Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 13:59:14
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering  (gelezen 134607 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #15 Gepost op: 21 december 2009, 20:47:59 »
Dennis,

Klikbare plaatjes: ik gebruik Firefox en dan kan ik ze op 2 manieren klikbaar maken: eerste methode is het plaatje met een klikbare link plaatsen bij plaatje uploaden. Dan kun je klikken met je linker muisknop. Als ik ze gewoon plaats klik ik met mijn rechter muisknop en dan krijg ik de vraag afbeelding bekijken? Als ik daar op klik wordt het plaatje ook groot. Echt hoge resolutie gaat niet op dit forum, maar mijn foto's zijn ook niet zo best (Ruurd allang niet meer gehoord?)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 550
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #16 Gepost op: 21 december 2009, 21:00:49 »
Hé Ivo,

Dat ziet er leuk uit...! Ik ben voor mijn verhuizing (3,5 jaar terug) ook begonnen aan een créme-groen zeswagenstel (komt vanzelf in de RH  ;), de combinatie met een extra mCv ertussen). Ik heb op basis van 2 Bec's en een Ces een nieuwe Aec en Cec gemaakt. Die Cec is inmiddels achterhaald, de Aec (de zevenramer) nog niet... Ik vond nog dit oude plaatje op de pc, het rijtuig is inmiddels verder (maar nog niet af):



De letters op de bakken worden in het artikel - dat ook nog niet af is - verduidelijkt.

Hier nogmaals - wat verder gevorderd - de Aec (nog groen) met erboven de mC van het IJmond-drieagenstel:



en dan deze ook maar, onder de mBD met 1 panto en erboven de mABD, die er van meet af aan twee had:



Ik hoop de draad in 2010 weer op te pakken, dan wordt het wel weer eens tijd dat 'tie af komt  :D De laatste twee foto's stammen van Rail 2005...

groetjes
Peter


Edit: tekstfoutje weggewerkt...
« Laatst bewerkt op: 21 december 2009, 21:14:23 door Peter Wijshake »

Dennis

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #17 Gepost op: 21 december 2009, 21:04:25 »

Ik hoop de draad in 2010 weer op te pakken,



Daar houd ik je aan (y) ;D

Grts,
Dennis

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #18 Gepost op: 21 december 2009, 21:29:45 »
Dag Peter,

Dat is leuk. Je IJmond stel had ik al gezien in de Railhobby van 2002. Maar deze foto's geven weer wat extra. Ik zie ineens dat je de loopplanken rondom de pantograaf ook zandgeel hebt gemaakt. Ik wilde dat gewoon houten vlonders laten. Welke installatie zit er nu bij jou op. Is dit Westinghouse, Vickers of Heemaf? Ik gok de laatste. Ik ben nog steeds er niet 100% uit welk verschil dat geeft in dakopbouw of dat het puur intern is. In 1926 bestonden alleen de mBD 9001 t/m 9006. Volgens het Stoom tot Stroom boek hadden de 9001 en 9002 Westinghouse, 9003, 9005 en 9006 Vickers en 9004 Heemaf. Van de mC waren er in 1926 al de nummers 9001 t/m 9021. De 9001 had Westinghouse, de 9002 en 9003 Vickers en 9004 t/m 9021 Heemaf. Dus ik denk dat het de Heemaf installatie moet gaan worden, want die komt uiteindelijk het meeste voor en ik gok dat ik daarvan foto's en tekeningen heb (inclusief die van jou uit de Railhobby).
In elk geval zie ik verschil waar de leidingen staan gezien in de lengterichting van de bak. De meeste hebben dat links, maar ik kan geen direct verband vinden tussen de positie en de fabrikant. Volgens bovenstaand uitreksel uit het boek van Stoom tot Stroom vind ik voor alle fabrikaten een linkse opstelling, maar ik heb ook een foto uit het Utrechts archief van de mC 9002 met de installatie rechts. Maar dat is wel de enige.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 550
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #19 Gepost op: 21 december 2009, 21:38:43 »
Hallo Ivo,

Goede vraag.... Het is alweer een poosje geleden dat ik het stel gemaakt heb, dus de kennis heb ik niet meer paraat; MAAR ik weet wel dat ik er destijds mee bezig ben geweest. Arjen (AB 7216) heeft me destijds van daktekeningen voorzien. Op basis daarvan heb ik mijn model gemaakt en de tekeningen voor bij het verhaal gemaakt.
De dakopbouw van mijn zesje moet ik nog maken, ze zijn wel kaal gemaakt (waar nodig) en opgevuld (de gaten van de ventilatoren etc). Dus daar moet ik nog even op studeren... Gegevens over de dakopbouw zijn vaak het moeilijkst te vinden...

Die loopplanken... daar heb je een punt; die zouden best wel eens houtkleurig kunnen (lees moeten) zijn... Ook de leidingen die over de isolatoren lopen, die zijn bij mij ook crème; koper of metaal was wellicht beter geweest. Dat heb ik me pas later gerealiseerd...

Groetjes
Peter


Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 550
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #20 Gepost op: 21 december 2009, 21:43:02 »
Hoi Ivo,

Even nagekeken in de RH van 2002/12. In de tekening heb ik het antwoord gezet; de mC heeft de dakopbouw volgens Heemaf...

