Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 22:17:08
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:15:28
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:09:52
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 21:58:07
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 21:37:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 21:15:08
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Jasperkc
Vandaag om 21:07:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
Vandaag om 20:49:09
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:41:35
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
Vandaag om 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:29
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door iarnrod
Vandaag om 19:46:30
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Karben
Vandaag om 18:42:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 18:08:33
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:36:08
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 17:21:53
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00

Auteur Topic: absolute beginner  (gelezen 9877 keer)

KoploperMau

• Offline Offline
Re:absolute beginner
« Reactie #15 Gepost op: 08 December 2009, 23:27:24 »
Van harte bedankt voor al jullie hulp en tips.
Ik vind het overigens verbluffend hoeveel gebruikers dit forum kent en hoe snel er reactie komt.
En ik die dacht dat modeltreinen in deze internettijden een "dode" hobby was.... heb ik daar de bal even flink mis geslagen :-)
Ben je gek, we staan zelfs op beurzen (eurospoor en rijswijk).  ;D

m de deugd

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 14 December 2009, 00:13:58 »
Goeden nacht.

Geert ook namens mij welkom op Beneluxspoor.
Dat is inderdaad een gedachte die veel mensen hebben.
Zo van,, Modeltreitjes! wie speelt er nou met treintjes,,
Dat is een veel geplaatste kreet.
Maar modelspoor is heel veel meer dan treintjes spelen.
Met de komst van dezelfde computer kan je met treintjes meer dan je voormogelijk houd.
Dus dom treintjes rijden bestaat al lang niet meer.
Overgens gewoon analoog is het ook interesant.
Internet en modelspoor kunnen prima samen ,alstublieft niet apart zou ik zeggen.
Problemen ,vragen enz.. Beneluxspoor is het juiste en goede adres. :)
Sucses met de keuze en ontdek het zelf.............

Martin.

biker123

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 20 December 2009, 22:16:42 »
Hallo allemaal,

Het is dus Märklin M geworden (H0), wegens de goede beschikbaarheid op de 2dehandsmarkt, de lage prijs en het doelpubliek (jonge kinderen die zich willen uitkleven, dus peperduur materiaal is uit den boze). Ik ben begonnen met de 0980 startset van Märklin, met een degelijke uitbreiding aan rails, wissels, kruisen...
De startset heeft een 3090 stoomloco (zie http://static.marktplaza.nl/images/1/41/8977341.jpg) die goed schakelt, maar bij het rijden is er een probleem, hij gaat echt zeer schokkend. Voor zover ik kan zien zit het probleem bij de twee rubberen bandjes op de aangedreven wielen. Zeker één zit heel los, heeft geen tractie meer en loopt er soms zelfs af. Iemand een idee hoe dit valt op te lossen? Ergens nieuwe rubbertjes te krijgen? Vastkleven?

Ook stel ik me vragen bij de 10 VA transfo.... nog voor ik 'm een maximale uitdraai naar rechts geef, staat de loco al stil en wordt hij geschakeld... ik dacht dat dit enkel gebeurde door naar links te draaien, voorbij 0 ? Of heeft dit te maken met de slip op de rubbers? Dat merk je natuurlijk vooral bij hogere snelheden...

graag jullie mening!

mvg
Geert

KoploperMau

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 20 December 2009, 23:14:10 »
Citaat
De startset heeft een 3090 stoomloco (zie http://static.marktplaza.nl/images/1/41/8977341.jpg) die goed schakelt, maar bij het rijden is er een probleem, hij gaat echt zeer schokkend.
Kan aan een aantal dingen liggen. Check of de sleper van de loc niet vies is, en check ook of de rails schoon zijn (en dan met name de contactpunten). Zijn deze schoon en schokt je locje nog steeds, dan kan het zijn dat de moter een onderhoudsbeurtje nodig heeft. Hier ben ik niet zo in thuis, dus vraag daar maar even iemand anders voor (als ze al niet vanzelf komen  ;D).

Citaat
Voor zover ik kan zien zit het probleem bij de twee rubberen bandjes op de aangedreven wielen. Zeker één zit heel los, heeft geen tractie meer en loopt er soms zelfs af. Iemand een idee hoe dit valt op te lossen? Ergens nieuwe rubbertjes te krijgen?
Dit zijn je antislip bandjes. Dit heeft vrij zeker niets met motorproblemen te maken, maar met het slippen van de loc. Het klopt dat bij wielen voorzien van antislip geen stroom wordt afgegeven, maar daarvoor zijn de andere 4 wielen nog.

De rubbertjes (antislipbandjes) zijn te krijgen bij de betere modelspoorwinkel.  :)

Citaat
Ook stel ik me vragen bij de 10 VA transfo.... nog voor ik 'm een maximale uitdraai naar rechts geef, staat de loco al stil en wordt hij geschakeld... ik dacht dat dit enkel gebeurde door naar links te draaien, voorbij 0 ? Of heeft dit te maken met de slip op de rubbers? Dat merk je natuurlijk vooral bij hogere snelheden...
Dat zou niet moeten.  ???

Alleen bij een "tik" naar links moet je loc schakelen. Mijn advies: draai de gaskraan niet meteen helemaal open, maar doe het rustig aan.  8)

MVG, Treintje.
« Laatst bewerkt op: 20 December 2009, 23:16:58 door Treintje! »

biker123

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 21 December 2009, 23:05:36 »
Hallo,

Bedankt voor de info en hier nog eens een update van vaststellingen.

- De antislip bandjes ga ik inderdaad moeten vervangen.
- Het valt op dat de loco, hoe zacht ik ook optrek, steeds stopt als ik met de transfo ongeveer over halfweg ga. Hij maakt dan een geluid alsof hij schakelt, en in de helft van de gevallen schakelt hij ook effectief om
- Ik heb de transfo (een Märklin type 6413, 10VA) eens doorgemeten (onbelast) en vind de volgende waarden: rond de 2 Volt in rust (0-stand), gaat geleidelijk naar rond de 6 V als hij helemaal rechts staat, en rond de 12 V als ik schakel. Als hij pas aan staat zijn deze waarden wel wat hoger (2 tot 8 V ongeveer), ze zakken als de transfo een tijdje werkt.

Dus de vraag die ik me nu stel; is er hier een probleem met de transfo, of met de loco. En wat is (waarschijnlijk) het probleem en hoe kan ik het oplossen?

mvg
Geert

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 21 December 2009, 23:15:13 »
Hallo Geert,

Zo uit jouw verhaal vermoed ik het volgende:
Je hebt een iets oudere loc, die nog steeds een mechanisch schakelrelais heeft om de rijrichting te schakelen. Welnu, deze heeft een (duidelijk zichtbaar) veertje (als je de loc open maakt), formaat dat in een balpen zit. Dit veertje zorgt er voor dat het relais niets doet in het normale bereik van de trafo (dus als je hem met de klok mee draait). Hiermee zet je een spanning op de baan van ca. 4 tot 16 volt

Draai je de trafoknop tegen de klok in, dan wordt er ca. 24 volt op de baan gezet, en hiertegen is het veertje niet meer in staat om het relais tegen te houden: het schakelt om, en de loc rijdt de andere kant op.

Als dit veertje te slap wordt, dan zal het relais dus bij veel lagere spanning al om willen schakelen. Waarschijnlijk al in het normale regelbereik. Remedie: veertje vervangen, of eerst even iets strakker zetten (een paar oogjes inkorten). Die veertjes worden overigens per 5 verkocht. In de tijd dat ik op een treinenafdeling werkte was het 95ct voor een zakje.

Succes,

Bert
« Laatst bewerkt op: 21 December 2009, 23:18:34 door Bert van Gelder »

biker123

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 22 December 2009, 08:39:39 »
Hoi Bert,

Van harte bedankt, ga ik zeker proberen!

Nog een vraagje over het schokkend lopen, gesteld dat het vervangen van de antislipbandjes dit probleem niet volledig
oplost (en dat vrees ik een beetje, want hij maakt ook zo'n raar geluid als hij rijdt), kan het ook zijn dat er intern iets moet gereinigd worden? Delen van de motor? De koolborstels?

Ik zie het in elk geval als een uitdaging om dit locje weer in prima staat te krijgen. Moest er "made in China" opstaan, dan lag hij al lang in de vuilnisemmer, maar de "made in West Germany" maakt het helemaal de moeite om hem op te frissen  :-)

mvg,
Geert

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #22 Gepost op: 22 December 2009, 11:41:51 »
Citaat
Moest er "made in China" opstaan, dan lag hij al lang in de vuilnisemmer, maar de "made in West Germany" maakt het helemaal de moeite om hem op te frissen

Nou Geert, je zult het wel gekscherend bedoelen.... op mijn US collectie staat hoofdzakelijk dat ze in China geproduceerd zijn op de Kato's na, en die doen zeker niet onder voor "MIG" zoals jij zegt.....sterker nog ::) ;D

Over je andere probleem;

Citaat
..., gesteld dat het vervangen van de antislipbandjes dit probleem niet volledig
oplost (en dat vrees ik een beetje, want hij maakt ook zo'n raar geluid als hij rijdt),...

Er zijn een aantal oplossingen geboden. Als je dat nu eerst eens doet (veertje en slipbandjes) weet je wat dat oplevert. Daarna kun je verder met evt problemen die zich dan nog voordoen, bijv motor en/of koolborstels. Gestructureerd probleem oplossen zeg maar ;).

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #23 Gepost op: 22 December 2009, 11:50:29 »
Als het lokje een hele tijd niet heeft gereden dan kan er inderdaad nog wel eens wat vuil bij de motor zitten. Het is dus altijd goed om het even uit elkaar te halen en goed schoon te maken en opnieuw te smeren. Dan rijdt het meestal al een heel stuk beter :)

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

biker123

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 22 December 2009, 14:58:12 »
Is er een plaats op het web waar ik een handleiding kan downloaden om zo'n locomotief uit elkaar te halen (wat wel niet zo moeilijk zal zijn), grondig te reviseren/reinigen én vervolgens helemaal weer in elkaar te zetten (dat lijkt me al een groter probleem  ;-)  ?

Een soort van Marklin loco service manual of zoiets, of een handleiding van een gebruiker die er bedreven in is...

mvg
Geert

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 22 December 2009, 15:09:05 »
hoi,

kijk hier eens naar, misschien kan je er wat mee:

http://www.nsesoftware.nl/mtdb/marklin/doc/3090_explo.pdf

even van een andere website geleend: de modeltreinen database: http://www.nsesoftware.nl/mtdb/

Groet Ronald K.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #26 Gepost op: 22 December 2009, 16:02:15 »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 22 December 2009, 17:35:40 »
Ha klaas,

Natuurlijk had ik die als eerste moeten vinden.... goed google gaf de database als eerste aan, misschien heel vreemd. Goed de een of de ander is niet echt erg...

Groet Ronald K.

richard81

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 22 December 2009, 18:55:44 »
Nog een beginnersvraag.... Ik heb een vrij nieuwe Fleischmann N set kunnen overnemen (hoop rails, materieel, trafo), maar qua electra is het niet veel (analoog, handmatige wissels). Met de rails kan ik een baan (ovaal) van zo'n 4m lengte dubbelspoor maken (dus op 1:160 iets van 80cm x 120cm of zo) met een flink station (5 sporig, met apart rangeer terrein) aan de binnenkant van het ovaal. Dat even ter info over de omvang. Absoluut geen spetterende baan, maar toch wel net wat meer dan een startersset.
Wat is jullie ervaring met ringleiding? Vanaf hoeveel meter spoor (en meet je dan de ovaal, of de totale lengte, dus incl. stationssporen, rangeerterrein etc.) is het een must om met ringleiding te werken? Ik wil ook overstappen op digitaal, en straks de wissels elektrisch maken, maar die laatste hoeven niet per se op de digitale trafo aangesloten te worden. Met andere woorden, als het spoor maar stroom krijgt (2x4m ovalen + ong. 8m stationsspoor in totaal) is het voor nu voldoende. Ben met name benieuwd hoe dit door baanopzet beïnvloed wordt. Als het station binnen het ovaal komt, en voor en achter op ovaal aansluit, lijkt het alsof hier minder stroomverlies optreedt dan wanneer ik de 18m baan in 1 lange lijn zou leggen, maar dis is nu net niet mijn vakgebied....

Bedankt voor de hulp! Gr Richard

biker123

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 24 December 2009, 01:33:00 »
De 3090 loco loopt weer als een zonnetje!
Wat heb ik gedaan?

- de koolborstels omgekeerd
- alle wielen, tandradertjes en de motorassen gesmeerd
- veertje van het omkeerrelais wat aangetrokken.

Nu ben ik alleen nog op zoek naar een paar tractiebanden, die ook aan vervanging toe zijn, maar voorlopig loopt ie weer top!

Bedankt aan iedereen voor alle tips!

mvg
Geert