Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Daan!
Vandaag om 22:11:50
Hulp gezocht omgeving Drachten door Reinout van Rees
Vandaag om 21:57:13
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 21:32:56
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 21:30:55
PB Models, ICR-rijtuigen door Mcn1986
Vandaag om 21:11:57
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 21:01:05
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
Vandaag om 20:52:52
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Jeroen Water
Vandaag om 20:51:24
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:46:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 20:40:23
Schroefkoppeling voor H0. door Scratchbuilt
Vandaag om 19:58:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 19:51:55
Vollmer ringloods deuren door Freddy
Vandaag om 19:51:38
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door saskia
Vandaag om 19:49:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:44:15
Arnold N 2543 rookgenerator door Gabriël Bergsma
Vandaag om 19:30:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door RobbertJan
Vandaag om 19:30:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 19:26:55
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
Vandaag om 19:25:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:10:14
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Teoalessandro
Vandaag om 18:50:26
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 18:42:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Silvolde
Vandaag om 17:25:10
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Michiel2
Vandaag om 16:50:22
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 16:32:24
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:04:01
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 14:50:42
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 14:23:41
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 13:47:11
NS 8100 in 0 door rolfm
Vandaag om 13:32:11

Auteur Topic: Twin-decoder uitlezen met Esu-Lokprogrammer  (gelezen 11243 keer)

Alex Langenkamp

• Offline Offline
Re:Twin-decoder uitlezen met Esu-Lokprogrammer
« Reactie #30 Gepost op: 06 December 2009, 15:06:18 »
Rob,

Wim heeft hier de oplossing al voor gegeven eerder in deze draad, ik zal het nog even citeren
Citaat
Rob,

Je kunt natuurlijk de ESU programmer voor de gek houden, door eerst een ESU decoder op de programmeerrails te zetten en als hij gelezen heeft dat het een ESU is, de lok te vervangen door de lok die je wil programmeren.   
Je moet dan wel kijken of de CV's met elkaar in overeenstemming zijn.
Dus dat functie CV 5 bij een ESU decoder hetzelfde is als bij de decoder welke je wil programmeren.

Mvg
Wim.

Groeten Alex

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #31 Gepost op: 06 December 2009, 15:10:45 »
Rob,

Dat klopt, maar je kunt de hele handel toch gewoon voor de gek houden. Je zet een lok met ESU decoder op de programmeerrails en leest die met de ESU uit. Daarna pak je de lok met ESU decoder van de rails en zet de lok met Lenz decoder erop. Ook al eerder aangegeven in deze draad.

Daarna kijk je in de handleiding van de ESU decoder of de CV die je wil veranderen hetzelfde doet in de Lenz decoder, en je verandert de waarde.

Verder kun je met de programmer ook de CV's apart programmeren, hetzelfde als met de TC.
Klein beetje creatief zijn Rob.

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 06 December 2009, 15:12:19 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
« Reactie #32 Gepost op: 06 December 2009, 15:32:58 »
Ik ben toch blij dat de topic een aardig verloop krijgt. Ik weet zeker dat een hoop mensen hier wat aan hebben. ik in ieder geval wel. Ik zal morgen de zaak weer eens optuigen om eens aan de slag te gaan met de oplossingen hier geboden. Een ieder bedankt voor hun bijdrage.
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
« Reactie #33 Gepost op: 07 December 2009, 10:30:34 »
Nou, vanmorgen maar eens de daad bij het woord gevoegd. De Esu Lokprogrammer snapt niets van Lenz. Ik heb het met 3 Lenz decoders getest. Zoals ik al aangaf geeft de Programmer een melding bij het inlezen "Kein Esu decoder" tot zover niets nieuws. Dan maar eens proberen enkele CV-waarden te vervangen op de Programmer, dat gaat in zoverre goed dat ik alleen het lokadres kan wijzigen maar verder blijven de andere mogelijkheden van de LokProgrammer verborgen. Wel is het mogelijk de Lenz decoder met de Furerstand te regelen maar dat is het dan ook. Nog eens geprobeerd de Lenz decoder op het Twin-Center te programmeren. Enkele decoders van Lenz zijn gewoon niet de programmeren, dus als ik CV2, CV5 of CV6 wil wijzigen blijft het "zandlopertje" eindeloos draaien en moet ik het Twin-center uit zetten om in de normale modus terug te komen. Er zijn echter ook enkele Lenz decoders waarvan de CV waarden zoals hiervoor genoemd die zich wel laten wijzigen. Het maakte dan ook niet uit of het een Gold of Silver betrof. Bij een decoder stelde ik de CV5 in op 130 (om maar eens wat te proberen) en ja hoor de waarde werd veranderd. Dit gold ook voor de overige CV's. Op de eerste decoder die zich niet liet wijzigen op het Twin-Center, kon ik wel het lokadres veranderen, dus wat daarmee nu aan de hand is weet ik niet. Dus Ronaldk ik hoop dat je de zaak nog even op kunt bouwen om mij in te wijden in de mogelijkheden van de LokProgrammer met andere dan Esu decoders (Lenz).

