Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Hondsrugbaan door Noordernet
Vandaag om 20:38:51
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
  

Auteur Topic: Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).  (gelezen 560907 keer)

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #1320 Gepost op: 07 mei 2020, 21:43:19 »
Ik snap ook werkelijk niet dat men verkoopt via eBay, echter als koper vind ik het een prima site. Volgend jaar zit ik er alweer twintig jaar op... waar blijft de tijd...
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #1321 Gepost op: 07 mei 2020, 22:14:39 »
Tja,

Ook bij E-bay lopen de prijzen absurd hoog op.

En idd als je sowieso iets in het buitenland wilt bestellen zit je altijd met creditcard-achtig oplossingen.
Die gebruik ik niet en heb ik ook niet.

Misschien beperk ik me dan.

Maar, er zijn steeds meer mensen die met een 3D printer om kunnen gaan.
In mijn ogen een oplossing om datgene wat we hier aan modelspoor materiaal missen hier te krijgen.

Er zijn in het buitenland veel meer internetshops met bv lasercut producten.
Voor betaalbare prijzen in dollars.

Dat zou ik hier ook graag zien komen.

Miss beetje off topic maar het heeft wel degelijk met ervaringen op webshops te maken.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 07 mei 2020, 22:24:04 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

ReneN

  • Gast
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #1322 Gepost op: 07 mei 2020, 23:18:41 »
De vermelding PayPal en Visa / Maestro op verkoopsites negeer ik. Heb twee creditcards gehad maar die zijn tegenwoordig binnen Europa nauwelijks meer nodig, uiteindelijk heeft iedereen een bankrekening waar het geld binnen 1 of 2 dagen op wordt bijgeschreven zonder extra kosten. De laatste jaren heb ik zo ongeveer overal probleemloos besteld. Nogal wat aanbieders op eBay zijn namelijk gewoon winkeliers die je via hun eigen site buitenom kunt benaderen.

Ook naar Frankrijk is een gewone overschrijving meestal mogelijk als je ernaar vraagt - ook al vermelden ze alleen betalen per credit card of die rare ouderwetse cheques. Lastiger is de UK omdat credit cards hier een gebruikelijk betaalmiddel zijn en de Engelse bank aan de verkoper kosten voor een overschrijving in rekening kan brengen. Dit wordt dan doorbelast naar de klant, wat ik soms maar op de koop toe neem.
« Laatst bewerkt op: 08 mei 2020, 01:53:32 door ReneN »

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #1323 Gepost op: 07 mei 2020, 23:59:06 »
Tsja, dat is ook eigenlijk waarom ik zo verbaasd ben. Als eBay zulke hoge kosten rekent en PayPal ook, waarom zou je dat nog gebruiken?

Ik snap dat eBay een groter bereik heeft dan marktplaats, maar de kosten zijn absurd. En als je dan ziet dat internet bol staat van de verhalen over Paypal, dan was dat voor mij ook de laatste keer.

Ons bankwezen is inderdaad goed genoeg georganiseerd voor online aankopen, daar heb ik vooralsnog PayPal niet meer voor nodig. Kopen doe ik met enige regelmaat via eBay, ook daar vrij weinig problemen mee. Maar verkopen via eBay en PayPal doe ik niet meer.

Eerlijk is eerlijk, wat is marktplaats dan een verademing zeg. Lokaal ja, maar voor mij goed genoeg.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Spoor 0 adept

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2314
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #1324 Gepost op: 08 mei 2020, 00:15:29 »
en gelukkig is marktplaats niet van ebay...  8)
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #1325 Gepost op: 08 mei 2020, 07:54:32 »
Ik betaalde in eerste instantie geen plaatsingskosten, maar wat ik niet wist was dat er altijd 10 procent commissie wordt ingehouden van elk verkocht product. Natuurlijk had ik dat vooraf kunnen lezen in de voorwaarden, maar omdat eBay vooraf waarschuwt of er wel of geen plaatsingskosten zijn (in dit geval niet) en omdat ik geen frequente verkoper ben, kwam het soort van uit de lucht vallen. Een kleine waarschuwing vooraf, net als de plaatsingskosten, was wel fijn geweest.
En daarom moet je dus altijd de voorwaarden lezen.  8) Maar je zegt dat je eerder al via Ebay iets hebt verkocht, dan wist je toch al dat het geld kost?

Citaat
Maar waar ik vooral van schrok was van PayPal en wat ze met jouw geld doen. Omdat ik niet regelmatig verkoop houden ze je geld gewoon vast. Daar betaal ik dus blijkbaar € 33,- voor, voor deze non service. Dit is kopersbescherming.
Daar heb ik niks van gemerkt bij mijn verkopen op Ebay, of bedoel je dat het geld op je Paypal-rekening bleef staan? Ik liet het altijd altijd aar staan voor volgende aankopen per Paypal. Wel gaat er altijd 10% aan kosten van het betaalde bedrag af, daarom heb ik die optie uitgezet bij Ebay (wat kennelijk pas mogelijk is als je 80 transacties gedaan hebt).

Tsja, dat is ook eigenlijk waarom ik zo verbaasd ben. Als eBay zulke hoge kosten rekent en PayPal ook, waarom zou je dat nog gebruiken?

Ik snap dat eBay een groter bereik heeft dan marktplaats, maar de kosten zijn absurd.
Daarom dus, op Marktplaats kijken vrij weinig buitenlanders. Ik ging er bij Ebay altijd vanuit dat er nog 20% (nu 10%) aan kosten vanaf ging, dus vroeg ik meer dan ik zou doen op Marktplaats. Dat zie je ook bij winkels op Ebay, in de normale webshop is het artikel goedkoper. De dump-veilingen op Ebay zijn dan weer wel veel goedkoper.  ;D

N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
  • Steel is king!
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #1326 Gepost op: 08 mei 2020, 08:26:41 »
Paypal is (net als Marktplaats overigens) eigendom van Ebay. vandaar de 'hardnekkigheid' in het betalingsverkeer van Ebay.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #1327 Gepost op: 08 mei 2020, 11:10:11 »
@duikeend dat zal allemaal wel, maar geen plaatsingskosten, geen commissie, geen belasting en geen absurde transactiekosten.

@Rick

Tsja, de voorwaarden, dat zijn er behoorlijk wat. In dat opzicht ben ik net als velen, tig pagina's voorwaarden en juridische aangelegenheden is nou niet iedereen zijn of haar favoriete leesvoer

Het geld blijft idd op de PayPal rekening staan. Ik heb ooit, jaren geleden, wel eens wat verkocht ja, maar toen waren er niet zulke absurd hoge kosten en ook geen belasting. Het betrof toen 2 Jouef CIWL rijtuigen, maar ik heb toen lang niet zoveel betaald als nu.

Hoe dan ook, wat Martin zei, leergeld. En inderdaad, dan maar een wat kleiner bereik, dat is me tot op heden altijd goed af gegaan.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 08 mei 2020, 13:04:16 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1079
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #1328 Gepost op: 08 mei 2020, 11:18:19 »
Gelden de extra commissiekosten bij PayPal ook niet alleen bij betalingen in andere valuta?
Bij eurobetaling kun je altijd nog kiezen voor "betalen naar een vriend", daar worden volgens PayPal geen kosten voor gerekend.
Nou heb ik overigens wel alleen ervaring als kopende partij, niet als verkoper via PayPal.


Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #1329 Gepost op: 08 mei 2020, 11:56:17 »
Goed punt , maar liggen de kosten van andere valuta niet bij de koper als (in dit geval) in euro wordt aangeboden? Ik kan het me niet meer herinneren van een verkoop aan Canada (ook een ervaring voor dit draadje, na aankomst kreeg ik bericht 'het is N-spoor', heel vreemd als het ook in die categorie is aangeboden...).

Tsja, de voorwaarden, dat zijn er behoorlijk wat. In dat opzicht ben ik net als velen, tig pagina's voorwaarden en juridische aangelegenheden is nou niet iedereens favoriete leesvoer.
Ik heb het opgezocht maar ook alleen omdat ik (hier misschien) gelezen had dat er kosten bij kwamen.

Citaat
Het geld blijft idd op de PayPal rekening staan. Ik heb ooit, jaren geleden, wel eens wat verkocht ja, maar toen waren er niet zulke absurd hoge kosten en ook geen belasting. Het betrof toen 2 Jouef CIWL rijtuigen, maar ik heb toen niet zoveel betaald als nu.

Hoe dan ook, wat Martin zei, leergeld. En inderdaad, dan maar we  kleiner bereik, is me tot op heden altijd goed af gegaan.
Oké, ik laat het geld vaak een tijd op de Paypal-rekening staan dus dan merk je dat niet. Is het trouwens belasting of de inklaringskosten? Die heb je ook als je buiten Europa iets koopt en zijn voor de koper. Binnen Europa zonder Paypal is nog wel te doen met Ebay, als je rekening houdt met 10% kosten.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #1330 Gepost op: 08 mei 2020, 13:15:02 »
Dit gaat vooralsnog specifiek over Amerika. Het zijn geen inklaringskosten, maar belasting. Die verschillen ook nog eens per staat. In dit geval belasting voor de staat Illinois. Deze kosten zijn voor de koper.

De 10 procent commissie geld op àlles wat via EBay verkocht wordt en zijn voor de verkoper.

PayPal is een verhaal apart. Als koper werkt het prima. Als verkoper wordt er een bedrag in rekening gebracht, in mijn geval dus € 33,- aan transactiekosten

Het geld wordt vastgehouden op de PayPal rekening, maar is nìèt beschikbaar. Ik krijg het dus niet uitgekeerd, maar kan er ook verder niks mee. Dit in verband met kopersbescherming omdat ik te weinig verkoop.

Het gekke is, ik zit al 20 jaar op eBay. Ik verkoop eigenlijk nooit wat, maar kopen doe ik met enige regelmaat. De betalingen geschieden dan regelmatig via PayPal. Na 20 jaar zou je zeggen dat je enige betrouwbaarheid hebt opgebouwd. PayPal en eBay vinden echter van niet, omdat ik bijna alleen koop en niet verkoop.

Als je dan de verhalen bij kassa en andere sites leest over PayPal, dan is het huilen met de pet op. Mijn geld wordt nu vastgehouden totdat de koper het pakket heeft ontvangen. Een vrij bemoedigend vooruitzicht is dot niet, aangezien er een achterstand is in Amerika mbt pakketbezorging van 2 à 3 maanden. Dat betekent dus nog zeker een tijd wachten.

Zegt de koper op een gegeven moment dat ie niks heeft ontvangen, dan gaat het geparkeerde geld linea recta terug naar de koper en ben ik zowel mijn pakket als mijn geld kwijt.

Voor mij dus de laatste keer dat ik verkoop via PayPal.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Spoor 0 adept

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #1331 Gepost op: 08 mei 2020, 13:30:35 »
Het pakket ben je in principe niet kwijt als je het aangetekend hebt verzonden. Dan krijg je ofwel het pakket terug (return to sender) ofwel moet de verzenddienst bij in gebreke blijven jou de verzekerde waarde uitkeren.


Steyn

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #1332 Gepost op: 08 mei 2020, 19:17:49 »
Ik weet niet hoe de zaak juridisch ligt, want zowel Paypal als Ebay hanteren allerlei extra voorwaarden en bij Ebay ontkom je ook niet meer aan het Global Shipping Program (waarvan vooral de track & trace functie nogal waardeloos is).

Daardoor is de afzender van je pakket 'Pitney Bowes Limited' en niet de originele verkoper. Grote kans dat een zaak dan ook heel anders in elkaar zit bij een malafide transactie.

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1407
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #1333 Gepost op: 15 mei 2020, 22:32:34 »
Een Artitec turquoise stalen D voor 240 euro plus veiling enverzendkosten +/- 275 euro

Het is maar wat je wilt......

Arjan


Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3206
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #1334 Gepost op: 15 mei 2020, 22:37:19 »
Men heedt het er voor over schijnbaar...