Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:09:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 00:03:33
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door spoorzeven
18 July 2025, 23:27:20
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
18 July 2025, 22:57:24
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Raadplaatje door Klaas Zondervan
18 July 2025, 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
18 July 2025, 12:17:39
  

Auteur Topic: Roco 1145 simpel rechtgezet.  (gelezen 9577 keer)

Albert Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Roco 1145 simpel rechtgezet.
« Gepost op: 20 December 2009, 14:31:37 »
Hallo,

Onlangs toch maar een 1145 besteld want voor 99 eu kon ik hem niet laten liggen. Ik heb ook nog een Hamo 1139. (met Sommerfeld panto's en omgenummerd naar 1130). Beiden zijn goed naast elkaar te gebruiken, de verweerde 1139 ziet er uit zoals de 1145 en 1136 nu in Goes bij de SGB staan.
Sinds ik digitaal rijd, rijdt ook de Hamo perfect.


Dan het onderzoek naar de scheefstand. In de Railmagazine 260 staat een mooi artikel over de aanpassing van de U vormige beugels, maar zoals "Derksen" in het andere draadje al melde is dat compenseren van scheefstand ipv verhelpen.
Ik ben het helemaal met Derksen eens dat het probleem in de kap zit.
De nokjes aan pos 27 in de onderdelen lijst zijn mede het probleem, ik heb de nokjes weggefraisd en tevens de print een schuin kantje af gevijld.


Ook de schroef van het kapje pos 10 was te lang of het boorgat niet diepgenoeg, ik kreeg het  kapje niet vast dus heb ik de schroef ingekort.


Mijn 1145 staat nu mooi recht zonder grote ingrepen, de kap staat zelfs niet omgedraaid. Let wel op goede plaatsing van een eventuele decoder en goede wegwerking van de draden en stekker. De kap heeft alleen in het midden twee bevestigingsnokken, hierdoor kan de kap zich als een soort wip gaan gedragen, slecht wegwerken van draden e.d. kan dan voor scheefstand zorgen.  

De motor is een lawaai uitvoering, jammer want de 1600, 2200 en 2400 hebben zeer stille motoren dus het kan wel, maar hij rijdt er verder wel prima mee.
Ga dus niet te snel vijlen aan het frame (u beugels), volgens mij is dat niet nodig. Roco heeft een prima model gemaakt maar een lawaai motor gemonteerd en de kap bevestiging kan beter, ik wacht nog steeds op twee schroefjes, 1 voor en 1 achter, dan kan de kap niet meer scheef. Zeker voor de nu 99 eu een aanrader.

Nog een mooie winterfoto zoals de twee er 19-12-2009 bijstonden in Goes, tevens mijn kerstkaart, iedereen fijne dagen gewenst.

Groet, Albert.
« Laatst bewerkt op: 20 December 2009, 17:44:09 door Albert Bas »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re:Roco 1145 simpel rechtgezet.
« Reactie #1 Gepost op: 20 December 2009, 14:52:58 »
In de Railmagazine 260 staat een mooi artikel over de aanpassing van de U vormige beugels, maar zoals "Derksen" in het andere draadje al melde is dat compenseren van scheefstand ipv verhelpen.
Ik ben het helemaal met Derksen eens dat het probleem in de kap zit.
Dan nog maar eens herhalen wat er in dat andere draadje ook naar voren kwam: bij een paar honderd exemplaren zit de oorzaak van de scheefstand daadwerkelijk in de U-vormige beugels. Dus voordat je er aan gaat sleutelen, eerst de kap er af halen en controleren of het hoofdframe recht dan wel scheef staat.
Iemand die een exemplaar heeft met foute beugels kon wel eens bedrogen uitkomen als hij alleen maar probeert de kap recht te zetten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22502
Re:Roco 1145 simpel rechtgezet.
« Reactie #2 Gepost op: 20 December 2009, 15:31:11 »
Ik kan wat hebben gemist Klaas, maar ik moet de eerste foto van een 1100 met scheef frame nog tegenkomen.
« Laatst bewerkt op: 20 December 2009, 18:09:29 door Peter Korsten »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re:Roco 1145 simpel rechtgezet.
« Reactie #3 Gepost op: 20 December 2009, 15:39:01 »
Henk, het gaat niet om een scheef frame, maar een frame dat op het ene draaistel hoger staat dan op het andere draaistel, omdat de U-beugels niet gelijk van hoogte zijn.
Er zijn een paar honderd exemplaren gemaakt en in de handel gebracht voordat Roco dit in de gaten kreeg.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22502
Re:Roco 1145 simpel rechtgezet.
« Reactie #4 Gepost op: 20 December 2009, 15:43:05 »
Ik ken het verhaal wel Klaas, maar dat zou je toch zien als de loc zonder kap op de rails staat? Totdat ik een dergelijke foto te zien krijg, beschouw ik het als een broodje aap verhaal.

