Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 00:12:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 00:03:33
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door spoorzeven
18 July 2025, 23:27:20
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Raadplaatje door Klaas Zondervan
18 July 2025, 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
18 July 2025, 12:17:39
  

Auteur Topic: Roco 1145 simpel rechtgezet.  (gelezen 9582 keer)

Northlander1983

  • Gast
Re:Roco 1145 simpel rechtgezet.
« Reactie #15 Gepost op: 20 December 2009, 21:58:00 »
Ok

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re:Roco 1145 simpel rechtgezet.
« Reactie #16 Gepost op: 20 December 2009, 23:30:58 »
Dat artikel heb ik intertijd al goed gelezen Klaas en ik vind het absoluut niet overtuigend. Na lezing heb ik een oude 1100 uit elkaar gehaald - moest toch nog gebeuren - en daarbij geconstateerd dat de U-vormige stukjes op precies dezelfde manier van elkaar verschillen, ook wat de afmetingen betreft. Kennelijk is dat nodig wil de ophanging functioneren zoals is beoogd.
Ik heb ook een oude 1100 en daarbij zijn beide beugels gelijk, zoals het linker exemplaar op de tekening bij het artikel. De uitvoering met de ribben is blijkbaar een later bedenksel.

Citaat
Bij dat artikel ontbreekt trouwens ook een foto van een 'scheve' 1100 zonder kap. Wel foto's waarbij op een kilometer afstand is te zien dat de kap scheeft staat ten opzichte van het onderstel.
Dat kun je op die foto's helemaal niet zien. De kap staat scheef t.o.v. de draaistellen, maar dat zegt niks over de stand van het hoofdframe. Dat kan recht staan t.o.v. de kap, of recht t.o.v. de draaistellen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22502
Re:Roco 1145 simpel rechtgezet.
« Reactie #17 Gepost op: 21 December 2009, 10:43:50 »
Kap staat op die foto's scheef ten opzichte van het onderstel of van de draaistellen, net hoe je het noemt. Dat kun je zonder meer zien en heb ik al bij heel wat van de 1100'en gezien. Dat was bij het handmonster in Keulen al zo.
Wat op die foto absoluut niet is te zien, en wat ik nog bij geen enkel exemplaar heb gezien (ook niet zonder kap), is dat het frame zelf scheef staat ten opzichte van de rails. Als er echt honderden exemplaren zo zijn, dan had ik bij vrienden en kennissen al lang een exemplaar onder ogen gehad. Om maar te zwijgen van mijn eigen loc die toch echt uit de allereerste levering komt.

Als jij een 1100 met een scheefstaand frame hebt gezien of iemand komt met een foto, dan laat ik me graag overtuigen. Tot die tijd beschouw ik het als een broodje aap verhaal.

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re:Roco 1145 simpel rechtgezet.
« Reactie #18 Gepost op: 21 December 2009, 10:48:03 »
In verband met mijn vorige bericht moet ik even iets rechtzetten.
Ik schreef daar dat mijn 1100 twee afgeschuinde beugels heeft, maar vanmorgen heb ik hem opengemaakt, en er blijkt toch 1 afgeschuinde beugel en 1 beugel met ribben in te zitten. Op dit punt heeft mijn geheugen me in de steek gelaten, ik had echt een beeld in mijn kop van 2 gelijke beugels, maar dat blijkt dus niet waar te zijn.

Maar dan blijft natuurlijk het mysterie van de scheefstand. De schuifmaat wees uit dat de beugel met de ribben 0,4 mm hoger is dan de andere beugel. Dus ongeveer hetzelfde verschil wat de jongens van RailMagazine hebben geconstateerd.
Echter, het hoofdframe staat desondanks recht op de draaistellen. Als de loc op een vlakke ondergrond staat meet ik op vergelijkbare plaatsen voor en achter dezelfde hoogte.

Hoe dat kan is voor mij voorlopig nog een raadsel. Een mogelijkheid zou kunnen zijn dat het hoogteverschil van de beugels ergens anders is gecompenseerd, maar ik kan het niet vinden. Ik heb diverse maten die invloed kunnen hebben op de hoogte, voor en achter vergeleken, maar alles is hetzelfde.
Dus op het moment weet ik het even niet meer.
« Laatst bewerkt op: 21 December 2009, 10:49:51 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Albert Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re:Roco 1145 simpel rechtgezet.
« Reactie #19 Gepost op: 21 December 2009, 11:03:53 »
Klaas,

Ik denk dat de basis (frame, beugels en draaistellen) gewoon goed is, ze zijn toch niet gek bij Roco. En dat het in de afwerking zit zoals kap en andere frutsels die later in de ontwerpfase toegevoegd worden.
Niet te vergeten dat het ontwerp destijds een analoge lok was, dus alle digitale toevoegingen moeten weer in diezelfde kap passen. Dan blijf ik terugkomen op de bevestiging, een schroefje voor en 1 achter zou veel verbetern.

groet, Albert.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22502
Re:Roco 1145 simpel rechtgezet.
« Reactie #20 Gepost op: 21 December 2009, 11:13:18 »
Tja, ik heb daar minder kijk op dan jij Klaas. Maar de beugels functioneren verschillend en voor mij is het daarmee sowieso geen uitgemaakte zaak dat ze exact even hoog moeten zijn.

