Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Jeroen Water
Vandaag om 06:28:24
Intermittende kortsluiting door Lobomotion69
Vandaag om 02:51:24
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
16 June 2025, 23:34:55
Rails roestig verven door Martin Welberg
16 June 2025, 23:14:39
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door KNed
16 June 2025, 23:11:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
16 June 2025, 22:59:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
16 June 2025, 22:53:35
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
16 June 2025, 22:52:38
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
16 June 2025, 22:45:34
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
16 June 2025, 22:45:02
Frans loodsje et cetera door Huup
16 June 2025, 22:38:14
Raadplaatje door Hlv53
16 June 2025, 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
16 June 2025, 22:15:51
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
16 June 2025, 21:32:08
Een nieuw begin door dreezy
16 June 2025, 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
16 June 2025, 19:30:22
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
16 June 2025, 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
16 June 2025, 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:35:09
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
16 June 2025, 16:34:47
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:27:50
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
16 June 2025, 16:14:29
US diorama in H0 door puntenglijder
16 June 2025, 16:02:56
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
16 June 2025, 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
16 June 2025, 15:04:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
16 June 2025, 14:50:23
Hulp bij update Mobile Station 2 door Ronald Halma
16 June 2025, 14:02:31
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
16 June 2025, 12:23:42
Kent iemand een geschikte striptang door AB 7216
16 June 2025, 11:38:27
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
16 June 2025, 11:09:34
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering  (gelezen 152538 keer)

Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #45 Gepost op: 24 December 2009, 16:00:44 »
Klopt, de Cecs (ofwel Cesc) rijtuigen zijn al voor WO II verbouwd, door toevoeging van een stuurstand aan een gewone Cec. Er waren er vier van; de laatste heeft nog jaren dienst gedaan bij de Hoogovens Excursietrein. Hij zou aanvankelijk dienen als museaal stuurstandrijtuig (immers met wc...), maar hij werd te slecht bevonden. Rijtuig is uiteidelijk na afhalen van onderdelen gesloopt (ik dacht in Goes).

Voor het idee:



Over het museumstel.. Roco heeft toch een mBD en Ces; daarmee is toch de museumcombinatie te maken  ??? OK, de nummers kloppen niet en de ventilatoren op de Ces (want dat is een ex motorwagen)... maar dan toch?

Groetjes
Peter

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #46 Gepost op: 24 December 2009, 16:08:42 »
Tsja, Peter,

Het maken van een museumstel door ons is geen probleem. Maar het lijkt me nu juist zo aardig voor Roco om daarmee te komen, omdat de inzet daarvan recent is en er misschien veel meer belangstelling voor is dan het onderwerp van dit draadje.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22442
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #47 Gepost op: 24 December 2009, 16:11:39 »
Ja, en dan meteen Jaap erbij. Dat is dan eens een nieuwe kleurstelling zonder al te veel verbouwing.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #48 Gepost op: 25 December 2009, 20:00:08 »
Tussen de Kerstlunch en het koken van het kerstdiner vond ik nog even tijd voor het spuiten van het zwarte randje langs het dak:





Dit is dan in het originele Roco groen en zwart, nog zonder het Boonstoppelgroen. Hier en daar moet er nog een puntje worden bijgewerkt, maar het geheel komt al goed over. Ik zal nog eens uitzoeken welke coupé's niet roken waren. Roco maakt er 2 in de Bec en 3 in de Cec als niet roken. Het opschrift rechtsonder het meest rechter raam moet nog weg. Dat is volgens mij van later datum.

mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*

Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #49 Gepost op: 25 December 2009, 20:39:36 »
Hallo Ivo,

Dat ziet er super uit!!! Heel fraai...
Goede voortzetting van de kerstdagen,

groetjes
peter

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1677
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #50 Gepost op: 26 December 2009, 00:27:54 »
Mooi hoor Ivo , Ik weet niet waar jij de tijd vandaan haalt.
Jij spuit zo,n setje sneller dan ik lees  ;D
Mooie 2e Kerstdag en voorzichtig met vuurwerk volgende week

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #51 Gepost op: 26 December 2009, 00:37:12 »
Ferry naais Ivo!
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Jos001

  • Offline Offline
  • Berichten: 1270
  • N en G rijder
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #52 Gepost op: 26 December 2009, 01:57:23 »
Super hoor!  (y)

Groetjes,
Jos
N-spoor, digitaal met TC
G-spoor, digitaal met LGB-MZS

Dennis

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #53 Gepost op: 26 December 2009, 10:52:39 »
Ivo,

Als eerste mijn complimenten.
Erg fraai.

Dan een vraagje,
Heb je de blokkendoos kappen eerst bewerkt voordat je ging spuiten?
Of heb je gewwon over de Roco kleur geprimert?

Grts,
Dennis

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1622
    • Dwangrail.nl
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #54 Gepost op: 26 December 2009, 13:06:50 »
Ivo,

Je werk ziet er zeer goed uit, ik ben benieuwd naar de hele set.
komt er ook nog een tweede B, mCv en een WL ??

De remwerkopschriften rechts op de wagenbak zijn van 1938, dus kunnen op deze uitvoering vervallen.

De roken / niet roken verhouding is best een zooitje.
Ik heb eens rondgezocht op het utrechts archief, en er zijn veel varianten mogelijk....

(de nummers zijn van het hua)
De mBD kwamen met de eerste twee ramen NR (151667), maar ook komen de laatste drie ramen NR voor (151648)
Van de A zijn de 4 ramen NR (151671).
Van de B zijn het ook 4 ramen NR (151648) andere zijde dan de accukisten
Van de C zijn 6 ramen NR (151648), later geheel roken
De mC is geheel roken (151665 C9002), later 6 ramen NR (151962 C 9002, en ook boek ZHESM C 9018) en weer later (1928) geheel NR (161022)

Dit zijn alleen de foto's van creme/groene blokkendozen, met de geheel groene uitvoeringen en de verbouwingen na de oorlog word deze lijst drie keer zo lang.

Groeten Arjen

The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

eric den boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3183
  • Einzelganger
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #55 Gepost op: 26 December 2009, 13:12:30 »
met de hertebout in de ene hand en in de andere hand de spuit...hoppa..ff tussendoor, als ik dat wil doen, ben ik altijd een uur bezig om de spuit schoon te maken en ander gedonder...zoals net ook weer >:( terwijl een ander met z,n mond vol,ff hop spuiten,en klaar en nog netjes ook zeg :P


netje hoor Ivo...


eric

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #56 Gepost op: 26 December 2009, 13:19:50 »
..., ben ik altijd een uur bezig om de spuit schoon te maken en ander gedonder...

ff doorspuiten met thinner en klaar voor volgend gebruik... (y)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Dennis

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #57 Gepost op: 26 December 2009, 13:21:16 »
ff doorspuiten met thinner en klaar voor volgend gebruik... (y)

Idd, en als hij begint te haperen is het tijd voor een grondige schoonmaak beurt.(die 10 min duurt)

Grts

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #58 Gepost op: 26 December 2009, 14:34:07 »
Dan een vraagje,
Heb je de blokkendoos kappen eerst bewerkt voordat je ging spuiten?
Of heb je gewwon over de Roco kleur geprimert?
Ergens eerder heb ik dit geloof ik al opgeschreven. Wat ik heb gedaan is als volgt: De originele (maar zo kaal mogelijk gemaakte bak qua onderdelen) afgeplakt voor die delen die groen of zwart moeten blijven. Ik ben ervan uitgegaan dat ik een deel van de klinknagelstrips onder de ramen opnieuw zwart zou moeten spuiten, want over een klinknagelstrip strak afplakken lukt niet makkelijk. Toch heeft de Tamiya tape dit uitstekend gehouden. Vervolgens heb ik het te spuiten gedeelte in de witte Alabastine spuitplamuur gezet onder andere omdat ik ervan uitging dat de crème kleur van Kleinspoor niet in een keer zou dekken op een groene ondergrond. Het groen is volgens mij niet gespoten door Roco, maar is de basiskleur groen van de kunststof bak. Omdat het dak wel grijs gespoten is, loop je enig risico dat de spuitplamuur ruzie krijgt met die laklaag. Ik heb de plamuur zo dun mogelijk gehouden en er ontstonden geen problemen. Daarna heb je een goede basis om verder te gaan. Spuitronde 1 was vervolgens de crème kleur van Kleinspoor en die dekte meteen goed. Ook de binnenkant van de bak meegenomen, want groene binnenwanden kloppen in elk geval niet. In navolging van mijn plan U ben ik van plan alle bakken voor elk raam te gaan voorzien van LED verlichting volgens het principe van Hans Sprinter met SMD LED's op een strip gaatjesprint. Ik zoek dan nog naar goede kortkoppelende stroomvoerende koppelingen, met het liefst 4 aders: 2 * railspanning en 2*schakelspanning voor de verlichting.
Na het crème heb ik de wanden afgeplakt en het tape erboven uit laten steken, zodat ik geen scherpe rand zou krijgen en heb ik het dak gespoten in zandgeel. Vervolgens het dak en de wanden strak afgeplakt met een poging een randje zandgeel over de binnenste rand te laten staan en heb ik de zwarte dakranden gespoten. Het randje zandgeel is belangrijk en moet ook over de dakranden op de koppen, want het daklinnen was eroverheen gespannen, zodat er een waterdicht geheel ontstaat.

