Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Oosterspoor
Vandaag om 01:09:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
23 September 2025, 23:21:32
Raadplaatje door grossraumwagen
23 September 2025, 23:13:58
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald Halma
23 September 2025, 22:45:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
23 September 2025, 22:30:46
NS 3502 van zwart naar groen door prutser
23 September 2025, 22:09:18
Pfarrerwinkel bahn door DJV
23 September 2025, 21:36:03
Roco traxx 'Eurocity' door Daan!
23 September 2025, 20:15:46
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door Ronald Halma
23 September 2025, 20:10:51
Da's Daz 2 door Huup
23 September 2025, 17:46:45
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
23 September 2025, 17:21:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
23 September 2025, 16:53:02
Haperende locs door BartvD
23 September 2025, 16:52:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
23 September 2025, 16:42:41
LIMA IRM Cardanassen door Bierwagen
23 September 2025, 16:31:58
Standerdmolen door Ronald Halma
23 September 2025, 16:22:50
Ons woonkamer pendelbaantje 480x20cm door BartvD
23 September 2025, 16:15:48
Showdagen herfstvakantie 2025 in Nunspeet door arnaud-ns/htm
23 September 2025, 16:10:31
Veevervoer ss/ ns door klusser
23 September 2025, 13:57:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
23 September 2025, 13:30:51
De modeltreinen van Spoorijzer door NS264
23 September 2025, 13:26:01
De Projecten van RetroJack door RetroJack
23 September 2025, 12:58:46
Digitale Infodag 2025 Ermelo (20 september) door Ben
23 September 2025, 12:30:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
23 September 2025, 12:24:47
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
23 September 2025, 10:33:32
lima spoor N lok schoonmaken door Klaas Zondervan
23 September 2025, 10:02:05
Pendel module door Klaas Zondervan
23 September 2025, 09:56:43
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
23 September 2025, 09:07:20
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
23 September 2025, 08:57:05
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
23 September 2025, 00:10:44
  

Auteur Topic: Boppard in N  (gelezen 899288 keer)

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2877
Re:Boppard in N
« Reactie #2265 Gepost op: 22 May 2009, 23:37:53 »
Hoi Jeroen, op de foto's die je nu gepost hebt is het heel wat beter te zien wat je aan de 139er gedaan hebt. En ja het ziet er al beter uit en dat het moeilijk werk is geloof ik graag. Gewoon al je een keer zin hebt of als je je begint te ergeren aan de nog niet vies genoeg zijnde 139er eens rustig denken over wat er aan te verbeteren valt. Misschien het een idee het eens zonder poeders te proberen, het is tenslotte in het echt ook geen stof maar meer druipers van vloeibare prut ;)

Maar als je er zo tevreden mee bent moet je het gewoon lekker zo laten he ;)

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3377
    • nederlof.net
Re:Boppard in N
« Reactie #2266 Gepost op: 24 May 2009, 00:06:28 »
Toen ik deze foto zag:

bedacht ik me ineens weer dat het echt 1:160 is wat jij bouwt/rijdt/fotografeert/etc.
Als je je foto's op de baan ziet zou je dat bijna vergeten (ok, niet naar koppelingen kijken enzo)!! Als je dit in H0 zou maken zou het al prachtig zijn, laat staan in N!!

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re:Boppard in N
« Reactie #2267 Gepost op: 24 May 2009, 01:04:40 »
't Is dat het materieel dat ik leuk vind in N nauwelijks te vinden is, maar eigenlijk vind ik het een leukere schaal dan h0. Heeft er mee te maken dat ik kleine dingen leuk vind: kleine treintjes, net als iedereen hier, maar nog kleinere treintjes zijn dan nog leuker.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Hookies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1112
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
Re:Boppard in N
« Reactie #2268 Gepost op: 24 May 2009, 07:56:59 »
Het zou nog leuker zijn als je dan aangeeft waar jouw interesse ligt en wat je niet tot nauwelijks in N kan vinden. Nu is het eigenlijk een niet ter zake doende opmerking.

Mvg,
Martin
« Laatst bewerkt op: 24 May 2009, 10:14:52 door Peter Korsten »
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re:Boppard in N
« Reactie #2269 Gepost op: 24 May 2009, 10:18:34 »
Hé, dankjewel. :(

Te denken valt aan materieel voor railonderhoud, Fccpps-en, zekere dieseltreinstellen. In h0 zijn dat al vaak kleine series of bouwpakketen, laat staan in een andere schaal.

Wat ik wil aangeven is dat de kleinere schaal van N helemaal geen beperkingen hoeft te betekenen, zoals Jeroen zo treffend laat zien met zijn baan. En het valt te hopen dat meer beginnende modelspoorders zich hierdoor laten inspireren en voor N kiezen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Gerard110

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re:Boppard in N
« Reactie #2270 Gepost op: 24 May 2009, 11:13:30 »
En het valt te hopen dat meer beginnende modelspoorders zich hierdoor laten inspireren en voor N kiezen.

- Peter

ik bespeur hoogverraad in de kringen van Ho.  ;D

Gerard

Robert_N-Nm

  • Offline Offline
  • Berichten: 1394
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
Re:Boppard in N
« Reactie #2271 Gepost op: 24 May 2009, 11:27:42 »
Hoi,

Die XR-185 doet het goed daar in de bocht, veel beter als zo'n oud koekblik  :-X ;).

@Peter
En dat geldt voor spoor N ook gewoon. Alleen is het nog meer zoeken in spoor N tov H0, maar ze zijn wel te vinden hor. Kijk maar eens hier. Je moet ze alleen nog wel 'even' zelf in elkaar flansen met een soldeerbout bijv.

Robert
Fan van Zwitsers spoor N(m)

Tomas131

  • TraXXer
  • Offline Offline
  • Berichten: 423
  • Br 146.2
Re:Boppard in N
« Reactie #2272 Gepost op: 24 May 2009, 12:03:09 »
Jeroen, ik heb een vraag over dat verouderen. Gebruik je ook niet iets om de poeders beter te laten hechten want ik heb altijd het idee dat het er gewoon weer vanaf komt. En wat voor kwastjes kan je het best gebruiken?
Project: Rheinland-Pfalz, met rondrijdend spul uit alle Duitstalige landen, Fransen, Belgen, Luxemburgers en wat Hollanders.

Robert_N-Nm

  • Offline Offline
  • Berichten: 1394
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
Re:Boppard in N
« Reactie #2273 Gepost op: 24 May 2009, 16:57:57 »
@Tomas3611

Dit komt van enkele pagina's terug...
Ik heb de Artitec poedertjes gebruikt om ze te weatheren. Ik heb ontdekt dat het, dit in tegenstelling tot de Noch-poeders, beter werkt om eerst zo'n fixatiespray te gebruiken. Dus: ga naar zo'n tekenwinkel en koop daar zo'n spray. Dat spuit je op je slachtoffer, even deppen, en dan hatseklats je gewoon wat poeder er tegen aan. A child can do the laundry, again. Overigens heb ik een klein beetje wit gebruikt, dat maakt de wagon verweerd (alsof ie al jaren in zo'n vaste staaltrein rondrijdt in de zon....) en dan roest en andere *** er tegenaan smeren.

@J(umperdumper)
De druipsporen zoals Michiel op de BR 139 bedoeld zou je ook met de poeders kunnen maken. Volgens een papiertje dat bij die Artitec-rommel zit kan je de poeders oplossen in terpentine (of vergelijkbare) waardoor je wel echte "watersporen" kan maken. Ik heb geen idee of het werkt, maar anders heb ik wel een oud ketelwagentje om het op uit te proberen  ;).