Benader het eens van de andere kant Klaas.
- Roco heeft in de loop der tijd al duizenden misschien wel tienduizenden van die U-vormige blokjes geproduceerd. Dat is altijd goed gegaan en opeens spuwt de computergestuurde freesmachine er een paar honderd uit die niet kloppen om het daarna weer goed te gaan doen. Kan hoor, er gebeuren wel gekkere dingen, maar de kans is klein.
- Roco heeft nooit aangeboden correcte blokjes na te leveren voor wie dat wil. Nou is Roco niet meer dezelfde van vroeger, maar technische constructiefouten worden nog wel gecorrigeerd (zie TEE DEIV) desnoods met nageleverde onderdelen. Kan dat Roco dat nu maar liet zitten, maar zou wel ongewoon zijn.
- Er zijn meer modellen met dergelijke U-vormige blokjes en ik heb nog nooit gehoord dat zo'n model scheef stond.

En zo kun je nog wel even doorgaan met het verzinnen van ongerijmdheden in het verhaal.
Er is in ieder geval een veel logischer verklaring voor de scheefstaande kappen die iedereen ook met eigen ogen kan zien. Na de veranderingen is de kapbevestiging niet best meer. De geringste hindernis (schroefje printplaat, beugeltje stroomafnemer, draadje decoder) zorgt voor scheefstand. Ingewikkelder hoeven we het volgens mij niet te maken. Doe ik in ieder geval niet, totdat het tegendeel is bewezen en dat bewijs zou bestaan uit een eenvoudige foto waarop het frame zichtbaar scheef staat ten opzichte van de rails.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22502
Re:Roco 1145 simpel rechtgezet.
« Reactie #21 Gepost op: 21 December 2009, 11:17:42 »
Wat heet scheef?  :D



Keulen 2008.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re:Roco 1145 simpel rechtgezet.
« Reactie #22 Gepost op: 21 December 2009, 11:26:58 »
Maar de beugels functioneren verschillend en voor mij is het daarmee sowieso geen uitgemaakte zaak dat ze exact even hoog moeten zijn.
Beide beugels rusten op een vlakke bodem, dus is het logisch te veronderstellen dat ze even hoog moeten zijn.
Dat ze verschillend zijn, en dat desondanks het hoofdframe recht staat is voor mij nog even een onopgelost raadsel. Wie het snapt mag het uitleggen.

Verder kan ik na nogmaals lezen van het RM artikel een heel eind met je meegaan. Ik mis eigenlijk ook de concrete vaststelling dat het hoofdframe echt scheef staat. Dat hadden ze beter kunnen documenteren, b.v. met meetwaarden, of met een foto plat van opzij.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Gert1

  • Gast
Re:Roco 1145 simpel rechtgezet.
« Reactie #23 Gepost op: 21 December 2009, 11:42:26 »
Wat heet scheef?  :D

Ready to take off?   ;D

mvg,
Gert

Albert Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re:Roco 1145 simpel rechtgezet.
« Reactie #24 Gepost op: 21 December 2009, 21:52:00 »
Zo, nog maar eens een fotootje gemaakt van een beknelling.

Links net boven de 2e isolator van links is de oranje diode te zien die duidelijk de transparante strip van de "patrijspoortjes" omhoog duwt. Hier zit o.a. de spanning die de kap scheef omhoog drukt.
Ik heb nu de raampjes los gemaakt van hun raamwerk en in de kap gelijmd zodat het hele frame eruit kan. De kap staat nu heel ontspannen op de lok.
Wordt vervolgd.
Albert.
« Laatst bewerkt op: 21 December 2009, 22:23:09 door Albert Bas »

Albert Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re:Roco 1145 simpel rechtgezet.
« Reactie #25 Gepost op: 21 December 2009, 22:10:01 »
De foto's zijn klaar.


Hier is het raamwerk te zien wat te veel ruimte in de kap in neemt.


Hier is het raamwerk verwijderd en de raampjes aan de kap gelijmd. Het ziet er wat rafelig uit maar er zaten al barstjes in het raamwerk, aan de buitenzijde van de lok is hier echter niets van te zien.


Dit kunnen we missen. Bovendien is dit een los bestelbaar onderdeel dus hier kun je niks mee verpesten.
De kap klikt er nu heel soepel op.
Voor Roco toch een kleinigheid zou je denken. Wat overblijft is een perfect model.

Groet, Albert.


Albert Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re:Roco 1145 simpel rechtgezet.
« Reactie #26 Gepost op: 21 December 2009, 22:21:31 »
En de kap er weer op, de diode heeft nu lekker de ruimte.



Soms is de oplossing heel simpel.

Groet, Albert. (y)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re:Roco 1145 simpel rechtgezet.
« Reactie #27 Gepost op: 21 December 2009, 23:26:39 »
Albert,

Dezelfde verbouwing die je nu beschrijft heb ik een aantal jaren geleden ook uitgevoerd. In mijn 1100 zit wat extra elektronica en dat paste ook niet omdat dat brugstuk van de patrijspoorten in de weg zat.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Albert Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re:Roco 1145 simpel rechtgezet.
« Reactie #28 Gepost op: 22 December 2009, 08:59:20 »
Klaas,

Raakt tijd dat Roco hier zelf eens wat mee gaat doen.
De print wipt ook op omdat hij maar met 2 schroefjes vast zit terwijl er 4 schroefgaatjes in zitten.
2 van de 4 gaatjes zitten wel erg op de rand van de print, daarom heeft Roco deze schroefjes waarschijnlijk weggelaten.
Een prachtig model krijgt wel een slechte naam door dit probleem terwijl het geen probleem hoeft te zijn.
Maar ja, als je ziet hoe ze in Keulen een model durven te tonen gezien de foto van Henk..............

groet, Albert.
« Laatst bewerkt op: 22 December 2009, 09:31:10 door Albert Bas »