Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 17:07:25
Piko 2025 door Menno 1846
Vandaag om 17:04:25
keerlusproblemen door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:43:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:38:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 16:33:54
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:33:50
Bauarbeiten im gange door spoorijzer
Vandaag om 16:31:53
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 16:30:43
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 16:23:56
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:07:28
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door Wim Vink
Vandaag om 15:43:26
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:19:31
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Dave.......
Vandaag om 15:05:55
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door spoorijzer
Vandaag om 14:26:22
Set met 2 VAM GFT en 1 VAM potgrond exclusief MTE door Rick
Vandaag om 14:24:44
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 14:18:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 12:50:21
Aanluiting tussen tender en stoomlok door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:44:13
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 12:38:46
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 12:31:00
Rheinburg, TP V/VI door tijgernootje
Vandaag om 12:16:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Eric B
Vandaag om 11:16:39
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Eric v C
Vandaag om 10:25:22
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door Remco vM
Vandaag om 10:13:31
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 09:07:07
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door MOVisser
Vandaag om 07:50:30
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door meino
29 June 2025, 22:56:54
Time-of-flight module door Joz
29 June 2025, 22:41:33
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
29 June 2025, 21:44:35
VERPLAATST: Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door Reinout van Rees
29 June 2025, 21:08:16
  

Auteur Topic: INOX TEE in Nederland  (gelezen 47003 keer)

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1452
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re:INOX TEE in Nederland
« Reactie #75 Gepost op: 13 February 2010, 21:23:23 »
na mijn weten bleef de generatorwagen altijd in Brussel achter.

Dat heb ik nog ergens staan, maar zal dat morgen avond eens bekijken ben nu in nederland.

dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re:INOX TEE in Nederland
« Reactie #76 Gepost op: 13 February 2010, 21:57:21 »
Volgens mij had je in een trein die in Brussel gesplitst werd, altijd twee generatorwagens. De ene reed (voorop) mee naar Amsterdam, en de tweede bleef (achterop) achter met de rijtuigen die er in Brussel afgingen. In ieder geval heb ik het regelmatig zo zien gebeuren in het EC-tijdperk.

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re:INOX TEE in Nederland
« Reactie #77 Gepost op: 13 February 2010, 22:02:00 »
Zoals Wesley al aangaf, zijn de generatorwagens noodzakelijk voor de energievoorziening van dit type rijtuigen.
Die reed dus gewoon mee naar Nederland, dit is ook te zien in het 19toen draadje (waar je ook kunt zien dat PBA en Mistral door elkaar gebruikt werden).
Een keer dat ik de Etoile du Nord in Brussel Zuid heb gezien, werd na binnenkomst van het deel Amsterdam-Parijs dit deel door een rangeerloc weggetrokken van de loc uit Amsterdam en vervolgens achter het deel Brussel-Parijs gehangen. Dat deel stond met loc en eigen generatorwagen te wachten langs een ander perronspoor.
Tussen Brussel en Parijs had de trein dan twee generatorwagens. Dit was eind jaren 80, dus in de EC-tijd. Ik weet niet of dit de reguliere werkwijze was.

Huub

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1452
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re:INOX TEE in Nederland
« Reactie #78 Gepost op: 13 February 2010, 22:19:26 »
Gewoon een vraag tussendoor, was die generator rijtuig nodig ook al was de tractie elektrisch?

dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re:INOX TEE in Nederland
« Reactie #79 Gepost op: 13 February 2010, 22:23:59 »
Ja, had voorzover ik weet met de benodigde spanning te maken, die afwijkend was van wat een eloc kan leveren.