MvG
Robert
Fan van Zwitsers spoor N(m)

Hansepansje

  • Offline Offline
  • Berichten: 677
    • Perrongeluk - van de regen uit de drup
Re:Boppard in N
« Reactie #2274 Gepost op: 25 May 2009, 18:56:52 »
Hi Jeroen,

Die 139 ziet er steeds beter uit zo! (y)
Als het erg warm is in Boppard, dan kun je zelfs besluiten de lok met open deuren te laten rijden (zie onderstaande foto). Maar dat vraagt iets meer aanpassingen dan het 'optutten van een lok met wat spray en poedertjes'... ;)


Foto gemaakt door mijzelf, 1 augustus 2007, Koblenz, brug over de Moezel.

Hoe dan ook, de foto maakt in ieder geval duidelijk dat je verouderingsklussen van zowel loks als wagen een grote gelijkenis met het grote voorbeeld hebben opgeleverd!  (y)

Groets, Hans
Dachbodenheim: N-spoor, Fleischmann Piccolo, HCCM elektronica, eigen software

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re:Boppard in N
« Reactie #2275 Gepost op: 28 May 2009, 13:05:02 »
@Michiel, en Tomas: lees ook even mee!

het verouderen van de 139 heb ik louter met poeders gedaan. R. die citeerde mij al even, maar ik kan het even kort uitleggen:

-even sprayen met zo'n fixeerunit
-poeders er tegenaan hatseklatsen
-nogmaals sprayen, en dan is het gefixeerd.

En Tomas, ik gebruik allerlei kwastjes. Korte, platte kwastjes zijn het beste om de zooi tegen bijvoorbeeld de draaistellen te tamponeren. Met een grotere met langere haren kun je dan de overtollige poeder wegvegen. Gewoon even flink blazen helpt ook! En ik zei het al eerder: niet eerder de baan op dan de wielen te hebben schoongemaakt.

Specifiek Michiel: de sporen heb ik ook proberen na te bootsen met de methode die R. al aanhaalde. De poeders mixen met terpentine. Dan krijg je zo'n vieze drab die overal inloopt. Het probleem met de Artitec poeders is die toch minder fijn zijn dan die van Noch, op de een of andere manier. Resultaat is dus meer korrelig ipv zo'n spoor. Bij mijn 145 heb ik ook van die vieze sporen op de zijkant op ook al zo'n gladde ondergrond, maar die zijn met de Noch-poeders gemaakt en m.i. veel beter gelukt.

Michiel, tot slot, je hebt helemaal gelijk: altijd klusjes doen waar je zin in hebt. Niks moet gelukkig. Bij het idee nog 29 ertswagons te verouderen ren ik al gillend naar de kroeg.
weer eens wat anders....normaal ren ik altijd gillend DOOR de kroeg...juist ja

@Hooters, Peter,

Martin, ik ben er van overtuigd dat Peter K. het goed bedoelde. Ik vond zijn opmerking(en) eigenlijk wel een compliment, en uiteraard ben ik het met hem eens dat je in N ook overtuigend realistisch kunt zijn zonder dat je toch bepaalde details kunt namaken. Maar als je wil, kan er heel veel, en dat weten we wel van de betere N-websites!

Ik ken Peter zijn interesses niet, en Fxxppspsps zegt mij ook helemaal niks maar het lijkt mij zeker iets wat niet in N is uitgebracht. Zelfs ik als verstokte Duits tijdperk V rijder vind het jammer bepaalde modellen niet te vinden in 1:160. Goed, ze zijn er, maar ik heb zo'n mijn max. limiet met wat ik voor een model wil betalen.

@Kned Koen,

dankje, dat is een gaaf compliment! Zoals zoveel mensen zeggen is het nemen van de foto de halve kunst. En tja, die koppelingen. Je moet toch koppelen. Niet?! ;)

@Hans,

tnx! Mooie foto trouwens. Wel een leuk idee om die deuren open te doen, maar dat snijden in modellen vind ik nogal wat. Heb nog wel een ouwe lok liggen, en daar moet ik het toch maar eens mee proberen.

Valt me trouwens op dat deze 139-ers op jouw foto zo'n enkelbenige stroomafnemer hebben en niet zo'n schaarding wat ik heb. Toch eens zoeken of die gasten van Sommerfeldt niet zoiets hebben. Altijd leuk, zo'n kleine ombouw (ook voor mijn 151!).

Ik, mijn telefoon én de camera moeten even aan het infuus nu.

J

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Boppard in N
« Reactie #2276 Gepost op: 28 May 2009, 13:08:30 »
@Hooters, Peter,

Jeroen ik snap dat waar het hart vol van is, dat de mond daarvan overloopt ;) maar het is volgens mij Hookies ;D

Gr. Remco.

Schachbrett

  • Wir bauen fur Sie!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 5829
  • Bahnfahren ist ÖBB !!!
Re:Boppard in N
« Reactie #2277 Gepost op: 28 May 2009, 15:41:53 »
Ik denk dat J wel eens gillend door zo'n kroeg is gerend in Amerika.
Ik heb er zelf ook eens een pintje gehapt bij HOOTERS!!

Gr Chris
Gr Chris
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
www.youtube.com/@Kaponiggraben

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2877
Re:Boppard in N
« Reactie #2278 Gepost op: 28 May 2009, 15:42:46 »
Valt me trouwens op dat deze 139-ers op jouw foto zo'n enkelbenige stroomafnemer hebben en niet zo'n schaarding wat ik heb. Toch eens zoeken of die gasten van Sommerfeldt niet zoiets hebben. Altijd leuk, zo'n kleine ombouw (ook voor mijn 151!).
Jeroen, verschillende oude type elocs rijden tegenwoord met zowel de oude 4 been als met moderne 1 been panto's rond. Naast de Br139 en 140 inderdaad ook de Br151, maar de Br155ers hebben dat en de 111jes hebben dat al (bijna) vanaf hun aflevering, maar die hebben dus een ouder type 1 been panto.

Als je op de nummer wil letten zou ik zeggen ga zoeken of één van je locs inmiddels 1 ipv 4 been panto's heeft, en als de nummers je niks uitmaken dan pak je gewoon een model wat je leuk vind en zet je er andere panto's op, dan wel even kijken welk type je hebben moet.

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re:Boppard in N
« Reactie #2279 Gepost op: 28 May 2009, 18:03:36 »
Ja Michiel, ik weet 't. Misschien dat ik er één ombouw tot enkelbenig. Qua nummer interesseert me dat geen moer eigenlijk....maar zo houd je het een beetje divers, zeg maar. :)

Het wordt wel weer eens tijd voor wat schreeuwerig verkeersrood in het station. Deze keer veroorzaakt door stoptreinen!



De uitrit richting het fictieve Koblenz gefotografeerd van een afstandje....



De reden dat ik de dubbeldekkers eens op de foto zet, is natuurlijk niet voor niks. Er is een nieuwe stuurstand met wat wagons bijgekomen. Een Neuheit van Fleischmann, en zeker ook een Schönheit!



Weer eens wat anders dan die koekblikken. Vandaag heeft de 146 (die ik al een poos niet meer heb zien rijden hierboven) de eer om het nieuwe rijtuig voort te duwen. Echt een mooie wagon. Dit maakt nu 3 stammetjes Doppelstockwagons compleet.



Met name de LED-verlichting is erg mooi gedaan. En het is gewoon een goed, degelijk Fleischmannsysteem zonder moeilijke (en dure!) functiedecoders: geef het rijtuig een zetje, en de gewenste verlichting gaat branden. Nu alleen nog sluitlichten in de locs fixen, dan is het echt helemaal af.

Vooruit.....



...en achteruit.....



Van Minitrix heb ik zo'n zelfde stammetje, maar deze is wel een stuk mooier.



Af en toe wel leuk om wat stoptreintjes zo langs de Rijn te zien rijden tussen al die containertreinen.

Trouwens Hans,

wat toevallig dat je over die vangrails begon in een persoonlijk bericht. Toevallig heb ik gisteren uit Mexico wat plastic roerstaafjes meegenomen waar ik wel een vangrail van kan fabriceren. Het wordt een beetje telepathie lijkt het wel....brrr......

J