Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door mamory
Vandaag om 20:24:30
Led schakeling ed. door bask185
Vandaag om 20:22:32
NS-1000 in spoor-1 door Bahn-AG
Vandaag om 19:31:15
Au bord de la Cèze door Paul1969
Vandaag om 19:23:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 18:47:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:35:58
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 18:27:22
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door orientexpress
Vandaag om 17:50:17
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
Vandaag om 17:49:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 17:47:48
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
Vandaag om 17:32:31
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 17:23:46
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 16:41:42
't Boemeltje door Huup
Vandaag om 16:20:13
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 16:03:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 15:20:48
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 14:36:26
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 14:31:05
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
Vandaag om 14:29:27
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 14:28:53
Bollenwagen, diverse vragen door grossraumwagen
Vandaag om 14:03:58
Klompentrein door grossraumwagen
Vandaag om 13:15:21
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Martijn193
Vandaag om 13:11:02
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 12:11:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:59:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 11:43:28
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 10:18:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 09:49:57
  

Auteur Topic: Raadplaatje  (gelezen 7360544 keer)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8996
  • Hengelooo 1:160
Re:Raadplaatje
« Reactie #14670 Gepost op: 25 June 2011, 17:32:28 »
Nancy
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3462
Re:Raadplaatje
« Reactie #14671 Gepost op: 25 June 2011, 18:07:08 »
Ik zal ook maar een Frank in het zakje doen: Gare de vaise, Lyon
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

ZwaanBaan

  • Tjitte-Jaap alias ZwaanBaan
  • Offline Offline
  • Berichten: 1258
Re:Raadplaatje
« Reactie #14672 Gepost op: 25 June 2011, 19:03:18 »
Gare du Nord ;D En ja Gert, ik ga weer door voor de Darwin-Award
en voor de eeuwige roem: voorloper van de wadloper??

TJ

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8607
Re:Raadplaatje
« Reactie #14673 Gepost op: 25 June 2011, 19:30:28 »

Lyon Part Dieu

Voor de roem (of niet )  
Poldermodel volgens wikipedia: Het poldermodel is de naam die gegeven wordt aan het Nederlandse consensusmodel waarin werkgevers, vakbonden en overheid met elkaar aan tafel gaan zitten om te onderhandelen over arbeidsvoorwaarden en lonen.

Moeilijk om dat over te brengen op dit treinstel. Het was een experimenteel stel: er zaten een gasturbine en een dieselmoter in. Maar of dit te maken had met de ARBO omstandigheden op het stel ??? als onderdeel van arbeidsvoorwaarden.

Of heeft het ermee te maken dat de gasturbine aangedreven werd met 'ons gas'.

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 25 June 2011, 19:32:55 door J J H S. Reden: tekst aangepast »
Jeroen

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6747
  • Spaar ze allemaal.
Re:Raadplaatje
« Reactie #14674 Gepost op: 25 June 2011, 19:31:26 »
Grenoble.

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re:Raadplaatje
« Reactie #14675 Gepost op: 25 June 2011, 22:21:44 »
Besançon-Viotte
« Laatst bewerkt op: 25 June 2011, 22:28:35 door Edgar »
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re:Raadplaatje
« Reactie #14676 Gepost op: 25 June 2011, 23:53:29 »
Toch nog net gelukt vandaag een reactie te geven.

Het goede antwoord is gegeven door nederduitsemeester, het is inderdaad Lyon Vaise.  (y)

En de eeuwige roem vraag. Jeroen heeft alle ingrediënten voor het antwoord gegeven.
Een uitvloeisel van het poldermodel en het onderliggende consensusmodel is dat een akkoord vaak leidt tot een resultaat waar geen van de partijen echt blij van wordt, maar meer onder de noemer van het best haalbare wordt geschaard. En in die zin lijkt dit treinstel wel een beetje op het resultaat van zo'n onderhandeling, want het vierdelige stel heeft aan een kant een motorrijtuig met dieselmotor en aan de andere kant een motorrijtuig met gasturbine-aandrijving.
De vijfdelige stellen die wat later in veel grotere aantallen in dienst zijn gekomen, waren wel volledig door gasturbine aangedreven.
Waarom ooit voor de combinatie is gekozen, weet ik niet. Het zou een kostenaspect kunnen zijn of de angst dat de nieuwe techniek niet betrouwbaar genoeg zou zijn. Maar het komt allemaal een beetje halfslachtig over. En als je een beetje in een flauwe stemming bent, kun je een verrassende overeenkomst zien met het poldermodel.