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #34 Gepost op: 07 December 2009, 10:56:46 »
Rob, dan heb je dus nog steeds niet gedaan, wat je nu al 3x gezegd is.
Zet nu eerst eens een lok met een ESU decoder op de programmeerrails van de ESU programmer. Lees die in, als dat gedaan is haal hem van de rails en zet de lok met de Lenz decoder erop, en programmeer de decoder.
En nu dus niet meer opnieuw CV8 en CV7 inlezen, maar gewoon CV2, CV5 en CV6 anders instellen.

En heb je nu de TC ook al eens in Page mode gezet?

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 07 December 2009, 10:58:19 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
« Reactie #35 Gepost op: 07 December 2009, 11:00:19 »
Gaan we doen!

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
« Reactie #36 Gepost op: 07 December 2009, 11:20:21 »
Ook bij Page-programming blijven die Lenz decoders die ook op de normale manier niet geprogrammeerd willen worden niet programmeerbaar (behalve het lokadres) "zandlopertje" blijft rondtollen, de lok met die Lenz decoder rijdt wel alleen veel te hard, dus alle functies doen het normaal. Goed nu het Esu verhaal, eerst een lok op het programmeerspoor gezet met een Esu decoder, de Programmer leest hem in, lok van de rails, lok met Lenz er op CV2, CV5 en CV6 gewijzigd. Data wegschrijven en wederom de melding "Kein Esu decoder".

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #37 Gepost op: 07 December 2009, 11:53:33 »
Rob,

Dan draai je de knop van de snelheid toch minder ver open, dan rijd hij zeker langzamer.

Maar over de Lenz decoders, ik heb hier een stuk of 15 van die krengen, maar ze zijn allemaal te programmeren, de één wat lastiger dan de ander, maar ze doe het allemaal.

Heb je de Speciale Optie van de TC al aangepast?

Mvg
Wim.

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
« Reactie #38 Gepost op: 07 December 2009, 15:29:22 »
De eerste optie die je noemt is mooi en zou ook kunnen worden toegepast (snelheidsknop minder ver open draaien) maar aangezien ik van alle andere locs de CV2, CV5 en CV6 heb aangepast op de werkelijke snelheden van de locs, zou die loc een buitenbeentje zijn en daar komt nog bij dat ik hem nooit in tractie zou kunnen laten lopen (in Win-digipet altans) immers daar moeten de instellingen gelijk zijn anders trekt of duwt de ene de andere loc. Nu is dit niet zo erg als het verschil minim is maar zo gaat dat niet. Goed maakt verder niet uit.

Tja de speciale opties van het TC. Ik heb ze eens doorgelezen maar ik zie niet echt het nut om die nu ineens te wijzigen (staan op een waarde na in fabrieksinstelling). Immers het betreft maar een enkele Lenz decoder die niet doet wat ik wil. Waarom zouden wijzigingen van de speciale opties nu ineens invloed moeten hebben. Ik heb alle decoders immers al op DCC ingesteld. De speciale opties 25 wordt automatisch omgezet op 9 indien er een DCC decoder op de rails staat, 826 gaat over DCC- mode bij het programmeren (staat standaard op FMZ) maar ik kies al DCC bij het programmeren. Optie 907 heb ik al op "4" gezet maar heeft wederom geen invloed op die betreffende decoders, tja en wat ik met de rest van die speciale optienummers moet haal ik nu niet echt uit de tekst als het Lenz decoders betreft. Wim, als het nu decoders waren van 100 Euro per stuk, dan maakte ik me echt zorgen maar het zijn dingetjes van een paar stuivers. Van de 10 die ik er had zijn er 2 of 3 waarvan de CV's niet in te stellen zijn en zoals het er nu uitziet is de rest is te programmeren op het Twin. Maar misschien weet jij nog een speciale optie die ik over het hoofd zie waarin ik echt verschil kan maken met de huidige situatie.

Rob

Alex Langenkamp

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 07 December 2009, 18:54:47 »
Hallo Rob,

Ik vind het vreemd dat de betreffende Lenz decoders, op het adres na, niet te programmeren zijn.
Zijn wel alle cv's uit te lezen?
Zet anders eens stap voor stap neer wat je doet op de TC. Welk menu pak je en welke toetsen gebruik je.
Wellicht dat hier iets mis gaat. We weten nu niet wat je exact doet, dus wordt het ook lastig om met je mee te denken.

Alex

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
« Reactie #40 Gepost op: 07 December 2009, 19:15:41 »
Sorry Alex, maar ik doe met de 3 betreffende decoders precies hetzelfde als met de decoders die ik wel kan programmeren, dus de wijze waarop is niet fout. Welk menu ik pak, wat denk je van het programmeermenu van pagina 46, 47, 48 en 49 van het TC boekje. Ik heb het geprobeerd op de register programmeerwijze, CV-Prog. bytewijze, CV-Prog. bitwijze, Paged Prog en meer smaken zijn er niet. Ik kan de waardes ook wel inlezen maar als ik de waardes wijzig blijft het "zandlopertje" oneindig lang ronddraaien. Het spanningsloos maken van het twin-center is dan de enige optie. Alle andere decoders laten zich nu wel programmeren, de "fout" melding die ik eerder kreeg kwam waarschijnlijk (weet het niet zeker) dat de wielen niet goed op de rollenbank stonden (gebruik rollenbank i.p.v. stukje spoor). Die melding krijg ik nu niet meer. Okee procedure: ik druk de [mode] toets zo vaak in dat ik Programmeermode krijg, dan druk ik op de [menu] toets, met de pijltjestoetsen naar DCC en dan met de pijltjes naar de opties die ik al aangaf. CV5 geeft bijvoorbeeld de waarde 255, die verlaag ik naar 200 [enter] niets, lees de waarde weer uit = 255 wijzig naar 254 [enter] niets, lees weer uit = 255 en ook bij de andere beide CV's gaat dat zo. Maar dit is maar bij 3 Lenz decoders, de andere Lenz laten zich wel wijzigen.

Hasenwald

• Offline Offline
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
« Reactie #41 Gepost op: 07 December 2009, 23:16:13 »
Rob, 

Ik heb waarschijnlijk niet de oplossing voor je, maar ten tijde dat ik zat te rommelen met die Lenz decoders heb ik mijn TC nieuwe software gegeven. Het betrof versie 1.1
Ik kan me herinneren dat het iets verlichting opleverde, hoewel de problemen wel aanhielden met de Lenz decoders... Welke softwareversie heb jij op je TC?

Groet, Enrico
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  KeerPlus3  |  iTrain Plus

MichaelArends

• Offline Offline
  • Railrunners Groningen
    • Website Modelspoor Club Stad Groningen
« Reactie #42 Gepost op: 08 December 2009, 00:51:25 »
ff een andere insteek voor programmeren Lenz, ik gebruik zelf de intellibox samen met JRMI decoder pro...icm loconet interface  "works as a charm" voor Lenz gold decoder, vind het echt super (is wel even lastig met eerste instellingen van het programma maar dat is het zeker waard.....)

als je meer wilt weten zie ook http://jmri.sourceforge.net/help/en/html/apps/DecoderPro/index.shtml

vr gr Michael

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #43 Gepost op: 08 December 2009, 01:02:57 »
Tja de speciale opties van het TC. Ik heb ze eens doorgelezen maar ik zie niet echt het nut om die nu ineens te wijzigen (staan op een waarde na in fabrieksinstelling). Immers het betreft maar een enkele Lenz decoder die niet doet wat ik wil. Waarom zouden wijzigingen van de speciale opties nu ineens invloed moeten hebben.