Arjen,

Bedankt voor de tips voor NR coupé's met verwijzingen!

@spuitvragen,

Met een Badger 150, die ik bijna 15 jaar heb gebruikt, had ik dit nooit gered en al helemaal niet met Kerstmis ;D ;D ;D Elke spuitbeurt kostte me toen minstens een uur.
Maar sinds ik een Iwatha airbrush heb is het leven nogal veranderd. Een kleur spuiten is nu een kwestie van een kwartiertje. Wat doe ik in dat kwartiertje: latex handschoenen aan, spuitmasker op, doeken bij de hand. Verfbeker (van de Badger 150, past ook onder de Iwatha) uit de bak met thinner vissen en met een doek schoonmaken. Spuit met een snelkoppeling aansluiten op de compressor en de compressor aanzetten. Beetje thinner in de verfbeker en vervolgens onder de spuit hangen en de spuit een beetje doorspuiten, waarbij het er om gaat dat er een zuivere straal uit de spuit komt, zonder haperen en met een constante breedte. Bovendien spuit je zo de laatste restjes stof uit de spuit en het reservoir. Overbodige thinner weer uit het verfreservoir gieten en de spuit met reservoir erop zorgvuldig leegspuiten. Dan verfblik open en goed doorroeren. Een bodempje verf (max 5ml) in een medicijnenbekertje gieten (voor weinig per 100 te koop bij elke apotheker). Thinner erbij en mengen tot de gewenste dikte. De gewenste hoeveelheid overgieten in het verfreservoir, onder de spuit hangen en het model spuiten. Daarna verfreservoir onder de spuit weghalen en leeggooien in het verfblikje, waarna het verfreservoir in een jampotje thinner verdwijnt. Spuit zonder reservoir ergens leegspuiten en dan hang je er een reservoir met schone thinner onder. De thinner net zo lang door de spuit spuiten totdat dat ook weer een zuivere straal oplevert. Daarna met de vinger (en dat lukt dus niet met een Badger, omdat die gaatjes of inkepingen heeft in de voorste spuitmond) de spuit aan de voorkant dichtduwen en weer spuiten met het thinner reservoir er nog onder. Dan spuit je met lucht de spuit droog en je ziet luchtbelletjes in het thinner reservoir. De spuit is dan perfect schoon en gereed voor volgend gebruik. Spuit losmaken van het reservoir en de luchtleiding en wegleggen met de punt naar beneden.
Restje verf uit de mengbeker ook weer terug in het potje, potje dichtmaken en klaar.

Om de 10 spuitbeurten haal ik de naald eruit en zie dan een miniscuul ringetje verf zitten aan de naald ongeveer 1,5 cm vanaf de punt. Even dopen in de thinner en weer schoon.

Bovenstaande procedure kost me niet meer dan een kwartier. Ook meerdere kleuren is nu veel makkelijker. Vroeger had ik nogal vaak last van spetteren, niet goed functionerende en haperende verfspuit, maar tegenwoordig is het een fluitje van een cent.

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 26 December 2009, 14:42:11 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

eric den boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3183
  • Einzelganger
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #59 Gepost op: 26 December 2009, 14:38:17 »
zie je nou wel... >:( het ligt dus niet aan mij.. ik heb ook een badger 150...grrr op naar de spuitboer...gaat weer geld kosten. ;)



eric