Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stalen rijtuigen van NS door Rob Ellerman
Vandaag om 20:31:50
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Ellerman
Vandaag om 20:29:56
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Ronald Halma
Vandaag om 20:13:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:08:16
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 20:07:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 20:02:27
H0 U-vormig Pendel-rangeer baantje - door Ronald Halma
Vandaag om 19:41:10
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 19:39:26
Magneet koppelingen voor Bemo door Rob Ellerman
Vandaag om 19:39:09
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 19:06:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 18:46:43
Aachenau West door Vroeger
Vandaag om 18:13:54
MiWuLa door Olav
Vandaag om 17:29:24
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 17:21:08
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
Vandaag om 17:18:13
23 augustus modelspoorbeurs Houten door nighttrain1
Vandaag om 17:04:20
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 16:42:47
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:29:51
Swalbenburg, N modulebaan door Bjor
Vandaag om 16:08:56
maatvoering AKI door MOVisser
Vandaag om 15:46:52
br 041 334-4 Fleischmann H0 door 008200
Vandaag om 15:31:19
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 15:29:40
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Ronald Halma
Vandaag om 15:09:55
NS-seinen bij en in een splitsingsstation door 1200blauw
Vandaag om 14:20:57
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 13:55:17
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door Biesje
Vandaag om 13:03:12
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door HugoB123
Vandaag om 12:45:33
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Jelmer
Vandaag om 09:20:08
Eyro Interlaken door Bas, Dordrecht
Vandaag om 08:52:15
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door Sven
21 August 2025, 23:24:08
  

Auteur Topic: Vernieuwde Roco NS 1000  (gelezen 90686 keer)

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18622
    • Het Groterdam Project
Re:Vernieuwde Roco NS 1000
« Reactie #135 Gepost op: 23 December 2009, 14:13:34 »
okidokie.

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 935
Re:Vernieuwde Roco NS 1000
« Reactie #136 Gepost op: 23 December 2009, 14:15:46 »
Wel jammer dat tegenwoordig overal die witte leds in worden gestopt, want m.i. horen de frontseinen van de 1000 veel geler te zijn.

Groet,
Edwin

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4305
    • Gouda in H0
Re:Vernieuwde Roco NS 1000
« Reactie #137 Gepost op: 23 December 2009, 14:38:13 »
    ...
    • de schuitjes op de pantografen hebben puntjes; die heb ik nog nooit op een NS lok gezien: moeten meer driehoekvormig zijn (Bernd, kom maar op!)
    ...

    hier liggen zo'n 300 schuitjes klaar, maar nu eerst de kerst afwachten. Komt dan wel nog wat info over...
    Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
    OBB bezoekje: 2008

    Besselspoor

    • Offline Offline
    • Berichten: 5348
    • Team Mitropa - OHMB
    Re:Vernieuwde Roco NS 1000
    « Reactie #138 Gepost op: 23 December 2009, 14:41:29 »
    Wel jammer dat tegenwoordig overal die witte leds in worden gestopt, want m.i. horen de frontseinen van de 1000 veel geler te zijn.

    Groet,
    Edwin
    Dat wordt de IRM oplossing: de gele merkstift er over, of een velletje transparant geel er in. Gewoon 1 zo'n A4 plastic insteekmapje, kun je een heel materieelpark mee doen ;)
    RETROBAHN A.G.

    Remco.

    • Offline Offline
    • Berichten: 6325
    Re:Vernieuwde Roco NS 1000
    « Reactie #139 Gepost op: 23 December 2009, 15:47:21 »
    okidokie.

    Bij deze:

    Op deze foto zien we de binnenkant van de kap:



    Hier zit de cabine in en het dakje van de cabine. Wat je nu eerst doet is voorzichtig de cabine er uit halen, dit gaat prima en erg soepel. ( Inclusief lichtgeleider )
    Daaronder zit het dakje, deze haal je er uit door naar achter te trekken, gaat ook, zit ietsjes strakker maar kan prima.

    Dan blijft daar de lichtgeleider over, die ziet er zo uit:


    Artist impression ;D

    In het grijze dakje wat over de lichtgeleider zit maak je een gaatje aan de kant waar de lichtgeleider van het frontsein zit ( Dus de kant waar geen inham zit voor de sluitsein geleider!! )

    Nu haal je de lichtgeleider er even uit en plak je op de aangegeven plek een ledje erop. Vervolgens 2 draadjes er aan solderen ( Of andersom, wat je prettig vindt )

    En dan een stukje tape er om heen om te voorkomen dat je lekkage krijgt naar het andere top sein.



    Vervolgens plaats je de lichtgeleider terug, dan de draadjes door het gaatje in het dakje en het dakje terug plaatsen in de kap, zorg ervoor dat deze weer onder de ramen klemt!