Tja Rob, als je de werking en het nut niet begrijpt van b.v. de speciale opties, dan heeft het ook niet zoveel nut om je deze informatie door te spelen.

De aanpassing voor de Speciale optie komt rechtstreeks van de ontwikkelaar van de interne software van de Intellibox, het Twin Center of de Power Box.

En als die aangeeft dat een bepaalde Speciale optie aangepast moet worden om iets beter te laten werken, dan zullen we maar aannemen dat hij weet waar hij het over heeft. Maar als jij zo eigenwijs bent om dit niet aan te nemen, dan zal het twincenter nooit optimaal kunnen functioneren. En blijft het dweilen met de kraan open.

Het instellen van de genoemde SO geeft een andere timing voor het lezen en schrijven van CV's

Mvg
Wim.

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
« Reactie #44 Gepost op: 08 December 2009, 10:05:01 »
Wim, je zult gelijk hebben wat betreft de speciale opties maar wat zal ik nu gaan zitten wijzigen als ik niet eens weet wat voor effect het heeft. Ik kan goed lezen en heb alle opties doorgelezen en enkele spreken mij wel aan om sneller door menus te kunnen scrollen. Een speciale optie heb ik al gewijzigd om direct naar DCC mode te kunnen gaan maar ik ga niets wijzigen zonder dat ik dat ik zeker weet wat voor effect het heeft. (mijn technische kennis schiet wat dat betreft misschien wel tekort). Je vertelde dat er opties waren om het Twin optimaal te laten werken, waarom vertel je dan niet even welke opties welk resultaat hebben, dat is niet alleen voor mij handig maar misschien zijn anderen (die ook maar niet zo even wat durven te wijzigen) ermee geholpen. Ik ben niet eigenwijs en sta altijd open voor opties en ideen maar als ik in de tekst niet helemaal begrijp wat er bedoeld wordt en welk specifiek effect het heeft (immers alle functies op en rond mij  baan doen het toch, misschien niet perfect, zoals je aangeeft), ga ik niet zo maar aan instellingen sleutelen.

Optie 25: er wordt een idle pakket opgewekt (wat is een idle pakket)?
optie 27: wat houdt dat precies in in mensentaal?
optie 28: bij instellin 1 = 1 locsnelheid Phi 0 9wat wordt daar mee bedoeld?
optie 97 heb ik al gewijzigd (die term snap ik)
optie 450: waarom zou ik die instelling wijzigen?
optie: 451: waarom zou ik die instelling wijzigen?
optie 802: lichtintensiteit regel ik in de LokProgrammer
optie 812: is handig als je met bezetmelders bezig bent maar bij normaal bedrijf ?
optie 815 lijkt mij juist ingesteld
optie 818: regel ik met WDP
optie 826 heb ik op DCC staan
optie 871-878: waarom zou ik daar instellingen wijzigen, als je met een computerprogramma werkt?
optie 907: heb ik gewijzigd in 4

Welke SO geeft dan een betere timing voor het inlezen van CV's, 25, 27, 28 ik zie dat niet maar dat zal wel aan mijn beperkte kennis liggen op dit gebied. Leg dat dan eens uit aan mij, als je daar tijd voor kunt vrijmaken. Tenslotte zitten we al op de vierde pagina, dus een vijfde eventuele pagina kan er ook nog wel bij. Je mag mij voor alles uitmaken hoor, dat doet geen pijn (eigenwijs, dom, sukkel) doet mij niets. Ik heb nu eenmaal niet de kennis en kunde die jij bezit. Zo ver ben ik nog lang niet. O, ja ik wacht nog steeds met smart op die optie van Ronaldk met die truc met de Lokprogrammer, want de truc die 3 keer beschreven werd werkt (bij mijn Lokprogrammer in ieder geval niet). Ik blijf vol goede moed en blijf vrolijk (y).

« Laatst bewerkt op: 08 December 2009, 10:48:43 door Rob Bogers »