Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
19 Toen door defender
Vandaag om 19:01:47
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 18:54:32
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:28:50
Schrootplaats door IJmc
Vandaag om 18:07:28
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:16:38
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 16:48:56
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
  

Auteur Topic: Raadplaatje  (gelezen 6382311 keer)

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1609
Re: Raadplaatje
« Reactie #78855 Gepost op: 26 november 2021, 21:48:17 »
Tot 1982 reden er treinen tussen Spyck en Kleve.

Gr. Frank

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2195
  • Oude meuk in h0
Re: Raadplaatje
« Reactie #78856 Gepost op: 26 november 2021, 21:51:03 »
Volgens mijn info reden er nog tot 1987 goederentreinen over deze brug.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3992
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Raadplaatje
« Reactie #78857 Gepost op: 26 november 2021, 22:02:30 »
En de beurt is weer aan Arjen... ;D Bekend met de brug?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2195
  • Oude meuk in h0
Re: Raadplaatje
« Reactie #78858 Gepost op: 26 november 2021, 22:12:26 »
Inderdaad,  ik woon op korte afstand van deze brug. Overigens had Eemstede het volgens mij over dezelfde brug (Griethausener Eisenbahnbrücke), alleen denk ik dat zijn bron niet volledig juist is. Uitgebreide info: hier (Duits).
Deze keer geef ik mijn beurt weg.

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1609
Re: Raadplaatje
« Reactie #78859 Gepost op: 26 november 2021, 22:15:25 »
Wikipedia was mijn bron. Vraag is: wat is de meest betrouwbare bron ?

"Op 31 augustus 1926 is het gedeelte tussen Elten en Welle (inclusief de veerdienst) buiten gebruik genomen en in 1930 werd dit spoor opgebroken.

Vlak voor het einde van de Tweede Wereldoorlog werd op de plek van de spoorpont een tijdelijke spoorbrug aangelegd, met een verbindingsboog naar het oosten aan de spoorlijn Oberhausen - Emmerich, ten behoeve van troepentransport. Van 8 tot 17 februari 1946 was deze brug vanwege hoogwater afgesloten. In 1946 werd deze tijdelijke spoorlijn weer opgebroken.

Tot 1960 was er nog een reizigersdienst tussen Spyck en Kleef, daarna bleef de lijn nog tot 1982 in gebruik als goederenspoor.[3][4]

In 1982 is de spoorlijn tussen Spyck en Kleef definitief buiten gebruik genomen en enkele jaren later zijn de rails opgebroken. Overblijfselen zijn nog steeds zichtbaar in de buurt van de Spyckse oliemolen.
"

Ik vond ook nog een Duitse bron:

"Auf diesem 1990 eröffneten Wanderweg von Kellen nach Griethausen fuhren 1865 die ersten Züge von Kleve über Kellen und Griethausen nach Zevenaar (NL) auf die andere Rheinseite. Scherzhaft wurde der kleine Zug mit der Tenderlok den wenigen Reisezugwagen "Express Spyck - Welle - Berlin" genannt.

Tatsächlich hätte man auf diese Weise nach Berlin gelangen können. 1863 war die linksrheinische Strecke von Krefeld bis Kleve fertiggestellt. Eine Weiterführung nach Holland gab es zunächst nicht. Die Rheinische Eisenbahn - Gesellschaft suchte ersatzweise nach einem Anschluss an die rechtsrheinische Fernverbindung Köln - Arnheim - Amsterdam. Deshalb verlief die Strecke vom Klever Bahnhof durch die Felder nach Griethausen. Dort führte eine Rampe das Gleis auf Banndeichhöhe. Ein Brückenbauwerk (sog. Kastengitterbrücke überquerte den Altrhein. 20 weitrer Brücken führten über das Überströmungsgebiet von Salmorth nach Spyck. Ein Trajekt, eine seilgeführte Fähre für drei Eisenbahnwagen, überquerte den Rhein. Die Eisenbahnwagen wurden auf der anderen Rheinseite wieder auf den Banndeich hochgezogen, so dass man den Bahnhof Welle erreichte. Von dort führte die Strecke nach Zevenaar, um dann in die Gleise der niederländischen Rijnspoor einzumünden. 1917 wurde die Strecke bedeutungslos, denn Kleve und Nimwegen waren mittlerweile direkt verbunden.

Lediglich 1945/46 herrschte noch einmal reger Betrieb auf der Strecke. Nach der Schlacht im Reichswald schlugen die alliierten Truppen eine feste Brücke über den Rhein. sie nutzten die Linie der alten Fährstrecke. Auf diesem Weg liefen dann auf dem Hinweg die Nachschubzüge, auf dem Rückweg die Urlauberzüge.

1958 wurde dann der Personenverkehr eingestellt, 1981 auch der Güterverkehr zu den Ölwerken Spyck.

Bron: Historischen Lehrpfad „Via Cellina“ -

Stehle am Wanderweg von Kellen nach Griethausen zumHistorischen Lehrpfad „Via Cellina“ -

Stehle am Wanderweg von Kellen nach Griethausen zum

Ik gun Arjen, als 'buurtbewoner', de beurt hoor.

Gr. Frank
« Laatst bewerkt op: 26 november 2021, 22:19:08 door eemstede »

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3992
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Raadplaatje
« Reactie #78860 Gepost op: 26 november 2021, 22:24:19 »
Mijn plaatje, lijkt mij dat ik dan ook voor jury mag spelen...

En als er geen eenduidige bron is, dan ga ik daar ook geen uitspraak over doen; ik had als bron wiki, maar ik was er niet bij... Kwam de vrug toevallig tegen tijdens korte trip de grens over. Aangezien het wel duidelijk was dat Frank de juiste locatie voor ogen had, lijkt het mij eerlijk dat de beurt bni toch aan Eemstede is :angel:
« Laatst bewerkt op: 26 november 2021, 22:27:59 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2195
  • Oude meuk in h0
Re: Raadplaatje
« Reactie #78861 Gepost op: 26 november 2021, 22:27:24 »
En met die laatste opmerking ben ik het helemaal eens.
Frank is.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3992
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Raadplaatje
« Reactie #78862 Gepost op: 26 november 2021, 22:33:57 »
Dit zegt 1981.. Maar wel een leuk verhaal: http://www.industriespoor.nl/Truusje.htm
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1609
Re: Raadplaatje
« Reactie #78863 Gepost op: 26 november 2021, 22:40:02 »
Het is lastig als er verschillende jaartallen in verscheidene bronnen genoemd worden.
In 'Atlas van verdwenen spoorlijnen in Nederland' (heel leuk boek, mooie foto's), wordt ook 1982 genoemd, en 'rond1985' als opbraakjaar. (blz. 102).
In de Duitse Wikipedia wordt inderdaad 1987 genoemd -  ik dacht altijd, dat de tekst over hetzelfde onderwerp in verschillende talen dezelfde inhoud zou hebben, maar dat is dus niet zo.
Herkende de brug meteen, omdat ik er in de buurt weleens gefietst heb  en de brug erg markant vind.
Ik bedank de jury voor zijn uitspraak :). Leuk artikel over Truusje,. En inderdaad nu 3 jaartallen.
 Plaatje (van brug ?) komt morgen.

Gr. Frank.

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1609
Re: Raadplaatje
« Reactie #78864 Gepost op: 27 november 2021, 11:36:01 »
In de sfeer van het vorige plaatje; de datum, waarop de lijn, die over dit viaduct reed, gesloten werd.

gr. Frank.




Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
Re: Raadplaatje
« Reactie #78865 Gepost op: 27 november 2021, 19:59:39 »
3 november 1969 voor passagiers 31 mei 1970 voor goederen volgens wikipedia. Het dorpje is Uzerche.
« Laatst bewerkt op: 28 november 2021, 11:51:38 door Martijnstein »

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1609
Re: Raadplaatje
« Reactie #78866 Gepost op: 28 november 2021, 14:12:32 »
Is helemaal juist (y).
U is weer.

gr. Frank

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
Re: Raadplaatje
« Reactie #78867 Gepost op: 29 november 2021, 09:10:27 »
Wat is de naam van deze weg?





Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3992
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Raadplaatje
« Reactie #78868 Gepost op: 29 november 2021, 10:28:29 »
Espenweg
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
Re: Raadplaatje
« Reactie #78869 Gepost op: 29 november 2021, 12:33:24 »
Dat is correct!