Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 17:03:17
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:56:23
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 16:42:59
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door marco
Vandaag om 16:39:58
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 16:39:32
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 16:36:51
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:29:09
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:09
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 15:24:49
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 14:42:23
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 14:10:16
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 14:09:47
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18

Auteur Topic: aansluiten van 5211 op eigen trafo  (gelezen 13466 keer)

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: aansluiten van 5211 op eigen trafo
« Reactie #30 Gepost op: 02 January 2007, 11:34:14 »
Hallo mensen,
Mijn decoder 2 en 3 maken me hoorndol (resp. Viessman 5211 en 5212). Het ene moment werkt een poort wel, en het andere weer moment niet. Vaak gaat het gedurende een kwartier, half uur of uur goed, en dan opeens weer niet, of juist weer wel. Is er iemand die een idee heeft, waar dit aan kan liggen? Zijn er mensen met soortgelijke ervaringen? Iemand suggesties?

Hoi Jaap,

Ik heb een tijdje geleden ook zo'n 5212 gekocht om een 4 tal PIKO aandrijvingen aan te sturen...

Soortgelijke problemen, verschijnselen.

Ik ben eens op onderzoek uitgegaan:
Bij mij bleek dat de PIKO aandrijvingen dusdanig veel stroom trokken, dat de kortsluitbeveiliging van de decoder aansprak. Het gevolg is een zeer klein pulsje, waardoor de wisselaandrijving niet geheel in z'n eindstand komt. Ik gebruik een Uhlenbrock Power2 om de wissels aan te sturen. Hier kun je de spanning naar de baan/decoders op instellen. Het vreemde hierbij was, dat hoe hoger de spanning, hoe slechter de boel ging schakelen. Het kwam zelfs ook voor, dat de kortsluitbeveiliging van de Power2 aansprak als de wisselaandrijvingen ergens halverwege bleven staan.
Ik heb het probleem opgelost door parallel aan de interne 220uF elko een 1000uF te solderen (geeft de decoder wat meer 'power') en de stroombegrenzing wat ongevoeliger te maken. Staat standaard op ong. 1 A de gebruikte transistoren kunnen dacht ik uit mijn hoofd 6A schakelen. Ik heb de stroombegrenzing nu op 2 A staan.
De door Viessman voorgestelde oplossing met een weerstand van een paar Ohm in serie werkt niet ! De aandrijvingen hebben dan helemaal onvoldoende kracht.

Na deze aanpassingen schakelt alles zonder storing. Slechts als de tongen mechanisch geblokeerd zijn (b.v. een trein op het wissel) spreekt de overstroombeveiliging aan, zoals het hoort denk ik, dat beveiligt de spoelen ;)

Ik kan nu ff niet kijken met welke waarde en waar ik die stoombeveiliging heb aangepast, vanavond als ik thuis ben wel.

Iha lijkt het mij, dat de Viessmann wisseldecoders (5211 en 5212 hebben zelfde vermogensdeel) ietwat te kritisch staan afgesteld. Hetgeen niet echt nodig is, daar de gebruikte componenten best wel een wat zwaardere 'load' mogen hebben.

Grtzz,

Karst

Dirk

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 02 January 2007, 15:41:29 »
Ja.

Ik heb dus de gemeenschappelijke draad gebruikt, en de andere draden van de sporen genomen ACHTER de booster. Blijkt dus niet te werken. Ik geef nu het resultaat:
de IB staat uit (lampje rood)
de rode draad van de sporen alleen=> doet niks
zwart van de sporen alleen=> booster gaat aan
   =>lampje wissellantaarn aan
  =>lampjes lok aan uit aan uit........
 zwart en rood van de sporen =>lampjes lok branden heel flauw
 dan zet ik de IB aan en dan gebeurt het volgende:
lampjes lok en wissellantaarn normaal
ik klik via koploper op de wissel, die gaat 1 keer om en dan gaat de IB naar rood en flikkert de rode led
op het scherm komt:
Kortsluiting baan  -PT C/D LN

Als ik de 2 draqen van de vorige wisseldecoder aftak dan werkt alles normaal, Dus de 2 draden van voor de booster en alles werkt. Ben ik ergens fout of moet het wisselsignaal van voor de boooster komen?

mvg

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Jaap Klijn

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 02 January 2007, 19:22:25 »
Karst,

Ik ben blij met je verhaal. Ik snap het niet helemaal tot in detail.
Voordat ik je berichtje las ben ik vandaag bij de modelspoorzaak langs geweest en die dachten ook dat het om een vermogensprobleem ging. Met name ook omdat "digitale" spanning snel vervalt. Ik heb inmiddels een powermodule van Viessman in bestelling staan. Zodra die er is én ik hem heb geinstalleerd laat ik weten hoe het is afgelopen.

Groeten, Jaap

PS bij nadere bestudering, als ik je verhaal goed begrijp laat de decoder , in ieder geval in jouw geval, te weinig vermogen door. En heb je die limier verhoogt. Ik gok erop dat er in mijn geval te weinig spanning (en dus ook vermogen) überhaupt aankomt bij de decoder. De powermodule is naar ik begreep ook niet veel anders dan een condensator. Een andere klant had hetzelfde probleem gehad en het zo opgelost. Ik ga daar nu dus vooralsnog ook voor, voordat ik zelf moet gaan solderen e.d. (ben ik niet goed in).
« Laatst bewerkt op: 02 January 2007, 19:29:19 door Jaap Klijn. Reden: Ik begin dingen te snappen (een beetje) »

Dirk

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 03 January 2007, 18:16:13 »
Hmmm, blijkbaar ben ik de eerste die met dit fenomeen ( zie 2 posts terug) te maken heeft, maar is er dan iemand ie kan zeggen wat de foutmelding wil zeggen?

Kortsluiting baan  -PT C/D LN

als ik dit weet, kan ik mss verder zoeken.

mvg

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #34 Gepost op: 03 January 2007, 19:04:45 »
Dirk,

Er staat een verkeerde of vreemde spanning op 1 van d e aansluitingen van het Programmeerspoor, of zijn aansluitingen.

Je sluit dus iets niet goed aan.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #35 Gepost op: 03 January 2007, 19:09:08 »
Ben ik ergens fout of moet het wisselsignaal van voor de boooster komen?
Dirk, wat bedoel je eigenlijk met "van voor de booster"?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dirk

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 03 January 2007, 23:16:39 »
Dirk,

Er staat een verkeerde of vreemde spanning op 1 van d e aansluitingen van het Programmeerspoor, of zijn aansluitingen.

Je sluit dus iets niet goed aan.

Mvg
Wim.

Wim,

Programmeerspoor is niet aangesloten, en het vreemde van de zaak is, de lok heeft ongeveer 15 minuten gereden, en toen is de ellende begonnen. De foutmelding komt voor als de lok van de sectie IB naar sectie Tams overgaat.
Ik heb ondertussen ook al gekregen:

Kortsluiting
Loconet of C/D

Ik heb ondertussen alle mogelijke aansluitingen gecontroleerd, maar niks gevonden. Ik dacht dat de sporen mss wat uitgezet waren zodat er vals contact ontstaat, maar neen.
Ik heb nu ook de booster naast de IB gezet, omdat ik mss zwerfstromen of interferrentie kreeg, maar ook dat heeft niks opgelost. Moet ik mss de bruine draad van de tams met de bruine draad van de IB verbinden? Dat lijkt me vreemd, maar ik heb ergens eens zo'n belletje horen rinkelen. Dat zijn wel experimenten die ik zeker niet ga proberen zonder bevestiging.

Dan heb ik ook nog gevonden:
Kortsluiting tussen de normale railuitgang en de programmeerrails
uitgang, de Lenz Booster uitgang (leiding C/D) of de LocoNet B
uitgang (spanning toevoerleidingen).
maar ik heb dus geen programeerrail, geen lenz booster en geen loconet.

Ik heb ook maar 1 aansluittekeningetje om de tams aan de IB aan te sluitenn want in de Tams manual wordt er alleen over de Marklin centrale gesproken.

Dirk, wat bedoel je eigenlijk met "van voor de booster"?

Daarmee bedoel ik de wisseldecoders die voor de booster sectie staan, bij de decoders waar het mis mee gaat daar wilde ik dus draadjes van de sporen nemen en die sporen worden gevoed via de booster.

mvg

Dirk
« Laatst bewerkt op: 03 January 2007, 23:44:44 door Dirk »

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #37 Gepost op: 04 January 2007, 00:16:22 »
Dirk, dit draadje gaat eigenlijk over het aansluiten van een wisseldecoder, niet over het aansluiten van een booster.

Hier wat algemene informatie, die getekend is voor een Twin-Center, maar voor de Intellibox is hetzelfde van toepassing.