Huub

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1452
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re:INOX TEE in Nederland
« Reactie #80 Gepost op: 13 February 2010, 22:28:07 »
Dat's ook weer raar omdat de Belgen ook deze in hun materiaal park hadden.
En het waren meestal hun loc's die de tractie verzorgde.
Met diesels begrijp ik het.

in ieder geval merci, ook weer wat meer bijgeleerd.

dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22468
Re:INOX TEE in Nederland
« Reactie #81 Gepost op: 14 February 2010, 10:53:48 »
Uit die eerder genoemde artikelen begrijp ik dat het er vooral om ging dat de trein ook zonder loc voeding kreeg. Konden de airco en de keuken bijtijds aan de gang worden gebracht en was er geen onderbreking tijdens de locwissel.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re:INOX TEE in Nederland
« Reactie #82 Gepost op: 14 February 2010, 20:55:03 »
In een ander draadje link naar deze schitterende foto. Full PBA, dus rijtuigen met Märklin helemaal na te bootsen.
Voorste rijtuig is zo te zien restauratie.
Tweede rijtuig is waarschijnlijk met middengang (en wordt misschien wel vanuit restauratierijtuig op de plaats bediend?).
Derde is rijtuig met zijgang (hogere ramen aan gangzijde).
Vierde rijtuig?
Laatste rijtuig het beroemde generatorrijtuig.

Anoniem

  • Gast
Re:INOX TEE in Nederland
« Reactie #83 Gepost op: 18 February 2010, 21:31:29 »
Uit die eerder genoemde artikelen begrijp ik dat het er vooral om ging dat de trein ook zonder loc voeding kreeg. Konden de airco en de keuken bijtijds aan de gang worden gebracht en was er geen onderbreking tijdens de locwissel.

Nee, ik heb het nagezocht in Mertens en Malaspina ('La légende des TEE', een prachtboek - weliswaar in het Frans - van 412 bladzijden waarin alles staat wat je ooit hebt willen weten over TEE's): de spanning die de generatorwagen leverde was driefasenwisselstroom met een spanning van 660 V 50 Hz. Dat kun je niet uit de treinleiding halen, daarop staat naar ik meen 1500 V (gelijkstroom?). Kortom: de generatorwagen is nodig, anders zitten de reizigers zonder licht en zonder eten in de kou.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22468
Re:INOX TEE in Nederland
« Reactie #84 Gepost op: 18 February 2010, 21:40:35 »
Nou ja, dan blijft de vraag waarom er voor driefasenwisselstroom is gekozen. Dat is ook niet strikt noodzakelijk.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Anoniem

  • Gast
Re:INOX TEE in Nederland
« Reactie #85 Gepost op: 18 February 2010, 21:50:50 »
Euh nee. En dát staat nu net niet in Mertens & Malaspina ;D.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22468
Re:INOX TEE in Nederland
« Reactie #86 Gepost op: 18 February 2010, 22:12:12 »
Eerlijk niet?  :D
Ik bedoel maar te zeggen dat men er kennelijk voor koos om de boel onafhankelijk van de bovenleiding en de loc te laten functioneren. Dan hoef je bij de keuze voor het boordnet ook geen rekening te houden met hetgeen er op de bovenleiding staat of de loc kan produceren.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Anoniem

  • Gast
Re:INOX TEE in Nederland
« Reactie #87 Gepost op: 18 February 2010, 22:31:23 »
Dat zal inderdaad de gedachtengang zijn geweest. Overigens konden technisch gezien de Inox-generatorwagens zonder problemen uitgewisseld worden met die van het type Grand Confort, hetgeen in de Franse binnenlandse TEE's nogal eens voorkwam bij defecten en dergelijke. In internationale TEE's ging dat niet, omdat de GC-rijtuigen alleen in Frankrijk (en later, na het TEE-tijdperk, in Luxemburg) waren toegelaten.

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 927
Re: INOX TEE in Nederland
« Reactie #88 Gepost op: 27 August 2013, 12:02:39 »
Ff een oud draadje omhoog halen:
Is de Marklin set 41874 voldoende voor een natuurgetrouwe TEE Etoile du Nord, begin jaren '80?
En is deze set gelijk aan de Trix 23483?

Groeten, Edwin

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4049
Re: INOX TEE in Nederland
« Reactie #89 Gepost op: 27 August 2013, 13:50:48 »
De 41870 is de set met al de Etoile du Nord opschriften er op. Maar de 41874 is ook goed voor een EdN

dirkjan