Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 23:41:26
Rocky Rail 6400 door ceuleer
Vandaag om 23:22:35
Raadplaatje door Dpc Fo
Vandaag om 23:14:01
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Taigagaai
Vandaag om 22:57:51
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 22:56:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 22:49:49
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:43:01
Aanstaande zaterdag en zondag Modelbeurs in De Goorn NH door wmrail
Vandaag om 22:19:20
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door 741230
Vandaag om 22:02:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VulcanRaven
Vandaag om 21:08:50
Yet Another Servo Decoder door spock
Vandaag om 21:02:54
Artitec 6300 door ModelWessel
Vandaag om 20:57:33
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
Vandaag om 20:55:12
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
Vandaag om 20:35:22
sein decoder Z21 10837 programeren door n-driver
Vandaag om 20:18:02
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
Vandaag om 20:13:43
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 19:46:22
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
Vandaag om 19:44:52
Project seaside Germany door Frank 123
Vandaag om 19:35:40
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 19:28:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:23:43
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 19:22:58
Nederlands-materieel in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 19:20:09
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 19:18:31
Mijn geweatherde modellen door Casmir
Vandaag om 19:09:06
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door 1200blauw
Vandaag om 19:06:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 18:49:17
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 17:49:25
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 16:22:48
Een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 16:04:50
  

Auteur Topic: Aansluiten Peco SL-E383F scissor crossover  (gelezen 9025 keer)

J. Brans

  • Offline Offline
  • Berichten: 38
Aansluiten Peco SL-E383F scissor crossover
« Gepost op: 17 December 2009, 17:33:30 »
Hallo,

Ik heb in mijn baanplan tweemaal dit wissel liggen, maar ik kom er niet uit hoe ik deze moet aansluiten.

In de beschrijving staat aangegeven dat het op een 4 polige dubbele schakelaar aangesloten moet worden, maar ik wil het digitaal aansturen.
De wisseltongen omzetten is het probleem niet, maar de baandelen isoleren en onder spanning zetten, zodat ik geen kortsluiting krijg als ik er een trein overheen laat rijden, kom ik niet uit.

Heeft er iemand ervaring met dit wissel?

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11132
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:Aansluiten Peco SL-E383F scissor crossover
« Reactie #1 Gepost op: 17 December 2009, 18:11:36 »
Heb je misschien wat aan deze tekening? Helemaal naar beneden scrollen.

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

J. Brans

  • Offline Offline
  • Berichten: 38
Re:Aansluiten Peco SL-E383F scissor crossover
« Reactie #2 Gepost op: 17 December 2009, 22:21:27 »
Bedankt. :)

Gewoon een keerlus module ertussen?!

mat '69

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re:Aansluiten Peco SL-E383F scissor crossover
« Reactie #3 Gepost op: 17 December 2009, 22:34:40 »
lijkt met een beetje overdreven. Heb dit type wissel zelf niet, wel volop andere Peco wissels/Engelse wissels en ken dus de soms wat beperkte beschrijving die Peco bijvoegd. Wat vaak al veel duidelijker maakt is even met 2 kleuren stift de beide spoorstaven te markeren. Dit doe je voor beide wisselstanden en dan zul je stukken zien die altijd 1 kleur blijven en stukken die met het wisselen ook de andere kleur moeten hebben. Die delen moet je isoleren van de rest en apart bedraden en via je wisselmotor mee laten schakelen naar de kleur die je dan nodig hebt. Met jouw type wissel heb je kennelijk een 4 tal mogelijkheden waarop die kleurwisseling ontstaat en dan heb je de genoemde schakelaar nodig.

succes, Ferry

J. Brans

  • Offline Offline
  • Berichten: 38
Re:Aansluiten Peco SL-E383F scissor crossover
« Reactie #4 Gepost op: 17 December 2009, 22:55:45 »
Wat analoog betreft heb je gelijk en daarbij snapte ik ook wel dat je een 4 polige dubbele schakelaar nodig hebt, maar ik kom niet uit de vertaalslag naar digitaal.

