Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:01:35
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
26 april 2024, 22:52:21
Oude metalen trafo's gebruiken....... door bask185
26 april 2024, 22:11:18
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
26 april 2024, 15:14:16
  

Auteur Topic: Twin-decoder uitlezen met Esu-Lokprogrammer  (gelezen 10466 keer)

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:Twin-decoder uitlezen met Esu-Lokprogrammer
« Reactie #15 Gepost op: 06 december 2009, 11:26:23 »
De programmeerproblemen heb ik eigenlijk niet met de Esu decoders, tja want dat doe ik dus met de Lokprogrammer. De problemen treden eigenlijk op met de Lenz decoders (Silver en Gold). Daar mijn Twin-center steeds fout aangeeft wanneer ik CV5 probeer te wijzigen (standaard op 255) naar bijvoorbeeld 200. Ook bij het wijzigen van CV6 (standaard op 48) bijvoorbeeld naar 25. Ik noem maar even een getal, omdat je natuurlijk een rijkromme probeert te bereiken. Maar ook CV2 (standaard op 0) blijkt niet te wijzigen naar bijvoorbeeld 2. Elke keer komt het center met een "FOUT" melding. Intussen heb ik alle Lenz-decoders uit mijn locs gesloopt en vervangen door Esu decoders. Nu heb ik vernomen dat van sommige decoders de betreffende CV's niet gewijzigd kunnen worden en dat ik dat via CV64 t/m CV94 zou moeten proberen. Nu is dat een gebied welke ik nog niet bewandeld heb. Zoveel ervaring heb ik immers nog niet met het programmeren van decoders, anders dan door de Lokprogrammer te gebruiken. Goed, dat was dan dat.

Ronald zegt dat ook andere decoders dan Esu met de Programmer te programmeren zijn. Ik kom dus niet verder dan dat na het uitlezen van de decoder de Lokprogrammer komt met de melding "zoiets als dat dit geen Esu decoder betreft", tja en met die mededeling houd het met mijn kennis wat dat betreft toch wel op. Dus als iemand mij de procedure wil melden hoe dan wel te werk te gaan als ik andere decoders wil uitlezen, graag. Inmiddels heb ik van Wim via een privemail vernomen hoe de decoders van Esu zijn in te stellen op het Center. Dat ga ik morgen even proberen, daar kom ik vandaag met al het uitpakken van de Sinterklaas kado's niet aan toe. Tenslotte heb ik begrepen en vind ik het wel op z'n minst eigenaardig dat er decoders zijn, waarvan de CV's niet te wijzigen zijn, dat is bijzonder jammer als je bijvoorbeeld de rijeigenschappen wilt wijzigen. Ik zal er in ieder geval op letten bij volgende aankopen.
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Twin-decoder uitlezen met Esu-Lokprogrammer
« Reactie #16 Gepost op: 06 december 2009, 12:42:24 »
Tenslotte heb ik begrepen en vind ik het wel op z'n minst eigenaardig dat er decoders zijn, waarvan de CV's niet te wijzigen zijn, dat is bijzonder jammer als je bijvoorbeeld de rijeigenschappen wilt wijzigen. Ik zal er in ieder geval op letten bij volgende aankopen.

Tja, Rob zo eigenaardig is dat niet, jij bent ook begonnen met alleen op je rug te kunnen liggen, daarna heb je geleerd dat je je op je buik kon draaien, vervolgens heb je leren zitten en kruipen, en ten slotte kon je langs de tafel rand lopen en daarna los, en als laatste kon je ook nog rennen en andere kunstjes.

De ontwikkeling gaat dus steeds verder, en er zijn decoders die basic zijn, zoals de lokpilot basic, die kan dus minder kunstjes dan de Lokpilot.

Er zijn Lenz decoder met cruise conrol en er zijn Lenz decoder zonder cruise control. Je hebt decoder met 2 functies en je hebt decoders met 12 functies.

En iedere fabrikant heeft zijn eigen inzicht. En daarbij is Lenz altijd al een buitenbeentje geweest en doet bepaalde dingen anders. Wat ik je dus al vaker geschreven heb, je moet weten welke decoder van welk merk en van welk type er in een bepaalde ok zit en daarbij de gebruiksaanwijzing gebruiken die daarbij hoort.

