Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Martijnstein
Vandaag om 00:04:33
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Ronald A.
18 November 2025, 23:41:27
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door VictorPM
18 November 2025, 23:37:24
Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor door Joz
18 November 2025, 23:30:58
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door rjr
18 November 2025, 23:21:49
Wie (welk bedrijf) kan snijden én graveren in polystyreenplaten? door Sikko
18 November 2025, 23:14:59
Gezocht decals wit op transparant door ruudns
18 November 2025, 23:02:37
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Schachbrett
18 November 2025, 23:02:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
18 November 2025, 23:00:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sneek
18 November 2025, 22:33:14
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
18 November 2025, 22:24:13
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
18 November 2025, 22:23:12
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
18 November 2025, 22:18:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
18 November 2025, 22:04:15
Aachenau West door wob
18 November 2025, 22:01:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
18 November 2025, 21:51:49
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
18 November 2025, 21:40:00
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
18 November 2025, 21:06:58
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Modellbahnwagen
18 November 2025, 20:41:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
18 November 2025, 20:38:11
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door klusser
18 November 2025, 19:56:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door WimC
18 November 2025, 19:33:19
Wat is dit voor stellage met camera's en/of scanners naast het spoor? door Thom
18 November 2025, 18:58:29
Artitec 6300 door Gerke
18 November 2025, 17:48:30
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Gerke
18 November 2025, 17:44:13
Lodewickshaven door Ronald Halma
18 November 2025, 17:40:47
Rondom Charlois door Alewijn
18 November 2025, 16:44:55
De RTM in 2008 en ver daarvoor door Eric B
18 November 2025, 16:19:59
20 jaar BNLS jubileum door Peter J K
18 November 2025, 15:46:54
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door Herb73
18 November 2025, 15:15:16
  

Auteur Topic: Boppard in N  (gelezen 910531 keer)

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2944
Re: Boppard in N
« Reactie #735 Gepost op: 30 October 2007, 17:15:36 »
Leuk treintje inderdaad, denk er mocht je hem na willen bootsen ff aan dat je deze trein niet geduwd kan later rijden. De wendezugsteuerung van loc en rijtuig snappen elkaar namelijk niet ;).

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re: Boppard in N
« Reactie #736 Gepost op: 30 October 2007, 18:11:41 »
@Michiel,  ;D

Wees niet bang, deze trein ga ik niet nabootsen. Vind 'm met m'n dubbeldekkertje toch leuker.

@Robert_n_nm+de rest,

Nou, we kunnen binnenkort genieten van de 145-185 dubbeltractie, want Boppard heeft een nieuwe loc erbij die digitale signalen snapt.

De inbouw ging vrij soepel (met de handleiding van www.1zu160.net, echt een gouden site als je N rite ;)  ), met in het achterhoofd de "kenmerkende" snacks van de Lenz Silver Mini decoder.....dat klopt bij deze loc dus feilloos. Dat houdt dus in dat je bij deze loc-decoder combinatie alle ontstoring eruit dient te halen, anders geeft hij kortsluiting aan (betekent: loc op de rails=lampen aan-uit knipper). Nadat ik dat had getest, was het progammeren een Flauschen von ein Cent.

Leuk en aardig allemaal, maar waar haal ik nou weer een sleep wagens vandaan? En waar moet ik daar plek voor creeeren? Drukdrukdruk.....maar hij rijdt perfect!

Ik heb 'm meteen maar even naast zijn nieuwe broertje gezet:



En nog even van voren.....tsja, sorry guys: de zon is al weer even onder hier in Ede, pardon, Boppard.



Zo groeit de draaistroom-familie aardig door tot het digitale tijdperk. Eens kijken:

101,101 met DIN reclame, 145, 146, 152, 185 MRCE

Van dit groepje zijn alleen de 101 en de 152 nog niet digitaal. De 101 ben ik al mee begonnen.

