BeneluxSpoor.net forum

Materieel => Materieeltests => Topic gestart door: Materieeltest op 12 januari 2010, 22:21:15

Titel: Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
Bericht door: Materieeltest op 12 januari 2010, 22:21:15
Roco 1000, h0
Door: Huibert van Noord

Het voorbeeld

Geschiedenis
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PM_1001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PM_1001.jpg)
1001, ws tijdens afscheidsrit 1981. Foto Patrick Meeder

Al voor de Tweede Wereldoorlog waren er contacten met de Zwitserse fabrikant SLM voor de levering van een aantal electrische locomotieven voor het zich uitbreidende geelectrificeerde net. De lokomotief zou gebruikt moeten kunnen worden voor alle treinsoorten: goederen en personentreinen.
Al in 1942 werden 10 lokomotieven besteld. Door de oorlog kwam de definitieve specificatie pas in 1945 beschikbaar.
Drie lokomotieven van de serie 1000 werden in Zwitserland gebouwd, de zeven overige bij Werkspoor
De asindeling, draaistellocomotieven waren toendertijd nog niet gewoon, was (1A)'Bo(1A). Het bleek geen succes. Was de lok ontworpen met een max. snelheid van 160 kmu, de loop beperkte de snelheid tot een mieze 100kmu. Daardoor kwam de lokomotief vooral voor goederentreinen te rijden.
De eerste loks werden in 1948 geleverd, de laatste in 1949.
Tot 1951 konden twee lokomotieven in treinschakeling rijden. Ook dat bleek geen succes.
De 1000-en werden geleverd in het groen en in 1954 ver-blauwd.
Op 12 december 1981 organiseerde de NVBS een afscheidsrit voor deze markante locomotief. Zij werd opgevolgd door de eersten van een fikse serie 1600-en.

De modellen

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1_69.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1_69.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2_58.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2_58.jpg)
Uitgave 1989

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3_49.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3_49.jpg)
Uitgave 2009
De eerste Roco 1000 verscheen al in 1989. Destijds stond Roco ook al bekend om haar prachtige modellen, en zeker bij het verschijnen van een NS-model was het idolate gehalte van het schrijversgilde en het lezend publiek groot. Kritiek was er vrijwel niet. En dat was ook niet echt nodig. Het model wás gewoon prachtig.
Natuurlijk bouw je in de loop der tijd wel kritiek op.
De frontseinen waren ovaal, in het echt rond. Is niet veranderd. Je moet het wel weten om het te zien, maar toch.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5_27.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5_27.jpg)
1000, 2009: aan die lampen is gewerkt!

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/6_18.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/6_18.jpg)
1000 1989, met verkeerde pantograaf

De nieuwste 1000 is een simpele copie van de in 1989 verschenen 1000. Slechts minimale aanpassingen onderscheiden het toenmalige model van het huidige. Zowaar, er zijn verbeteringen! De bij de oude lok uitwisselbare nummerplaten zijn dat bij de nieuwe uitvoering niet. Maarrrr, daarvoor zijn dan wel drie geëtste nummerplaten bijgevoegd, wat een veel betere indruk maakt dan de oude. Temeer daar in ets Nederlandse spoorwegen is toegevoegd waar dat in plastiek niet kon.
Behalve de eenbeenspantografen is er weinig tot niets aan het uiterlijk veranderd. Die eenbeenspantografen zijn een optische verbetering tov de pantografen uit 1989, die voor geen meter voldeden aan de werkelijkheid. Gelukkig maar. De eenbeens plaatsen de 1008 in de periode na 1972.
Jammer is dan wel dat men bij Roco de installatie van het beruchtroemde omgekeerde L-sein gemist heeft. Op het forum is inmiddels al een oplossing (http://www.beneluxspoor.net/index.php/topic,24213.msg369259.html#msg369259) verschenen!
Onder de locomotief is een kortkoppelmechanisme toegevoegd, een variant die bij de laatst uitgebrachte groene ook al werd toegepast. Bij de eerste duizenden zat het koppelingsmechanisme aan het loopstel. Dat is nu niet meer het geval.
Verder is de baanruimer vervallen en zijn de remblokken anders geplaatst. Da's vreemd. Waarom?
De machinist mag er direct uit. Geen gezicht. En dan allemaal bij Artitec bedelen om Nederlands geklede heren en dames mcn's natuurlijk.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/9_14.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/9_14.jpg)(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_10_13.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_10_13.jpg)
Nederlandsche moet Nederlandse zijn. Die nagels zijn wel subtiel.

