Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Allereerste lok(je) door Henk Veenstra
Vandaag om 10:23:30
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Ben
Vandaag om 10:23:07
Prestige Models : ervaringen door Rob Ellerman
Vandaag om 10:12:16
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:03:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 09:52:13
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 09:51:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door martijn v m
Vandaag om 09:51:13
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ronald69
Vandaag om 09:37:57
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Janse
Vandaag om 08:27:19
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
Vreemd probleem door Frank 123
Vandaag om 07:46:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Bahnstrecke 5867 door ruudns
03 August 2025, 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
03 August 2025, 22:53:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
03 August 2025, 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
03 August 2025, 18:24:44
  

Auteur Topic: Tillig Elite geschikt voor RP25?  (gelezen 3839 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2860
  • Aachenau West
Tillig Elite geschikt voor RP25?
« Gepost op: 17 November 2009, 23:23:10 »
Ik ben van plan mijn baan verder uit te breiden. Bij eerdere uitbreidingen heb ik gebruik gemaakt van Peco code 75. Mede omdat de Peco wissels geschikt zijn voor zowel NEM als RP25.
De Tillig wissels lijken mij nog mooier dan die van Peco, omdat de tongen gewoon doorlopen. Maar zijn deze, net als de Peco, ook geschikt voor RP25?
(Dan kan ik zowel materieel met NEM-wielen als met RP25 wielen gebruiken)

Groet, Bas

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Tillig Elite geschikt voor RP25?
« Reactie #1 Gepost op: 17 November 2009, 23:42:48 »
Ja kan.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re:Tillig Elite geschikt voor RP25?
« Reactie #2 Gepost op: 17 November 2009, 23:55:05 »
Het enige duidelijke verschil tussen NEM wielen en RP-25 is de hoogte van de flenzen. In de breedte zijn de afmetingen praktisch identiek.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Tillig Elite geschikt voor RP25?
« Reactie #3 Gepost op: 18 November 2009, 00:01:15 »
Rp25-code110 bedoel je Klaas? Dat is zo'n beetje standaard. Ga je voor iets smallere wielen, kom je op code 88 uit. Die hebben de neiging tussen het puntstuk te vallen bij peco code 75 rail.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re:Tillig Elite geschikt voor RP25?
« Reactie #4 Gepost op: 18 November 2009, 00:12:20 »
Uiteraard bedoel ik de code 110. Dat is het aangewezen type voor spoorbanen volgens Morop- of NMRA normen.
Code 88 is gewoon te smal.

Nem 310 en 311 vertellen dat de wielbreedte (maat N) minimaal 2,8 mm moet zijn.
Code 110 voldoet daar net aan, code is 88 is 2,23 mm, dus te weinig.
« Laatst bewerkt op: 18 November 2009, 00:15:40 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Tillig Elite geschikt voor RP25?
« Reactie #5 Gepost op: 18 November 2009, 00:32:49 »
Ja, maar die zijn breed en lelijk...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re:Tillig Elite geschikt voor RP25?
« Reactie #6 Gepost op: 18 November 2009, 07:17:09 »
Hallo,

Ik rij vooral met code 88 wielen. Daarmee heb je geen probleem op Tillig Elite wissels, EW3, 5 en 6, vooral als je het Radsatzinnenmass (wat was dat in NL ook al weer?) op 14,5-14,6 mm instelt. Met de aanpassingen van de laatste Tilligwissels (plastic strijkregels door stullen rails vervangen) zal het denk ik nog iets beter gaan, maar die heb ik nog niet liggen.

Dirkjan

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:Tillig Elite geschikt voor RP25?
« Reactie #7 Gepost op: 18 November 2009, 09:14:45 »
Geen enkel probleem hier met RP25 en Tillig elite .
Als je toch voor mooi en waarheidsgetrouw gaat:  Ooit wel eens een wissel met scharnieren gezien? ( bij tramrails ja :)
Of nog veel mooier :  http://www.handlaidtrack.com/ho-1.php
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re:Tillig Elite geschikt voor RP25?
« Reactie #8 Gepost op: 18 November 2009, 09:24:50 »
Ja, maar die zijn breed en lelijk...
Weet je wat jij zou moeten doen? P-87. ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re:Tillig Elite geschikt voor RP25?
« Reactie #9 Gepost op: 18 November 2009, 09:28:42 »
vooral als je het Radsatzinnenmass (wat was dat in NL ook al weer?) op 14,5-14,6 mm instelt.
Dan ga je een nieuwe norm creëren, en moet je als het goed is ook de flensgroefbreedte aanpassen.

Geen enkel probleem hier met RP25 en Tillig elite .
Maar de vraag is: welke RP-25?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re:Tillig Elite geschikt voor RP25?
« Reactie #10 Gepost op: 18 November 2009, 09:46:02 »
Dan ga je een nieuwe norm creëren, en moet je als het goed is ook de flensgroefbreedte aanpassen.
Maar de vraag is: welke RP-25?
Klopt deels, maar niet aangepast rijden bij mij over de modules zowel code 110 en 88 wielen zonder problemen. Bij Peco dippen ze wel, vooral de code 88. Als je daar de strijkregel meer richting de rails verplaatst (of een strookje messing of plastic tegen de strijkregel bevestigt) rijdt ook code 88 door een Peco. Maar een Tillig, vooral de nieuwe variant is beter voor RP25 wielen. NEM komt er bij mij niet in.

Dirkjan

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re:Tillig Elite geschikt voor RP25?
« Reactie #12 Gepost op: 18 November 2009, 13:18:14 »
Ooit wel eens een wissel met scharnieren gezien? ( bij tramrails ja :)

Ja hoor, zie ik regelmatig: 1:7 wisseltjes met scharnierende tongen in de SGB-lijn. Ok, da's niet echt standaard meer, maar het kan dus wel...
Reinier

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:Tillig Elite geschikt voor RP25?
« Reactie #13 Gepost op: 18 November 2009, 14:23:21 »
Ja hoor, zie ik regelmatig: 1:7 wisseltjes met scharnierende tongen in de SGB-lijn. Ok, da's niet echt standaard meer, maar het kan dus wel...
Dat zeg ik: tramlijn . SGB is als tram lijn begonnen http://nl.wikipedia.org/wiki/Stoomtrein_Goes_-_Borsele
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re:Tillig Elite geschikt voor RP25?
« Reactie #14 Gepost op: 18 November 2009, 15:36:59 »
Weet ik, maar je hebt tramlijnen en tramlijnen. Constructief gezien is de SGB-lijn meer een gewone spoorlijn, en niet een tramlijn zoals de huidige stadstrams met hun typische tramwisseltjes. Anders gezegd: Ik denk dat de betreffende 1:7 wissels ook op gewone (locaal)spoorlijnen voorkwamen, alleen zou ik even moeten zoeken voor een goed voorbeeld.

Maar goed, het ging om RP25, dus ik zal de draad niet verder vervuilen.
Reinier