    Dan plaats je de cabine terug en heb je alleen nog 2 draadjes aan te sluiten:



    Dat doe je bij de rode pijlen, ( Ik ben helaas ff vergeten wat ook alweer - en + is, maar daar ben je gauw genoeg achter, even proberen of het werkt of niet en anders omdraaien )

    Vervolgens kun je ook nog indien gewenst de sluitseinen schakelbaar maken. De zwarte pijl wijst naar het weerstandje achter de sluitsein led. Als je de weerstand wil gebruiken moet je hem aan de kant die naar het midden vd lok wijst los solderen en daar aux 1 of aux 2 ( Groen of paarse draad ) op verbinden. Je kan ook de weerstand eruit solderen en een eigen weerstand + draad plaatsen op het soldeereilandje wat naar het ledje wijst ( Daar waar de weerstand op zat )

    Vrij eenvoudig te doen allemaal :)

    Gr. Remco

    Rob Ellerman

    • Online Online
    • Berichten: 5408
    • Modelspoor is emotie...
    Re:Vernieuwde Roco NS 1000
    « Reactie #140 Gepost op: 23 December 2009, 16:11:30 »
    Een dergelijk verhaal over de derde pit id ooit, in een grijs verleden (RH 92/1/36) ook eens in Railhobby beschreven. Roco had toen ook de modellen zonder derde pit uitgebracht. Artikel gaat over de ombouw naar de 1008 met eenbeenpanto's (hoe toevallig... ;D)
    Ik kan niet ff gauw een scan maken want m'n hele RH archief staat bij m'n schoonouders opgeslagen ivm een interne verhuizing... Ik zou ook moeten kijken of de lichtgeleiders ook veranderd zijn. Wat ik al wel een beetje suf vind is dat ze blauwwitte LEDs hebben gebruikt ipv gele.
    Tbinnebarretije…

    Northlander1983

    • Gast
    Re:Vernieuwde Roco NS 1000
    « Reactie #141 Gepost op: 23 December 2009, 17:02:14 »
    Als ik het goed begrijp is er EEN led voor de front en EEN led voor de sluitverlichting (asymetrisch geplaatst).
    De helderheid en sterkte van beide front en of sluitseinen, hebben deze dezelfde sterkte of brand de ene iets feller dan de andere?

    Top model van Roco (zoals gewend) en Remco bedankt voor je uitleg omtrent derde frontsein.

    Chris

    • Offline Offline
    • Berichten: 18622
      • Het Groterdam Project
    Re:Vernieuwde Roco NS 1000
    « Reactie #142 Gepost op: 23 December 2009, 17:03:58 »
    Seintjes branden netjes gelijk en even fel.  (y)

    Jos B.

    • NS 1607 Vlissingen
    • Offline Offline
    • Berichten: 6442
    • Zal 't gaan, ja!
      • Tramlijn Maastricht-Vaals
    Re:Vernieuwde Roco NS 1000
    « Reactie #143 Gepost op: 23 December 2009, 17:07:15 »
    Als ik het goed begrijp is er EEN led voor de front en EEN led voor de sluitverlichting (asymetrisch geplaatst).
    De helderheid en sterkte van beide front en of sluitseinen, hebben deze dezelfde sterkte of brand de ene iets feller dan de andere?

    Top model van Roco (zoals gewend) en Remco bedankt voor je uitleg omtrent derde frontsein.

    Dus eigenlijk net zoals de manier hoe de gloeilampjes bij de oudere variant zijn geplaatst dus??


    Jos.
    De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

    En was 1680 cm Lang
    (Rotterdam, 2009)

    NS 1100

    • Offline Offline
    • Berichten: 1485
    Re:Vernieuwde Roco NS 1000
    « Reactie #144 Gepost op: 23 December 2009, 17:23:39 »
    Hmm, ik ben nu wel heel erg aan het twijfelen! Ik wilde eerst eens wachten op de blauwe variant met vishaken en 2-beens panto's, maar deze is natuurlijk ook erg stoer... Twijfeltwijfeltwijfel! Wie helpt me? :P

    Remco.

    • Offline Offline
    • Berichten: 6325
    Re:Vernieuwde Roco NS 1000
    « Reactie #145 Gepost op: 23 December 2009, 17:25:20 »
    Koop hem dan gewoon ;D

    Gr. Remco.

    Daan!

    • Offline Offline
    • Berichten: 4556
    Re:Vernieuwde Roco NS 1000
    « Reactie #146 Gepost op: 23 December 2009, 17:28:18 »
    nog beter: allebei (y)

    Ik zou gewoon een afweging maken naar wat je gevoel zegt. Wat bij mij wel vaak geldt: uit het oog, uit het hart.

    JAB van Ree

    • Offline Offline
    • Berichten: 3796
      • Stichting Historisch Dieselmaterieel
    Re:Vernieuwde Roco NS 1000
    « Reactie #147 Gepost op: 23 December 2009, 17:40:03 »
    nog beter: allebei (y)

    Precies ! Was ook mijn plan... (nadat ik mijn oude blauwe net op tijd had verkocht)
    1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
    1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

    NS 1100

    • Offline Offline
    • Berichten: 1485
    Re:Vernieuwde Roco NS 1000
    « Reactie #148 Gepost op: 23 December 2009, 17:45:37 »
    Inmiddels toch maar besteld! 8)

    Vond dat ik dit jaar sowieso erg rustig ben geweest: heb 'slechts' 4 Artitec plan E's, een Roco Hippel en een Liliput staalrollenwagen gekocht. Dus die 1000 kan er dit jaar nog wel bij. :)

    Zo'n eenbeensvariant past denkelijk ook net wat beter tussen de rest van mijn materieel, want het oogt net wat flitsender/moderner dan een 1000 met tweebeenspanto's.

    tinus

    • Offline Offline
    • Berichten: 1540
    Re:Vernieuwde Roco NS 1000
    « Reactie #149 Gepost op: 23 December 2009, 17:56:51 »
    Chris,

    Bedankt voor het mooie verslag!!
    Begin nu toch wel wat te twijfelen...

    Tinus.