Eigenschappen
Uiteraard is een vergelijk van de toegepaste techniek en de rijeigenschappen een vereiste. Beide modellen hebben een motor die via cardan, worm en tandwielen vier assen aandrijft, ondersteund door twee vliegwielen. Beide loks lopen keurig netjes. Zeer langzaam, niet te hard.
Lampjes uit de eerste versie zijn vervangen door meer bij de tijdse LEDs die een keurig lichtbeeld geven. Uiteraard is ook de printplaat aangepast. Een decoder is zo in te steken.
Een verdere aanpassing is de stroomafname van de loopwielen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/7_18.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/7_18.jpg)
Printplaten

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/8_15.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/8_15.jpg)
Onderzijden met op de 1008 extra stroomafname lippen. Zwart staat beter.

Verzorging
De 1008 zit in de standaard Rocodoos, die afgezien van de kleur, ook een copie is van het doosje uit 1989. Bijgeleverd worden zaken als remslangen, fake-koppelingen, kortkoppelingen maar ook handgrepen. Daar is wat merkwaardigs aan de hand. Ze moeten worden ingekort. Wijst de weg vanzelf (niet afknippen maar bij de inkeping afbreken), maar wel vreemd.
Ook de trapjes bij de loopwielen worden apart meegeleverd. Insteken en klaar. En dat elke keer als de kap er even af moet. Oppassen dus. Voor het afhalen van de kap moeten trouwens iig aan 1 kant ook de remslangen en koppeling verwijderd worden. Ikzelf heb dus maar een pincet in het doosje geïntegreerd.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/11_14.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/11_14.jpg)
Onderdelenpakketje

Conclusie
Beide loks zijn mooi. Grappig is dat na een kleine twintig jaar een lok nog zo goed mee kan. Zijn er wensen tav deze lok? Uhm.... Mnee, niet eigenlijk. Of... ja toch... Laat Roco haar ook uitbrengen met de juiste schaarpantografen.
Hoe tevreden kun je zijn?


De Details


Algemeen

Merk: Roco   
Type: NS 1000, eerste levering (1989) en laatste (2009)
Schaal: h0
Tijdperk: (zie onderaan de pagina)III/IV
Catalogusnrs: 62675

Frame:   metaal
Opbouw: kunststof
Gewicht:
Min. Radius:  35,9cm
Koppeling:  beugel zonder KK (1980) en met KK (2009)
Prijs: nvt/169

Testuitvoering: 2ra/2ra
Stroomafname: 4 assen/6assen
Motor:
Verlichting: tweepunts sluit en frontverlichting, wisselend met rijrichting
Decoder: geen
Krachtoverbrenging: via cardan op 4 assen

Vliegwiel: 2/2
Trekkracht: Ruim voldoende

Demontage: Uitbuigen van lokkap, na verwijderen 'losse' onderdelen op de bufferbalk
Zelf aan te brengen onderdelen: onderdelen op de bufferbalk, handgrepen langs de deuren, trapjes, gesloten schorten koppzijden.

Maten    (1:1;1:87;model)

Lengte over de buffers: 16220/18643/186
Hoogte: 4150/47/48
Breedte: 2945/34/34
Wieldiameter: loopwielen: onbekend. Drijfwielen: 1550/17,8/17,6

Rijeigenschappen
Vmax: 160kmu (zie tekst)
V normaal: 100kmu
Vmin: sluipend

Tijdperk indeling (http://home.hccnet.nl/hja.blanke/train/norm/period/period.html) volgens NEM 818
III/IV



Bronnen:
Locserie 1000 website (http://www.elok1000.nl)
draadje materieelbespreking (http://www.beneluxspoor.net/index.php/topic,24213.0.html)


Fotoverantwoording:
Modelfoto's: Huibert van Noord
Grootspoorfoto: collectie Patrick Meeder

Diversen
onderdelenblad (http://www.roco.cc/fileadmin/downloads/Ersatzteilblaetter/62675.pdf)

De 1008 werd ter beschikking gesteld door Kuijpers Hobbyhuis, Utrecht. (http://kuijpers-hobbyhuis.nl/)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_12_15.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_12_15.jpg)
Zo. Naar de sloop!

