Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Huup
25 November 2025, 23:41:03
Zelfgemaakt BiDiB modules door Dennis1984
25 November 2025, 23:39:44
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 November 2025, 23:28:48
Invoering SGNS containerwagens bij NS door Jan Breman
25 November 2025, 23:24:16
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
25 November 2025, 22:59:38
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Huup
25 November 2025, 22:56:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
25 November 2025, 22:53:11
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door 008200
25 November 2025, 22:13:45
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
25 November 2025, 22:11:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
25 November 2025, 22:06:34
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
25 November 2025, 21:52:56
Grappige foto's door René 4312
25 November 2025, 21:34:01
Aachenau West door wob
25 November 2025, 21:32:21
Piko 2025 door Rob Ellerman
25 November 2025, 21:13:45
Le Bassin uit logeren bij Bentink door Modellbahnwagen
25 November 2025, 21:12:06
Mijn geweatherde modellen door cor_b
25 November 2025, 21:09:11
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jouw philotrain bent) door orientexpress
25 November 2025, 20:36:51
De Projecten van RetroJack door RetroJack
25 November 2025, 20:19:52
Raadplaatje door René 4312
25 November 2025, 20:19:45
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen? door virmfan
25 November 2025, 19:52:15
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
25 November 2025, 19:47:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
25 November 2025, 19:46:55
fotowedstrijd 2025 door Dave.......
25 November 2025, 19:35:50
De spoorhaven van Zuidbarge. door Eric B
25 November 2025, 19:09:50
Bf Kibronn door Luit
25 November 2025, 18:15:12
Uhlenbrock Intellibox 3 door ArnodeBruin
25 November 2025, 18:02:38
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Falkenberg
25 November 2025, 17:06:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Streamliner
25 November 2025, 16:10:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
25 November 2025, 16:01:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
25 November 2025, 15:21:02
  

Auteur Topic: Tillig Elite geschikt voor RP25?  (gelezen 3941 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 3022
  • Aachenau West
Tillig Elite geschikt voor RP25?
« Gepost op: 17 November 2009, 23:23:10 »
Ik ben van plan mijn baan verder uit te breiden. Bij eerdere uitbreidingen heb ik gebruik gemaakt van Peco code 75. Mede omdat de Peco wissels geschikt zijn voor zowel NEM als RP25.
De Tillig wissels lijken mij nog mooier dan die van Peco, omdat de tongen gewoon doorlopen. Maar zijn deze, net als de Peco, ook geschikt voor RP25?
(Dan kan ik zowel materieel met NEM-wielen als met RP25 wielen gebruiken)

Groet, Bas

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Tillig Elite geschikt voor RP25?
« Reactie #1 Gepost op: 17 November 2009, 23:42:48 »
Ja kan.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26998
    • Pagina van klaas
Re:Tillig Elite geschikt voor RP25?
« Reactie #2 Gepost op: 17 November 2009, 23:55:05 »
Het enige duidelijke verschil tussen NEM wielen en RP-25 is de hoogte van de flenzen. In de breedte zijn de afmetingen praktisch identiek.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Tillig Elite geschikt voor RP25?
« Reactie #3 Gepost op: 18 November 2009, 00:01:15 »
Rp25-code110 bedoel je Klaas? Dat is zo'n beetje standaard. Ga je voor iets smallere wielen, kom je op code 88 uit. Die hebben de neiging tussen het puntstuk te vallen bij peco code 75 rail.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26998
    • Pagina van klaas
Re:Tillig Elite geschikt voor RP25?
« Reactie #4 Gepost op: 18 November 2009, 00:12:20 »
Uiteraard bedoel ik de code 110. Dat is het aangewezen type voor spoorbanen volgens Morop- of NMRA normen.
Code 88 is gewoon te smal.

