Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
Vandaag om 22:44:40
Show je werkplek door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 22:44:01
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door jeremy23
Vandaag om 22:39:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 22:30:26
Fleischmann rijtuig 5896 door grossraumwagen
Vandaag om 22:25:06
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
Vandaag om 22:21:51
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 22:08:18
info gezocht over ETS aandrijfunits door FritsT
Vandaag om 21:49:14
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 21:46:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 21:43:55
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door BrightonBelle
Vandaag om 21:33:43
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door Dick55
Vandaag om 21:19:00
Pfarrerwinkel bahn door Paul1969
Vandaag om 20:56:45
Märklin 2025 door barry1972
Vandaag om 20:24:34
extra terugmeld module viessmann 5217 door Kolho005
Vandaag om 20:09:10
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door Rob Ellerman
Vandaag om 19:36:28
C12c rijtuig door Eelco Storm
Vandaag om 19:35:38
Roco wagon openen door Herb73
Vandaag om 19:33:02
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
Vandaag om 19:19:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 19:09:01
waterwagens door j.ossebaar
Vandaag om 18:34:55
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:10:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 16:49:12
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 16:47:15
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 16:23:34
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Pauldg
Vandaag om 15:33:53
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:55:36
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 13:44:42
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 13:35:20
Ik ben aan het opruimen. door hervé
Vandaag om 13:33:31
  

Auteur Topic: Tillig Elite geschikt voor RP25?  (gelezen 3889 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2955
  • Aachenau West
Tillig Elite geschikt voor RP25?
« Gepost op: 17 November 2009, 23:23:10 »
Ik ben van plan mijn baan verder uit te breiden. Bij eerdere uitbreidingen heb ik gebruik gemaakt van Peco code 75. Mede omdat de Peco wissels geschikt zijn voor zowel NEM als RP25.
De Tillig wissels lijken mij nog mooier dan die van Peco, omdat de tongen gewoon doorlopen. Maar zijn deze, net als de Peco, ook geschikt voor RP25?
(Dan kan ik zowel materieel met NEM-wielen als met RP25 wielen gebruiken)

Groet, Bas

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Tillig Elite geschikt voor RP25?
« Reactie #1 Gepost op: 17 November 2009, 23:42:48 »
Ja kan.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26824
    • Pagina van klaas
Re:Tillig Elite geschikt voor RP25?
« Reactie #2 Gepost op: 17 November 2009, 23:55:05 »
Het enige duidelijke verschil tussen NEM wielen en RP-25 is de hoogte van de flenzen. In de breedte zijn de afmetingen praktisch identiek.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Tillig Elite geschikt voor RP25?
« Reactie #3 Gepost op: 18 November 2009, 00:01:15 »
Rp25-code110 bedoel je Klaas? Dat is zo'n beetje standaard. Ga je voor iets smallere wielen, kom je op code 88 uit. Die hebben de neiging tussen het puntstuk te vallen bij peco code 75 rail.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26824
    • Pagina van klaas
Re:Tillig Elite geschikt voor RP25?
« Reactie #4 Gepost op: 18 November 2009, 00:12:20 »
Uiteraard bedoel ik de code 110. Dat is het aangewezen type voor spoorbanen volgens Morop- of NMRA normen.
Code 88 is gewoon te smal.

Nem 310 en 311 vertellen dat de wielbreedte (maat N) minimaal 2,8 mm moet zijn.
Code 110 voldoet daar net aan, code is 88 is 2,23 mm, dus te weinig.
« Laatst bewerkt op: 18 November 2009, 00:15:40 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Tillig Elite geschikt voor RP25?
« Reactie #5 Gepost op: 18 November 2009, 00:32:49 »
Ja, maar die zijn breed en lelijk...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4061
Re:Tillig Elite geschikt voor RP25?
« Reactie #6 Gepost op: 18 November 2009, 07:17:09 »
Hallo,

Ik rij vooral met code 88 wielen. Daarmee heb je geen probleem op Tillig Elite wissels, EW3, 5 en 6, vooral als je het Radsatzinnenmass (wat was dat in NL ook al weer?) op 14,5-14,6 mm instelt. Met de aanpassingen van de laatste Tilligwissels (plastic strijkregels door stullen rails vervangen) zal het denk ik nog iets beter gaan, maar die heb ik nog niet liggen.

Dirkjan

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:Tillig Elite geschikt voor RP25?
« Reactie #7 Gepost op: 18 November 2009, 09:14:45 »
Geen enkel probleem hier met RP25 en Tillig elite .
Als je toch voor mooi en waarheidsgetrouw gaat:  Ooit wel eens een wissel met scharnieren gezien? ( bij tramrails ja :)
Of nog veel mooier :  http://www.handlaidtrack.com/ho-1.php
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26824
    • Pagina van klaas
Re:Tillig Elite geschikt voor RP25?
« Reactie #8 Gepost op: 18 November 2009, 09:24:50 »
Ja, maar die zijn breed en lelijk...
Weet je wat jij zou moeten doen? P-87. ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26824
    • Pagina van klaas
Re:Tillig Elite geschikt voor RP25?
« Reactie #9 Gepost op: 18 November 2009, 09:28:42 »
vooral als je het Radsatzinnenmass (wat was dat in NL ook al weer?) op 14,5-14,6 mm instelt.
Dan ga je een nieuwe norm creëren, en moet je als het goed is ook de flensgroefbreedte aanpassen.

Geen enkel probleem hier met RP25 en Tillig elite .
Maar de vraag is: welke RP-25?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4061
Re:Tillig Elite geschikt voor RP25?
« Reactie #10 Gepost op: 18 November 2009, 09:46:02 »
Dan ga je een nieuwe norm creëren, en moet je als het goed is ook de flensgroefbreedte aanpassen.
Maar de vraag is: welke RP-25?
Klopt deels, maar niet aangepast rijden bij mij over de modules zowel code 110 en 88 wielen zonder problemen. Bij Peco dippen ze wel, vooral de code 88. Als je daar de strijkregel meer richting de rails verplaatst (of een strookje messing of plastic tegen de strijkregel bevestigt) rijdt ook code 88 door een Peco. Maar een Tillig, vooral de nieuwe variant is beter voor RP25 wielen. NEM komt er bij mij niet in.

Dirkjan

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re:Tillig Elite geschikt voor RP25?
« Reactie #12 Gepost op: 18 November 2009, 13:18:14 »
Ooit wel eens een wissel met scharnieren gezien? ( bij tramrails ja :)

Ja hoor, zie ik regelmatig: 1:7 wisseltjes met scharnierende tongen in de SGB-lijn. Ok, da's niet echt standaard meer, maar het kan dus wel...
Reinier

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:Tillig Elite geschikt voor RP25?
« Reactie #13 Gepost op: 18 November 2009, 14:23:21 »
Ja hoor, zie ik regelmatig: 1:7 wisseltjes met scharnierende tongen in de SGB-lijn. Ok, da's niet echt standaard meer, maar het kan dus wel...
Dat zeg ik: tramlijn . SGB is als tram lijn begonnen http://nl.wikipedia.org/wiki/Stoomtrein_Goes_-_Borsele
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re:Tillig Elite geschikt voor RP25?
« Reactie #14 Gepost op: 18 November 2009, 15:36:59 »
Weet ik, maar je hebt tramlijnen en tramlijnen. Constructief gezien is de SGB-lijn meer een gewone spoorlijn, en niet een tramlijn zoals de huidige stadstrams met hun typische tramwisseltjes. Anders gezegd: Ik denk dat de betreffende 1:7 wissels ook op gewone (locaal)spoorlijnen voorkwamen, alleen zou ik even moeten zoeken voor een goed voorbeeld.

Maar goed, het ging om RP25, dus ik zal de draad niet verder vervuilen.
Reinier