En als je dan de moeite neemt om de gebruiksaanwijzingen van verschillende merken te vergelijken dan kom je snel achter de verschillen. Dat is ook de rede waarom de ESU programmer geen andere decoders kan programmeren, want wat voor een ESU decoder goed is, is voor een ander merk en type heel iets anders.
Dus als de TC een foutmelding geeft, dan is de waarde voor de CV onjuist, en moet je gewoon kijken wat ervoor de CV die je aan het programmeren bent wel de juiste waarde is, en dat die CV ook doet wat jij denkt dat hij zou moeten doen.

Mvg
Wim.

bijlage.

De CV instellingen van 2 verschillende types LENZ decoder. Let vooral op de functie van CV5 en CV6, die doen heel andere dingen tenopzichte van elkaar en hebben ook een geheel ander bereik. De ene heeft een bereik van 0..255 en de andere heeft een bereik van 0..10 In CV programmeermode

In Register programmeer mode is het een help middel om de registers hoger dan register 9 te kunnen programmere.

Table of supported CVs
CV Meaning Range Factory
setting
1 Basic locomotive address. This number is the short address
used to control the locomotive. When writing this CV, CV19
(consist address) is automatically cleared and CV29 Bit 6
(use of extended address) is deleted is set to 0.
1-127 3
2 Minimum starting voltage 0-255 0
3 Starting delay 0-255 6
4 Braking delay 0-255 5
5 Maximum speed 0-255 255
6 Mid speed Vmid (a value of 60 will give a linear curve) 0-255 48
7 Version number - 78
8 Manufacturer’s ID - 99

********************Begin ander type Lenz decoder********************************
CV Re
g
Description Range Factory
setting

CV1 Locomotive address:
This is the number with which you select a
locomotive in the DIGITAL plus system.
Setting the address from #1 to #3 using register
mode will reset the decoder to utilize 14 speed
step operation.
1-127 3

CV2 Start voltage:
This is the voltage applied to the motor in speed
step 1. Set this value so that the locomotive just
starts moving in speed step 1.
0-31 0

CV3 Acceleration Momentum:
Determines the rate of change of speed upon
acceleration. A higher value leads to a slower
acceleration.
1-31 4

CV4 Brake Momentum:
Determines the rate of change of speed upon
braking. A higher value leads to longer brake
distance.
1-31 1
CV5 - Maximum speed
Determines the maximum speed that the
locomotive will move. This allows you to operate
your locomotives in a prototypical speed range.
1-10 10

REG5 Contains CV29 (see CV29 below) 0-55 6

REG6 Page Register:
Normally this CV is not modified directly by a
user. For correct operation, this CV should be
set to have a value of 1 after any use.
0-127 1

CV7 Version Number:
This location stores the version number of the
decoder. This location is read only.
- 54

CV8 Manufacturers Identification / Factory
reset
This value is the manufacturer ID of the
decoder, (Lenz =99). Writing a value of 33
using Register mode resets all CVs to their
factory condition

« Laatst bewerkt op: 06 december 2009, 12:59:18 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:Twin-decoder uitlezen met Esu-Lokprogrammer
« Reactie #17 Gepost op: 06 december 2009, 13:12:03 »
Dank Wim voor de moeite die je hebt genomen om het mij uit te leggen. Ik zal de gegevens (bijlage) eens even tot mij nemen en kijken of ik er soep van kan maken. Het is daarom zo jammer dat men niet volgens een zelfde protocol werkt, dat is voor de klanten wat eenvoudiger maar de fabrikant zal zijn eigen afwegingen maken (protectie) denk ik. dat zie je in andere takken van de industrie ook. Goed, ik denk dat mijn vraag hierbij redelijk duidelijk beantwoord is, dat is mijn conclusie. Nu eens goed doornemen.
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Hasenwald

  • Offline Offline
  • Berichten: 771
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
Re:Twin-decoder uitlezen met Esu-Lokprogrammer
« Reactie #18 Gepost op: 06 december 2009, 13:41:31 »
Citaat
Tja, Rob zo eigenaardig is dat niet, jij bent ook begonnen met alleen op je rug te kunnen liggen, daarna heb je geleerd dat je je op je buik kon draaien, vervolgens heb je leren zitten en kruipen, en ten slotte kon je langs de tafel rand lopen en daarna los, en als laatste kon je ook nog rennen en andere kunstjes.

