Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
VulcanRaven
Vandaag
om 21:08:50
Yet Another Servo Decoder
door
spock
Vandaag
om 21:02:54
Artitec 6300
door
ModelWessel
Vandaag
om 20:57:33
Pendel module Viessmann 5214
door
Te 2/2
Vandaag
om 20:55:12
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Rick
Vandaag
om 20:35:22
Raadplaatje
door
Rick
Vandaag
om 20:29:44
Rocky Rail 6400
door
W. Dagevos
Vandaag
om 20:23:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
Vandaag
om 20:23:30
sein decoder Z21 10837 programeren
door
n-driver
Vandaag
om 20:18:02
Z21 Pro Link en Wifi
door
n-driver
Vandaag
om 20:13:43
Overstap naar HTM
door
Jan Bennink
Vandaag
om 19:46:22
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
HOHans
Vandaag
om 19:44:52
Project seaside Germany
door
Frank 123
Vandaag
om 19:35:40
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32)
door
rbroerse
Vandaag
om 19:28:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 19:23:43
MoBaBro.de
door
henk
Vandaag
om 19:22:58
Nederlands-materieel in Spoor-1
door
FritsT
Vandaag
om 19:20:09
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
DJV
Vandaag
om 19:18:31
Mijn geweatherde modellen
door
Casmir
Vandaag
om 19:09:06
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
1200blauw
Vandaag
om 19:06:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:49:17
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 18:34:24
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
FritsT
Vandaag
om 17:49:25
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren
door
Slotticar
Vandaag
om 16:22:48
Een nieuw baantje op Micromodules
door
Ronald Halma
Vandaag
om 16:04:50
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel
door
Forever Rocofan
Vandaag
om 15:52:07
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
borotof
Vandaag
om 15:36:47
Fleischmania Nostalgia
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:29:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
Vandaag
om 15:20:15
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 15:13:40
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Aansluiten Peco SL-E383F scissor crossover
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Aansluiten Peco SL-E383F scissor crossover (gelezen 9020 keer)
J. Brans
Offline
Berichten: 38
Aansluiten Peco SL-E383F scissor crossover
«
Gepost op:
17 December 2009, 17:33:30 »
Hallo,
Ik heb in mijn baanplan tweemaal dit wissel liggen, maar ik kom er niet uit hoe ik deze moet aansluiten.
In de beschrijving staat aangegeven dat het op een 4 polige dubbele schakelaar aangesloten moet worden, maar ik wil het digitaal aansturen.
De wisseltongen omzetten is het probleem niet, maar de baandelen isoleren en onder spanning zetten, zodat ik geen kortsluiting krijg als ik er een trein overheen laat rijden, kom ik niet uit.
Heeft er iemand ervaring met dit wissel?
Gelogd
JaJo
Offline
Berichten: 11132
Spoor-0 & Spoor-1
Re:Aansluiten Peco SL-E383F scissor crossover
«
Reactie #1 Gepost op:
17 December 2009, 18:11:36 »
Heb je misschien wat aan
deze tekening
? Helemaal naar beneden scrollen.
Groet Jaap
Gelogd
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl
J. Brans
Offline
Berichten: 38
Re:Aansluiten Peco SL-E383F scissor crossover
«
Reactie #2 Gepost op:
17 December 2009, 22:21:27 »
Bedankt.
Gewoon een keerlus module ertussen?!
Gelogd
mat '69
Offline
Berichten: 59
Re:Aansluiten Peco SL-E383F scissor crossover
«
Reactie #3 Gepost op:
17 December 2009, 22:34:40 »
lijkt met een beetje overdreven. Heb dit type wissel zelf niet, wel volop andere Peco wissels/Engelse wissels en ken dus de soms wat beperkte beschrijving die Peco bijvoegd. Wat vaak al veel duidelijker maakt is even met 2 kleuren stift de beide spoorstaven te markeren. Dit doe je voor beide wisselstanden en dan zul je stukken zien die altijd 1 kleur blijven en stukken die met het wisselen ook de andere kleur moeten hebben. Die delen moet je isoleren van de rest en apart bedraden en via je wisselmotor mee laten schakelen naar de kleur die je dan nodig hebt. Met jouw type wissel heb je kennelijk een 4 tal mogelijkheden waarop die kleurwisseling ontstaat en dan heb je de genoemde schakelaar nodig.
succes, Ferry
Gelogd
J. Brans
Offline
Berichten: 38
Re:Aansluiten Peco SL-E383F scissor crossover
«
Reactie #4 Gepost op:
17 December 2009, 22:55:45 »
Wat analoog betreft heb je gelijk en daarbij snapte ik ook wel dat je een 4 polige dubbele schakelaar nodig hebt, maar ik kom niet uit de vertaalslag naar digitaal.
Het wissel wat hierboven bedoeld wordt is trouwens niet het goede, dat is een gewone scissor. Op die site ben ik wel verder aan het kijken.
«
Laatst bewerkt op: 17 December 2009, 23:18:34 door Peter van der Leek
»
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26858
Re:Aansluiten Peco SL-E383F scissor crossover
«
Reactie #5 Gepost op:
17 December 2009, 23:44:17 »
Citaat van: J. Brans op 17 December 2009, 22:55:45
.....maar ik kom niet uit de vertaalslag naar digitaal.
Bij digitaal moet je anders denken.
Op de twee parallelle sporen die door de scissors verbonden worden rijdt je meestal in verschillende richtingen.
Als je analoog rijdt, dan zijn die twee sporen dus verschillend gepoold.
Bij digitaal heeft de poling van de railaansluiting niks meer met de rijrichting te maken. Dus is het handiger om de beide sporen gelijk te polen, dan hoef je geen bijzondere maatregelen te nemen als je de oversteek maakt.
Een scissor crossover heet in het Nederland trouwens een dubbel kruiswissel.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
mat '69
Offline
Berichten: 59
Re:Aansluiten Peco SL-E383F scissor crossover
«
Reactie #6 Gepost op:
18 December 2009, 09:02:24 »
En daar heeft Klaas helemaal gelijk in. Ik vergat te zeggen (of ging daar eigenlijk al van uit) dat het voor het station met kruisende sporen en rijrichtingen bij digitaal veel makkelijker is om alle sporen op dezelfde wijze aan te sluiten. Dus niet in de rijrichting maar simpel gezegd van links naar rechts alles linker en rechter spoorstaaf dezelfde (kleur) draad. Dan heb je wel 2 keerlusmodules nodig in de sporen voor het station maar die kan je wel meestal wel in dat baanvak kwijt. Dan kan je kruiswissel wel volgens de analoge beschrijving worden aangesloten.
succes Ferry
Gelogd
Wim Ros
BHV
Offline
Berichten: 7819
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re:Aansluiten Peco SL-E383F scissor crossover
«
Reactie #7 Gepost op:
18 December 2009, 14:51:10 »
Dat van de keelus in het station snap ik niet. Volgens mij is er nergens in het station een probleem als alle sporen aan dezelfde kant zijn aangesloten. Als je in de lengte richting de stationsporen op kijkt dan alle rechtersporen aan de digitale plus (rood) en alle linkersporen aan de digitale common-ground (bruin).
Het is veel simpeler dan je doet vermoeden.
Mvg
Wim.
Gelogd
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
mat '69
Offline
Berichten: 59
Re:Aansluiten Peco SL-E383F scissor crossover
«
Reactie #8 Gepost op:
18 December 2009, 16:22:54 »
ik dacht hier eerder gelezen te hebben dat het om een baan ging in de vorm van een "hondebot" met een station waarin dit wissel kwam maar dat is inderdaad hier helemaal niet gezegd. Kwam weer in een ander draadje voor. Het maakt het allemaal nog eenvoudiger, zoals Wim terecht al opmerkte.
Ferry
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26858
Re:Aansluiten Peco SL-E383F scissor crossover
«
Reactie #9 Gepost op:
18 December 2009, 16:32:16 »
Het baanplan waar het hier over gaat vind je in
dit draadje
En daar komt geen keerlus in voor.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
J. Brans
Offline
Berichten: 38
Re:Aansluiten Peco SL-E383F scissor crossover
«
Reactie #10 Gepost op:
18 December 2009, 22:55:02 »
Er komt inderdaad geen keerlus in voor, maar de ene kant op de ene pool en de andere op de andere pool gaat niet zo 1-2-3.
Hier is een foto van het wissel.
De rails bij de wisseltongen schakelen automatisch, maar het midden gedeelte moet apart geschakeld worden.
Ik heb met kleuren aangegeven wat waar aangesloten zit.
Bedankt voor het meedenken.
Jeroen
Gelogd
Wim Ros
BHV
Offline
Berichten: 7819
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re:Aansluiten Peco SL-E383F scissor crossover
«
Reactie #11 Gepost op:
18 December 2009, 23:37:15 »
Jeroen, dat doe je met de wisselaandrijving en de schakelaar voor het polariseren van het puntstuk.
Dat als je de juiste aandrijving koopt erin zit.
Mvg
Wim.
Gelogd
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26858
Re:Aansluiten Peco SL-E383F scissor crossover
«
Reactie #12 Gepost op:
18 December 2009, 23:51:16 »
Die rode en die blauwe punt, daarvan kan ik me voorstellen dat je die moet omschakelen.
Maar dat gele en dat groene kruisstuk, waarom moeten die omgeschakeld worden?
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Peter van der Leek
Administrator
Offline
Berichten: 2325
Re:Aansluiten Peco SL-E383F scissor crossover
«
Reactie #13 Gepost op:
21 December 2009, 10:09:06 »
Ik heb dit probleem een jaar of 2 geleden al eens gehad en opgelost. Dit is wel met Tortoise wisselmotoren, heb je die niet, dan zal je relais met de wissels mee moeten laten schakelen.
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek
Peter van der Leek
Administrator
Offline
Berichten: 2325
Re:Aansluiten Peco SL-E383F scissor crossover
«
Reactie #14 Gepost op:
31 December 2009, 14:53:15 »
Had je nog iets aan mijn tekening?
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Aansluiten Peco SL-E383F scissor crossover