Doel:€250.00
Donaties:€55.00

Per saldo:€-195.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MRDirect aansturen door JMRI door Robert E
Vandaag om 11:38:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Haradigi
Vandaag om 11:36:47
Probeersel in schaal 0, als dat maar wat wordt! door BartvD
Vandaag om 11:35:53
Nieuwe datum Nederlandse Modelspoordagen Rijswijk, 24-26 sept. ‘21 door Edsko Hekman
Vandaag om 11:34:21
Een nieuw begin in 0 door Huup
Vandaag om 11:32:06
Station Apeldoorn, op foto's en ansichtkaarten door ApeldoRom
Vandaag om 11:28:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 11:19:32
Fleischmann DB BR218-452-1 door stoombr38
Vandaag om 11:12:39
RhB Ge6/6I Messingbouwverslag door MathynK
Vandaag om 11:11:03
De Hef in N schaal... door jowi
Vandaag om 10:46:07
NCS 41-50 / NS 7001-7010 in messing / Spoor-0 door moonlicht
Vandaag om 10:41:12
Baanbouw Bosje77 door Jelmer
Vandaag om 10:38:36
keerlus door Bert_Apd
Vandaag om 10:32:05
Bob Ross tentoonstelling door Tomasso
Vandaag om 10:16:31
CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160 door atte
Vandaag om 09:41:02
Botsing NMBS trein op losgeslagen goederenwagons door Arjan6511
Vandaag om 09:01:45
DR5000 en gelijkstroom door Ronald Koerts
Vandaag om 08:47:01
Projekt 083-338 door Falkenberg
Vandaag om 07:39:31
Trix C-Gleis ballast kleur door Daan in Las Vegas
Vandaag om 03:35:14
Eerste H0, Marklin M-rail modelbaan door hervé
Vandaag om 00:22:36
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:05:11
H0 NS modellen van verlichting voorzien: Sneak Preview door Rob E.
24 oktober 2020, 23:46:00
Stroomdetectie M-Rails en gebruik UTP bekabeling door Klaas Zondervan
24 oktober 2020, 23:30:16
Krokettenkarren en restauraties LS models door Chris2412
24 oktober 2020, 23:25:41
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door charp
24 oktober 2020, 23:05:10
Martin's geknoei met groen.. door bosje77
24 oktober 2020, 22:26:40
Minimale lengte terugmeldsectie door VvKan
24 oktober 2020, 22:10:43
Koppelen Artitec PEC aan Artitec DE-I door Roy van Dijk
24 oktober 2020, 21:59:16
Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen door Duits-lijntjefan
24 oktober 2020, 21:54:32
Rocrail gebruikersgroep door ron.kraaijkamp
24 oktober 2020, 21:46:33
  

Auteur Topic: Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk  (gelezen 26878 keer)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 3786
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
« Reactie #15 Gepost op: 13 januari 2010, 08:46:16 »
Je schrijft; "frontseinen waren ovaal, in het echt recht, is niet veranderd" en daarna ;"aan die lampen is gewerkt". Klopt dat?
Als ik de foto's aanklik, zie ik een 'postzegel' om de lampen van de nieuwe versie. Dus er is iets met de lampen/lampringen gebeurd. Maar ik denk dat de basis voor de verlichting nog steeds de ronde lichtgeleider is die aan de voorzijde van de loc door de ronding  schuin afgesneden is en dan krijg je inderdaad een ovaal.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4374
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
« Reactie #16 Gepost op: 13 januari 2010, 09:21:54 »
Ik houd toch wel twijfels over de gebruikte kleur blauw, de oude komt natuurlijker over. Heeft iemand ze bv. al eens vergeleken met bv de Plan E's van Artitec? Die vind ik qua kleur zelf erg goed.

Bessel
RETROBAHN A.G.

Rob E.

  • Offline Offline
  • Berichten: 2952
  • Modelspoor is emotie...
Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
« Reactie #17 Gepost op: 13 januari 2010, 09:40:57 »
Als ik de foto's aanklik, zie ik een 'postzegel' om de lampen van de nieuwe versie. Dus er is iets met de lampen/lampringen gebeurd. Maar ik denk dat de basis voor de verlichting nog steeds de ronde lichtgeleider is die aan de voorzijde van de loc door de ronding  schuin afgesneden is en dan krijg je inderdaad een ovaal.

De vorige lampen (bij de eerste uitvoeringen van 1989) waren ovaal. Bij deze 'update' zijn ze rond gemaakt (maar ook deze aanpassing is niet helemaal perfect, omdat de moeren voor het vastzetten van de ring van het seinglas ontbreken. ZIe de frontseinen van de NS 2400 van Roco). Daarnaast zijn er nog een aantal aanpassingen gedaan: - draagraam voor eenbeenpanto, - luchtslangen t.h.v. de pantograaf (was bij de oude geen sprake van omdat daar de kap van de pneumatische hefcylinder zat),- stroomafname op de loopassen, - led-verlichting (tja, jammer dat ze geen driepunt- en gele LED's hebben gebruikt), - nieuwe print met DCC interface.

Grn, WT
Gewoon een keer beginnen....

HuibertDeVerschrikkelijke

  • Gast
Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
« Reactie #18 Gepost op: 13 januari 2010, 18:23:07 »
Ik houd toch wel twijfels over de gebruikte kleur blauw, de oude komt natuurlijker over.
Wanneer je doelt op de in de test gebruikte oude 1000: die is vervuild.

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
« Reactie #19 Gepost op: 13 januari 2010, 18:43:06 »
Reactie op de opmerking bij de nummerplaten:

(1008) Nederlandsche hoort Nederlandsche te zijn, is dus wel correct.    En dus niet Nederlandse, zoals het onderschrift foutief vermeldt.

(1003) Klopt dus niet omdat er geen tekst aanwezig is.

Maarten.

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2024
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
« Reactie #20 Gepost op: 13 januari 2010, 19:14:59 »
Reactie op de opmerking bij de nummerplaten:

(1008) Nederlandsche hoort Nederlandsche te zijn, is dus wel correct.    En dus niet Nederlandse, zoals het onderschrift foutief vermeldt.

Niet dus; de 1000'en hadden als enigen Nederlandse op de nummerplaten staan.
Grtz!
Tedo

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2546
Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
« Reactie #21 Gepost op: 13 januari 2010, 19:24:09 »
Klopt! Wat Tedo zegt is helemaal waar. Nederlandse Spoorwegen.
Zie hier: http://www.eloc1000.nl/_borders/1009nummerplaatal.jpg
bron:http://www.eloc1000.nl

Jeroen

We're all riders on this train.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 19307
Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
« Reactie #22 Gepost op: 13 januari 2010, 20:17:13 »
Niet dus; de 1000'en hadden als enigen Nederlandse op de nummerplaten staan.

Hoezo als enige? Niet eens als eerste. De spellingshervorming die veel 'sch' veranderde in 's' is al in 1934 ingevoerd. Nu was 'Nederlandsche Spoorwegen' natuurlijk een eigennaam die door NS zelf moest worden veranderd, maar dat gebeurde al voor de oorlog. De Siks die in 1940 of later werden gebouwd (vanaf nummer 307), kregen ook nummerplaten met 'Nederlandse Spoorwegen'.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Mispoes

  • Huiskat van BNLS en vriend van de Biljettencentrale
  • Offline Offline
  • Berichten: 8454
  • Wer fährt denn da noch Märklin...
Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
« Reactie #23 Gepost op: 13 januari 2010, 20:35:27 »
De Siks die in 1940 of later werden gebouwd (vanaf nummer 307), kregen ook nummerplaten met 'Nederlandse Spoorwegen'.

Da's nieuw voor mij maar het klopt: ik heb een foto van Sik 337 met "Nederlandse Spoorwegen" in het schild.

Maarrr Henk, was het niet "Fleischmann dan weet je wat je doe-hoet..."?
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2010, 20:37:51 door Mispoes »
Sent from my schIldPad with BlaBlatalk

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5022
Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
« Reactie #24 Gepost op: 13 januari 2010, 21:40:13 »
Voor wat betreft Nederlandsche of Nederlandse hebben jullie misschien allemaal een beetje gelijk.