Groet
Peter

HenkZ

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #21 Gepost op: 21 december 2009, 23:25:58 »
Ik heb nog even een andere vraag, van alle Roco blokkendozen heeft alleen de Bec de stroomlijnbekleding op de stelbalken. Heeft deze er vanaf het begin opgezeten en hoe zit dat dan bij de andere types blokkendozen?

M.vr.gr. Henk

Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 550
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #22 Gepost op: 21 december 2009, 23:28:25 »
hallo Henk,

De Bec's hadden zeker geen stroomlijnbeplating er op zitten toen ze in dienst gesteld werden; dit is bij een latere actie (eind jaren dertig dacht ik) gebeurd, ook bij andere types volgens mij. Er zijn toen ook proeven genomen met een stukje stroomlijnbeplating aan de voorkant (in het boek van Kees Huurman over de spoorwegen in oorlogstijd staan wat foto's daarvan).

groet
Peter

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #23 Gepost op: 22 december 2009, 00:02:12 »
@Henk,
Die stroomlijnbeplating bij de Bec zat mij ook al in de weg. Ik zal eens kijken of er een ander chassis onder past. Bijvoorbeeld van een Ces. Dat zal wel moeten worden aangepast. Ik heb doordat Roco nu de Cec heeft uitgebracht een of twee Cessen te veel (komt altijd van pas bij andere ombouw). Ik had het plan om van de Ces een Cec te maken, maar dat werd wel moeilijk om dan nog alle klinknagel strips goed te krijgen tussen alle ramen. Er moet een deur van een Ces af en een toiletraam erbij.

@Peter,

De Aec is een verhaal apart. Jouw methode is bewerkelijk maar mooi. Ik ga het met de Kleinspoor proberen. Daar zit ook een chassis bij, maar ik denk dat ik ga proberen er een Roco chassis onder te zetten. Gelukkig kan ik het als 4 wagenstel inzetten op de Hofpleinlijn zonder Aec.

Jouw 6 wagenstel, wordt dat mBD, Bec, Aec, Cec, mCd, Cec, mC? Dat wordt dan wel een flinke trein. Het kan nog met op alle motorrijtuigen maar 1 stroomafnemer. Ik heb in elk geval foto's met ook een mCd met slechts een pantograaf.

Ik ben benieuwd.


mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*

Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 550
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #24 Gepost op: 22 december 2009, 00:19:21 »
Hoi Ivo,

Mijn zesje komt er als volgt uit te zien, met op alle motorrijtugen ook slechts één panto:



Dus mBD - Bec - Aec - mCv - Cec - mC (evt Cec en mCv om te draaien, dan kan namelijk ook); jij hebt het over een zevenrijtuig stel met twee Cec's...

Het is niet het duidelijkste plaatje, maar ik heb even geen betere (ook Rail 2005). Het gaat om de onderste combinatie (plaatje is klikbaar). De Cec is  van een Ces gemaakt, met tussenvoeging + een balkon van een Bec (ik had er toch twee nodig voor de Aec)... Ik hoop er over een paar weken weer bij te kunnen (ik had al begrepen dat Dennis me wil komen helpen met het opzoeken  ;) )

groetjes
Peter
« Laatst bewerkt op: 22 december 2009, 00:22:43 door Peter Wijshake »

mpol

  • Offline Offline
  • Berichten: 388
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #25 Gepost op: 22 december 2009, 00:44:42 »
Ik heb op basis van 2 Bec's en een Ces een nieuwe Aec en Cec gemaakt.


De letters op de bakken worden in het artikel - dat ook nog niet af is - verduidelijkt.

groetjes
Peter


Wacht met spanning dit artikel af, want is idd bijna niet mogelijk om nog een Kleinspoor Aec te scoren :(.
mABD ziet er ook goed uit!! (y)

Blijf dit draadje zeker volgen.
Ivo suc6 met (ver)bouwen
Grt,
Marcel

Dennis

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #26 Gepost op: 22 december 2009, 20:28:48 »
Ik hoop er over een paar weken weer bij te kunnen (ik had al begrepen dat Dennis me wil komen helpen met het opzoeken  ;) )

groetjes
Peter

Had dat dan gezegt!!!!
Waneer? ;D ;D

Grts

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #27 Gepost op: 23 december 2009, 22:41:55 »
Welke draaistellen (en vooral) met welke aspotten zitten er onder het roco model? De oorspronguitvoering moet natuurlijk glijlagers hebben. Ik vermoed (omdat Roco niet zelf de vroege versies heeft uitgebracht) dat er rollagers onder zitten?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4834
  • Modelspoor is emotie...
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #28 Gepost op: 23 december 2009, 23:01:10 »
Het zou natuurlijk heel erg mooi zijn als Edwin Langeveld ("Kleinspoor") begin volgend jaar in Nürnberg met een Aec zou komen... Scheelt voor een heleboel mensen een heleboel snijden en plakken ;D
Misschien zou een email bombardement helpen? (Geintje)
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 550
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #29 Gepost op: 23 december 2009, 23:06:17 »
Schei jij eens even uit  ;D Heb ik me daarvoor het leplazerus zitten snijden en plakken...
« Laatst bewerkt op: 24 december 2009, 09:48:28 door Peter van der Leek »