Naschrift: de gebruikte 1000 uit 1989 is gebruikt voor het plaatsen van juiste pantografen. Dat dat niet is gelukt is duidelijk te zien. Plaatje wordt nog vervangen, maar daar is het nu ff te donker voor... :)
Titel: Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
Bericht door: Mispoes op 12 januari 2010, 22:28:39
De eerste Roco 1000 verscheen al in 1980.

Van 1980 zou ik maar 1989 maken, t.t.v. 150 jaar NS verscheen de 1000...
Titel: Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
Bericht door: HuibertDeVerschrikkelijke op 12 januari 2010, 22:31:30
Ik baseerde me op NSinModel.nl, maar daar staan wel meer rare data. Wordt ff veranderd. Dank.
Titel: Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
Bericht door: henk op 12 januari 2010, 22:32:21
Leuk Huibert.
Maar wat is een desolaat schrijversgilde in deze context? Moet dat niet idolaat zijn?
Titel: Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
Bericht door: HuibertDeVerschrikkelijke op 12 januari 2010, 22:34:28
Gut, daar zeg je wat. gooien we dr ook nog ff in. Zijn toch bezig. Nog meer wensen?;)
Titel: Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
Bericht door: Mispoes op 12 januari 2010, 22:40:48
Nog meer wensen?;)

Jawel, ik mis nog de vergelijking met de biezen. Het getoonde model heeft biezen die recht aflopen, in het echt, en nu ook bij de nieuwe 1008 lopen die schuinafgerond af. Overigens hadden de laatste blauwe exemplaren uit 1990 de juiste afronding ook al gekregen. 
Titel: Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
Bericht door: HuibertDeVerschrikkelijke op 12 januari 2010, 22:44:54
Verdomd, dat was me nog nooit opgevallen. Ik heb dus een bijzonder exemplaar  hier??
Titel: Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
Bericht door: JAB van Ree op 12 januari 2010, 22:53:43
Van 1980 zou ik maar 1989 maken, t.t.v. 150 jaar NS verscheen de 1000...

En dan "Grappig is dat na een kleine dertig jaar een lok nog zo goed mee kan." veranderen in "twintig jaar" ;D
Titel: Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
Bericht door: prutser op 12 januari 2010, 22:56:14
Je schrijft; "frontseinen waren ovaal, in het echt recht, is niet veranderd" en daarna ;"aan die lampen is gewerkt". Klopt dat?

Foto's mogen ook nog wel een tikkie lichter.

Groet Stephan.
Titel: Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
Bericht door: Fred van E op 12 januari 2010, 22:57:52
Leuk verslag

Ik heb er eentje van de oude uitgave.
Zelf decodertje ingezet werkt prima, alleen bij het omkeren van de rijrichting flikkeren alle lampen een paar keer.
Lijkt wel een flipperkast.
Verder hangen de buitenste wielen een beetje lui boven de rails, dan wel draaien dan weer niet draaien.
En een geluid waar de Trix 1200 zich mee kan wedijveren.
Maar t blijft een mooi model.

Fred
Titel: Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
Bericht door: Mispoes op 12 januari 2010, 23:05:05
Verdomd, dat was me nog nooit opgevallen. Ik heb dus een bijzonder exemplaar  hier??

Omdat ik het zo'n opvallende kenmerk vond van de 1000 viel het mij direct op in 1989, alleen kon ik er slechts in eigen kring over zeuren... Want fora als deze hadden we toen nog niet. Ja, we konden een briefkaart naar de RailHobby sturen (papa wat is een briefkaart?)...
 
Nee, veruit de meeste oude 1000'en hadden een "rechte" bies. De laatste productierun kreeg de juiste biezen zoals die nu ook op de 1008 te vinden is. Heel even was ik bang dat het foutje van 20½ jaar geleden vergeten zou zijn...
Titel: Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
Bericht door: mDDM op 12 januari 2010, 23:12:02
Ik heb een AC-versie. Bij een van de drijfassen zit de electrische contactlip die van bovenaf op de flens hoort te drukken, scheef. Hierdoor schiet ie naast de flens, wanneer de as in een boog zijdelings moet verschuiven. De lip drukt dan gedeeltelijk op de wielband. Als de as dan weer naar de middenstand verschuift, blijft de flens een beetje haken achter de lip, maar de as komt uiteindelijk wel weer in de goede positie zonder ontsporing.

