Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
Vandaag om 23:16:43
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Edsko Hekman
Vandaag om 23:15:09
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
Vandaag om 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
Vandaag om 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
  

Auteur Topic: Werkstuk Locomotief Serie 1600  (gelezen 10656 keer)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8491
  • Spoor N
Re:Werkstuk Locomotief Serie 1600
« Reactie #30 Gepost op: 19 November 2009, 18:40:03 »
de oude Ddar rijd met pneumatische remmen. De nieuwe Ddm en Mddm hebben elektropnematische remmen.
Waarbij de 'oude DDAR' dus DDM het en de 'nieuwe DDM' eigenlijk DDAR (of DDM2/3) heet. ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

NS 1855

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
Re:Werkstuk Locomotief Serie 1600
« Reactie #31 Gepost op: 19 November 2009, 18:41:59 »
@ Rail4marcel, Ik weet wel wat van de serie 16/17/1800 maar ik weet niet alles. Ik vind het gewoon een mooie lok. Vanaf de eerste keer dat ik hem zag. Ik ben de Loc's vooral gaan volgen toen de nieuwe Virm de ICR's vervingen op de lijn Haarlem-Maastricht. Vroeger was de serie 16/17/1800 de Trein die het meeste voorkwam.

Gr. Iven

manuelspot

  • Gast
Re:Werkstuk Locomotief Serie 1600
« Reactie #32 Gepost op: 19 November 2009, 19:31:53 »
Citaat
En het verhaal over 1 bar uit de treinleiding geeft 1 bar in de remcilinder is onjuist.
De basis is inderdaad zo maar het is wat genuanceerder.

Dat dit wel wat genuanceerde is weet ik. Maar dit is begrijpelijk voor iedereen. Je kunt er wel dieper op in gaan maar dat heeft voor een precentatie geen zin. Dan zit iedereen ook raar te kijke van waar heb je het over ;).

En de lok kan inderdaad ook nog elektrodynamisch remmen. Dat is remmen op de motoren. Die was ik vegeten. Ooit 1x in de praktijk toegepast.

Manuel

saltreinenfan

  • Gast
Re:Werkstuk Locomotief Serie 1600
« Reactie #33 Gepost op: 19 November 2009, 21:16:04 »
@ Jos, Dat kan ik er best bij doen als jij dat wilt ;D

@ Geoffrey Korstanje, Perfect! (y) Die technische tekening van de locomotief is precies wat ik zoek.

@ Salvador, Ik wil niemand te erg tot last zijn maar als het mogelijk is dan zou dat fantastisch zijn (y) Is het dan de bedoeling om deze via e-mail door te sturen?

Gr. Iven

Ja zou je dan via PB even je mail adres willen geven ?

Met Vriendelijke Groet,
Salvador

NS 1855

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
Re:Werkstuk Locomotief Serie 1600
« Reactie #34 Gepost op: 19 November 2009, 22:19:43 »
als tegen prestatie et werk stuk wel als pdf bestand even online zetten

Ik weet niet of ik mijn werkstuk makkelijk op internet kan zetten. Het is namelijk een Powerpoint presentatie want ik moet het presenteren voor de leraar. Als ik het laat zien dan zie je waarchijnlijk alleen stilstaande beelden. Dus niet de extra effecten.

@ Salvador, Ik heb je een PBtje gestuurd :)

Gr. Iven

Mark94

  • Offline Offline
  • Berichten: 89
    • Mijn toekomstige baan
Re:Werkstuk Locomotief Serie 1600
« Reactie #35 Gepost op: 20 November 2009, 21:29:26 »
Ik ben dan geen machinist, maar verdere verschillen tussen de 1600 en 1700 serie is dat de 1600/1800 ook een andere compressor heeft die veel luidruchtiger is dan die van de 1700, en verder is de chopperinstallatie van een 1700 volgens mij ook wat anders. Ook hiervan is het geluid anders dan bij een 1600/1800.

manuelspot

  • Gast
Re:Werkstuk Locomotief Serie 1600
« Reactie #36 Gepost op: 20 November 2009, 21:33:34 »
Ik ben dan geen machinist, maar verdere verschillen tussen de 1600 en 1700 serie is dat de 1600/1800 ook een andere compressor heeft die veel luidruchtiger is dan die van de 1700, en verder is de chopperinstallatie van een 1700 volgens mij ook wat anders. Ook hiervan is het geluid anders dan bij een 1600/1800.

Ja de 16/1800 heeft een zuigercompressor. deze maakt wat meer herrie dan die van de 1700. De 1700 heeft een schroefcompressor.
De chopperinstalatie is ook iets anders. Maar hoe anders moet je aan de kenner vragen. Zover hoefde ik de lok niet te kennen :P

Manuel

Bruno

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
    • Spoorpunt.nl
Re:Werkstuk Locomotief Serie 1600
« Reactie #37 Gepost op: 20 November 2009, 22:19:50 »
De chopper van een 1700 werkt op een vaste frequentie (meen ergens rond de 350 Hz), terwijl de 1800 een wisselende freqentie heeft.
Dit had te maken met dat de 1700 ook in dubbeltractie kan rijden, en er anders stoorsignalen (in de ATB?) zouden kunnen ontstaan.

NS 1855

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
Re:Werkstuk Locomotief Serie 1600
« Reactie #38 Gepost op: 21 November 2009, 19:56:29 »
Misschien een kans dat ik af en toe een voorproefje van mijn powerpoint presentatie laat zien.

Gr. Iven

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4058
Re:Werkstuk Locomotief Serie 1600
« Reactie #39 Gepost op: 22 November 2009, 02:24:11 »
Dat dit wel wat genuanceerde is weet ik. Maar dit is begrijpelijk voor iedereen. Je kunt er wel dieper op in gaan maar dat heeft voor een precentatie geen zin. Dan zit iedereen ook raar te kijke van waar heb je het over ;).
Maar iemand verkeerd voorlichten is dan ook niet ech een nette oplossing.

Ipv verhouding te noemen zoals nu had je gewoon termen als drukverlaging en remwerking kunnen nemen... Dat is begrijpbaar en correct...

NS 1855

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
Re:Werkstuk Locomotief Serie 1600
« Reactie #40 Gepost op: 15 January 2010, 18:38:28 »
Van het werkstuk over de NS 1600 heb ik 28 van de 30 punten gehaald. Ongeveer 75 % is af. Nu alleen nog maar de presentatie doen en dan ben ik klaar met de laatste 25 %.

Gr. Iven

Ascona

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re:Werkstuk Locomotief Serie 1600
« Reactie #41 Gepost op: 16 January 2010, 00:00:04 »
http://www.flickr.com/photos/robquaedvlieg/4111829331/

http://www.flickr.com/photos/robquaedvlieg/4112595374/

no words in tilburg,

MVG Fridzie

verrek,zo klopt de kleur grijs van de eerste serie marklin modellen wel weer ;D
Groetjes Patrick

Bruce!!!

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
  • MK III
Re:Werkstuk Locomotief Serie 1600
« Reactie #42 Gepost op: 16 January 2010, 09:41:07 »
Marklin keek in de toekomst ;D Maar wel zonde zo als ze zo stonden.
« Laatst bewerkt op: 16 January 2010, 10:11:30 door Bruce!!! »
Passat driver:)

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re:Werkstuk Locomotief Serie 1600
« Reactie #43 Gepost op: 16 January 2010, 09:44:21 »
Stonden. Ze zijn gesloopt.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:Werkstuk Locomotief Serie 1600
« Reactie #44 Gepost op: 16 January 2010, 11:44:01 »
paar dagen terug stond er nog minstens een van dit stel in den bosch, ik dacht de 1618 maar daar ben ik niet zeker van.