Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

19 Toen door Keska
Vandaag om 18:39:45
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Ronnor
Vandaag om 18:26:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 18:16:38
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
Vandaag om 17:50:26
Piko lok digitaal rijdt direct weg door bellejt
Vandaag om 17:48:47
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 16:32:57
Gewoon wat busfoto's door mass am see
Vandaag om 16:27:11
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 16:12:37
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
  

Auteur Topic: Liliput 294 45 oftewel NS D 7571  (gelezen 55016 keer)

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1118
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re:Liliput 294 45 oftewel NS D 7571
« Reactie #30 Gepost op: 09 januari 2010, 22:09:31 »
Hoi,

Deze pakwagens waren bedoeld voor internationaal verkeer dus waren vouwbalgen voorgeschreven. Enkelen kregen ook een voor de douane afsluitbare afdeling.

Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21676
Re:Liliput 294 45 oftewel NS D 7571
« Reactie #31 Gepost op: 09 januari 2010, 22:13:22 »
Merci, maar ik wil hem in zo'n naoorlogse ratjetoetreinen laten meelopen: wat coupéwagens, een net afgeleverde turkooise AB en voor de bagage deze d. Dan waren de vouwbalgen ingetrokken neem ik aan?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Liliput 294 45 oftewel NS D 7571
« Reactie #32 Gepost op: 09 januari 2010, 22:31:41 »
Ewout houdt wijselijk zijn mond.  ;D

Ik heb je net gepbt voordat ik dit zag! Echt, heus!  ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Liliput 294 45 oftewel NS D 7571
« Reactie #33 Gepost op: 09 januari 2010, 22:36:57 »
Als het onderstel gelijk is aan die van de Fl* rijtuigen, heb ik die wel voor je. De versie met KK openingen. De draaistellen zijn er dus wel af....

Dat denk ik niet. Je bedoelt dus of het bagagerijtuigeonderstel gelijk is aan de coupebakkenonderstellen van vleesman?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1118
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re:Liliput 294 45 oftewel NS D 7571
« Reactie #34 Gepost op: 09 januari 2010, 22:58:30 »
@ Henk,

In hun laatste jaren (tot 1955) waren de vouwbalgen idd verwijderd. Zo'n ratjetoe-trein zou dus gereden kunnen hebben met het turkooizen materieel. Of het waarschijnlijk is???

Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

Dennis

  • Gast
Re:Liliput 294 45 oftewel NS D 7571
« Reactie #35 Gepost op: 09 januari 2010, 23:02:00 »
Een ratjetoe trein reed eerder met alleen coupebakken.
Het nieuwe turkooise stalen materieel zullen daarvoor wel niet hebben gebruikt.
Dat was indertijd immers de trots van de ns.

Welke coupe bakken had je in gedachte precies?

Grts

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21676
Re:Liliput 294 45 oftewel NS D 7571
« Reactie #36 Gepost op: 09 januari 2010, 23:14:03 »
Het zou een 'net-niet' 'ratjetoetrein' moeten worden. Dus in het kader van 'net niet' de bekende en ietwat vervreemdende Piko coupérijtuigen met dan die ook niet geheel kloppende d.
Er staat me een verhaal bij dat de turkooise AB rijtuigen eerder werden geleverd dan de C- en RD-rijtuigen en dus in de eerste maanden op de gekste plaatsen werden ingezet. NS kon het zich niet veroorloven materieel langs de kant te laten staan.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21676
Re:Liliput 294 45 oftewel NS D 7571
« Reactie #37 Gepost op: 23 januari 2010, 17:40:28 »
Kijk, dat is info waar meer mensen wat aan hebben (y)
Ik heb overigens redelijk scherpe opschriften op mijn bak, dus indien nog nodig leg ik hem alsnog even op de scanner.

Ik heb mijn overige 'problemen' met de Liliput trouwens opgelost met een sloop Fl* couperijtuig en een setje Ribu's:

De standaard Ribu set: daar heb ik de houder ondersteboven gebruikt en bij de koppeling ingesneden. Dan kun je het dekseltje weglaten en is hij nog platter.

Omdat de houder niet tussen de smallere kopdeuren past heb ik hem er namelijk toch onder gemaakt en mag hij niet te dik zijn.

Ik begreep eerst niet waarom je zo moeilijk deed met halve Ribu's, maar vorige week plakte ik een Symoba zonder meer onder de bak en die kreeg slaande ruzie met de flenzen.  ;D
Wel een andere oplossing gekozen. Vierkantje uit de bodem snijden, het gewichtje binnen vastlijmen en de Symoba in dat vierkantje tegen het gewichtje lijmen. Werkt ook goed.

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Liliput 294 45 oftewel NS D 7571
« Reactie #38 Gepost op: 23 januari 2010, 17:59:23 »
Ik heb vannacht op ebay nog 2 fleischmann wagens gekocht, dan ga ik weer verder met dit project.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5013
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Liliput 294 45 oftewel NS D 7571
« Reactie #39 Gepost op: 26 januari 2010, 10:00:20 »
@Henk: dank voor de tip... Is de uitslag van die kleine Symoba's wel voldoende voor rijtuigen van deze lengte(ik heb geen R360 meer, 420 is het minimum) Dan ga ik er ook een paar scoren voor diverse projectjes.

Groet, Bessel
RETROBAHN A.G.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21676
Re:Liliput 294 45 oftewel NS D 7571
« Reactie #40 Gepost op: 26 januari 2010, 13:25:23 »
De kleine Symoba functioneert prima op de Liliput bagagewagen Bessel. Keurig buffer aan buffer en geen problemen in bogen. Ik gebruik tegenwoordig voornamelijk kleine Symoba's. Werkt eigenlijk altijd goed. Recent heb ik ze nog op de K1 rijtuigen van Olaerts gezet en in een grijs verleden zelfs op eerste generatie Märklin ICR. Op 30 cm rijtuigen heb ik ze nooit gezet, omdat ik nog nooit zo'n rijtuig zonder kortkoppelmechaniek heb gekocht.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2010, 14:08:34 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Liliput 294 45 oftewel NS D 7571
« Reactie #41 Gepost op: 07 februari 2010, 02:30:20 »
Ik heb inmiddels m'n wagens binnen en nu leek het mij leuk om er een in het cargo rood te spuiten. Geen zorgen, niet het huidige cargo rood, maar het bagagewagen rood van toen. Net zoals philotrain al eens met een liliput wagen gedaan heeft. Ik heb een potje philo kleur 25 (roodbruin) voor m'n 4-as buikje liggen. Hanteerde de SS dezelfde kleur voor haar bagagewagens? Jammer genoeg geeft de kleurschema site van Phildie daarover geen uitsluitsel. Ik vermoed van wel, maar ik hoor graag jullie mening.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Liliput 294 45 oftewel NS D 7571
« Reactie #42 Gepost op: 08 februari 2010, 20:13:44 »
Niemand van de experts?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Dennis

  • Gast
Re:Liliput 294 45 oftewel NS D 7571
« Reactie #43 Gepost op: 08 februari 2010, 20:19:46 »
Mailtje naar Philotrain?
Die zullen het wel weten denk ik.

Grts

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1519
    • Dwangrail.nl
Re:Liliput 294 45 oftewel NS D 7571
« Reactie #44 Gepost op: 10 februari 2010, 17:52:49 »
Hoi Stig,

ik kan het nummer 25 niet terugvinden op de phildie site.
Is het bruin 25 gelijk aan het goederenwagenbruin van NS, dan is het niet gelijk aan de kleur
van de staatsspoorwegen.
Dit was bruin ipv roodbruin.

ik vind bij phildie ook geen ss bruin, maar MK studio's heeft wel de goede kleur voor deze wagen.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)