Het wissel wat hierboven bedoeld wordt is trouwens niet het goede, dat is een gewone scissor. Op die site ben ik wel verder aan het kijken.
« Laatst bewerkt op: 17 December 2009, 23:18:34 door Peter van der Leek »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re:Aansluiten Peco SL-E383F scissor crossover
« Reactie #5 Gepost op: 17 December 2009, 23:44:17 »
.....maar ik kom niet uit de vertaalslag naar digitaal.
Bij digitaal moet je anders denken.
Op de twee parallelle sporen die door de scissors verbonden worden rijdt je meestal in verschillende richtingen.
Als je analoog rijdt, dan zijn die twee sporen dus verschillend gepoold.
Bij digitaal heeft de poling van de railaansluiting niks meer met de rijrichting te maken. Dus is het handiger om de beide sporen gelijk te polen, dan hoef je geen bijzondere maatregelen te nemen als je de oversteek maakt.

Een scissor crossover heet in het Nederland trouwens een dubbel kruiswissel.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

mat '69

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re:Aansluiten Peco SL-E383F scissor crossover
« Reactie #6 Gepost op: 18 December 2009, 09:02:24 »
En daar heeft Klaas helemaal gelijk in. Ik vergat te zeggen (of ging daar eigenlijk al van uit) dat het voor het station met kruisende sporen en rijrichtingen bij digitaal veel makkelijker is om alle sporen op dezelfde wijze aan te sluiten. Dus niet in de rijrichting maar simpel gezegd van links naar rechts alles linker en rechter spoorstaaf dezelfde (kleur) draad. Dan heb je wel 2 keerlusmodules nodig in de sporen voor het station maar die kan je wel meestal wel in dat baanvak kwijt. Dan kan je kruiswissel wel volgens de analoge beschrijving worden aangesloten.

succes Ferry

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Aansluiten Peco SL-E383F scissor crossover
« Reactie #7 Gepost op: 18 December 2009, 14:51:10 »
Dat van de keelus in het station snap ik niet. Volgens mij is er nergens in het station een probleem als alle sporen aan dezelfde kant zijn aangesloten. Als je in de lengte richting de stationsporen op kijkt dan alle rechtersporen aan de digitale plus (rood) en alle linkersporen aan de  digitale common-ground (bruin).

Het is veel simpeler dan je doet vermoeden.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

mat '69

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re:Aansluiten Peco SL-E383F scissor crossover
« Reactie #8 Gepost op: 18 December 2009, 16:22:54 »
ik dacht hier eerder gelezen te hebben dat het om een baan ging in de vorm van een "hondebot" met een station waarin dit wissel kwam maar dat is inderdaad hier helemaal niet gezegd. Kwam weer in een ander draadje voor. Het maakt het allemaal nog eenvoudiger, zoals Wim terecht al opmerkte.

Ferry

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re:Aansluiten Peco SL-E383F scissor crossover
« Reactie #9 Gepost op: 18 December 2009, 16:32:16 »
Het baanplan waar het hier over gaat vind je in dit draadje
En daar komt geen keerlus in voor.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

J. Brans

  • Offline Offline
  • Berichten: 38
Re:Aansluiten Peco SL-E383F scissor crossover
« Reactie #10 Gepost op: 18 December 2009, 22:55:02 »
Er komt inderdaad geen keerlus in voor, maar de ene kant op de ene pool en de andere op de andere pool gaat niet zo 1-2-3.

Hier is een foto van het wissel.

De rails bij de wisseltongen schakelen automatisch, maar het midden gedeelte moet apart geschakeld worden.
Ik heb met kleuren aangegeven wat waar aangesloten zit.

Bedankt voor het meedenken.
Jeroen

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Aansluiten Peco SL-E383F scissor crossover
« Reactie #11 Gepost op: 18 December 2009, 23:37:15 »
Jeroen, dat doe je met de wisselaandrijving en de schakelaar voor het polariseren van het puntstuk.

Dat als je de juiste aandrijving koopt erin zit.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re:Aansluiten Peco SL-E383F scissor crossover
« Reactie #12 Gepost op: 18 December 2009, 23:51:16 »
Die rode en die blauwe punt, daarvan kan ik me voorstellen dat je die moet omschakelen.
Maar dat gele en dat groene kruisstuk, waarom moeten die omgeschakeld worden?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2325
    • Somda
Re:Aansluiten Peco SL-E383F scissor crossover
« Reactie #13 Gepost op: 21 December 2009, 10:09:06 »
Ik heb dit probleem een jaar of 2 geleden al eens gehad en opgelost. Dit is wel met Tortoise wisselmotoren, heb je die niet, dan zal je relais met de wissels mee moeten laten schakelen.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2325
    • Somda
Re:Aansluiten Peco SL-E383F scissor crossover
« Reactie #14 Gepost op: 31 December 2009, 14:53:15 »
Had je nog iets aan mijn tekening?
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek