Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Fleischmania Nostalgia door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:37:02
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36

Auteur Topic: Probleem Hobbytrain modellen (N)  (gelezen 8646 keer)

janpvdaa

• Offline Offline
Probleem Hobbytrain modellen (N)
« Gepost op: 15 December 2009, 16:39:53 »
Ik heb twee Hobbytrain loks (Dispolok, BR 110) omgebouwd naar digitaal. Dit was zeer eenvoudig. omdat op de printplaat de soldeerpunten netjes zijn gemarkeerd en ze rijden ook prima. De decoders zijn Uhlenbrock 73400
Nu doet zich bij beide loks het volgende probleem voor: te pas en te onpas staan zij enige tientallen seconden stil, het frontlicht gaat knipperen en daarna gaan ze vanzelf weer verder.
Is iemand bekend met dit probleem ? Kan het misschien zijn dat de loks te warm worden of anderszins overbelast worden.
Ben zeer beniewd of iemand daar iets zinnigs over weet te melden.

Groeten, Jan

Bart-1967

• Gast
Re:Probleem Hobbytrain modellen (N)
« Reactie #1 Gepost op: 15 December 2009, 16:47:59 »
Of het zinnig is weet ik niet maar, volgens mij is de decoder dan overbelast. Andere decoder erin en dan eens proberen, dan weet je het zeker.

Richard H

• Offline Offline
    • www.arminiatures.nl
« Reactie #2 Gepost op: 15 December 2009, 17:08:43 »
Misschien heb je hier iets aan. https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,8249.0.html Heeft mij bij deze decoders ook al diverse keren geholpen
Tijd maken voor de opbouw van mijn baan

R Fongers

• Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Mooi Man
« Reactie #3 Gepost op: 15 December 2009, 17:10:02 »
Jan,

Nou ik denk eerder dat er vervuiling van koolstof in de motor is wat de overbelasting van de decoder doet aanspreken. Ff motor eruit schoonmaken en rijden maar. Eventueel koolborstels vernieuwen maar dat denk ik niet.

De optie van Richard is overigens het proberen waard.

Grtzz Rob

Grtzz Rob
------------
N <- IB II  + P19 >< iTrain ex Koploper - S88LN  - Tijdperk VI>

bisschop

• Offline Offline
  • zelfbouw 1146
« Reactie #4 Gepost op: 15 December 2009, 18:08:02 »
Hallo,

Licht dit niet aan de condensator die tussen de motor contacten zit op de printplaat?
Ik heb afgelopen zaterdag de BR 189 MRCE Displok gekocht en voorzien van een zimo decoder het enege wat deze deed was zeer schokkerig op volle snelheid volgens de regelaar.
Dit kwam door de condensator na verweidering geen probleem meer.

Groetjes,

Rob
N-spoor NS van groene 1000 tot gele 1800

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #5 Gepost op: 15 December 2009, 19:03:29 »
Nee, dit ligt aan de slechte kwaliteit van de decoder. Het is een overbelasting die de decoder denkt te meten.
Goede decoder gebruiken bijvoorbeeld een Kuehn 025, een Zimo 620, een Tran DCX74 of DCX75 of een Lokpilot Mini V3.

Decoders van andere merken beter niet gebruiken, of je moet dagenlang willen besteden om het enigszinds foetsoenlijk aan de praat te krijgen.

In de handleiding staat een CV ik dacht 60, waar je de overbelasting meting mee in kunt stellen of zelfs uit kunt zetten, soms helpt dat.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #6 Gepost op: 15 December 2009, 19:10:42 »
Citaat
DCX75

Nou, die heb ik er dus ingeknald bij dit model, en ik heb exact dezelfde klachten. Ook bij de Kühn in dit model (heb 2 BR110's) deze perikelen. Flauwekul dus.

Ik heb wisselende ervaringen met de Uhlenbrockjes, Jan, dus die koop ik ook niet meer. Echter is het véél te kort door de bocht om zomaar te stellen dat slechts die decoders goed zijn. De beste ervaringen uit dat rijtje heb ik met de ESU Lokpilootjes v3. Wil trouwens niet zeggen dat de Tran's en Zimo's slecht zijn, want dat zijn ze allerminst. Niet kopen: Uhlenbrock en Tams.

Overigens in de beide BR 189's van mij de condensator eruit gejeunt, en er een Lenz Silver Mini ingeramt. Werkt perfect. Het blijft een raar verhaal met die decoders af en toe..... ::)

Gr Jeroen

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #7 Gepost op: 15 December 2009, 19:55:38 »
Overigens in de beide BR 189's van mij de condensator eruit gejeunt, en er een Lenz Silver Mini ingeramt.

Is dat op basis van het advies wat er gegeven wordt in de handleiding voor deze decoder(s), of doe je zo maar wat?

Lenz werkt perfect, tot de dag dat ze spontaan zonder aanwijsbare oorzaak kapot gaan.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

janpvdaa

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 15 December 2009, 20:38:07 »
Dank voor alle reacties, al heb ik er niet veel aan. Het "koolborstelstof" verhaal geloof ik niet, want beide loks zijn nagelnieuw. Ik heb trouwens in veel andere loks de Uhlenbrock 73400 tot volle tevredenheid. Dus.............ik ga wel weer even "stoeien". Als ik er niet uit kom meld ik me wel weer.
Jan

janpvdaa

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 15 December 2009, 20:51:54 »
Ik heb n.a.v. de suggestie van Richard in beide loks CV 60 gewijzigd van 15 naar 22. Even een uurtje proefdraaien en als het werkt laat ik het wel weten !
Jan.

R Fongers

• Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Mooi Man
« Reactie #10 Gepost op: 15 December 2009, 20:59:19 »
Hallo,

Licht dit niet aan de condensator die tussen de motor contacten zit op de printplaat?
Ik heb afgelopen zaterdag de BR 189 MRCE Displok gekocht en voorzien van een zimo decoder het enege wat deze deed was zeer schokkerig op volle snelheid volgens de regelaar.
Dit kwam door de condensator na verweidering geen probleem meer.

Very strange Rob,

Jij hebt hem voor mn neus weggekaapt dus heb der rooie zusje maar genomen en thuus decoder erin en helemaal geen problemen. Heb zelfs eerst met een Bachmann geprobeerd om te testen maar de kap ging niet goed dicht. Dus toen maar een 025 erin en ook hier geen enkel probleem mee.

@Jan,
Het vermoeden van nw had ik al maar dat kan je nou eenmaal hiervandaan niet zien. Tja er zijn maar een paar die voor mij in aanmerking komen en dat zijn de Tran, N025, Lokpilot 3. Voor de rest alleen maar negatieve ervaringen met anderen.

Grtzz Rob
Grtzz Rob
------------
N <- IB II  + P19 >< iTrain ex Koploper - S88LN  - Tijdperk VI>

bisschop

• Offline Offline
  • zelfbouw 1146
« Reactie #11 Gepost op: 15 December 2009, 21:05:24 »
Citaat
Very strange Rob,

Jij hebt hem voor mn neus weggekaapt dus heb der rooie zusje maar genomen en thuus decoder erin en helemaal geen problemen. Heb zelfs eerst met een Bachmann geprobeerd om te testen maar de kap ging niet goed dicht. Dus toen maar een 025 erin en ook hier geen enkel probleem mee.
Rob Ten 1e ik had hem op donderdag avond al apart laten leggen door H@ns ;).
en ten 2e ik heb het geprobeert met 2 gloednieuwe zimo decoders op bijde reed ze niet na verwijderen van de smd conensator als een zonnetje rustig zoemen noch stiller als de tulp van minitrix.
Aleen jammer dat de leds van de hobytrain wel erg blauw zijn.

Groetjes Rob ;)
N-spoor NS van groene 1000 tot gele 1800

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #12 Gepost op: 15 December 2009, 21:05:46 »
Dank voor alle reacties, al heb ik er niet veel aan. Het "koolborstelstof" verhaal geloof ik niet, want beide loks zijn nagelnieuw. Ik heb trouwens in veel andere loks de Uhlenbrock 73400 tot volle tevredenheid. Dus.............ik ga wel weer even "stoeien". Als ik er niet uit kom meld ik me wel weer.
Jan

Jan aan de hier gegeven informatie kun je heel erg veel hebben, als je die maar op zijn juiste waarde weet in te schatten.

Mvg
Wim.

Arnoud

• Offline Offline
  • HCCM - digitaal met TCK
« Reactie #13 Gepost op: 15 December 2009, 21:19:57 »
na verwijderen van de smd conensator als een zonnetje rustig zoemen noch stiller als de tulp van minitrix.
Groetjes Rob ;)
Rob,

Door het gebrek aan lees tekens, kan ik hier net begrijpen wat je bedoelt te schrijven.

Groetjes,
Arnoud

piksov

• Offline Offline
  • OpenDCC fan
    • Het rijk N op zolder
« Reactie #14 Gepost op: 15 December 2009, 21:22:20 »
hmm. Ik heb zonet ook even een tran dcx74 in m'n 189 gestoken....

Analoog stekkertje eruit, verder niets aan de print gedaan...

Drama ... oeps ... en ik ben nog wel zo'n TRAN fan ...

Standaard stuur ik mijn n spoor lokjes met hoge frequentie aan, dus rond de 16 Khz.

Als ik de frequentie naar 30 Hz haal, dan gaat ie als de brandweer, alleen heb je dan ook de bijgeluiden van de brandweer.

De TRAN heeft volgens mij op dit moment veel last van (waarschijnlijk) een condensator.

Binnenkort maar eens de soldeerbout weer opstoken ...

Guus
OpenDCC fan