Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 21:58:07
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 21:37:24
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:34:37
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 21:15:08
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Jasperkc
Vandaag om 21:07:10
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 20:52:22
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
Vandaag om 20:49:09
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:41:35
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
Vandaag om 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:29
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door iarnrod
Vandaag om 19:46:30
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Karben
Vandaag om 18:42:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 18:08:33
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:36:08
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 17:21:53
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VAM65
Vandaag om 07:39:50
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
  

Auteur Topic: absolute beginner  (gelezen 9862 keer)

biker123

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
absolute beginner
« Gepost op: 08 December 2009, 13:43:33 »
Hoi allemaal,

Vergeef me alvast de waarschijnlijk domme vragen die nu gaan volgen. Zelf heb ik me nooit met electrische treinen beziggehouden (behalve dan ooit een lego-trein ;-) ), maar nu hebben we kinderen die wél serieuze interesse hebben in treintjes. Daarom had ik graag samen met hen een baan gemaakt, niet te groot, eenvoudig en goedkoop. Ik zou dus ook alles tweedehands kopen. Het doelpubliek zijn immers jonge kinderen en die willen gewoon een treintje zien rondrijden op een baan. Om het ietwat concreet te maken, een baan van bvb. 1 x 2 m, en er mogen gerust wat wissels en/of kruisingen in zitten.

Nu heb ik wat zitten rondsurfen en denk ik dat voor ons de Marklin M-rails wel eens een goed idee kunnen zijn, wegens heel stevig en volop tweedehands verkrijgbaar. Zijn jullie het daar mee eens? Verder hebben we natuurlijk een loco nodig, en wat wagonnetjes. Enige tips hier voor een goeie loco en wagonnetjes aan lage kost? Nog eens, ik wil geen collectorsitems, gewoon fijne dingen die goed rijden.

Dan had ik nog twee andere vragen, over de wissels en de transfo.

Wat de wissels betreft, ik zie manuele en electrische. De manuele vermoed ik dat je die gewoon met de hand verschuift, maar hoe zit het met de electrische? Wat is er verder nog nodig om deze aan te sturen?

En de transfo? Ik zie er van 10 VA en van 30 VA. Waarom die verschillen? Welke moeten wij kiezen?

met vriendelijke groeten en alvast bedankt,
Geert

Albert Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re:absolute beginner
« Reactie #1 Gepost op: 08 December 2009, 13:50:36 »
Geert,

Ga voor een startset van bv Roco, daar zit alles in wat je nodig hebt.
Het beste is direct een digitale startset kopen, kan ook van Piko oid. Kan al voor ca 150 eu.
Marklin is 3rail en daardoor tamelijk beperkt in mogelijkheden. Beter Roco, Piko of Fleischmann 2rail, is veel uitwisselbaarder en op beurzen meer aanbod dan M.


Succes, Albert. (y)

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:absolute beginner
« Reactie #2 Gepost op: 08 December 2009, 14:01:38 »
Geert, misschien een idee om zaterdag naar de Modelspoorbeurs in Houten te gaan om je te oriënteren.

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Henk-ST1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 132
Re:absolute beginner
« Reactie #3 Gepost op: 08 December 2009, 15:28:36 »
Hallo Geert
Bovenstaande tip zou ik zeker opvolgen als de afstand geen te groot probleem is.
Ik zou zelf voor 2 rail systeem kiezen meer keuze,Bv Fleischmann rails, Lima, Piko,treintjes groot betaalbaar aanbod op   bv MP.Verder kun je handwissels later eenvoudig ombouwen naar electrisch doormiddel van het plaatsen van wisselaandrijvingen cq spoelen.
Voor een simpele baan heb je ook geen zware travo nodig met 10VA kun je met gemak 2 wissels en een trein bedienen
Mvg Henk

biker123

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re:absolute beginner
« Reactie #4 Gepost op: 08 December 2009, 15:55:06 »
Bedankt voor de tips tot nu toe. 150 Euro is wel een stuk boven het budget dat ik voorzag. Ik verwees eerder naar de M-rails van Marklin omdat ik die echt goedkoop zie aangeboden worden op marktplaats en zo. Ik kijk even naar de rails van roco en fleischmann en daar zie ik toch prijzen die een stuk hoger liggen. Mijn indruk is dat je voor een paar tientallen Euro al een hele hoop M-rails kan verzamelen. Dat dit geen optie biedt op digitaal weet ik ondertussen, maar dat is ook niet de bedoeling.