Een booster of meerdere booster worden zo aangesloten, als er gebruik gemaakt wordt van een booster die bedoeld is voor het common-ground systeem van Marklin, Intellibox, Twin-Center of Power box.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Rvaart

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: 04 January 2007, 22:23:07 »
Heb sinds gisteren ook problemen met Viessmann 5211 (5 stuks), Powermodule en Intellibox. Heb jaren geleden zonder probleem via de IB de wissels aangestuurd. Zonder problemen.
Ben er een paar jaar uitgeweest en heb nu een nieuwe baan gebouwd. Het lukt mij niet om de 5211 werkend te krijgen. Alles aangesloten volgens de handleiding, alle opties uitgeprobeerd (wel/geen powermodule, wel/geen aparte trafo, wissels getest). Helaas niets werkt.

Wel heb ik sinds een paar dagen de IB Update 1.55 uitgevoerd. Weet niet of dit er mee te maken heeft. In het verleden werkte de IB probleemloos met de 5211.

Wie heeft er een suggesties.

Groet,

Ronald (rpmvanaart [at] casema.nl)
« Laatst bewerkt op: 13 February 2008, 17:17:38 door Bart Tigges. Reden: emailadres aangepast »

John van Staaijeren

• Offline Offline
  • DSD
    • Baanplan Middelpunt
« Reactie #39 Gepost op: 04 January 2007, 23:15:28 »
Zoals Karst Drenth al eerder schreef in dit draadje, heb ik ook afgelopen dinsdag lopen experimenteren met de 5212 module en een externe voeding.
Uiteindelijk heb ik goede resultaten kunnen boeken door de externe spanning rond de 14V DC aan de 5212 aan te bieden.
Zie dit draadje https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=1229.msg40177

Ook heb ik nog een Viessmann 5215 PowerModule gekocht om toch eens te kijken wat er nu precies in zou zitten. Helaas was de inhoud dus een enorme teleurstelling !!
Enkel 4 dioden (1N5400) en condensator (1000 uF/35V) en een ander componentje. Het lijkt op een platte condensator maar aangezien deze in serie staat met de uitgang (met het massa symbool) denk ik dat het een PTC (een temperatuur afhankelijke weerstand) is.

Ook met de 5215 was het schakelen van de Minitrix wissels niet mogelijk !!!
Het leek er even op dat het goed ging, maar na een paar pogingen was schakelen al niet meer mogelijk. Zelfde verschijnselen als eerder.

Ik had gehoopt dat er een soort spanningsregelaar met een bruggelijkrichter en een condensator in zou zitten, want dan was onze conclusie om zelf een kleine spanningsregelaar te maken de juiste geweest.

Al met al ben ik er nu wel uit. De oplossing van Karst Drenth is ook een mogelijkheid. Blijft dat de aangeboden voeding niet te hoog moet zijn anders spreekt toch de interne beveiliging aan.
Ik ga dus een spanning aanbieden van 12-14V DC en zal dit doen met 1 van de in mijn andere draadje beschreven componenten.

Met vriendelijke groet,
John van Staaijeren.

n-spoor, Intellibox / ESU ECoS / SPROG3 en Koploper / iTrain 5.x met ArCoMoRa DCCNext, Mardec, ArLoco / RoSoft MDD, L.Net s88SD16-n

John van Staaijeren

• Offline Offline
  • DSD
    • Baanplan Middelpunt
« Reactie #40 Gepost op: 10 December 2007, 19:45:59 »
n-spoor, Intellibox / ESU ECoS / SPROG3 en Koploper / iTrain 5.x met ArCoMoRa DCCNext, Mardec, ArLoco / RoSoft MDD, L.Net s88SD16-n

Paul Delcour

• Offline Offline
  • Britain rules the rails...
    • Attic Junction
« Reactie #41 Gepost op: 13 February 2008, 17:06:00 »
Ik heb exact hetzelfde probleem met de Piko wisselaandrijving en de Viessmann 5211. Direct aan een trafo aangesloten schakelen de Piko wissels direct en krachtig om, zelfs iets te misschien. Maat via de IB slecht, alsof de spanning te laag is of de schakeltijd te kort. Karst, ik zou graag exact willen weten wat je hebt aangepast, met name de stroombegrenzing verhogen. Ik ben geen elektronicus, snap dus niet goed wat er gebeurt en wat de waarde moet zijn van onderdelen, maar wat solderen lukt heel aardig. Als jouw oplossing echt werkt wil ik die graag overnemen. Scheelt overstappen op een andere decoder (bv Lenz LS150 die meer stroom levert over langere tijd, maar duurder is) of zelfs andere wissels.

:-)

Paul Delcour
Attic Junction • www.train.delcour.org