Huub

Anoniem

  • Gast
Re:Raadplaatje
« Reactie #14677 Gepost op: 26 June 2011, 00:00:20 »
Wiki geeft een reden:

"L'ETG était formé de 4 voitures : 1 motrice, 2 remorques, 1 motrice, propulsées par une turbine à gaz de 1 165 chevaux et un moteur diésel de 456 chevaux qui ne servait qu'au démarrage jusqu'à la vitesse de 30 km/h environ." Met andere woorden: één turbine was voldoende om het stel op snelheid te houden, maar niet om een beetje fatsoenlijk op te trekken. Twee turbines zouden dan echter weer overkill zijn geweest. Niks poldermodel dus ;D 8) (al zegt wiki ook "La SNCF ayant en effet des doutes sur la fiabilité des turbomoteurs"...).

Overigens had ik het niet meteen herkend, ik had moeten gaan zoeken in 1500V-gebied. Vaise was waarschijnlijk wel hoog op de prioriteitenlijst binnengekomen, ook al hoorden die dingen volgens mij thuis in Vénissieux

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re:Raadplaatje
« Reactie #14678 Gepost op: 26 June 2011, 00:16:59 »
De RTG's hoorden thuis in Venissieux, de ETG's in Vaise.
Althans volgens het onvolprezen "Le matériel moteur de la SNCF" van Georges Mathieu.
Er staat me ook iets bij dat in de laatste jaren van hun bestaan de gasturbine niet meer werd gebruikt, maar dat kan ik zo snel niet terugvinden.

Huub

« Laatst bewerkt op: 26 June 2011, 00:27:28 door hubertus. Reden: tikfoutje »

Anoniem

  • Gast
Re:Raadplaatje
« Reactie #14679 Gepost op: 26 June 2011, 07:39:40 »
Ja, dat is waar ook... de ETG's hingen wel in Vaise, waarschijnlijk omdat ze in Vénissieux niet snappen hoe een dieselmotor werkt ;D. Dat de turbine niet meer werd gebruikt: het is Frankrijk, dus het zou kunnen, maar dat zou wel héél erg inleveren op het vermogen. 456 pk voor een vierdelig stel, dat houdt niet bepaald over.

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3462
Re:Raadplaatje
« Reactie #14680 Gepost op: 26 June 2011, 10:59:45 »
Joepi de poepi, weer een ster erbij. Nu even geen tijd om een raadplaat te zoeken, maar vanavond zal die tijd er wel zijn. Dus als jullie je vervelen, mag iemand een tussen-door-raadplaat plaatsen ;D
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4230
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Raadplaatje
« Reactie #14681 Gepost op: 26 June 2011, 14:30:36 »
Ha, tussenraadplaat, nou bijdezen dan;



Op welk station is dit te vinden?
Uiteraard niet voor een sterretje, dan maar voor een plusje  ;D
« Laatst bewerkt op: 26 June 2011, 14:32:16 door Gert Arkema »
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re:Raadplaatje
« Reactie #14682 Gepost op: 26 June 2011, 15:25:28 »
Kapellen, ten noorden van Antwerpen.
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8607
Re:Raadplaatje
« Reactie #14683 Gepost op: 26 June 2011, 15:37:34 »
Ik heb al eeuwige roem....
Dan heb ik ook enige sterretjes.
en als ik het raad ook een plusje.

Dus.............? (ik weet ook niet waar dat toe leidt)

Nu voor de tussenraadplaat:
Ik vermoed een Engels station.
Jeroen

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re:Raadplaatje
« Reactie #14684 Gepost op: 26 June 2011, 15:54:56 »
Valenciennes