Ik zie op de foto van de onderzijde van de loc dat deze hetzelfde probleem heeft (tweede drijfas van links, "onderste" wiel).
Titel: Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
Bericht door: Gerrit F op 12 januari 2010, 23:19:38
De baanschuiver is in het draadje van Vernieuwde Roco NS 1000 (http://www.beneluxspoor.net/index.php/topic,24213.105.html) ook al naar voren gebracht.
Ik heb toen de beide uitvoeringen onder el kaar op het forum geplaatst. Ook heb ik deze met originele tekeningen van de 1000 vergeleken.
De baanschuivers zijn vervallen en ook de remblokken en zijn houders zijn veranderd.
Deze zijn ook niet conform het origineel.
De oude versie was, wat dat betreft, nog de beste uitvoering.
Het afbeelding uit het Utrechts Archief (http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1940-1950/164408) laat dit ook goed zien.
Ook op de site van Eloc 1000 (http://www.eloc1000.nl/) staat nog een duidelijke (http://www.eloc1000.nl/1004_1104_26-07-78.jpg) afbeelding.
Titel: Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
Bericht door: Menno op 13 januari 2010, 01:13:25
Hoewel modelbesprekingen niet echt mijn ding zijn, heb ik het toch met plezier gelezen.

Een paar dingen waar ik me aan ergerde, zeker omdat het een moderator betreft: de zo nu en dan opduikende msn-taal: ws  (waarschijnlijk?) iig en dat soort dingen, en toch wel vele afkortingen: niet alleen vind ik dat vervelend om te lezen, ik verwacht het ook niet in de bespreking die door een moderator geschreven is  ;)

Kleinigheidje, ergens in het begin staat dit: 'Drie lokomotieven van de serie 100...' (klopt dat wel? Ik ben niet zo thuis in deze serie, en weet dus ook niet of ze misschien met 100 begonnen zijn en snel naar de 1000 overgestapt zijn, maar het viel me op)

Nog een kleinigheidje: 'Bij de eerste duizenden zat de koppelingsmechanisme aan het loopstel.'
Titel: Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
Bericht door: Mispoes op 13 januari 2010, 08:33:08
'Drie lokomotieven van de serie 100...' (klopt dat wel? Ik ben niet zo thuis in deze serie, en weet dus ook niet of ze misschien met 100 begonnen zijn en snel naar de 1000 overgestapt zijn, maar het viel me op)

Wat denk je zelf?
Titel: Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
Bericht door: Gert Arkema op 13 januari 2010, 08:46:16
Je schrijft; "frontseinen waren ovaal, in het echt recht, is niet veranderd" en daarna ;"aan die lampen is gewerkt". Klopt dat?
Als ik de foto's aanklik, zie ik een 'postzegel' om de lampen van de nieuwe versie. Dus er is iets met de lampen/lampringen gebeurd. Maar ik denk dat de basis voor de verlichting nog steeds de ronde lichtgeleider is die aan de voorzijde van de loc door de ronding  schuin afgesneden is en dan krijg je inderdaad een ovaal.
Titel: Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
Bericht door: Besselspoor op 13 januari 2010, 09:21:54
Ik houd toch wel twijfels over de gebruikte kleur blauw, de oude komt natuurlijker over. Heeft iemand ze bv. al eens vergeleken met bv de Plan E's van Artitec? Die vind ik qua kleur zelf erg goed.

Bessel
Titel: Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
Bericht door: Rob E. op 13 januari 2010, 09:40:57
Als ik de foto's aanklik, zie ik een 'postzegel' om de lampen van de nieuwe versie. Dus er is iets met de lampen/lampringen gebeurd. Maar ik denk dat de basis voor de verlichting nog steeds de ronde lichtgeleider is die aan de voorzijde van de loc door de ronding  schuin afgesneden is en dan krijg je inderdaad een ovaal.

