de 4 loc's die in Maastricht staan waaronder de 1607 zijn van Railmotion.En Railmotion is onderdeel van ACTSEn als dat ding ooit nog aan het rijden komt zal die denk ik wel voor 80% vernieuwd moeten worden.En juist dat zie ik niet echt gebeuren, en ook niet in de toekomst.Jos
Wil je ook nog de verschillen tussen de 16 en 1700 weten?
Dat zou fijn zijn Ik weet in ieder geval dat de motoren verschillend zijn en dat het remsysteem anders is waardoor de 1600 niet kan rijden met bijvoorbeeld het BDs Stuurstandrijtuig.Gr. Iven
Ja klopt de 1600 heeft alleen een pneumatische rem. ( Pneumatische rem houd simpel in: Op de treinleiding (Een leiding waar de hele trein op is aangesloten voor het remstysteem. staat continu 5 bar. Bij 5 bar zijn de remmen gelost en kan de trein rijden. als je hier met je remkraan 1 bar uit laat lopen word er 1 bar gevuld in de remcylinders. De trein gaat remmen. Bij het weg laten lopen van 3 bar zal er 3 bar op de remmen te staan. En ga zo maar door. Dit wordt geregeld door een tripleklep.)De 1700 kan naast het pneumatisch remmen ook elektro/pneumatisch remmen. Dan wordt er bij het remmen geen lucht uit de treinleiding gelaten en wordt de triple klep ook niet bediend. Dit wordt nu buiten spel gezet en een elektrische regelklep die over de tripleklep is geplaats zal nu zijn functie over nemen en de remcylinders laten vullen met lucht zodat ze gaan remmen.Dit elektro/pneumatische remsysteem wordt alleen bij reizigerstreinen gebruikt omdat het fijner remt. De mat 64 was 1 van de eerste NS treien die deze instalatie kreeg. Goederentreinen en getrokken reizigerstreinen rijden met pneumatische remmen. Bij NSR rijd op dit moment dus de getrokken en trekduw treinen hiermee en de oude Ddar rijd met pneumatische remmen. De nieuwe Ddm en Mddm hebben elektropnematische remmen.Manuel