Philotrain heeft de 1000 ook in H0 messing uitgebracht en bovendien zijn de meeste nummers nog bij hun te koop.
Ik heb de hele set van 1001 t/m 1010 en dan valt het volgende op:

1001, 1002 en 1003 hebben Nederlandsche op het schild staan

1004, 1005, 1006, 1007, 1009 en 1010 hebben Nederlandse op het schild staan

1008 weet ik even niet, want die zitten op een groene 1000 van mij en die staat ergens onderop.

Ingekleurde Philotrain schildjes:



Ik vermoed dat de Sik hetzelfde lot beschoren is geweest. De 337 is van een latere levering en heeft vast Nederlandse in het schild staan. Ik heb de nummerplaat 230 bij mijn Werps Sik en daar staat keurig Nederlandsche in. Deze is ook geleverd voor de spellinghervorming in de jaren '30. Volgens mij was de spellinghervorming in 1947, maar dat weet ik niet zeker. Het kan ook 1948 geweest zijn.

mvg,
Ivo

*

Mispoes

  • Huiskat van BNLS en vriend van de Biljettencentrale
  • Offline Offline
  • Berichten: 8454
  • Wer fährt denn da noch Märklin...
Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
« Reactie #25 Gepost op: 13 januari 2010, 21:44:43 »
1001, 1002 en 1003 hebben Nederlandsche op het schild staan

1004, 1005, 1006, 1007, 1009 en 1010 hebben Nederlandse op het schild staan


Zou dit onderscheid te maken kunnen hebben met de in Zwitserland en in Nederland gebouwde Duizenden?
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2010, 21:47:00 door Mispoes »
Sent from my schIldPad with BlaBlatalk

henk

  • Online Online
  • Berichten: 19307
Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
« Reactie #26 Gepost op: 13 januari 2010, 21:49:41 »
Deze is ook geleverd voor de spellinghervorming in de jaren '30. Volgens mij was de spellinghervorming in 1947, maar dat weet ik niet zeker. Het kan ook 1948 geweest zijn.

mvg,
Ivo



De spellingshervorming Marchant is in 1934 van kracht geworden. Dat was de grootste hervorming van allemaal en ging onder andere over de sch.
In 1946 is er samen met België nog een beperkte hervorming geweest, waarbij bijvoorbeeld 'niet rooken' in 'niet roken' veranderde.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5022
Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
« Reactie #27 Gepost op: 13 januari 2010, 21:57:29 »
De spellingshervorming Marchant is in 1934 van kracht geworden. Dat was de grootste hervorming van allemaal en ging onder andere over de sch.
In 1946 is er samen met België nog een beperkte hervorming geweest, waarbij bijvoorbeeld 'niet rooken' in 'niet roken' veranderde.

Zie ook dit artikel. Hier wordt de suggestie gewekt dat tot 1946 kranten en de overheid de oude spelling bleven gebruiken. Nederland en België liepen ook uit de pas met de hervorming. Aangezien de NS toen al/nog semi overheid was is het dus niet raar dat er een overgang in de jaren '40 zit.

Ik weet in elk geval van mijn moeder, destijds in overheidsdienst, dat deze oude spelling toen werd gebruikt.

@Herbie,

Een nieuwe plaat, ik mis de poes

mvg,
Ivo
*

Mispoes

  • Huiskat van BNLS en vriend van de Biljettencentrale
  • Offline Offline
  • Berichten: 8454
  • Wer fährt denn da noch Märklin...
Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
« Reactie #28 Gepost op: 13 januari 2010, 21:59:54 »
de poes is de avatar ontvlucht en blijft weg zolang de plaatjes hier nog verkracht blijven...
Sent from my schIldPad with BlaBlatalk

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10082
Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
« Reactie #29 Gepost op: 13 januari 2010, 22:02:56 »
Wie zit er naast Jaques d'Ancona?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)