Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:33:19
fotowedstrijd 2025 welk onderwerp? door Rob Ellerman
Vandaag om 18:32:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Tedo
Vandaag om 17:57:25
Geluid Piko 1000 groen door Luc2000
Vandaag om 17:35:36
Piko blauwe 1000 door Huup
Vandaag om 17:33:41
Wat is dit voor component door Dirk J
Vandaag om 17:31:39
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Charles_
Vandaag om 17:13:05
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Noordernet
Vandaag om 16:51:43
Mijn geweatherde modellen door spoorijzer
Vandaag om 16:33:42
Plux 16 decoder voor Roco H0 lok door Hasenwald
Vandaag om 16:26:42
3d printen van ns daglichtseinen door weslyr
Vandaag om 16:17:51
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
Vandaag om 16:00:35
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:47:22
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 15:17:20
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 14:54:23
Trix 22583 digitaal gemaakt, maar wil niet rijden. door Josephes
Vandaag om 14:34:35
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:27:15
Welke kleur groen voor NS bovenleidingportalen door grove den
Vandaag om 14:15:13
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:44:05
Baanonderbreking Trix door wielke
Vandaag om 13:29:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door basjuh1981
Vandaag om 13:18:39
Minibaan Visserskaai H0 door jan47
Vandaag om 13:06:43
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Wim Vink
Vandaag om 12:41:23
Terschellinger Spoor door Tjalling
Vandaag om 11:31:12
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 11:18:54
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 11:00:57
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 09:52:11
MLF Fielschmann motor kit door Besselspoor
Vandaag om 09:34:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:21:18
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 09:17:17
  

Auteur Topic: Brandalarm in HSL-tunnel Groene Hart  (gelezen 1848 keer)

Gouda

  • Offline Offline
  • Berichten: 1236
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
Brandalarm in HSL-tunnel Groene Hart
« Gepost op: 20 December 2009, 12:57:13 »
Prio 1 Schacht Bent (A1 Tunnel) HSL TUNNEL HZD Brandmelding OMS 66593 66849 66534
Korpsalarm Benthuizen

Bovenstaande tekst stond vanochtend op de c2000 rond 10.09uur. Ging het hiet om een oefening of was het valsalarm of echt een brand?

Marc
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

wimke

  • Offline Offline
  • Berichten: 380
Re:Brandalarm in HSL-tunnel Groene Hart
« Reactie #1 Gepost op: 20 December 2009, 13:28:59 »
zal niet veel  geweest zijn

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1764
  • Dieselpower rules!
Re:Brandalarm in HSL-tunnel Groene Hart
« Reactie #2 Gepost op: 20 December 2009, 13:32:21 »
Er zijn wel vaker automatische brandmeldingen in de HSL-tunnel, net als in andere spoortunnels.

Vanuit mijn werk (multidisciplinaire planvorming voor spoor, wegen en tunnels bij de Veiligheidsregio Kennemerland) weet ik dat dergelijke meldingen vaak veroorzaakt worden door vuil. Of gewoon stof, net zoals bij "openbare meldsystemen (OMS)" in gebouwen.

Soms veroorzaken vonken bij afremmen dat kranten oid (die door passagiers uit het raam gegooid worden) in brand vliegen waardoor de melders worden aangesproken.
Voordat de brandweer ter plaatse is is zo'n krant of al opgebrand, of door voorbij rijdende treinen meegezogen, uitgegaan en vele meters verderop neergekomen.
Schoonmaken is daar onbegonnen werk. Misschien wat preventief werk door al die gratis kranten niet meer uit te delen? Helaas is dat niet aan "ons hulpdiensten" maar aan de spoorbranche...
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

lok1614

  • Offline Offline
  • Berichten: 180
Re:Brandalarm in HSL-tunnel Groene Hart
« Reactie #3 Gepost op: 20 December 2009, 13:53:16 »
@simonst
Juist ter voorkoming van dit soort onechte meldingen gebruiken ze dus geen rookmelders in tunnelbuizen. Alarmering vindt plaats doormiddel van handbrandmeldingen. En als ze al rookmelders gebruiken is het een dualtype wat rook en plotselingen warmte stijging moet zien voor hij alarm geeft. Voor de goedere tunnels gebruikt men fibrolaser om de sprinkler aan te sturen voor automatische blusing.Deze reageert alleen op een tempratuurstijging op een specifiec punt binnen vastgestelde parameters, een krant doet deze echt niet afgaan. De melding komt waarschijnlijk uit een dienstgebouw of vluchtschacht. In deze gebouwen zijn vaak ruimes waar apparaatuur staat welke wel door rookmelders bewaakt wordt.

gr Peter

PS alle  buizen van "onze" overkaping te barendrecht worden weldegelijk 2 x per jaar gereinigd.

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1764
  • Dieselpower rules!
Re:Brandalarm in HSL-tunnel Groene Hart
« Reactie #4 Gepost op: 20 December 2009, 16:05:04 »
Hmmm, bijzonder. "Mijn" lezing kreeg ik van mijn contactpersoon bij ProRail n.a.v. de brandmeldingen in de Schipholspoortunnel waarbij de blusploegen vaak in de tunnelbuizen moeten om "uit te sluiten" dat er inderdaad geen brand is.
"Jouw" lezing vind ik meer logisch, dus dat gaan we nog eens navragen.
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

lok1614

  • Offline Offline
  • Berichten: 180
Re:Brandalarm in HSL-tunnel Groene Hart
« Reactie #5 Gepost op: 21 December 2009, 20:46:54 »
Dat de brandweer de buis in gaat is normaal, dit doen ze bij elke melding vanuit de buis. Er is vanuit de NEN een verplichting dat er een brandweerpaneel aanwezig is. De locatie van dit paneel is bekend bij de brandweer deze kan zien waar het alarm vandaan komt. Schiphol tunnel is net als de hemspoor en de willemspoortunnel een al wat oudere tunnel, zover ik goed geinformeerd ben zijn daar een soort gasdector achtige melders aangebracht die wat ongevoeliger voor stof zijn als rookdetectors. nieuwe tunnels worden hier zeker niet meer van voorzien, zover mijn info strekt zijn er ook in de groene hart tunnel alleen handbrandmelders in de tunnel geplaatst.

gr peter