Nou, nog een fotootje van vanmiddag, toen de 101 nog even langskwam:



Groeten J

die gaat nu even een biertje drinken om deze geslaagde inbouw te vieren, en eens fijn wat rijden.


« Laatst bewerkt op: 13 November 2007, 22:16:27 door Jeroni »

Robert_N-Nm

  • Offline Offline
  • Berichten: 1394
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
Re: Boppard in N
« Reactie #737 Gepost op: 30 October 2007, 18:32:19 »
Hoi,

Fijn dat de 145 rondkart na de inbouw, ik heb wel eens andere dingen gehoord en gezien na inbouw van een decoder in een Flm. Al hoewel de BR 185 toch wel zonder al te grote problemen een Sx-decoder kon krijgen. Heb je nog moeten frezen in het chassis van de lok?

Wat betreft waar die sleep wagons vandaan moet komen, geen idee, verzin er wat op...  ;) ;D. Plek is er volgens mij wel op boppard, in de zin van voldoende rijlengte (niet uitgaande van de lengtes in het schaduwstation).

Wat mij betreft op naar de volgende fotoreportage of uitzending van Railaway am Rhein.

Robert
Fan van Zwitsers spoor N(m)

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re: Boppard in N
« Reactie #738 Gepost op: 30 October 2007, 18:37:37 »
Ik heb nog bij geen een loc hoeven frezen in het chassis, gelukkig; ik houd niet zo van frezen. Alleen een paar kleine plastic dingen weg moeten schrapen (=eigenlijk een soort frezen ;) ) en de schakelaar voor de bovenleiding moeten verwijderen...naja, die heb je toch niet nodig.

Ik denk dat ik, gelet op wat een 145 tegenwoordig doet, deze loc maar iets in de goederendienst laat doen. Dus eens kijken wat er 'te halen' valt.

Er is zat rijlengte op Boppard, maar ik moet dan wat meer blokken in gaan bouwen. Op zich kan dat makkelijk. De schaduwstations zitten eigenlijk wel vol, zo'n beetje. Nouja, hier kan ik nog wel over gaan nadenken.

Hopelijk morgen nog wat fotootjes schieten.

J


neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2944
Re: Boppard in N
« Reactie #739 Gepost op: 30 October 2007, 18:54:31 »
@Michiel,

 ;D

Wees niet bang, deze trein ga ik niet nabootsen. Vindt 'm met m'n dubbeldekkertje toch leuker.
Er zullen vast andere N spoorders zijn die wel wat met de info kunnen doen ;) ;D

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

marco haringa

  • Offline Offline
  • Berichten: 585
  • Modulebaan "immergut"
Re: Boppard in N
« Reactie #740 Gepost op: 30 October 2007, 19:42:14 »
ik zou zeggen vooral doorgaan jeroni ;D
N Spoor Nijmegen


N spoor digitaal loconet met IB en koploper.Alle loks omgebouwd op faulhabermotoren.
NS,DB,SBB.

Gerhard Overweg

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
Re: Boppard in N
« Reactie #741 Gepost op: 30 October 2007, 20:16:18 »
Hoi jeroni ,

vet gaaf hoor ,ik zit met bewondering alle foto's te bekijken mooi werk wordt er daar verricht.


Gr, Gerhard.

Hansepansje

  • Offline Offline
  • Berichten: 677
    • Perrongeluk - van de regen uit de drup
Re: Boppard in N
« Reactie #742 Gepost op: 31 October 2007, 15:42:12 »
Hoi Jeroen,

Ik zit te genieten als ik al die foto's zie. Klasse!
Onlangs ben ik nog vlakbij Boppard geweest en heb ik nog foto's gemaakt. Toen ik die ging terugzoeken op de kaart, viel me ineens iets op toen ik je railplan (boven blauwe streep) vergeleek met de werkelijkheid (onder blauwe streep):

Je hebt ervoor gekozen om de aftakking naar Emmelshausen aan de andere kant van het station te maken. Mag ik zo vrij zijn om te vragen naar de reden daarvoor?

PS
Ik vond deze info op http://www.hunsrueckbahn.info/boppard.htm. Daar staan ook nog een paar leuke foto's van de aftakking naar Emmelshausen.
Dachbodenheim: N-spoor, Fleischmann Piccolo, HCCM elektronica, eigen software

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re: Boppard in N
« Reactie #743 Gepost op: 31 October 2007, 20:18:52 »
Ik zal mijzelf even citeren, van bericht No. 1.

Citaat
Boppard bestaat in het echt, ligt ook echt langs de Rijn en er takt inderdaad een lijntje af naar het hoger gelegen Emmelshausen. Boppard 1:160 is geen natuurgetrouwe nabootsing van de werkelijke plaats aan de Rijn. Het moet de sfeer van de spoorlijnen langs de Rijn uitademen

Het heeft puur te maken met ruimte. Ik heb nooit getracht Boppard letterlijk om te zetten in 1:160.

Dat doe ik ooit nog wel. Dit is pas Serieuze Baan Nummer 1.

En je mag natuurlijk alles vragen. :)

Jongens, jullie moeten het draadje nu even in leven houden, want ik ben weer even 10 dgn het land uit. Tot dan

J

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re: Boppard in N
« Reactie #744 Gepost op: 01 November 2007, 01:13:29 »
Heb je dan geen last van treinen die elkaar schampen, ik heb dat ook eens gedaan bij een stukje bocht met FL in Ho maar toen gingen de 282 mm (FL) rijtuigen wel heel erg dicht langs elkaar. Dus dat heb ik toen weer teruggebouwd naar de standaard bochtstralen van Fleischmann.

Groet Petertrein81,

Hoi Peter,

sorry voor de late reactie, heb 'm denk ik even over het hoofd gezien.

Met de boogstralen waar ik mee in het zicht werk is het allemaal echt geen probleem. De rijtuigen hangen niet zichtbaar over. Daar selecteer ik de boogstraal ook op. Ik had natuurlijk veel makkelijker gewoon een recht stuk kunnen bouwen, maar ik vind licht gebogen wat mooier, en natuurgetrouwer; als je langs de Rijn rijdt zijn er belachelijk weinig lange rechte stukken, want een rivier is geen kanaal! :) Bedenk wel dat dan de rijdraden van de bovenleiding ook op maat moeten worden gemaakt.....en dat is een heel vervelend karweitje. Het effect is hardstikke mooi, maar weet waar je aan begint.

Bij scherpe bogen, ook in N, heb ik daar natuurlijk wel last van. Die heb ik dus ook extra ver uit elkaar liggen, met het "Jeroen-Profiel-Van-Den-Vrijen-Ruimte" getekend op het hout.

Tip: pak het langste rijtuig. Houd het in het midden vast met een viltstift o.i.d. aan de binnenkant, en "rijd" dat zo de bocht door. De viltstift gaat dus met het rijtuig overhangen. Voila, de streep die je zo hebt getrokken is de "no-go" area.

Ik heb overigens geen maten of dat soort dingen. Ik heb het zichtbare stuk eigenlijk gewoon op gevoel gebouwd. Ik buig flexrail altijd voor, voordat ik het definitief vastzet. Even met een paar rijtuigen kijken 'of het wat is', en dan vastmaken. Er is ergens een website van iemand genaamd 'Moddemeijer' die heeft dezelfde techniek iets meer beschreven met maten erbij. Aangezien ik alles half lees ;) is de essentie blijven hangen, maar niet met specifieke maten erbij.

Nou, succes met je bogen en als er nog vragen zijn dan hoor ik het wel. Ik wil ook wel wat specifieke foto's voor je maken on request, maar dan moet je echt even 10 dagen geduld hebben...