De vorige lampen (bij de eerste uitvoeringen van 1989) waren ovaal. Bij deze 'update' zijn ze rond gemaakt (maar ook deze aanpassing is niet helemaal perfect, omdat de moeren voor het vastzetten van de ring van het seinglas ontbreken. ZIe de frontseinen van de NS 2400 van Roco). Daarnaast zijn er nog een aantal aanpassingen gedaan: - draagraam voor eenbeenpanto, - luchtslangen t.h.v. de pantograaf (was bij de oude geen sprake van omdat daar de kap van de pneumatische hefcylinder zat),- stroomafname op de loopassen, - led-verlichting (tja, jammer dat ze geen driepunt- en gele LED's hebben gebruikt), - nieuwe print met DCC interface.

Grn, WT
Titel: Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
Bericht door: HuibertDeVerschrikkelijke op 13 januari 2010, 18:23:07
Ik houd toch wel twijfels over de gebruikte kleur blauw, de oude komt natuurlijker over.
Wanneer je doelt op de in de test gebruikte oude 1000: die is vervuild.
Titel: Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
Bericht door: maartenvanderburgt op 13 januari 2010, 18:43:06
Reactie op de opmerking bij de nummerplaten:

(1008) Nederlandsche hoort Nederlandsche te zijn, is dus wel correct.    En dus niet Nederlandse, zoals het onderschrift foutief vermeldt.

(1003) Klopt dus niet omdat er geen tekst aanwezig is.

Maarten.
Titel: Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
Bericht door: Tedo op 13 januari 2010, 19:14:59
Reactie op de opmerking bij de nummerplaten:

(1008) Nederlandsche hoort Nederlandsche te zijn, is dus wel correct.    En dus niet Nederlandse, zoals het onderschrift foutief vermeldt.

Niet dus; de 1000'en hadden als enigen Nederlandse op de nummerplaten staan.
Titel: Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
Bericht door: Thowra op 13 januari 2010, 19:24:09
Klopt! Wat Tedo zegt is helemaal waar. Nederlandse Spoorwegen.
Zie hier: http://www.eloc1000.nl/_borders/1009nummerplaatal.jpg (http://www.eloc1000.nl/_borders/1009nummerplaatal.jpg)
bron:http://www.eloc1000.nl

Jeroen

Titel: Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
Bericht door: henk op 13 januari 2010, 20:17:13
Niet dus; de 1000'en hadden als enigen Nederlandse op de nummerplaten staan.

Hoezo als enige? Niet eens als eerste. De spellingshervorming die veel 'sch' veranderde in 's' is al in 1934 ingevoerd. Nu was 'Nederlandsche Spoorwegen' natuurlijk een eigennaam die door NS zelf moest worden veranderd, maar dat gebeurde al voor de oorlog. De Siks die in 1940 of later werden gebouwd (vanaf nummer 307), kregen ook nummerplaten met 'Nederlandse Spoorwegen'.
Titel: Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
Bericht door: Mispoes op 13 januari 2010, 20:35:27
De Siks die in 1940 of later werden gebouwd (vanaf nummer 307), kregen ook nummerplaten met 'Nederlandse Spoorwegen'.

Da's nieuw voor mij maar het klopt: ik heb een foto van Sik 337 met "Nederlandse Spoorwegen" in het schild.

Maarrr Henk, was het niet "Fleischmann dan weet je wat je doe-hoet..."?
Titel: Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
Bericht door: Ivo tB op 13 januari 2010, 21:40:13
Voor wat betreft Nederlandsche of Nederlandse hebben jullie misschien allemaal een beetje gelijk.

Philotrain heeft de 1000 ook in H0 messing uitgebracht en bovendien zijn de meeste nummers nog bij hun te koop.
Ik heb de hele set van 1001 t/m 1010 en dan valt het volgende op:

1001, 1002 en 1003 hebben Nederlandsche op het schild staan

1004, 1005, 1006, 1007, 1009 en 1010 hebben Nederlandse op het schild staan

1008 weet ik even niet, want die zitten op een groene 1000 van mij en die staat ergens onderop.

