Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 1753 (nieuw generatie) bevestiging panto's door GerardH
Vandaag om 02:43:43
Welke CV wijzigen Piko DSB 1147 soundloc door ArjanB
Vandaag om 02:40:44
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 02:38:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 00:48:20
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
21 November 2025, 23:32:12
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door JeanR
21 November 2025, 23:00:03
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
21 November 2025, 22:53:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 1200blauw
21 November 2025, 22:46:56
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door JeanR
21 November 2025, 22:45:14
Spoor- en tramweg parafernalia door GerardvV
21 November 2025, 22:32:47
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905 door ruudns
21 November 2025, 22:26:57
lange adressen met esu decoders. door NS2408
21 November 2025, 22:19:47
Een nieuw baantje op Micromodules door Joz
21 November 2025, 21:45:24
Bahnstrecke 5867 door gdh
21 November 2025, 21:05:21
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Ronald Halma
21 November 2025, 20:57:00
Stottering Piko 98551BD door Ronald Halma
21 November 2025, 20:55:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
21 November 2025, 20:23:35
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Huup
21 November 2025, 20:01:37
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Sven
21 November 2025, 19:34:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
21 November 2025, 19:26:22
Märklin M tapijtbaan door Mark D.
21 November 2025, 19:00:59
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ronald A.
21 November 2025, 18:56:34
De spoorhaven van Zuidbarge. door Scratchbuilt
21 November 2025, 18:50:04
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Karel466
21 November 2025, 17:39:39
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
21 November 2025, 17:03:43
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
21 November 2025, 16:46:50
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Eric v C
21 November 2025, 16:45:03
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
21 November 2025, 16:40:04
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
21 November 2025, 16:26:27
NS Mat 35 Maple Leaf door Montanbahn
21 November 2025, 15:38:25
  

Auteur Topic: Raadplaatje  (gelezen 7575772 keer)

Anoniem

  • Gast
Re:Raadplaatje
« Reactie #8235 Gepost op: 31 December 2010, 11:24:52 »
Dat is het dan ook niet ;D.

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2964
Re:Raadplaatje
« Reactie #8236 Gepost op: 31 December 2010, 11:28:03 »
Die bovenleidingsconstructie doet me denken aan de Ligne des Causes,
nu het station nog...

Ik mik op Clermont Ferrand.

Mooie Citroen trouwens op de brug (y)

Mvg,

Tis
********

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re:Raadplaatje
« Reactie #8237 Gepost op: 31 December 2010, 11:40:25 »
Het ziet eruit als een niet al te groot station (tenzij er links nog een boel ligt), maar toch mag je het maar met 30 km/u verlaten. Dus vermoedelijk wel een station waar zo'n beetje elke trein die langskomt ook stopt.
Iets verderop volgt een splitsing.

Gokje: Dax

Huub

Anoniem

  • Gast
Re:Raadplaatje
« Reactie #8238 Gepost op: 31 December 2010, 11:49:50 »
Goed gokje. Was het meer dan een gokje?

De aanwijzingen die er nog waren in de foto:

- de constructie van de bovenleiding. Je ziet dat de boel erg schuin hangt, dat is opzettelijk gedaan. Karakteristiek voor het gebied van (alweer) de Chemins de fer du MIDI, maar deze bovenleiding verdwijnt langzamerhand vanwege de beperkingen in snelheid, alsmede het verbod voor bicourante machines. De reden voor dat verbod: de zijwaartse uitslag is veel groter dan bij reguliere bovenleiding, maar de 25 kV-stroomafnemer heeft - vanwege de inzet onder 25 kV - een korter sleepstuk. Die stroomafnemer is echter wel nodig bij het optrekken en in noodgevallen...
- in de verte splitst de lijn zich in twee dubbelsporige lijnen. Dat is niet direct te zien, maar de layout van de 'uitgang' (vier sporen parallel) doet dat wel vermoeden. Bovendien zijn op de seinbrug "indicateurs de direction" aangebracht (die zwarte horizontale lichtbakken). Dat is overigens ook de reden van deze locbeweging: het is geen doorkomst van een losse-locrit, maar een rangeerbeweging bij het splitsen van een getrokken trein met een treindeel naar IrĂşn en eentje naar Tarbes.
- en inderdaad de 30 km/h-beperking: Dax is (was) een station "d'arrêt général", omdat de seinposten van beide wisselstraten niet "enclenchés" waren, d.w.z. niet doorgeschakeld, een vroeger gebruikelijke situatie in vooral het zuidwesten van Frankrijk.

