Van harte bedankt voor al jullie hulp en tips.Ik vind het overigens verbluffend hoeveel gebruikers dit forum kent en hoe snel er reactie komt.En ik die dacht dat modeltreinen in deze internettijden een "dode" hobby was.... heb ik daar de bal even flink mis geslagen :-)
De startset heeft een 3090 stoomloco (zie http://static.marktplaza.nl/images/1/41/8977341.jpg) die goed schakelt, maar bij het rijden is er een probleem, hij gaat echt zeer schokkend.
Voor zover ik kan zien zit het probleem bij de twee rubberen bandjes op de aangedreven wielen. Zeker één zit heel los, heeft geen tractie meer en loopt er soms zelfs af. Iemand een idee hoe dit valt op te lossen? Ergens nieuwe rubbertjes te krijgen?
Ook stel ik me vragen bij de 10 VA transfo.... nog voor ik 'm een maximale uitdraai naar rechts geef, staat de loco al stil en wordt hij geschakeld... ik dacht dat dit enkel gebeurde door naar links te draaien, voorbij 0 ? Of heeft dit te maken met de slip op de rubbers? Dat merk je natuurlijk vooral bij hogere snelheden...
Moest er "made in China" opstaan, dan lag hij al lang in de vuilnisemmer, maar de "made in West Germany" maakt het helemaal de moeite om hem op te frissen
..., gesteld dat het vervangen van de antislipbandjes dit probleem niet volledig oplost (en dat vrees ik een beetje, want hij maakt ook zo'n raar geluid als hij rijdt),...