Ingekleurde Philotrain schildjes:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P8290165_Medium.jpg)

Ik vermoed dat de Sik hetzelfde lot beschoren is geweest. De 337 is van een latere levering en heeft vast Nederlandse in het schild staan. Ik heb de nummerplaat 230 bij mijn Werps Sik en daar staat keurig Nederlandsche in. Deze is ook geleverd voor de spellinghervorming in de jaren '30. Volgens mij was de spellinghervorming in 1947, maar dat weet ik niet zeker. Het kan ook 1948 geweest zijn.

mvg,
Ivo

Titel: Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
Bericht door: Mispoes op 13 januari 2010, 21:44:43
1001, 1002 en 1003 hebben Nederlandsche op het schild staan

1004, 1005, 1006, 1007, 1009 en 1010 hebben Nederlandse op het schild staan


Zou dit onderscheid te maken kunnen hebben met de in Zwitserland en in Nederland gebouwde Duizenden?
Titel: Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
Bericht door: henk op 13 januari 2010, 21:49:41
Deze is ook geleverd voor de spellinghervorming in de jaren '30. Volgens mij was de spellinghervorming in 1947, maar dat weet ik niet zeker. Het kan ook 1948 geweest zijn.

mvg,
Ivo



De spellingshervorming Marchant is in 1934 van kracht geworden. Dat was de grootste hervorming van allemaal en ging onder andere over de sch.
In 1946 is er samen met België nog een beperkte hervorming geweest, waarbij bijvoorbeeld 'niet rooken' in 'niet roken' veranderde.
Titel: Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
Bericht door: Ivo tB op 13 januari 2010, 21:57:29
De spellingshervorming Marchant is in 1934 van kracht geworden. Dat was de grootste hervorming van allemaal en ging onder andere over de sch.
In 1946 is er samen met België nog een beperkte hervorming geweest, waarbij bijvoorbeeld 'niet rooken' in 'niet roken' veranderde.

Zie ook dit artikel (http://geschiedenis.vpro.nl/artikelen/42418585/). Hier wordt de suggestie gewekt dat tot 1946 kranten en de overheid de oude spelling bleven gebruiken. Nederland en België liepen ook uit de pas met de hervorming. Aangezien de NS toen al/nog semi overheid was is het dus niet raar dat er een overgang in de jaren '40 zit.

Ik weet in elk geval van mijn moeder, destijds in overheidsdienst, dat deze oude spelling toen werd gebruikt.

@Herbie,

Een nieuwe plaat, ik mis de poes

mvg,
Ivo
Titel: Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
Bericht door: Mispoes op 13 januari 2010, 21:59:54
de poes is de avatar ontvlucht en blijft weg zolang de plaatjes hier nog verkracht blijven...
Titel: Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
Bericht door: stig op 13 januari 2010, 22:02:56
Wie zit er naast Jaques d'Ancona?
Titel: Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
Bericht door: Mispoes op 13 januari 2010, 22:05:46
Mevrouw Kemp

Philoschild 1008 heeft Nederlandse als tekst.
Titel: Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
Bericht door: maartenvanderburgt op 14 januari 2010, 12:18:34
Weer veel bijgeleerd.
Maar voordat beweerd gaat worden dat het zo hoort:  waar zijn de letters in het schild van de 1003 gebleven ??  (met als ik het goed begrepen heb  Nederlandsche).

Maarten
Titel: Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
Bericht door: henk op 14 januari 2010, 12:25:46
Bij de 1008 hoort het in ieder geval zo en bij de oude 1003 zaten nog van die dikke kunststof schilden waar alleen een nummer op stond.
Titel: Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
Bericht door: Dpc Fo op 14 januari 2010, 12:34:44
Leuke discussie over dat Nederlands(ch)e! Om het nog wat leuker te maken :P: De NS heet pas sinds 6 maart 1964 officieel N.V. Nederlandse Spoorwegen i.p.v. N.V. Nederlandsche Spoorwegen. Al die nummerplaten met "Nederlandse" waren dus eigenlijk hun tijd ver vooruit, tenminste als je uitgaat van Nederlandse Spoorwegen als bedrijfsnaam en niet als Nederlandse spoorwegen (voor de goede verstaander).

grt. Carlo
Titel: Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
Bericht door: maartenvanderburgt op 14 januari 2010, 14:52:24
en bij de oude 1003 zaten nog van die dikke kunststof schilden waar alleen een nummer op stond.

Dus fout ?????

Maarten
Titel: Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
Bericht door: henk op 14 januari 2010, 14:55:36
Ja, hoort wel tekst bij.
Titel: Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
Bericht door: henk op 14 januari 2010, 15:39:21
Maarrr Henk, was het niet "Fleischmann dan weet je wat je doe-hoet..."?