Ik heb zelf een exemplaar uit de eerste levering aan Kuijpers waar sowieso niks mee aan de hand was.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re:Roco 1145 simpel rechtgezet.
« Reactie #5 Gepost op: 20 December 2009, 15:59:54 »
Henk, lees eerst eens het artikel in RM 260. Dan kom je tot de conclusie dat het geen broodje aap verhaal is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Albert Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re:Roco 1145 simpel rechtgezet.
« Reactie #6 Gepost op: 20 December 2009, 16:31:54 »
@hallo Klaas,

Wel typisch, dan zou ik een door Roco verbeterde versie hebben die toch scheef stond.

groet, Albert.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re:Roco 1145 simpel rechtgezet.
« Reactie #7 Gepost op: 20 December 2009, 17:02:59 »
Wel typisch, dan zou ik een door Roco verbeterde versie hebben die toch scheef stond.
Albert, er zijn bij die loc twee verschillende scheefstandsoorzaken geconstateerd. De ene oorzaak is de verschillende hoogte van de U-beugels, de andere oorzaak een kap die scheef zit omdat er inwendig wat in de weg zit. Bij jouw exemplaar was het laatste blijkbaar het geval.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Roco 1145 simpel rechtgezet.
« Reactie #8 Gepost op: 20 December 2009, 17:19:46 »
Daar gaan we weer, komt er weer eens een foto langs die (vermoedelijk) op niet toegankelijk gebied gemaakt is.
Gaan bij sommige de haren gewoon overeind staan.
Natuurlijk mag het niet, maar om dan gelijk op de kast te zitten.......dat lijkt me eigenlijk niet nodig.

Wacht maar tot jij een keer op een wel toegestane plek door een stel BOA's oid word weggejaagd... doordat een ander het ervoor voor je heeft verpest door iets echt illegaals te doen. Dit soort gedrag verpest het namelijk gewoon voor de mensen die zich wel aan de regels houden.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re:Roco 1145 simpel rechtgezet.
« Reactie #9 Gepost op: 20 December 2009, 17:20:38 »
Het gaat hier over een 1145 die wel of niet scheef staat, en niet over het wel of niet nemen van foto's op wel of niet gevaarlijke of wel of niet onbevoegde plekken.
Dus hou je aan de titel.

Albert Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re:Roco 1145 simpel rechtgezet.
« Reactie #10 Gepost op: 20 December 2009, 17:38:45 »
 :) Een smiley is wel op zijn plaats denk ik.

Het onderstel van de echte 1100 was grijs, vooral de zwarte zandkasten vallen wat op bij de Roco.

Dat had ik bij mijn Hamo al aangepast maar nu op de Roco ook, vergelijk maar eens met de foto's aan het begin van dit draadje.

Wat de scheefstand betreft is het grootste probleem de bevestiging door twee nokjes ter hoogte van het nummer (aande binnenzijde dan) dit werkt als een wip als er inwendig iets in de weg zit.
 ;D Albert.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22502
Re:Roco 1145 simpel rechtgezet.
« Reactie #11 Gepost op: 20 December 2009, 19:56:00 »
Henk, lees eerst eens het artikel in RM 260. Dan kom je tot de conclusie dat het geen broodje aap verhaal is.

Dat artikel heb ik intertijd al goed gelezen Klaas en ik vind het absoluut niet overtuigend. Na lezing heb ik een oude 1100 uit elkaar gehaald - moest toch nog gebeuren - en daarbij geconstateerd dat de U-vormige stukjes op precies dezelfde manier van elkaar verschillen, ook wat de afmetingen betreft. Kennelijk is dat nodig wil de ophanging functioneren zoals is beoogd.

Bij dat artikel ontbreekt trouwens ook een foto van een 'scheve' 1100 zonder kap. Wel foto's waarbij op een kilometer afstand is te zien dat de kap scheeft staat ten opzichte van het onderstel.
De kapbevestiging is niet al te robuust. Ingewikkelder is het niet. Ik hoop van harte dat niet al te veel mensen na lezing van het RM-artikel de vijl in hun model hebben gezet.

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Albert Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re:Roco 1145 simpel rechtgezet.
« Reactie #12 Gepost op: 20 December 2009, 20:44:37 »
Railmagazine 260 is het december nummer van 2008 dus ik vrees het ergste.


groet, Albert.

Northlander1983

  • Gast
Re:Roco 1145 simpel rechtgezet.
« Reactie #13 Gepost op: 20 December 2009, 21:36:47 »
Is dat artikel geschreven door: Len de Vries?

Albert Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re:Roco 1145 simpel rechtgezet.
« Reactie #14 Gepost op: 20 December 2009, 21:45:28 »
Geen naam vermelding, het artikel stond onder de kop: Productinformatie actueel. Bij de tekening staat: tekening Alex Wouters. Voorin in de colofon staat Productinformatie: Otto Dijkstra.
« Laatst bewerkt op: 20 December 2009, 21:52:14 door Albert Bas »