Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 23:15:50
ratelende 1300 van Electrotren door B2
Vandaag om 23:09:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 22:26:45
Roco digitaal rijden Mulimaus... is z21 Start wel nodig? door Petertje
Vandaag om 22:05:55
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 21:53:30
Roco 2025 door 1200blauw
Vandaag om 21:48:34
AMC Amsterdamse Modelbouw Club door schipcas
Vandaag om 20:58:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 20:04:05
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 19:57:35
De (3d) knutsels van Ronald. door Sven
Vandaag om 19:55:30
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 19:44:51
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door puntenglijder
Vandaag om 19:24:13
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Hendrik Jan
Vandaag om 18:27:48
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Wim1969
Vandaag om 17:25:22
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door André82
Vandaag om 17:11:06
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door tothebeach
Vandaag om 16:57:00
Info gezocht voor vakantie Dortmund of Dresden 2026 door tijgernootje
Vandaag om 16:38:46
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
Vandaag om 16:22:16
Piko Hobby lok welke condensator er uit? door Herb73
Vandaag om 16:21:37
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 16:21:01
Rivarossi br 56 HR2891S door rhberk
Vandaag om 15:21:40
13 december modelspoorbeurs Houten door Peter J K
Vandaag om 15:18:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:35:37
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:35:20
Plux12/16/22 Functiedecoder voor Roco 64205/64209 door Albert de Heer
Vandaag om 13:16:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:44:51
Uit de hand gelopen hobby: Trambaan op zolder. door odaoda
Vandaag om 12:35:51
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 11:35:54
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door rhberk
Vandaag om 10:44:29
draaistel A.C.M.E. slaaprijtuig loshalen: hoe? door Jelmer
Vandaag om 10:14:10
  

Auteur Topic: Liliput 294 45 oftewel NS D 7571  (gelezen 63061 keer)

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1114
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re:Liliput 294 45 oftewel NS D 7571
« Reactie #30 Gepost op: 09 January 2010, 22:09:31 »
Hoi,

Deze pakwagens waren bedoeld voor internationaal verkeer dus waren vouwbalgen voorgeschreven. Enkelen kregen ook een voor de douane afsluitbare afdeling.

Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22752
Re:Liliput 294 45 oftewel NS D 7571
« Reactie #31 Gepost op: 09 January 2010, 22:13:22 »
Merci, maar ik wil hem in zo'n naoorlogse ratjetoetreinen laten meelopen: wat coupéwagens, een net afgeleverde turkooise AB en voor de bagage deze d. Dan waren de vouwbalgen ingetrokken neem ik aan?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Liliput 294 45 oftewel NS D 7571
« Reactie #32 Gepost op: 09 January 2010, 22:31:41 »
Ewout houdt wijselijk zijn mond.  ;D

Ik heb je net gepbt voordat ik dit zag! Echt, heus!  ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Liliput 294 45 oftewel NS D 7571
« Reactie #33 Gepost op: 09 January 2010, 22:36:57 »
Als het onderstel gelijk is aan die van de Fl* rijtuigen, heb ik die wel voor je. De versie met KK openingen. De draaistellen zijn er dus wel af....

Dat denk ik niet. Je bedoelt dus of het bagagerijtuigeonderstel gelijk is aan de coupebakkenonderstellen van vleesman?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1114
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re:Liliput 294 45 oftewel NS D 7571
« Reactie #34 Gepost op: 09 January 2010, 22:58:30 »
@ Henk,

In hun laatste jaren (tot 1955) waren de vouwbalgen idd verwijderd. Zo'n ratjetoe-trein zou dus gereden kunnen hebben met het turkooizen materieel. Of het waarschijnlijk is???

Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

Dennis

  • Gast
Re:Liliput 294 45 oftewel NS D 7571
« Reactie #35 Gepost op: 09 January 2010, 23:02:00 »
Een ratjetoe trein reed eerder met alleen coupebakken.
Het nieuwe turkooise stalen materieel zullen daarvoor wel niet hebben gebruikt.
Dat was indertijd immers de trots van de ns.

Welke coupe bakken had je in gedachte precies?

Grts

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22752
Re:Liliput 294 45 oftewel NS D 7571
« Reactie #36 Gepost op: 09 January 2010, 23:14:03 »
Het zou een 'net-niet' 'ratjetoetrein' moeten worden. Dus in het kader van 'net niet' de bekende en ietwat vervreemdende Piko coupérijtuigen met dan die ook niet geheel kloppende d.
Er staat me een verhaal bij dat de turkooise AB rijtuigen eerder werden geleverd dan de C- en RD-rijtuigen en dus in de eerste maanden op de gekste plaatsen werden ingezet. NS kon het zich niet veroorloven materieel langs de kant te laten staan.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22752
Re:Liliput 294 45 oftewel NS D 7571
« Reactie #37 Gepost op: 23 January 2010, 17:40:28 »
Kijk, dat is info waar meer mensen wat aan hebben (y)
Ik heb overigens redelijk scherpe opschriften op mijn bak, dus indien nog nodig leg ik hem alsnog even op de scanner.

Ik heb mijn overige 'problemen' met de Liliput trouwens opgelost met een sloop Fl* couperijtuig en een setje Ribu's:

De standaard Ribu set: daar heb ik de houder ondersteboven gebruikt en bij de koppeling ingesneden. Dan kun je het dekseltje weglaten en is hij nog platter.

Omdat de houder niet tussen de smallere kopdeuren past heb ik hem er namelijk toch onder gemaakt en mag hij niet te dik zijn.

Ik begreep eerst niet waarom je zo moeilijk deed met halve Ribu's, maar vorige week plakte ik een Symoba zonder meer onder de bak en die kreeg slaande ruzie met de flenzen.  ;D
Wel een andere oplossing gekozen. Vierkantje uit de bodem snijden, het gewichtje binnen vastlijmen en de Symoba in dat vierkantje tegen het gewichtje lijmen. Werkt ook goed.

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Liliput 294 45 oftewel NS D 7571
« Reactie #38 Gepost op: 23 January 2010, 17:59:23 »
Ik heb vannacht op ebay nog 2 fleischmann wagens gekocht, dan ga ik weer verder met dit project.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5449
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Liliput 294 45 oftewel NS D 7571
« Reactie #39 Gepost op: 26 January 2010, 10:00:20 »
@Henk: dank voor de tip... Is de uitslag van die kleine Symoba's wel voldoende voor rijtuigen van deze lengte(ik heb geen R360 meer, 420 is het minimum) Dan ga ik er ook een paar scoren voor diverse projectjes.

Groet, Bessel
RETROBAHN A.G.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22752
Re:Liliput 294 45 oftewel NS D 7571
« Reactie #40 Gepost op: 26 January 2010, 13:25:23 »
De kleine Symoba functioneert prima op de Liliput bagagewagen Bessel. Keurig buffer aan buffer en geen problemen in bogen. Ik gebruik tegenwoordig voornamelijk kleine Symoba's. Werkt eigenlijk altijd goed. Recent heb ik ze nog op de K1 rijtuigen van Olaerts gezet en in een grijs verleden zelfs op eerste generatie Märklin ICR. Op 30 cm rijtuigen heb ik ze nooit gezet, omdat ik nog nooit zo'n rijtuig zonder kortkoppelmechaniek heb gekocht.
« Laatst bewerkt op: 26 January 2010, 14:08:34 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Liliput 294 45 oftewel NS D 7571
« Reactie #41 Gepost op: 07 February 2010, 02:30:20 »
Ik heb inmiddels m'n wagens binnen en nu leek het mij leuk om er een in het cargo rood te spuiten. Geen zorgen, niet het huidige cargo rood, maar het bagagewagen rood van toen. Net zoals philotrain al eens met een liliput wagen gedaan heeft. Ik heb een potje philo kleur 25 (roodbruin) voor m'n 4-as buikje liggen. Hanteerde de SS dezelfde kleur voor haar bagagewagens? Jammer genoeg geeft de kleurschema site van Phildie daarover geen uitsluitsel. Ik vermoed van wel, maar ik hoor graag jullie mening.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Liliput 294 45 oftewel NS D 7571
« Reactie #42 Gepost op: 08 February 2010, 20:13:44 »
Niemand van de experts?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Dennis

  • Gast
Re:Liliput 294 45 oftewel NS D 7571
« Reactie #43 Gepost op: 08 February 2010, 20:19:46 »
Mailtje naar Philotrain?
Die zullen het wel weten denk ik.

Grts

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
    • Dwangrail.nl
Re:Liliput 294 45 oftewel NS D 7571
« Reactie #44 Gepost op: 10 February 2010, 17:52:49 »
Hoi Stig,

ik kan het nummer 25 niet terugvinden op de phildie site.
Is het bruin 25 gelijk aan het goederenwagenbruin van NS, dan is het niet gelijk aan de kleur
van de staatsspoorwegen.
Dit was bruin ipv roodbruin.

ik vind bij phildie ook geen ss bruin, maar MK studio's heeft wel de goede kleur voor deze wagen.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)