Die bovenleidingsconstructie doet me denken aan de Ligne des Causes,
nu het station nog...

Ik mik op Clermont Ferrand.

De bovenleidingconstructie is inderdaad gelijk aan die van de Ligne des Causses (die is ook door de MIDI geëlektrificeerd), maar Clermont-Ferrand ligt niet aan de Ligne des Causses. Neussargues is het elektrisch eindpunt van die lijn, volgens mij lag de grens tussen MIDI en PLM in St. Flour-Chaudes-Aigues. Clermont is pas in 1990 geëlektrificeerd, en wel met 25 kV.

Huub is (hij had sowieso nog een plaatje liggen voor vandaag, geloof ik ;D).
« Laatst bewerkt op: 31 December 2010, 12:09:11 door Wesley­­ »

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4025
Re:Raadplaatje
« Reactie #8239 Gepost op: 31 December 2010, 11:55:49 »
Mooi! Wesley bedankt!
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2964
Re:Raadplaatje
« Reactie #8240 Gepost op: 31 December 2010, 12:09:12 »
En weer wat spoorkennis geleerd (y)

Mvg,

Tis
********

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re:Raadplaatje
« Reactie #8241 Gepost op: 31 December 2010, 12:16:36 »
Beredeneerde gok. De andere opties die ik eerst in gedachte had, vielen af na een blik op google maps.
En als mijn aannames niet goed waren geweest, had ik echt in the blind zitten zoeken.

De nieuwe opgave: waar, en voor de eeuwige roem in welk jaar.



Huub

Jordy

  • Offline Offline
  • Berichten: 902
    • Mijn Flickr pagina
Re:Raadplaatje
« Reactie #8242 Gepost op: 31 December 2010, 12:22:45 »
Bad bentheim of Emmerich.
« Laatst bewerkt op: 31 December 2010, 12:27:22 door psv54 »

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4025
Re:Raadplaatje
« Reactie #8243 Gepost op: 31 December 2010, 12:27:33 »
Eind 1990 eventueel voorjaar 1991. Dit ivm de (scouting?)sticker op de zijkant.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re:Raadplaatje
« Reactie #8244 Gepost op: 31 December 2010, 12:32:35 »
Bijna eeuwige roem, het is juni 1990.
Nu de plaats nog.

frys600

  • Offline Offline
  • Berichten: 575
Re:Raadplaatje
« Reactie #8245 Gepost op: 31 December 2010, 12:35:55 »
Vierssen misschien


M.v.gr.

Pieter

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re:Raadplaatje
« Reactie #8246 Gepost op: 31 December 2010, 13:46:09 »
Vierssen is niet goed.

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9010
  • Hengelooo 1:160
Re:Raadplaatje
« Reactie #8247 Gepost op: 31 December 2010, 13:53:11 »
Emmerich was al genoemd, Wesel
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5651
Re:Raadplaatje
« Reactie #8248 Gepost op: 31 December 2010, 14:06:53 »
Het is natuurlijk Emmerich, te zien aan de 1500V bovenleiding. Maar dat was dus al genoemd. Wel leuk, die 120 als Bahndienstfahrzeug.
Groet, Frank

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re:Raadplaatje
« Reactie #8249 Gepost op: 31 December 2010, 14:17:04 »
Emmerich is inderdaad goed, maar was nog niet genoemd. Tenminste niet op een manier dat ik er iets mee kan.
We moeten wel een beetje kritisch blijven op de antwoorden.  ::)
Straks gaat iemand alle stations van Duitsland in een berichtje noemen, dan staat de goede er ook wel tussen...  :D

Overigens had psv54 in eerste instantie alleen Bad Bentheim gezegd. Als hij dat antwoord nu had doorgestreept....

Huub