Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 04:30:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:09:35
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:27:12
Piko blauwe 1000 door Deetrein
Vandaag om 01:13:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door sneek
Vandaag om 00:49:08
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 00:12:18
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
27 November 2025, 23:42:44
De modeltreinen van Spoorijzer door neudalhausenstadbahn
27 November 2025, 23:02:33
Terschellinger Spoor door FritsT
27 November 2025, 22:38:03
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door j.ossebaar
27 November 2025, 22:09:49
Aachenau West door wob
27 November 2025, 21:41:21
Site Uhlenbrock door Jan-Peter
27 November 2025, 21:38:45
Stub switches door Hans1963
27 November 2025, 21:25:21
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Herb73
27 November 2025, 21:20:49
fotowedstrijd 2025 door Keska
27 November 2025, 20:46:34
Welke versies van de Roco 2200 zijn er? door JohnH0
27 November 2025, 20:44:28
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
27 November 2025, 20:42:03
Arlbergbahn.. ? door Krazy Dre
27 November 2025, 20:23:36
Beekdaelen in H0 door ruudns
27 November 2025, 20:19:33
Nieuw huis, nieuwe baan door Benelux795
27 November 2025, 20:05:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
27 November 2025, 18:56:08
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
27 November 2025, 18:54:44
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
27 November 2025, 18:10:13
Au bord de la Cèze door Wim1969
27 November 2025, 18:08:09
MLF Fielschmann motor kit door henk
27 November 2025, 16:57:08
Revier Rheinbrenner (H0) door cor_b
27 November 2025, 16:09:07
Loksound5 decoder door 008200
27 November 2025, 15:34:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
27 November 2025, 15:21:11
W.V. Kalender 2026 door Jelmer
27 November 2025, 15:14:45
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
27 November 2025, 12:47:22
  

Auteur Topic: Brandalarm in HSL-tunnel Groene Hart  (gelezen 1843 keer)

Gouda

  • Offline Offline
  • Berichten: 1236
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
Brandalarm in HSL-tunnel Groene Hart
« Gepost op: 20 December 2009, 12:57:13 »
Prio 1 Schacht Bent (A1 Tunnel) HSL TUNNEL HZD Brandmelding OMS 66593 66849 66534
Korpsalarm Benthuizen

Bovenstaande tekst stond vanochtend op de c2000 rond 10.09uur. Ging het hiet om een oefening of was het valsalarm of echt een brand?

Marc
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

wimke

  • Offline Offline
  • Berichten: 380
Re:Brandalarm in HSL-tunnel Groene Hart
« Reactie #1 Gepost op: 20 December 2009, 13:28:59 »
zal niet veel  geweest zijn

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1764
  • Dieselpower rules!
Re:Brandalarm in HSL-tunnel Groene Hart
« Reactie #2 Gepost op: 20 December 2009, 13:32:21 »
Er zijn wel vaker automatische brandmeldingen in de HSL-tunnel, net als in andere spoortunnels.

Vanuit mijn werk (multidisciplinaire planvorming voor spoor, wegen en tunnels bij de Veiligheidsregio Kennemerland) weet ik dat dergelijke meldingen vaak veroorzaakt worden door vuil. Of gewoon stof, net zoals bij "openbare meldsystemen (OMS)" in gebouwen.

Soms veroorzaken vonken bij afremmen dat kranten oid (die door passagiers uit het raam gegooid worden) in brand vliegen waardoor de melders worden aangesproken.
Voordat de brandweer ter plaatse is is zo'n krant of al opgebrand, of door voorbij rijdende treinen meegezogen, uitgegaan en vele meters verderop neergekomen.
Schoonmaken is daar onbegonnen werk. Misschien wat preventief werk door al die gratis kranten niet meer uit te delen? Helaas is dat niet aan "ons hulpdiensten" maar aan de spoorbranche...
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

lok1614

  • Offline Offline
  • Berichten: 180
Re:Brandalarm in HSL-tunnel Groene Hart
« Reactie #3 Gepost op: 20 December 2009, 13:53:16 »
@simonst
Juist ter voorkoming van dit soort onechte meldingen gebruiken ze dus geen rookmelders in tunnelbuizen. Alarmering vindt plaats doormiddel van handbrandmeldingen. En als ze al rookmelders gebruiken is het een dualtype wat rook en plotselingen warmte stijging moet zien voor hij alarm geeft. Voor de goedere tunnels gebruikt men fibrolaser om de sprinkler aan te sturen voor automatische blusing.Deze reageert alleen op een tempratuurstijging op een specifiec punt binnen vastgestelde parameters, een krant doet deze echt niet afgaan. De melding komt waarschijnlijk uit een dienstgebouw of vluchtschacht. In deze gebouwen zijn vaak ruimes waar apparaatuur staat welke wel door rookmelders bewaakt wordt.

gr Peter

PS alle  buizen van "onze" overkaping te barendrecht worden weldegelijk 2 x per jaar gereinigd.

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1764
  • Dieselpower rules!
Re:Brandalarm in HSL-tunnel Groene Hart
« Reactie #4 Gepost op: 20 December 2009, 16:05:04 »
Hmmm, bijzonder. "Mijn" lezing kreeg ik van mijn contactpersoon bij ProRail n.a.v. de brandmeldingen in de Schipholspoortunnel waarbij de blusploegen vaak in de tunnelbuizen moeten om "uit te sluiten" dat er inderdaad geen brand is.
"Jouw" lezing vind ik meer logisch, dus dat gaan we nog eens navragen.
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

lok1614

  • Offline Offline
  • Berichten: 180
Re:Brandalarm in HSL-tunnel Groene Hart
« Reactie #5 Gepost op: 21 December 2009, 20:46:54 »
Dat de brandweer de buis in gaat is normaal, dit doen ze bij elke melding vanuit de buis. Er is vanuit de NEN een verplichting dat er een brandweerpaneel aanwezig is. De locatie van dit paneel is bekend bij de brandweer deze kan zien waar het alarm vandaan komt. Schiphol tunnel is net als de hemspoor en de willemspoortunnel een al wat oudere tunnel, zover ik goed geinformeerd ben zijn daar een soort gasdector achtige melders aangebracht die wat ongevoeliger voor stof zijn als rookdetectors. nieuwe tunnels worden hier zeker niet meer van voorzien, zover mijn info strekt zijn er ook in de groene hart tunnel alleen handbrandmelders in de tunnel geplaatst.

gr peter