Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
Vandaag om 21:51:06
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 21:48:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 21:08:52
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
Wat was jullie allereerste loc? door marctrein
Vandaag om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
  

Auteur Topic: Werkstuk Locomotief Serie 1600  (gelezen 10639 keer)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6439
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Werkstuk Locomotief Serie 1600
« Reactie #15 Gepost op: 18 November 2009, 22:25:45 »
Juist, dat bedoel ik.

Als je een loc hebt waar 80% aan vernieuwd diend te worden, en je hebt er een waar maar 40% aan vernieuwd diend te worden.
Dan is de keuze snel gemaakt, dan neem je toch de loc waar het minste werk aan is.
Hoe jammer het ook is voor de loc.
Ik en ook de 2 Machinisten van de LRT hadden liever gezien dat hij bewaart zou blijven.
En ik denk ook meerdere mensen die dat willen.
Maar tegenwoordig weegt het economisch belang toch het zwaarst.


Jos.
« Laatst bewerkt op: 18 November 2009, 22:33:48 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

manuelspot

  • Gast
Re:Werkstuk Locomotief Serie 1600
« Reactie #16 Gepost op: 18 November 2009, 23:34:25 »
Gaan we hier nu ook weer beginnen over welke 1600 er bewaard moet gaan worden. :P

Dit is iets dat zoeken de musea's zelf wel uit denk ik. Tenzij iemand denkt ik koop die lok op. Maar gezien dat er niet zo gouw in zit kun je daar beter over ophouden.

Over het werkstuk. Mocht je nog bepaalde dingen willen weten. Ik heb er geregeld op gereden voor NSR. Kan je wel wat leuke wetenswaardigheden over de lok vertellen als je dat wil.
Wil je ook nog de verschillen tussen de 16 en 1700 weten?

Manuel

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6439
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Werkstuk Locomotief Serie 1600
« Reactie #17 Gepost op: 18 November 2009, 23:41:14 »
Het gaat nog steeds over het werkstuk volgens mij.
Maar ik gaf alleen wat info om het wat beter te snappen.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4058
Re:Werkstuk Locomotief Serie 1600
« Reactie #18 Gepost op: 19 November 2009, 01:01:20 »
de 4 loc's die in Maastricht staan waaronder de 1607 zijn van Railmotion.
En Railmotion is onderdeel van ACTS
En als dat ding ooit nog aan het rijden komt zal die denk ik wel voor 80% vernieuwd moeten worden.
En juist dat zie ik niet echt gebeuren, en ook niet in de toekomst.


Jos
Die 80% verzin je gewoon ter plekke, en is verre van onwerkelijk als ik het met moeite netjes uit mag drukken  ::) Je oordeelt nu over iets waar je maar weinig van weet.

Dus hou alsjeblieft eens op met steeds maar weer over die 1607 te beginnen op de wijze zoals je steeds doet...
« Laatst bewerkt op: 19 November 2009, 01:03:07 door Thom »

NS 1855

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
Re:Werkstuk Locomotief Serie 1600
« Reactie #19 Gepost op: 19 November 2009, 07:23:54 »
Wil je ook nog de verschillen tussen de 16 en 1700 weten?

Dat zou fijn zijn :) Ik weet in ieder geval dat de motoren verschillend zijn en dat het remsysteem anders is waardoor de 1600 niet kan rijden met bijvoorbeeld het BDs Stuurstandrijtuig.

Gr. Iven

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:Werkstuk Locomotief Serie 1600
« Reactie #20 Gepost op: 19 November 2009, 10:10:27 »
Ook Engelse treinen zijn leuk

NS 1855

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
Re:Werkstuk Locomotief Serie 1600
« Reactie #21 Gepost op: 19 November 2009, 14:58:06 »
Alsof iedereen al weet welke hoofdstukken er in mijn werkstuk verwerkt zitten ;D Dit is Fantastisch! (y) Dit kan absoluut nooit meer fout gaan. Hartelijk dank iedereen. Dit geeft een zeer goed gevoel van binnen :)

Gr. Iven (y)

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1533
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re:Werkstuk Locomotief Serie 1600
« Reactie #22 Gepost op: 19 November 2009, 16:35:31 »
Niet zo negatief over die 4 1600-en te Maastricht.

Als die vervloekte jeugd eens met hun poten van die loks afbleven waren de kosten van het herindienst stellen niet zo duur. >:(
maar ja dat is de mentaliteit van onze zeer sociale jeugd.
Brandblussers leegspuiten in cabines nou dat is lollig. ???

De 1610 is voor 2 maanden terug is onderhoud geweest te Maastricht om de lok weer te completeren. Kijk maar eens goed want aan de draaistellen is genoeg gedaan.

En let maar op ze komen nog wel aan het rijden. ::)

Groetjes 2412

 (y)
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

fridzie

  • Offline Offline
  • Berichten: 445
Re:Werkstuk Locomotief Serie 1600
« Reactie #23 Gepost op: 19 November 2009, 16:51:05 »
maaaaaaaaaaaaaaaarrrrrrrrrr...........

als tegen prestatie et werk stuk wel als pdf bestand even online zetten, werk je naam dan wel even weg en verdere persoonlijke informatie.
want dan wil iedereen ook wel zien wat je hebt gemaakt.

MVG Fridzie

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6439
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Werkstuk Locomotief Serie 1600
« Reactie #24 Gepost op: 19 November 2009, 16:55:11 »
Mogen ze wel rap zijn.
Want van zeker nu met dit vochtige weer gaat hun toestand echt hard achteruit.

Ik kan je zeggen ik ben op 21 februari het laatst bij de loc's gaan kijken. (2 dagen na de rit bij RailZ)
En afgelopen zondag ben ik nog eens gaan kijken, ik ik schrok echt wat ik zag, wat zagen die dingen er uit.
Je kon nu echt de rotte plekken zien, dat zag ik begin dit jaar niet zo.
Wel leek het of er geprobeert is de graffity te verwijderen bij de loc, want ik kon nu wel de naam Vlissingen zien staan.


Jos.
« Laatst bewerkt op: 19 November 2009, 16:56:49 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

manuelspot

  • Gast
Re:Werkstuk Locomotief Serie 1600
« Reactie #25 Gepost op: 19 November 2009, 17:49:19 »
Dat zou fijn zijn :) Ik weet in ieder geval dat de motoren verschillend zijn en dat het remsysteem anders is waardoor de 1600 niet kan rijden met bijvoorbeeld het BDs Stuurstandrijtuig.

Gr. Iven

Ja klopt de 1600 heeft alleen een pneumatische rem.
( Pneumatische rem houd simpel in: Op de treinleiding (Een leiding waar de hele trein op is aangesloten voor het remstysteem. staat continu 5 bar. Bij 5 bar zijn de remmen gelost en kan de trein rijden. als je hier met je remkraan 1 bar uit laat lopen word er 1 bar gevuld in de remcylinders. De trein gaat remmen. Bij het weg laten lopen van 3 bar zal er 3 bar op de remmen te staan. En ga zo maar door. Dit wordt geregeld door een tripleklep.)

De 1700 kan naast het pneumatisch remmen ook elektro/pneumatisch remmen. Dan wordt er bij het remmen geen lucht uit de treinleiding gelaten en wordt de triple klep ook niet bediend. Dit wordt nu buiten spel gezet en een elektrische regelklep die over de tripleklep is geplaats zal nu zijn functie over nemen en de remcylinders laten vullen met lucht zodat ze gaan remmen.

Dit elektro/pneumatische remsysteem wordt alleen bij reizigerstreinen gebruikt omdat het fijner remt. De mat 64 was 1 van de eerste NS treien die deze instalatie kreeg. Goederentreinen en getrokken reizigerstreinen rijden met pneumatische remmen. Bij NSR rijd op dit moment dus de getrokken en trekduw treinen hiermee en de oude Ddar rijd met pneumatische remmen. De nieuwe Ddm en Mddm hebben elektropnematische remmen.

Manuel

fridzie

  • Offline Offline
  • Berichten: 445

NS 1855

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
Re:Werkstuk Locomotief Serie 1600
« Reactie #27 Gepost op: 19 November 2009, 18:22:48 »
@ Fridzie, Dat kan ik niet geloven :o Er staan gewoon nog 1600en tussen van de NS. Die moeten daar gewoon meer dan 10 jaar gestaan hebben. Wat is er mis met die loc's ??? Die loc's hebben amper 20 jaar gereden.

Gr. Iven 

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5278
    • grootspoorfoto's
Re:Werkstuk Locomotief Serie 1600
« Reactie #28 Gepost op: 19 November 2009, 18:29:39 »
In je naam staat dat je 1600 fan bent dan weet je toch neem ik aan je toch wel weet dat er een paar al heel lang terzijde staan wegens schade na botsingen...
Voor grootspoorfoto's zie site

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:Werkstuk Locomotief Serie 1600
« Reactie #29 Gepost op: 19 November 2009, 18:37:53 »
Ja klopt de 1600 heeft alleen een pneumatische rem.
( Pneumatische rem houd simpel in: Op de treinleiding (Een leiding waar de hele trein op is aangesloten voor het remstysteem. staat continu 5 bar. Bij 5 bar zijn de remmen gelost en kan de trein rijden. als je hier met je remkraan 1 bar uit laat lopen word er 1 bar gevuld in de remcylinders. De trein gaat remmen. Bij het weg laten lopen van 3 bar zal er 3 bar op de remmen te staan. En ga zo maar door. Dit wordt geregeld door een tripleklep.)

De 1700 kan naast het pneumatisch remmen ook elektro/pneumatisch remmen. Dan wordt er bij het remmen geen lucht uit de treinleiding gelaten en wordt de triple klep ook niet bediend. Dit wordt nu buiten spel gezet en een elektrische regelklep die over de tripleklep is geplaats zal nu zijn functie over nemen en de remcylinders laten vullen met lucht zodat ze gaan remmen.

Dit elektro/pneumatische remsysteem wordt alleen bij reizigerstreinen gebruikt omdat het fijner remt. De mat 64 was 1 van de eerste NS treien die deze instalatie kreeg. Goederentreinen en getrokken reizigerstreinen rijden met pneumatische remmen. Bij NSR rijd op dit moment dus de getrokken en trekduw treinen hiermee en de oude Ddar rijd met pneumatische remmen. De nieuwe Ddm en Mddm hebben elektropnematische remmen.

Manuel

Nou nou, dit is wel erg kort door de bocht.
Dat er verschillen zitten tussen 1600/1700/1800 is duidelijk.
Zowel electrisch als anderzins.
Zo kunnen 2 locs 1700 bijvoorbeeld multiple rijden wat bij locs 1600 ook best zou kunnen alleen gaat dan de beveiliging van het baanvak gorgelend de hoek om.
1700 met DDAR zie je geregeld in multiple bedrijf

Verder, de locs alleen pneumatisch remmen?
Nee hoor, Electro-dynamisch en pneumatisch.
Bij vaste treinstellen zul je Electro-pneumatische remsystemen tegen komen, bij treinen bestaande uit locomotieven en rijtuigen (nog) niet

En het verhaal over 1 bar uit de treinleiding geeft 1 bar in de remcilinder is onjuist.
De basis is inderdaad zo maar het is wat genuanceerder.

Henk