Nem 310 en 311 vertellen dat de wielbreedte (maat N) minimaal 2,8 mm moet zijn.
Code 110 voldoet daar net aan, code is 88 is 2,23 mm, dus te weinig.
« Laatst bewerkt op: 18 November 2009, 00:15:40 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Tillig Elite geschikt voor RP25?
« Reactie #5 Gepost op: 18 November 2009, 00:32:49 »
Ja, maar die zijn breed en lelijk...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4081
Re:Tillig Elite geschikt voor RP25?
« Reactie #6 Gepost op: 18 November 2009, 07:17:09 »
Hallo,

Ik rij vooral met code 88 wielen. Daarmee heb je geen probleem op Tillig Elite wissels, EW3, 5 en 6, vooral als je het Radsatzinnenmass (wat was dat in NL ook al weer?) op 14,5-14,6 mm instelt. Met de aanpassingen van de laatste Tilligwissels (plastic strijkregels door stullen rails vervangen) zal het denk ik nog iets beter gaan, maar die heb ik nog niet liggen.

Dirkjan

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:Tillig Elite geschikt voor RP25?
« Reactie #7 Gepost op: 18 November 2009, 09:14:45 »
Geen enkel probleem hier met RP25 en Tillig elite .
Als je toch voor mooi en waarheidsgetrouw gaat:  Ooit wel eens een wissel met scharnieren gezien? ( bij tramrails ja :)
Of nog veel mooier :  http://www.handlaidtrack.com/ho-1.php
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26998
    • Pagina van klaas
Re:Tillig Elite geschikt voor RP25?
« Reactie #8 Gepost op: 18 November 2009, 09:24:50 »
Ja, maar die zijn breed en lelijk...
Weet je wat jij zou moeten doen? P-87. ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26998
    • Pagina van klaas
Re:Tillig Elite geschikt voor RP25?
« Reactie #9 Gepost op: 18 November 2009, 09:28:42 »
vooral als je het Radsatzinnenmass (wat was dat in NL ook al weer?) op 14,5-14,6 mm instelt.
Dan ga je een nieuwe norm creëren, en moet je als het goed is ook de flensgroefbreedte aanpassen.

Geen enkel probleem hier met RP25 en Tillig elite .
Maar de vraag is: welke RP-25?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4081
Re:Tillig Elite geschikt voor RP25?
« Reactie #10 Gepost op: 18 November 2009, 09:46:02 »
Dan ga je een nieuwe norm creëren, en moet je als het goed is ook de flensgroefbreedte aanpassen.
Maar de vraag is: welke RP-25?
Klopt deels, maar niet aangepast rijden bij mij over de modules zowel code 110 en 88 wielen zonder problemen. Bij Peco dippen ze wel, vooral de code 88. Als je daar de strijkregel meer richting de rails verplaatst (of een strookje messing of plastic tegen de strijkregel bevestigt) rijdt ook code 88 door een Peco. Maar een Tillig, vooral de nieuwe variant is beter voor RP25 wielen. NEM komt er bij mij niet in.

Dirkjan

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re:Tillig Elite geschikt voor RP25?
« Reactie #12 Gepost op: 18 November 2009, 13:18:14 »
Ooit wel eens een wissel met scharnieren gezien? ( bij tramrails ja :)

Ja hoor, zie ik regelmatig: 1:7 wisseltjes met scharnierende tongen in de SGB-lijn. Ok, da's niet echt standaard meer, maar het kan dus wel...
Reinier

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:Tillig Elite geschikt voor RP25?
« Reactie #13 Gepost op: 18 November 2009, 14:23:21 »
Ja hoor, zie ik regelmatig: 1:7 wisseltjes met scharnierende tongen in de SGB-lijn. Ok, da's niet echt standaard meer, maar het kan dus wel...
Dat zeg ik: tramlijn . SGB is als tram lijn begonnen http://nl.wikipedia.org/wiki/Stoomtrein_Goes_-_Borsele
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re:Tillig Elite geschikt voor RP25?
« Reactie #14 Gepost op: 18 November 2009, 15:36:59 »
Weet ik, maar je hebt tramlijnen en tramlijnen. Constructief gezien is de SGB-lijn meer een gewone spoorlijn, en niet een tramlijn zoals de huidige stadstrams met hun typische tramwisseltjes. Anders gezegd: Ik denk dat de betreffende 1:7 wissels ook op gewone (locaal)spoorlijnen voorkwamen, alleen zou ik even moeten zoeken voor een goed voorbeeld.

Maar goed, het ging om RP25, dus ik zal de draad niet verder vervuilen.
Reinier