JJ

MRP_Peter

  • Gast
Re: Boppard in N
« Reactie #745 Gepost op: 01 November 2007, 02:54:53 »
Nadat je je bochten qua maten gebaseerd hebt op ' europese ' treinen en je wilt op je baan japanse bullet-trains laten rijden kun je een probleem krijgen, die treinen zijn namelijk 3 mm breder dan het europees materieel in N-schaal.
Toen ik mijn baan bouwde had ik nog geen japanse bullet trains, dus was alles gebaseerd op europees.
Nu dat ik ook japans op mijn baan heb rijden zijn er situaties waarbij de treinen elkaar net niet raken  ;)
Doch bij het plannen van de posities van de seinen e.d. is het toch even goed kijken/passen of het allemaal goed gaat, echt een kwestie van millimeter werk.
Maar Jeroni, knap stukje werk met je baan, ziet er goed uit.

Met vriendelijke groet,

Peter.

Ferdinand Paternoster

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
Re: Boppard in N
« Reactie #746 Gepost op: 01 November 2007, 08:38:39 »
Hier de site van Hr Modedemeijer

http://home.wanadoo.nl/moddemeijer/..


ps je gaat lekker Jeroni, echt mega wat jij hemaakt hebt

Groetjes Ferdinand
Tijdperk IV- miss ook V erbij ,Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk  N-spoor, Peco code-55, ( beginnende ) DCC gebruiker,IB, Loconet Interface, S88SD16-N, ServoSwitch, OM32, Koploper

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2407
  • Taurus en Vectron fan!!
Re: Boppard in N
« Reactie #747 Gepost op: 01 November 2007, 08:46:24 »
Nou, succes met je bogen en als er nog vragen zijn dan hoor ik het wel. Ik wil ook wel wat specifieke foto's voor je maken on request, maar dan moet je echt even 10 dagen geduld hebben...

JJ

Is niet nodig, ik heb later op school in mijn opleiding (Civiele Techniek, specialisatie Infrastructuur) dingen gehad over boogstralen in spoorlijnen en dergelijke en die zijn in 1:87 ook toepasbaar. Ook de truc met het langste rijtuig (en die zijn tegenwoordig 303 mm bij mij) en die viltstift heb ik later ook ontdekt.
Desondanks is het merendeel van mijn bogen nog steeds volgens de standaard radius van FL gemaakt. Want das toch wel lekker makkelijk, want dan kon ik mooi die oude bochtstukken toepassen en dat scheelde weer in de hoeveelheid flexibel meterspoor.

Groet Petertrein81, 

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re: Boppard in N
« Reactie #748 Gepost op: 12 November 2007, 15:17:27 »
Peter (Micro Railway blabla sng.g.hfhdhd  ;)),

Ik zal daar geen last van hebben, want ik heb een afkeer van Japans materieel. Toch bedankt voor de tip, wist niet dat men zich daarin kan vergissen.

@de rest,

Ik ben weer terug uit Afrika, dus binnenkort foto's, updates, ge-o-w-h en andere zaken.

Stay tuned!

Robert_N-Nm

  • Offline Offline
  • Berichten: 1394
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
Re: Boppard in N
« Reactie #749 Gepost op: 12 November 2007, 17:28:22 »
Hoi,

Dat betekent dus gezellig de volgende 50 pagina's vullen met tekst en leuke foto's. Ik kijk iig al weer uit naar wat er in de komende tijd weer over boppard komt langscheurd.

Robert

Tip: pak het langste rijtuig. Houd het in het midden vast met een viltstift o.i.d. aan de binnenkant, en "rijd" dat zo de bocht door. De viltstift gaat dus met het rijtuig overhangen. Voila, de streep die je zo hebt getrokken is de "no-go" area.


 ;)  ;D moet je eens proberen met de minitrix Tragschnabelwagen.  Geeft een mooi ruim profiel voor de vrije ruimte.

Robert
Fan van Zwitsers spoor N(m)