Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door VAM65
Vandaag om 16:55:58
Roco Driewegwissel 42454, H0, Lok valt stil op hartstuk bij lage snelheid door saskia
Vandaag om 16:49:51
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 16:48:48
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:35:53
Omgeving Frankfurt am Main door haes
Vandaag om 15:37:55
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door henk
Vandaag om 15:26:45
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:25:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 14:55:42
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
Vandaag om 14:49:15
verlichting inbouwen voor beginners door Scratchbuilt
Vandaag om 14:43:28
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 14:41:44
Digitaliseren Trix V 120 door Ben
Vandaag om 14:35:32
Raadplaatje door spoorijzer
Vandaag om 13:51:49
Stroomdetectie issues. door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:19:04
Configureren van YD8116 via web browser door Ben
Vandaag om 13:15:02
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
Vandaag om 13:06:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 13:02:37
Loksound downloads door D_Loc
Vandaag om 13:02:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door j.ossebaar
Vandaag om 12:53:03
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Pauldg
Vandaag om 12:43:16
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 12:42:03
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 11:25:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Hans GJ
Vandaag om 11:13:01
Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
Vandaag om 10:50:37
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 09:46:28
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:34:43
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 09:20:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 08:48:11
Project seaside Germany door Wim Vink
Vandaag om 08:43:39
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door V200-G2000
Vandaag om 08:40:21
  

Auteur Topic: Liliput 294 45 oftewel NS D 7571  (gelezen 62037 keer)

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1114
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re:Liliput 294 45 oftewel NS D 7571
« Reactie #30 Gepost op: 09 January 2010, 22:09:31 »
Hoi,

Deze pakwagens waren bedoeld voor internationaal verkeer dus waren vouwbalgen voorgeschreven. Enkelen kregen ook een voor de douane afsluitbare afdeling.

Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22621
Re:Liliput 294 45 oftewel NS D 7571
« Reactie #31 Gepost op: 09 January 2010, 22:13:22 »
Merci, maar ik wil hem in zo'n naoorlogse ratjetoetreinen laten meelopen: wat coupéwagens, een net afgeleverde turkooise AB en voor de bagage deze d. Dan waren de vouwbalgen ingetrokken neem ik aan?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Liliput 294 45 oftewel NS D 7571
« Reactie #32 Gepost op: 09 January 2010, 22:31:41 »
Ewout houdt wijselijk zijn mond.  ;D

Ik heb je net gepbt voordat ik dit zag! Echt, heus!  ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Liliput 294 45 oftewel NS D 7571
« Reactie #33 Gepost op: 09 January 2010, 22:36:57 »
Als het onderstel gelijk is aan die van de Fl* rijtuigen, heb ik die wel voor je. De versie met KK openingen. De draaistellen zijn er dus wel af....

Dat denk ik niet. Je bedoelt dus of het bagagerijtuigeonderstel gelijk is aan de coupebakkenonderstellen van vleesman?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1114
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re:Liliput 294 45 oftewel NS D 7571
« Reactie #34 Gepost op: 09 January 2010, 22:58:30 »
@ Henk,

In hun laatste jaren (tot 1955) waren de vouwbalgen idd verwijderd. Zo'n ratjetoe-trein zou dus gereden kunnen hebben met het turkooizen materieel. Of het waarschijnlijk is???

Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

Dennis

  • Gast
Re:Liliput 294 45 oftewel NS D 7571
« Reactie #35 Gepost op: 09 January 2010, 23:02:00 »
Een ratjetoe trein reed eerder met alleen coupebakken.
Het nieuwe turkooise stalen materieel zullen daarvoor wel niet hebben gebruikt.
Dat was indertijd immers de trots van de ns.

Welke coupe bakken had je in gedachte precies?

Grts

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22621
Re:Liliput 294 45 oftewel NS D 7571
« Reactie #36 Gepost op: 09 January 2010, 23:14:03 »
Het zou een 'net-niet' 'ratjetoetrein' moeten worden. Dus in het kader van 'net niet' de bekende en ietwat vervreemdende Piko coupérijtuigen met dan die ook niet geheel kloppende d.
Er staat me een verhaal bij dat de turkooise AB rijtuigen eerder werden geleverd dan de C- en RD-rijtuigen en dus in de eerste maanden op de gekste plaatsen werden ingezet. NS kon het zich niet veroorloven materieel langs de kant te laten staan.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22621
Re:Liliput 294 45 oftewel NS D 7571
« Reactie #37 Gepost op: 23 January 2010, 17:40:28 »
Kijk, dat is info waar meer mensen wat aan hebben (y)
Ik heb overigens redelijk scherpe opschriften op mijn bak, dus indien nog nodig leg ik hem alsnog even op de scanner.

Ik heb mijn overige 'problemen' met de Liliput trouwens opgelost met een sloop Fl* couperijtuig en een setje Ribu's:

De standaard Ribu set: daar heb ik de houder ondersteboven gebruikt en bij de koppeling ingesneden. Dan kun je het dekseltje weglaten en is hij nog platter.

Omdat de houder niet tussen de smallere kopdeuren past heb ik hem er namelijk toch onder gemaakt en mag hij niet te dik zijn.

Ik begreep eerst niet waarom je zo moeilijk deed met halve Ribu's, maar vorige week plakte ik een Symoba zonder meer onder de bak en die kreeg slaande ruzie met de flenzen.  ;D
Wel een andere oplossing gekozen. Vierkantje uit de bodem snijden, het gewichtje binnen vastlijmen en de Symoba in dat vierkantje tegen het gewichtje lijmen. Werkt ook goed.

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Liliput 294 45 oftewel NS D 7571
« Reactie #38 Gepost op: 23 January 2010, 17:59:23 »
Ik heb vannacht op ebay nog 2 fleischmann wagens gekocht, dan ga ik weer verder met dit project.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5401
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Liliput 294 45 oftewel NS D 7571
« Reactie #39 Gepost op: 26 January 2010, 10:00:20 »
@Henk: dank voor de tip... Is de uitslag van die kleine Symoba's wel voldoende voor rijtuigen van deze lengte(ik heb geen R360 meer, 420 is het minimum) Dan ga ik er ook een paar scoren voor diverse projectjes.

Groet, Bessel
RETROBAHN A.G.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22621
Re:Liliput 294 45 oftewel NS D 7571
« Reactie #40 Gepost op: 26 January 2010, 13:25:23 »
De kleine Symoba functioneert prima op de Liliput bagagewagen Bessel. Keurig buffer aan buffer en geen problemen in bogen. Ik gebruik tegenwoordig voornamelijk kleine Symoba's. Werkt eigenlijk altijd goed. Recent heb ik ze nog op de K1 rijtuigen van Olaerts gezet en in een grijs verleden zelfs op eerste generatie Märklin ICR. Op 30 cm rijtuigen heb ik ze nooit gezet, omdat ik nog nooit zo'n rijtuig zonder kortkoppelmechaniek heb gekocht.
« Laatst bewerkt op: 26 January 2010, 14:08:34 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Liliput 294 45 oftewel NS D 7571
« Reactie #41 Gepost op: 07 February 2010, 02:30:20 »
Ik heb inmiddels m'n wagens binnen en nu leek het mij leuk om er een in het cargo rood te spuiten. Geen zorgen, niet het huidige cargo rood, maar het bagagewagen rood van toen. Net zoals philotrain al eens met een liliput wagen gedaan heeft. Ik heb een potje philo kleur 25 (roodbruin) voor m'n 4-as buikje liggen. Hanteerde de SS dezelfde kleur voor haar bagagewagens? Jammer genoeg geeft de kleurschema site van Phildie daarover geen uitsluitsel. Ik vermoed van wel, maar ik hoor graag jullie mening.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Liliput 294 45 oftewel NS D 7571
« Reactie #42 Gepost op: 08 February 2010, 20:13:44 »
Niemand van de experts?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Dennis

  • Gast
Re:Liliput 294 45 oftewel NS D 7571
« Reactie #43 Gepost op: 08 February 2010, 20:19:46 »
Mailtje naar Philotrain?
Die zullen het wel weten denk ik.

Grts

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re:Liliput 294 45 oftewel NS D 7571
« Reactie #44 Gepost op: 10 February 2010, 17:52:49 »
Hoi Stig,

ik kan het nummer 25 niet terugvinden op de phildie site.
Is het bruin 25 gelijk aan het goederenwagenbruin van NS, dan is het niet gelijk aan de kleur
van de staatsspoorwegen.
Dit was bruin ipv roodbruin.

ik vind bij phildie ook geen ss bruin, maar MK studio's heeft wel de goede kleur voor deze wagen.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)