Verder vroeg ik me nog af hoe je die electrische wissels nu kan aansturen. Gewoon twee draden met een zelfgekochte schakelaar, en zoja, welk type schakelaar dan? Of werkt dat anders?

En welke loco's zijn goede (tweedehands) tips? En hoeveel wagonnetjes kan zo'n loco trekken, of hangt dat af van loco tot loco?

Dus 10 VA is genoeg voor een baan met één loco en een paar wissels?

mvg
Geert

KoploperMau

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re:absolute beginner
« Reactie #5 Gepost op: 08 December 2009, 16:17:17 »
Vergeef me alvast de waarschijnlijk domme vragen die nu gaan volgen.
Er bestaan geen stomme vragen, slechts stomme antwoorden.  ;D
Citaat
Om het ietwat concreet te maken, een baan van bvb. 1 x 2 m, en er mogen gerust wat wissels en/of kruisingen in zitten.
1 x 2m is niet zoveel. Aangezien het hier om kinderen gaat, neem ik aan dat je voor H0 wilt gaan (1:87) en niet schaal N. (1:160). Als tip wil ik de meegeven: *pakt de roco catalogus* maak de baan 1,0 x 2,5m groot, dan kan je een standaard baan (dat wil zeggen: Een baan die je krijgt als je een startset koopt) van Roco Geoline op kwijt. Geoline is prima geschikt voor kinderen en vrij sterk. Het enige nadeel is dat het tweede hands (nog) bijna niet te krijgen is. Op marktplaats staat wel wat, maar heel veel is het niet.

Bijkomend voordeel is dat je met zo'n startset met Roco Multimause meteen digitaal bent. Het voordeel van digitaal is dat je meerdere treinen onafhankelijk kan besturen. Met analoog kan dat niet, dan gaan alle treinen dezelfde kant op. Als je een wat grotere baan krijgt (en geloof me, als je de hobby een beetje doorzet krijg je dat) dan is digitaal toch wel erg leuk om te hebben.  ;)

Vindt je digitaal toch niet nodig, dan kan je ook nog een analoge startset nemen. Zie hier. Een ICE met ovaaltje en rijregelaar, wat wil je nog meer. €99,- bij de gemiddelde treinenzaak, nieuw.

Citaat
Ik verwees eerder naar de M-rails van Marklin omdat ik die echt goedkoop zie aangeboden worden op marktplaats en zo.
Klopt, M-Rails is inderdaad goedkoop. Maar dan zit je wel vast aan het 3-rail systeem, ook wel foutief wisselstroom genoemd. Over het algemeen zijn 3-rail locs duurder (ook het meeste NS spul is 3-rail duurder) en zul je bepaalde modellen moeten ombouwen naar 3rail. Het meeste ouwe meuk spul op beurzen is namelijk 2-rail.  ;)

Mocht je nederlands gaan rijden, dan moet je 2-rail nemen. Dat scheelt je een hoop geld qua ombouwen, en kant en klaar omgebouwde locs zijn 3rail ongeveer 20-30 euro duurder.

Citaat
Wat de wissels betreft, ik zie manuele en electrische. De manuele vermoed ik dat je die gewoon met de hand verschuift
Klopt helemaal.  :)
Citaat
maar hoe zit het met de electrische?
Daarvoor heb je een electrische aandrijving, wat draad en een kastje nodig om ze te bedienen. Je moet het kastje aansluiten op de trafo, de draadjes op het kastje, alles moet natuurlijk wel goed zitten, maar dat komt wel zodra je een electrische wissel hebt, en dan kan je met het kastje (meestal drukknoppen) de wissel schakelen.

Hopelijk is het een beetje duidelijker?  :)

EDIT
Citaat
En welke loco's zijn goede (tweedehands) tips? En hoeveel wagonnetjes kan zo'n loco trekken, of hangt dat af van loco tot loco?
Dat hangt inderdaad af van de loc. Maar de meeste kleine locs kunnen toch wel zeker een stuk of 20 kleine goederenwagons trekken voordat ze moeilijk beginnen te doen. De grotere kunnen wel tot 20 4 assers trekken. Maar zover ben je nog niet.  ;D

Citaat
Dus 10 VA is genoeg voor een baan met één loco en een paar wissels?
Ruim voldoende.
« Laatst bewerkt op: 08 December 2009, 16:22:32 door Treintje! »

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3450
    • Mijn van-alles website
Re:absolute beginner
« Reactie #6 Gepost op: 08 December 2009, 18:04:21 »
Ik wil toch enigzins meegaan met de al gegeven antwoorden.

Met 2 kinderen is digitaal wel zo leuk: het kan ook anders, door 2 electrisch geïsoleerde banen te creëeren zodat de kroost tegelijk met de baan kan spelen.

Verder ga ik mee toch voor 2-rail te kiezen: het is meestal goedkoper dan 3-rail materieel.

Over electrische wissels: je hoeft lang niet de hele baan in 1 keer electrisch bestuurbaar te maken: je kan best zorgen dat 2 wissels die voor je neus liggen gewoon handmatig bedient worden, en dat wissels die verder weg liggen electrisch worden: uitbreiden kan altijd nog.

biker123

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re:absolute beginner
« Reactie #7 Gepost op: 08 December 2009, 18:20:22 »
Nog even terugkomend op het vraagje van de electrische wissels... (ik kopieer vraag en antwoord hieronder)

-maar hoe zit het met de electrische?

-Daarvoor heb je een electrische aandrijving, wat draad en een kastje nodig om ze te bedienen. Je moet het kastje aansluiten op de trafo, de draadjes op het -kastje, alles moet natuurlijk wel goed zitten, maar dat komt wel zodra je een electrische wissel hebt, en dan kan je met het kastje (meestal drukknoppen) de -wissel schakelen.

"electrische aandrijving" "kastje"... zijn die 'inclusief' bij aankoop van een wissel? Of frutsel je zoiets zelf samen? Draad lijkt me geen probleem te zijn... en hoe zit het met die drukknoppen, koop je die bij het merk van je treinen en rails, of bij de electronicaboer? Of is er ergens een website waar dit allemaal een beetje simpel en aanschouwelijk wordt voorgesteld? Voor alle duidelijkheid, ik weet hoe ik een soldeerbout moet vasthouden  ;)

Maarten

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
Re:absolute beginner
« Reactie #8 Gepost op: 08 December 2009, 18:36:28 »
Dag Geert,

op een afstand van 2x1 meter kom je op schaal HO niet veel verder dan wat ik in mijn tafel gebouwd heb met zo'n dergelijk baanplan.



Met dubbelspoor wordt je breedte al gauw wat meer.

Als het je écht niet uitmaakt wat er rijdt en je wilt met maar één trein rijden dan volstaat de besturing van één trafo met de vaste regelknop voor je treinbesturing. Maar de kans is groot dat je toch uit wilt kunnen breiden. Ikzelf hou het bij analoog voor mijn simpele baan. Voor veel doeleinden blijkt de digitale start veel plezier te geven. (wat zeg ik nu?  :-X) haha (die hard analogist)

Maar iets leuks neer willen leggen voor pak em beet slechts 50 euro is best lastig, als je er duurzamer plezier aan wilt beleven. Staar je niet meteen blind op die Märklin M rails want daar zit je dan ook echt aan vast en het beperkt je mogelijkheden flink.
Beurs in Houten is altijd leuk om de 'koorts' te krijgen en te zien wat er zoals te koop is en tegen welke prijs.

Ikzelf vind het leuk als mijn neefjes gewoon met de trein kunnen spelen en ik heb hun ooit een oude set cadeau gedaan. De lol van alleen maar een ovaal was er voor hun desondanks toch snel af.

succes.

groeten
Maarten

met de groeten van Maarten

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re:absolute beginner
« Reactie #9 Gepost op: 08 December 2009, 18:45:21 »
Vindt je digitaal toch niet nodig, dan kan je ook nog een analoge startset nemen. Zie hier. Een ICE met ovaaltje en rijregelaar, wat wil je nog meer. €99,- bij de gemiddelde treinenzaak, nieuw.

Of bij een ander merk, regelmatig worden bij zowel Aldi als Lidl startsets aangeboden, o.a.  van PIKO.
Deze sets liggen dan rond de €50,- Probleem is dan dat niet bekend is wanneer er weer zo'n set wordt aangeboden.

Nog een kleine vraag. Wordt het een 'vaste baan' of wordt de baan steeds opgebouwd en afgebroken, dit beperkt namelijk je railmateriaal aanzienlijk.
Het in en uit elkaar halen van rails laat de verbinders namelijk zeer snel slijten.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3450
    • Mijn van-alles website
Re:absolute beginner
« Reactie #10 Gepost op: 08 December 2009, 19:41:10 »
"electrische aandrijving" "kastje"... zijn die 'inclusief' bij aankoop van een wissel? Of frutsel je zoiets zelf samen? Draad lijkt me geen probleem te zijn... en hoe zit het met die drukknoppen, koop je die bij het merk van je treinen en rails, of bij de electronicaboer? Of is er ergens een website waar dit allemaal een beetje simpel en aanschouwelijk wordt voorgesteld? Voor alle duidelijkheid, ik weet hoe ik een soldeerbout moet vasthouden  ;)

De 'oer' aandrijvingen voor wissels bestaan uit 2 electromagneten, die een kleine metalen kern heen en weer trekken: aan die kern is een trekstangetje verbonden dat via een mechaniekje het wissel omlegt.
Zeker voor kinderen zou ik het simpel houden en voor dergelijke wissels gaan, en niet aan geheugendraad of servo's beginnen.

Een electrische aandrijving bestaat uit 3 aansluitingen: 1 is de gemeenschappelijke aansluiting voor de 2 spoelen, de andere 2 de afzonderlijke aansluitingen. Door de gemeenschappelijke aansluiting aan massa ( 0 (nul) / - (min) van de voeding) te leggen, en de overige 2 draadjes om en om met de voedingsspanning te verbinden (met de plus dus) zal het wissel omgelegd kunnen worden.
2 zogenaamde momentschakelaartjes zijn voor elk wissel voldoende: een momentschakelaartje is een schakelaartje dat alleen contact maakt als je het indrukt: laat je het los, is het contact weer verbroken. Een schakelaar die ingedrukt blijft moet je niet gebruiken, want dan blijft er van de wisselspoelen niets over (die zullen in rook opgaan)

Van Fleischmann zijn nog aardig wat tweedehandswissels te krijgen, die in beginsel handbediend zijn, maar met een soort opzetstukje prima electrisch te maken zijn. Deze opzetstukjes klik je gewoon aan de kant van het hendeltje voor handbediening in het wissel, en dat is (op het bedraden en aansluiten van de electrische aandrijving na) alles.

EXTRA: Veel treinfabrikanten zullen maar al te graag willen dat je al het schakelmateriaal en kabel en weet ik niet wat allemaal bij hun koopt: dan betaal je echter veel meer dan als je een gemiddelde electronicazaak binnenstapt en naar exact dezelfde dingen vraagt.

zofman

  • stationchef van de S.a.A.-bahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 221
  • Stationchef van de S.a.A.-bahn
    • Bouw van de S.a.A.-bahn
Re:absolute beginner
« Reactie #11 Gepost op: 08 December 2009, 20:47:19 »
Zoals de meeste posters hierboven melden is 2 rail gelijkstroom wat beter uitbreidbaar en biedt dat meer mogelijkheden.
Ik heb ervaring met beide systemen.
Groot voordeel van Marklin vind ik dat je wat minder "schoon"hoeft te werken. Wordt de rails vies van een 2 rail systeem, dan moet je af en toe je locs een setje geven en de rails weer reinigen. Niet echt een bezwaar, maar even iets om rekening mee te houden. tevens zijn keerlussen lastiger te maken.
 Marklin is wat meer "plug en play" Zeker als de kids wat kleiner zijn.

Link naar mijn joeptjoepkanaal over de bouw van de S.a.A.-bahn
https://www.youtube.com/channel/UC7-t1dWsfnRNfJBdde_hbCA

Henk-ST1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 132
Re:absolute beginner
« Reactie #12 Gepost op: 08 December 2009, 21:00:58 »
Geert
Heb zelf tot 2x toe een schoenendoos vol goede Fleischmann  modelrails via Marktplaats aangeschaft voor 30 en 35 Euro je moet wel de moeite nemen om even te zoeken , geld ook voor gebruikte wissels .
Deze moet je kunnen kopen voor ca 13 Euro in de el uitvoering wel opletten dat je ze met kleine spoel koopt
Mvg Henk

biker123

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re:absolute beginner
« Reactie #13 Gepost op: 08 December 2009, 21:14:11 »
Van harte bedankt voor al jullie hulp en tips.
Ik vind het overigens verbluffend hoeveel gebruikers dit forum kent en hoe snel er reactie komt.
En ik die dacht dat modeltreinen in deze internettijden een "dode" hobby was.... heb ik daar de bal even flink mis geslagen :-)

met vriendelijke groeten,
Geert

Maarten

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
Re:absolute beginner
« Reactie #14 Gepost op: 08 December 2009, 21:18:52 »
ha Geert,

laat op termijn ook even weten wat je keuze geworden is én wat je beweegredenen ervoor zijn.
Dat kan altijd weer handig zijn voor weer andere beginners met dezelfde vraag   :D

groeten
met de groeten van Maarten