecorails niet te lastig is voor een starter like me. Hoort waarschijnlijk gewoon bij 't proces van beginnen' ;-)
Die 26,6 mm hartafstand bijv. die bij peco 55 mogelijk is. Levert dat in bochten nog problemen op. Ik ken de NEM normen wel maar wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Dank
Baslerli

n-spoor, digitaal/koploper, tijdperk III-IV, Zwitserland, Peco code 55, Sommerfeldt, Microscale

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2321
    • Somda
Re:peco code 55 rails monteren
« Reactie #7 Gepost op: 16 January 2010, 14:00:38 »
Zoals ik ook per mail zojuist heb gestuurd:

Mijn ervaringen met Peco code 55 in N zijn uitstekend. Met die schakelingen valt het allemaal wel mee hoor.
Ik nodig je van harte uit om eens langs te komen in Houten zodat je kan kijken hoe ik het allemaal heb opgelost.

Wat betreft baanbouw, vergis je niet in het feit dat er alleen maar wissels zijn en flexrail. Dus elk klein stukje, al is het maar 2cm rechte rail tussen 2 wissels, moet je met flexrail maken.
Zorg dat je van alle wissels de E variant hebt (dus b.v. SLE-380F i.p.v. SL-380F). De varianten zonder E hebben geïsoleerde puntstukken waardoor je met langzaam rijdend materieel zeker stil komt te staan. Bij de E-variant moet je alle aansluitende rails bij het puntstuk isoleren.
Het puntstuk schakelt in principe mee met de wissel, maar daarvoor is het vereist dat de wisseltongen strak tegen de biels aanliggen. Dat is helaas niet altijd zo, daarom heb ik gekozen om alle puntstukken te voeden. Welke voeding er op staat is natuurlijk afhankelijk van de wisselstand, daarvoor zijn Tortoise wisselmotoren uitermate geschikt, die hebben 2 ingebouwde relais die meeschakelen met de wisselstand.

De echt ingewikkelde wissels, dus de dubbele kruiswissel en kruising, zou ik even buiten je railplan houden in eerste instantie. Of in ieder geval op een plek waar je pas aan toe komt als je al wat ervaring hebt opgebouwd. Want die zijn wel wat ingewikkelder.

Nogmaals: je bent van harte welkom in Houten, ik ben nog aan het bouwen, dus je kan direct aan de slag met een praktijkcursus :-)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Baslerli

  • Offline Offline
  • Berichten: 80
Re:peco code 55 rails monteren
« Reactie #8 Gepost op: 16 January 2010, 14:11:16 »
Peter,

Dank voor je reply. Heb je op je PM teruggemaild.
Dit zijn tips waar een beginner echt iets aan heeft!

groet,
Baslerli

n-spoor, digitaal/koploper, tijdperk III-IV, Zwitserland, Peco code 55, Sommerfeldt, Microscale

Baslerli

  • Offline Offline
  • Berichten: 80
Re:peco code 55 rails monteren
« Reactie #9 Gepost op: 16 January 2010, 15:21:11 »
Allen,

Hoe buigen jullie de flexrails van peco eigenlijk? is daar een hulpstuk/ gereedschap voor of 'uit de losse pols'?

Baslerli

n-spoor, digitaal/koploper, tijdperk III-IV, Zwitserland, Peco code 55, Sommerfeldt, Microscale

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2321
    • Somda
Re:peco code 55 rails monteren
« Reactie #10 Gepost op: 16 January 2010, 15:22:58 »
Ik doe het gewoon uit de losse pols, ik heb nog nooit meegemaakt dat het knakt.
Ik heb zelfs ooit eens een stukje met een diameter van 55cm gemaakt en dat ging ook prima.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Baslerli

  • Offline Offline
  • Berichten: 80
Re:peco code 55 rails monteren
« Reactie #11 Gepost op: 16 January 2010, 15:26:44 »
Oké, enig idee met welke straal dit overeenkomt van minitrix?
Baslerli

n-spoor, digitaal/koploper, tijdperk III-IV, Zwitserland, Peco code 55, Sommerfeldt, Microscale

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2321
    • Somda
Re:peco code 55 rails monteren
« Reactie #12 Gepost op: 16 January 2010, 15:32:10 »
Nope, ik heb nooit Minitrix gebruikt.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Jos001

  • Offline Offline
  • Berichten: 1270
  • N en G rijder
Re:peco code 55 rails monteren
« Reactie #13 Gepost op: 16 January 2010, 15:33:49 »
Mocht je hulpmiddelen willen gebruiken bij het leggen van flexrails, dan is dit handig:

http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=217734

Peco code 55 blijft na buigen redelijk in model, alle anderen willen direct terugveren naar de rechte stand, dan zijn die hulpklemmetjes erg handig.

Groetjes,
Jos
N-spoor, digitaal met TC
G-spoor, digitaal met LGB-MZS

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2039
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:peco code 55 rails monteren
« Reactie #14 Gepost op: 16 January 2010, 15:44:43 »
Vastzetten met spelden tot de (ballast-)lijm gedroogd is. Ik gebruik zelf witte houtlijm die met water weer los komt, anderen zweren bij boekbinderslijm die met alcohol (spiritus) weel los te halen is. De laatste is flexibeler en zorgt in combinatie met een bedding van kurk of die blauwe laminaat-underlay voor betere geluidsdemping (schijnt het).

Voor de spelden kun je bijvoorbeeld die gekleurde prikbord gevallen nemen die o.a. in de supermarkt (bij mij de C1000) bij de huishoudelijke artikelen hangen. De kleinste radius die ik bij wijze van test zo heb gehaald is iets van 17 cm (dus een cirkel met diameter van 34 cm), heb ik nog een hele tijd als mobiel testbaantje gebruikt...

Een andere techniek die ze bij Railzminiworld toepassen voor H0 rails is eerst tijdelijk vastzetten met revetjes en een parker schroefje, dan de baan goed inrijden (ook digitaal enzo) en alles perfect uitlijnen (volgens mij na te lezen bij hun bouwverslagen). Pas daarna vastzetten met lijm en ballast (de bekende water-lijm-drupje-afwasmiddel-pipet methode).

Lijkt me een ideale methode als je een complex en later moeilijk te corrigeren sporenplan meteen perfect wilt aanleggen. Als je dit met code 55 dus N wilt proberen lukt dat misschien met parker schroefjes met een grote platte kop? Ik heb het zelf nooit geprobeerd...

Knikken komen eigelijk alleen voor bij de raillassen en daar heb je in N meer last van dan met H0. DIt is heel goed te voorkomen door eerst de flexrails aan elkaar te solderen (gaat ook prima zonder lassen!) en daarna pas vast te leggen. Er is wel een ander draadje over het solderen van flexrails. Solderen is sowieso het beste voor de stroom doorvoer.

Stroomloze gedeeltes maak je later door de rails doro te slijpen op de gwenste punten, dus pas als alles met lijm vastligt. De ontstane onderbrekingen kunnen weer opgevild worden met 2-componenten metaallijm (die dus niet geleidt...). Wissels leggen is weer een verhaal apart, ook al vanwege de electrische eigenschappen van de Peco elctro-frogs...
« Laatst bewerkt op: 16 January 2010, 15:59:12 door HansQ »
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix