Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

werking 0ude Lenz silver decoder 10331 door maartenvdb
Vandaag om 19:29:23
Kleur van het dak,van een geelbander. door barry1972
Vandaag om 19:26:52
PB Models, ICR-rijtuigen door W. Dagevos
Vandaag om 19:19:54
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 19:08:03
Modelbaan Beltheim. door Eric B
Vandaag om 19:01:39
2025-10-13:Nederlands spoor niet weerbaar genoeg in tijd van toenemende dreiging door Eric B
Vandaag om 18:50:25
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 18:44:45
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 18:44:05
Liliput verpakking en motor door Silvolde
Vandaag om 18:19:07
verlichting op mijn draaischijf zeten door keesm
Vandaag om 17:44:22
Een nieuw baantje op Micromodules door Huup
Vandaag om 17:28:43
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 17:27:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 17:03:15
Een leuke vrachtwagen door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:48:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ceuleer
Vandaag om 16:29:19
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:27:24
Roco wagon openen door Stieven76
Vandaag om 16:18:15
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door 008200
Vandaag om 16:13:47
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 15:42:34
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door ex-DR V100
Vandaag om 14:30:43
Line-up foto's van modellen door eemstede
Vandaag om 13:39:32
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door spoorzeven
Vandaag om 13:00:20
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald Halma
Vandaag om 12:59:18
Bietschtalbrücke h0 door Ronald Halma
Vandaag om 12:58:14
Viesmann 5214 pendelautomaat door Ronald Halma
Vandaag om 12:56:52
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Pauldg
Vandaag om 12:34:11
Van 2D afbeelding naar 3D model door morris1
Vandaag om 12:14:47
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 11:22:31
Fotodijkje en fotodiorama door Ronald Halma
Vandaag om 10:38:43
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
Vandaag om 10:26:38
  

Auteur Topic: Brandalarm in HSL-tunnel Groene Hart  (gelezen 1821 keer)

Gouda

  • Offline Offline
  • Berichten: 1233
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
Brandalarm in HSL-tunnel Groene Hart
« Gepost op: 20 December 2009, 12:57:13 »
Prio 1 Schacht Bent (A1 Tunnel) HSL TUNNEL HZD Brandmelding OMS 66593 66849 66534
Korpsalarm Benthuizen

Bovenstaande tekst stond vanochtend op de c2000 rond 10.09uur. Ging het hiet om een oefening of was het valsalarm of echt een brand?

Marc
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

wimke

  • Offline Offline
  • Berichten: 380
Re:Brandalarm in HSL-tunnel Groene Hart
« Reactie #1 Gepost op: 20 December 2009, 13:28:59 »
zal niet veel  geweest zijn

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1761
  • Dieselpower rules!
Re:Brandalarm in HSL-tunnel Groene Hart
« Reactie #2 Gepost op: 20 December 2009, 13:32:21 »
Er zijn wel vaker automatische brandmeldingen in de HSL-tunnel, net als in andere spoortunnels.

Vanuit mijn werk (multidisciplinaire planvorming voor spoor, wegen en tunnels bij de Veiligheidsregio Kennemerland) weet ik dat dergelijke meldingen vaak veroorzaakt worden door vuil. Of gewoon stof, net zoals bij "openbare meldsystemen (OMS)" in gebouwen.

Soms veroorzaken vonken bij afremmen dat kranten oid (die door passagiers uit het raam gegooid worden) in brand vliegen waardoor de melders worden aangesproken.
Voordat de brandweer ter plaatse is is zo'n krant of al opgebrand, of door voorbij rijdende treinen meegezogen, uitgegaan en vele meters verderop neergekomen.
Schoonmaken is daar onbegonnen werk. Misschien wat preventief werk door al die gratis kranten niet meer uit te delen? Helaas is dat niet aan "ons hulpdiensten" maar aan de spoorbranche...
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

lok1614

  • Offline Offline
  • Berichten: 180
Re:Brandalarm in HSL-tunnel Groene Hart
« Reactie #3 Gepost op: 20 December 2009, 13:53:16 »
@simonst
Juist ter voorkoming van dit soort onechte meldingen gebruiken ze dus geen rookmelders in tunnelbuizen. Alarmering vindt plaats doormiddel van handbrandmeldingen. En als ze al rookmelders gebruiken is het een dualtype wat rook en plotselingen warmte stijging moet zien voor hij alarm geeft. Voor de goedere tunnels gebruikt men fibrolaser om de sprinkler aan te sturen voor automatische blusing.Deze reageert alleen op een tempratuurstijging op een specifiec punt binnen vastgestelde parameters, een krant doet deze echt niet afgaan. De melding komt waarschijnlijk uit een dienstgebouw of vluchtschacht. In deze gebouwen zijn vaak ruimes waar apparaatuur staat welke wel door rookmelders bewaakt wordt.

gr Peter

PS alle  buizen van "onze" overkaping te barendrecht worden weldegelijk 2 x per jaar gereinigd.

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1761
  • Dieselpower rules!
Re:Brandalarm in HSL-tunnel Groene Hart
« Reactie #4 Gepost op: 20 December 2009, 16:05:04 »
Hmmm, bijzonder. "Mijn" lezing kreeg ik van mijn contactpersoon bij ProRail n.a.v. de brandmeldingen in de Schipholspoortunnel waarbij de blusploegen vaak in de tunnelbuizen moeten om "uit te sluiten" dat er inderdaad geen brand is.
"Jouw" lezing vind ik meer logisch, dus dat gaan we nog eens navragen.
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

lok1614

  • Offline Offline
  • Berichten: 180
Re:Brandalarm in HSL-tunnel Groene Hart
« Reactie #5 Gepost op: 21 December 2009, 20:46:54 »
Dat de brandweer de buis in gaat is normaal, dit doen ze bij elke melding vanuit de buis. Er is vanuit de NEN een verplichting dat er een brandweerpaneel aanwezig is. De locatie van dit paneel is bekend bij de brandweer deze kan zien waar het alarm vandaan komt. Schiphol tunnel is net als de hemspoor en de willemspoortunnel een al wat oudere tunnel, zover ik goed geinformeerd ben zijn daar een soort gasdector achtige melders aangebracht die wat ongevoeliger voor stof zijn als rookdetectors. nieuwe tunnels worden hier zeker niet meer van voorzien, zover mijn info strekt zijn er ook in de groene hart tunnel alleen handbrandmelders in de tunnel geplaatst.

gr peter