Ook.
Daartussen hoorde naar mijn herrinnering in een Fleischmann reclame altijd de scene waarbij iemand per ongeluk op de rails ging staan die dan natuurlijk helemaal heel bleef. Dit ter verwijzing naar de rails van een zekere andere fabrikant waarbij je dat niet hoefde te proberen.
Titel: Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
Bericht door: Johan Keuterink op 24 januari 2010, 21:00:24
Hallo allemaal,

Weet één van jullie of de 1008 door de R1 radius kan rijden? Ik wil deze locomotief graag hebben maar ik weet niet of hij door R1 bochten kan. De binnenste ring van mijn baan is namelijk R1.

Alvast bedankt!

Greetz Johan

Titel: Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
Bericht door: Brigitte op 24 januari 2010, 21:17:56
In de R1 bochten van Marklin C-rails doet ie het prima  (y) Lijkt me dat andere R1 bochten ook geen probleem zijn.
Titel: Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
Bericht door: Johan Keuterink op 24 januari 2010, 21:27:10
Hallo Brigitte,

bedankt voor je snelle reactie!
Ik heb zelf profirail van fleischmann  ;)

maar als die bij jou op R1 rijdt, zal die dat bij mij ook wel doen  ;D.

Dan ga ik nog even doorsparen want ik vind het een erg mooie loc!

Nogmaals bedankt!

Greetz Johan
Titel: Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
Bericht door: ZwolsBas op 24 januari 2010, 22:36:02
ligt het nou aan mij dat geen 1 foto werkt ?

Ik zie namelijk niks.
Titel: Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
Bericht door: spoorzeven op 24 januari 2010, 22:51:37
ligt het nou aan mij dat geen 1 foto werkt ?

Ik zie namelijk niks.

Hier hetzelfde. Hoeveel draadjes over de 1000 zijn er trouwens inmiddels? Wordt het geen tijd die in elkaar te modereren?
Titel: Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
Bericht door: Remco. op 24 januari 2010, 22:56:29
Dit is het materieeltest draadje van de 1000, er is er ongetwijfeld nog 1 bij materieelbespreking en dat is het voor zover ik weet :)

Gr. Remco.
Titel: Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
Bericht door: HuibertDeVerschrikkelijke op 25 januari 2010, 19:14:20
Fotoos zijn mij even een raadsel: Ik ga Peter ff activeren!
Titel: Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
Bericht door: Rob Bogers op 07 februari 2010, 11:14:55
Huibert, ook ik zie de foto's niet, en dat lijkt mij nu juist erg belangrijk anders plaats je ze niet. Graag actie gewenst. Ik ben erg in het onderwerp geinteresseerd.
Titel: Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
Bericht door: HuibertDeVerschrikkelijke op 07 februari 2010, 13:17:54
Done. Fotooos waren tijdens backupsessie verdwenen.
Titel: Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
Bericht door: Rob Bogers op 09 februari 2010, 09:24:17
Bedankt voor het herplaatsen van de foto's, mooi onderwerp.
Titel: Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
Bericht door: Bartje81 op 13 februari 2010, 19:28:01
Weet iemand trouwens of de stroomafnemers/wielcontacten van de nieuwe 1000 ook voor de oude te gebruiken zijn? De wielen van mijn (oude) 1000 rijden tegenwoordig zo'n beetje door de stroomafname strookjes heen, dus die mogen wel bijna vervangen worden, denk ik.  :P
Titel: Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
Bericht door: kevinhhw op 13 februari 2010, 19:44:45
daar zit noch behoorlijk verschil in hoor (y)
Titel: Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
Bericht door: Mark Verheulen op 05 april 2010, 15:47:55
Hallo,

ik zit eraan te denken een NS 1000 aan te schaffen maar ik heb een klein pietpeuterig vraagje.

Kan deze door een R1 bocht?

Mvg, Mark
Titel: Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
Bericht door: klusser op 05 april 2010, 16:17:49
Mark,
Zie de tekst op de derde pagina van deze draad (y)

Groet Wim.
Titel: Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
Bericht door: Mark Verheulen op 05 april 2010, 16:31:59
 :-X sorry, beetje te snel gevraagd :-\

Mvg, mark