Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door Mitchell
Vandaag om 14:47:07
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 14:38:08
Mijn geweatherde modellen door Wim Vink
Vandaag om 14:30:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:32:25
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Bert Jolink
Vandaag om 13:21:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 13:10:05
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
Vandaag om 12:34:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 12:33:04
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 12:08:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:48:18
Gewoon wat busfoto's door RikM
Vandaag om 11:37:41
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Noordernet
Vandaag om 11:31:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 11:23:17
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 10:55:29
Goederenloods Zandvoort door puntenglijder
Vandaag om 10:04:26
Sfeer op je modelbaan door cor_b
Vandaag om 09:25:48
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door BartvD
Vandaag om 09:01:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 08:53:33
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:32:36
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
  

Auteur Topic: Raadplaatje  (gelezen 7044730 keer)

Hemmo

  • Offline Offline
  • Berichten: 390
Re: Raadplaatje
« Reactie #62730 Gepost op: 22 November 2014, 16:14:52 »
Vanwege de verschillende windrichtingen is er gekozen om op een bepaald deel van een traject voorwaarts of achterwaarts te rijden, zodat de passagiers zo min mogelijk last hebben van rook.
Ben een ongelooflijk leek, maar weet alles te overleven door keihard te bluffen

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: Raadplaatje
« Reactie #62731 Gepost op: 22 November 2014, 16:27:40 »
Dat kan de reden niet zijn, het driehoeken gebeurt als losse loc. Ben wel benieuwd overigens.

Was er wellicht een reden waarom de locs niet rechtstreeks van Nijmegen naar Arnhem konden/mochten rijden en dus noodgedwongen via De Vork moesten? Dat het driehoeken geen doel op zich was, maar een onhandige bijkomstigheid?
Reinier

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1557
Re: Raadplaatje
« Reactie #62732 Gepost op: 22 November 2014, 16:37:13 »
Dat zou kunnen kloppen: Tussen Arnhem en Nijmegen en op de Betuwelijn was het erg ingewikkeld met welke maatschappij rechten had over welke spoorwegen, bovendien veranderde dit door de tijd heen.
Arnhem-Nijmegen was van de SS. De Betuwelijn is met de SS begonnen, maar op een gegeven moment (1888) overgegaan naar de HSM. Dus rond 1900 toen de Betuwelijn van de HSM was had de HSM rijrechten over De Vork-Nijmegen en over De Vork- Arnhem, anders konden ze geen diensten over de Betuwelijn uitvoeren. Dus de HSM mocht denk ik van de SS inderdaad niet direct van Nijmegen naar Arnhem, maar via de driehoek mocht wel omdat de HSM over al die rails rijrechten had...
« Laatst bewerkt op: 22 November 2014, 16:41:27 door Martijnstein »

Jelle Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 494
    • Nederlandsche Tramweg Maatschappij
Re: Raadplaatje
« Reactie #62733 Gepost op: 22 November 2014, 16:57:51 »
Dat klinkt mij zeer plausibel.

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Raadplaatje
« Reactie #62734 Gepost op: 22 November 2014, 19:05:07 »
Martijn(stein) heeft het bij het rechte eind.

In de jaren '80 van de 19e eeuw wenste de overheid tot een meer samenhangend spoorwegennet te komen met een evenwichtiger concurrentie. Eén van de doelen was, dat elk van de drie (toen nog drie) grote maatschappijen minstens één verbinding exploiteerde tussen de grote steden en België / Duitsland. Dit zou toch wel een wat lastige aangelegenheid worden, aangezien de SS niet in Amsterdam kwam en de NRS ver bij België uit de buurt bleef. De concessie van de NRS liep bijna af, en was op een haar na verlengd: het lang nog als hamerstuk te wachten op behandeling in de kamer. De overheid kon zo relatief gemakkelijk de NRS overnemen. De exploitatie van de lijnen ging naar de SS en die van de Betuwelijn ging over van de SS naar de HSM. De HSM verkreeg medegebruik van een aantal SS- lijnen (en de SS van een aantal HSM-lijnen). Twee van de SS lijnen waarvan de HSM medegebruik verkreeg, waren Ressen-Bemmel - Nijmegen en Elst-Arnhem. Wilde men een losse loc laten rijden van Arnhem naar Nijmegen (of omgekeerd), dan moest dit via De Vork: de HSM had immers geen medegebruik van de lijn Elst - Ressen-Bemmel.



Heußenstein : HO, DB 1957

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1557
Re: Raadplaatje
« Reactie #62735 Gepost op: 22 November 2014, 23:34:33 »
Leuk verhaal. Weet je ook de reden waarom de locomotief van Nijmegen naar Arnhem moest en niet gewoon dezelfde trein terug reed? Dat lijkt me veel efficienter, zowel voor de locomotief als de rijtuigen (aangenomen dat ze Nijmegen als eindbestemming hadden)? Heb je de dienstregelingen uitgeplozen in het Utrecht archief?

We gaan verder met een wat klassiekere vraag: Wat is de naam van het station?

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Raadplaatje
« Reactie #62736 Gepost op: 23 November 2014, 01:01:51 »
Dat is een leuke situatie: een deep-level trein naast drie niet-geëlektrificeerde sporen. Als niemand het geraden heeft voordat ik weer wakker ben, zal ik eens op zoek gaan.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 524
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: Raadplaatje
« Reactie #62737 Gepost op: 23 November 2014, 01:10:20 »
West Ruislip station.

Vriendelijke groeten ,
Jan den Haan

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1557
Re: Raadplaatje
« Reactie #62738 Gepost op: 23 November 2014, 02:42:57 »
En dat is helemaal correct. (y)

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 524
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: Raadplaatje
« Reactie #62739 Gepost op: 23 November 2014, 09:53:41 »
In of bij welke plaats is deze tunnel?



Het lijkt mij niet erg moeilijk.
Vriendelijke groeten,

Jan den Haan

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Raadplaatje
« Reactie #62740 Gepost op: 23 November 2014, 10:08:12 »
Leuk verhaal. Weet je ook de reden waarom de locomotief van Nijmegen naar Arnhem moest en niet gewoon dezelfde trein terug reed? Dat lijkt me veel efficienter, zowel voor de locomotief als de rijtuigen (aangenomen dat ze Nijmegen als eindbestemming hadden)? Heb je de dienstregelingen uitgeplozen in het Utrecht archief?

Nijmegen was inderdaad de eindbestemming. Wat exact de reden was, wordt niet vermeld. In ieder geval hield de HSM er, op het oog, nogal ingewikkelde dienstroosters op na. Men wenste een zo hoog mogelijke productiviteit per locomotief zonder dat het nodig was het vaste personeel van de locomotief te wisselen. De trein terug (Nijmegen-Amersfoort-Amsterdam) werd gereden door een locomotief van het depot Rotterdam, die eerder een rit Den Haag-Kesteren-Nijmegen had gereden. Dit zal wel beter uit zijn gekomen.

Overigens heb ik al mijn wijsheid hierover uit een oud boekje over de HSM met de eenvoudige titel "de Hollandsche IJzeren Spoorwegmaatschappij".
Heußenstein : HO, DB 1957

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2851
    • Richie's homepage
Re: Raadplaatje
« Reactie #62741 Gepost op: 23 November 2014, 10:37:01 »

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 524
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: Raadplaatje
« Reactie #62742 Gepost op: 23 November 2014, 10:44:28 »
Wanneer je wat achteruit loopt....



staat daar inderdaad



Kyllburg

Overigens had ik deze foto's met name gemaakt omdat dit zo'n mooi voorbeeld is voor een modelbaan op een klein oppervlak.De trein verdwijnt in een tunnel en kan dus achter de schermen b.v. op een fiddle-yard terecht komen.De helling van de heuvel is een natuurlijke achtergrond waar verder geen foto's of Panorama Mesdag -achtige schilderingen voor nodig zijn.
« Laatst bewerkt op: 23 November 2014, 10:50:26 door JanHdH. Reden: toevoeging »

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2851
    • Richie's homepage
Re: Raadplaatje
« Reactie #62743 Gepost op: 23 November 2014, 11:12:56 »
En met een trein:

En het station is ook wel leuk:

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2851
    • Richie's homepage
Re: Raadplaatje
« Reactie #62744 Gepost op: 23 November 2014, 11:19:15 »
En hier dan de nieuwe raadplaat. Op welk station is men creatief bezig geweest?