Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Blausee-Mitholz
Vandaag om 20:07:43
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door saskia
Vandaag om 20:00:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 19:48:58
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
Vandaag om 19:38:57
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 19:37:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
Vandaag om 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
Vandaag om 18:14:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ceuleer
Vandaag om 17:50:25
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
Vandaag om 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:17:46
De modeltreinen van Spoorijzer door Mispoes
Vandaag om 17:15:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 16:42:14
Vraag Lima DDM 149868 handleiding door henk
Vandaag om 16:26:56
Welke winkel voert deze merken? door Wim1969
Vandaag om 15:51:58
Mijn-bouw Indonesie door NS264
Vandaag om 14:45:14
44 Roco vs 44 Brawa door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 13:47:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
Vandaag om 13:23:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 12:21:52
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 11:37:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 11:33:42
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Simplex
Vandaag om 10:01:07
Minder wissels door Eric B
Vandaag om 09:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:41:57
Plaatdikte van een rangeerbaan door ruudns
Vandaag om 08:23:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 06:18:08
6 en 7 september terug naar toen door Wim Vink
06 September 2025, 23:34:38
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
06 September 2025, 23:05:54
Raadplaatje door Modellbahnwagen
06 September 2025, 21:50:45
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Huup
06 September 2025, 20:12:59
Deining in Dönsdorf door Basilicum
06 September 2025, 19:19:21
  

Auteur Topic: Liliput 294 45 oftewel NS D 7571  (gelezen 60358 keer)

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1116
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re:Liliput 294 45 oftewel NS D 7571
« Reactie #30 Gepost op: 09 January 2010, 22:09:31 »
Hoi,

Deze pakwagens waren bedoeld voor internationaal verkeer dus waren vouwbalgen voorgeschreven. Enkelen kregen ook een voor de douane afsluitbare afdeling.

Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22558
Re:Liliput 294 45 oftewel NS D 7571
« Reactie #31 Gepost op: 09 January 2010, 22:13:22 »
Merci, maar ik wil hem in zo'n naoorlogse ratjetoetreinen laten meelopen: wat coupéwagens, een net afgeleverde turkooise AB en voor de bagage deze d. Dan waren de vouwbalgen ingetrokken neem ik aan?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Liliput 294 45 oftewel NS D 7571
« Reactie #32 Gepost op: 09 January 2010, 22:31:41 »
Ewout houdt wijselijk zijn mond.  ;D

Ik heb je net gepbt voordat ik dit zag! Echt, heus!  ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Liliput 294 45 oftewel NS D 7571
« Reactie #33 Gepost op: 09 January 2010, 22:36:57 »
Als het onderstel gelijk is aan die van de Fl* rijtuigen, heb ik die wel voor je. De versie met KK openingen. De draaistellen zijn er dus wel af....

Dat denk ik niet. Je bedoelt dus of het bagagerijtuigeonderstel gelijk is aan de coupebakkenonderstellen van vleesman?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1116
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re:Liliput 294 45 oftewel NS D 7571
« Reactie #34 Gepost op: 09 January 2010, 22:58:30 »
@ Henk,

In hun laatste jaren (tot 1955) waren de vouwbalgen idd verwijderd. Zo'n ratjetoe-trein zou dus gereden kunnen hebben met het turkooizen materieel. Of het waarschijnlijk is???

Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

Dennis

  • Gast
Re:Liliput 294 45 oftewel NS D 7571
« Reactie #35 Gepost op: 09 January 2010, 23:02:00 »
Een ratjetoe trein reed eerder met alleen coupebakken.
Het nieuwe turkooise stalen materieel zullen daarvoor wel niet hebben gebruikt.
Dat was indertijd immers de trots van de ns.

Welke coupe bakken had je in gedachte precies?

Grts

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22558
Re:Liliput 294 45 oftewel NS D 7571
« Reactie #36 Gepost op: 09 January 2010, 23:14:03 »
Het zou een 'net-niet' 'ratjetoetrein' moeten worden. Dus in het kader van 'net niet' de bekende en ietwat vervreemdende Piko coupérijtuigen met dan die ook niet geheel kloppende d.
Er staat me een verhaal bij dat de turkooise AB rijtuigen eerder werden geleverd dan de C- en RD-rijtuigen en dus in de eerste maanden op de gekste plaatsen werden ingezet. NS kon het zich niet veroorloven materieel langs de kant te laten staan.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22558
Re:Liliput 294 45 oftewel NS D 7571
« Reactie #37 Gepost op: 23 January 2010, 17:40:28 »
Kijk, dat is info waar meer mensen wat aan hebben (y)
Ik heb overigens redelijk scherpe opschriften op mijn bak, dus indien nog nodig leg ik hem alsnog even op de scanner.

Ik heb mijn overige 'problemen' met de Liliput trouwens opgelost met een sloop Fl* couperijtuig en een setje Ribu's:

De standaard Ribu set: daar heb ik de houder ondersteboven gebruikt en bij de koppeling ingesneden. Dan kun je het dekseltje weglaten en is hij nog platter.

Omdat de houder niet tussen de smallere kopdeuren past heb ik hem er namelijk toch onder gemaakt en mag hij niet te dik zijn.

Ik begreep eerst niet waarom je zo moeilijk deed met halve Ribu's, maar vorige week plakte ik een Symoba zonder meer onder de bak en die kreeg slaande ruzie met de flenzen.  ;D
Wel een andere oplossing gekozen. Vierkantje uit de bodem snijden, het gewichtje binnen vastlijmen en de Symoba in dat vierkantje tegen het gewichtje lijmen. Werkt ook goed.

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Liliput 294 45 oftewel NS D 7571
« Reactie #38 Gepost op: 23 January 2010, 17:59:23 »
Ik heb vannacht op ebay nog 2 fleischmann wagens gekocht, dan ga ik weer verder met dit project.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5359
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Liliput 294 45 oftewel NS D 7571
« Reactie #39 Gepost op: 26 January 2010, 10:00:20 »
@Henk: dank voor de tip... Is de uitslag van die kleine Symoba's wel voldoende voor rijtuigen van deze lengte(ik heb geen R360 meer, 420 is het minimum) Dan ga ik er ook een paar scoren voor diverse projectjes.

Groet, Bessel
RETROBAHN A.G.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22558
Re:Liliput 294 45 oftewel NS D 7571
« Reactie #40 Gepost op: 26 January 2010, 13:25:23 »
De kleine Symoba functioneert prima op de Liliput bagagewagen Bessel. Keurig buffer aan buffer en geen problemen in bogen. Ik gebruik tegenwoordig voornamelijk kleine Symoba's. Werkt eigenlijk altijd goed. Recent heb ik ze nog op de K1 rijtuigen van Olaerts gezet en in een grijs verleden zelfs op eerste generatie Märklin ICR. Op 30 cm rijtuigen heb ik ze nooit gezet, omdat ik nog nooit zo'n rijtuig zonder kortkoppelmechaniek heb gekocht.
« Laatst bewerkt op: 26 January 2010, 14:08:34 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Liliput 294 45 oftewel NS D 7571
« Reactie #41 Gepost op: 07 February 2010, 02:30:20 »
Ik heb inmiddels m'n wagens binnen en nu leek het mij leuk om er een in het cargo rood te spuiten. Geen zorgen, niet het huidige cargo rood, maar het bagagewagen rood van toen. Net zoals philotrain al eens met een liliput wagen gedaan heeft. Ik heb een potje philo kleur 25 (roodbruin) voor m'n 4-as buikje liggen. Hanteerde de SS dezelfde kleur voor haar bagagewagens? Jammer genoeg geeft de kleurschema site van Phildie daarover geen uitsluitsel. Ik vermoed van wel, maar ik hoor graag jullie mening.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Liliput 294 45 oftewel NS D 7571
« Reactie #42 Gepost op: 08 February 2010, 20:13:44 »
Niemand van de experts?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Dennis

  • Gast
Re:Liliput 294 45 oftewel NS D 7571
« Reactie #43 Gepost op: 08 February 2010, 20:19:46 »
Mailtje naar Philotrain?
Die zullen het wel weten denk ik.

Grts

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1636
    • Dwangrail.nl
Re:Liliput 294 45 oftewel NS D 7571
« Reactie #44 Gepost op: 10 February 2010, 17:52:49 »
Hoi Stig,

ik kan het nummer 25 niet terugvinden op de phildie site.
Is het bruin 25 gelijk aan het goederenwagenbruin van NS, dan is het niet gelijk aan de kleur
van de staatsspoorwegen.
Dit was bruin ipv roodbruin.

ik vind bij phildie ook geen ss bruin, maar MK studio's heeft wel de goede kleur voor deze wagen.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)