Met veel plezier dit draadje gelezen. Niet opgeven. Zo hoor je elkaar te helpen!

GOED!   :D
« Laatst bewerkt op: 06 december 2009, 13:47:01 door emanje »
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  iTrain Plus

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:Twin-decoder uitlezen met Esu-Lokprogrammer
« Reactie #19 Gepost op: 06 december 2009, 13:52:34 »
Soms denk je wel eens waarom. Door dan een vraag te stellen kom je achter bepaalde zaken, soms op een harde manier maar meestal met bevredigend resultaat. Dit wil niet zeggen dat ik nu ineens alles snap hoor maar bij stukje en beetje kom je achter het waarom en waarom niet. Waarschijnlijk was mijn vraag in deze topic niet echt duidelijk gesteld wat uiteraard wel de insteek was van mij en het is dan ook heel erg jammer dat je elkaar niet kent, dan kan de beantwoorder beter inschatten met wie men eigenlijk te maken heeft. Ik vind het dan ook wel leuk dat ik niet voor mezelf bezig ben maar dat anderen er ook wat aan hebben, daar doen we het voor, toch?
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Hasenwald

  • Offline Offline
  • Berichten: 771
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
Re:Twin-decoder uitlezen met Esu-Lokprogrammer
« Reactie #20 Gepost op: 06 december 2009, 14:04:06 »
Lukt het nu Lenz decoders te programmeren met de TC?
Ik ben daar nieuwsgierig na, want ik heb die problemen ook gehad. Maar niet bij allemaal, sommige. Ik werd er zo tureluurs van dat ik inmiddels alleen nog maar ESU decoders in gebruik heb. De rijeignschappen van ESU zijn ook beter. De switch heb ik overigens al een tijdje geleden gemaakt, zo rond de tijd dat de silver decoders op de markt kwamen. Daar heb ik nog een enkeling van geprobeerd, maar ook niet naar tevredenheid.

Groet, Enrico
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  iTrain Plus

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:Twin-decoder uitlezen met Esu-Lokprogrammer
« Reactie #21 Gepost op: 06 december 2009, 14:12:07 »
Nee, helaas, nog steeds foutmeldingen, dat gaf ik al aan. Iemand beweerde dat ook Lenz decoders met de Programmer gewijzigd konden worden maar helaas heb ik daar nog niets van vernomen. ben heel benieuwd hoe Ronaldk dat heeft gedaan. Misschien wil hij de procedure nog even uit de doeken doen dan is iedereen geholpen denk ik zo.
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Twin-decoder uitlezen met Esu-Lokprogrammer
« Reactie #22 Gepost op: 06 december 2009, 14:36:11 »
Rob,

Sommige Lenz decoders zijn eigenwijs. En een foutmelding krijg je met een rede. Meestal zegt dit iets over een aansluiting die niet goed is, maar het kan ook iets zeggen over de methode die gebruikt wordt.

Verder kan het nog liggen aan de instellingen van de Speciale Opties van het Twin-Center. En die zijn allemaal speciaal anders of aangepast voor alleen de Lenz Decoders.

Wat heel vaak bij Lenz decoders wel werkt is in plaats van CV Byte mode de Page Mode te gebruiken. Dat werkt ook niet voor alle CV's, maar bij de meeste CV's wel.

Zal zo even opzoek naar de instellingen van de Speciale opties van je TC.
Tams Decoders bijvoorbeeld hebben weer andere problemen.

Er wordt niet voor niets gezegd gebruik de volgende merken, Zimo, Tran, Kuehn en ESU Lokpilot vanaf Versie 3.

Mvg
Wim.

Instelling voor de SO

SO 455 Lenz decoder programming 0..191 Unknown. 
Value 51* Default 
Value 63 May improve programming of Lenz decoders, like LE0521D,1024/1025.
« Laatst bewerkt op: 06 december 2009, 14:41:47 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:Twin-decoder uitlezen met Esu-Lokprogrammer
« Reactie #23 Gepost op: 06 december 2009, 14:43:09 »
Ik heb net even een test gedaan met een Lenz Silver decoder in een loc, die nog geen decoder had. Deze Lenz laat zich wel wijzigen in het Twin-center CV2, CV5, CV6 maar een zelfde andere Lenz Silver weer niet. De enige aansluitingen die ik heb vastgezet zijn de motoraansluitingen (oranje/grijs) en de wielaansluitingen (rood/zwart). De tweede Lenz geeft weer "FOUT" aan. Zoals je zegt sommige Lenz decoders zijn eigenwijs. Ik vind het toch wel aardig van je Wim dat je er zoveel moeite in steekt voor mij, heel erg bedankt.
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8680
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Twin-decoder uitlezen met Esu-Lokprogrammer
« Reactie #24 Gepost op: 06 december 2009, 14:51:02 »
Hallo Rob,

Dat wil ik wel :) moet ik eerst de boel weer "opbouwen". De programmer ligt weer in een doos en op tafel moet even een klein test spoortje gezet worden.... Geen enkel probleem, maar dat moet even van de week dan gebeuren.

groet Ronald K.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:Twin-decoder uitlezen met Esu-Lokprogrammer
« Reactie #25 Gepost op: 06 december 2009, 14:53:38 »
Hoi Ronald, het heeft geen haast, zo erg is het nu ook weer niet maar ik ben heel benieuwd hoe je dat doet.
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Twin-decoder uitlezen met Esu-Lokprogrammer
« Reactie #26 Gepost op: 06 december 2009, 14:53:37 »
Rob,

Lenz staat bekend om zijn vele bugs in de decoder software. Met de regelmaat van de klok komt er heel stilletjes een andere versie uit onder hetzelfde type nummer. Je kunt ze herkennen aan CV7 en CV128. CV7 is software versie en CV128 is Buildnummer.
Lager is dus meer bugs.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Twin-decoder uitlezen met Esu-Lokprogrammer
« Reactie #27 Gepost op: 06 december 2009, 14:56:55 »
Rob,

Die Lenz decoder met de ESU programmer is geen probleem, gewoon de handleiding van de Lenz decoder er naast en de juiste waardes invullen bij de desbetreffende CV, maar dat doe je nu ook met de TC, dus daar zal niets aan veranderen, want of je nu door de hond of door de kat wordt gebeten het doet allebei pijn.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Alex Langenkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 261
Re:Twin-decoder uitlezen met Esu-Lokprogrammer
« Reactie #28 Gepost op: 06 december 2009, 14:59:59 »
Rob en Wim,

In het verleden heb ik ook vaak last gehad van de melding 'Fout' tijdens het programmeren van Lenz decoders op mijn TC.
Knap irritant. Op een gegeven moment kwam ik echter tot de ontdekking dat de waarde die ik programmeerde, ondanks de foutmelding, toch werd geprogrammeerd.
De melding 'fout' was dus niet juist. De CV waarde was, na opnieuw uitlezen, gewoon gewijzigd.
Dit merkwaardigheidje komt ook alleen maar voor tijdens het programmeren van bepaalde Lenz decoders.
De ene heeft het wel, de andere weer niet...

Het hoeft niet zo te zijn dat Rob hier ook last van heeft, maar misschien wel, dat zou wel weer wat verklaren.

Alex
« Laatst bewerkt op: 06 december 2009, 15:02:09 door Alex Langenkamp »

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:Twin-decoder uitlezen met Esu-Lokprogrammer
« Reactie #29 Gepost op: 06 december 2009, 15:02:18 »
Bij mijn Lokprogrammer geeft hij bij het inlezen van de decodergegevens (Lenz) al een fout (geen Esu), ik kan de optie van Alex nog wel even morgen proberen maar daarom ben ik ook zo benieuwd hoe Ronald het wel voor elkaar krijgt. Op een of andere manier moet je de Programmer belazeren denk ik maar hoe? Ik heb een stuk of 6 Lenz decoders en bij allen gaf de Programmer een inleesfout (uitlezen decodergegevens).
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden