Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door janw
Vandaag om 21:44:27
Led schakeling ed. door Albert de Heer
Vandaag om 21:43:07
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Spelfaut
Vandaag om 21:15:39
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 21:05:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 20:58:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 20:55:24
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
Vandaag om 20:42:19
Au bord de la Cèze door Paul1969
Vandaag om 19:23:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 18:47:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:35:58
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 18:27:22
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
Vandaag om 17:49:16
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
Vandaag om 17:32:31
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 17:23:46
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 16:41:42
't Boemeltje door Huup
Vandaag om 16:20:13
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 16:03:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 15:20:48
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 14:36:26
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 14:31:05
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 14:28:53
Bollenwagen, diverse vragen door grossraumwagen
Vandaag om 14:03:58
Klompentrein door grossraumwagen
Vandaag om 13:15:21
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Martijn193
Vandaag om 13:11:02
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 12:11:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:59:26
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 10:18:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 09:49:57
  

Auteur Topic: Slijpen helpt niet tegen geluidsoverlast  (gelezen 15782 keer)

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 848
Re:Slijpen helpt niet tegen geluidsoverlast
« Reactie #105 Gepost op: 23 November 2009, 07:36:06 »
Toch wel interessant om te zien wat ieder voor mening heeft.

Voor de duidelijkheid, als de overheid een bepaalde voorlichting geeft, kan je bij aanschaf van een huis ervan uitgaan dat dit klopt. Als dat niet zo blijkt te zijn, treft de koper niet de schuld maar de overheid in dit geval.

Ook het argument van piekbelasting en gemiddelde belasting is kul. Als ik naast je huis elk uur een vrachtwagen met grind loos, vindt je dat niet prettig. Maar..... mijn uurbelasting die ik veroorzaak ligt onder de limiet. Dus voldoe ik aan de wet. Maar ondertussen ben je wel wakker als ik om 06:00 begin.

Verder kan je spreken over risico als je ergens al 30 jaar woont en men besluit er een spoorlijn naast te leggen? En men belooft dat deze niet meer geluid produceert dan windgeruis door de bomen? Dan dien je geen bezwaar in omdat je denkt dat men een goed verhaal vertelt? En moet je dan maar gaan verhuizen?

Klinkt allemaal leuk. Als men gewoon eerlijke voorlichting doet. (Zal je ook gaan zien met dat spionagekastje in de auto, voorlichting van nu en wat het wordt).

En zoals ik al aangaf, een trein mij passerende op Zoetermeer-oost maakt geluid waarbij ik kan praten in de directe nabijheid. Kan ik van de HSL niet zeggen.

Groeten

Olav
Groeten

Olav

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22566
Re:Slijpen helpt niet tegen geluidsoverlast
« Reactie #106 Gepost op: 23 November 2009, 09:33:49 »
Precies! Daar mogen ze vanuit gaan! En vooralsnog is uit de metingen niet gebleken dat de geluidsnormen structureel worden overschreden. Zelfs niet met de huidige luidruchtige treinen. Maar men is geschrokken van de hoeveelheid lawaai die men hoort, zelfs al is dit binnen de geluidsnormen. Dat er dus iets aan de huidige overlast wordt gedaan is dus een teken dat de klachten zeeeeer serieus worden genomen. Ook al is er wettelijk geen enkele verplichting toe, men blijft immers binnen de normen.

Ik begrijp uit een eerder bericht dat er eigenlijk een jaar moet worden gemeten voordat er zekerheid is. Daar hebben die mensen dus niks aan. Tegen die tijd hoeft het niet meer.
TNO heeft een eerste onderzoek gedaan en dat is gewoon hier te vinden. TNO trekt de conclusie dat het op basis van die metingen waarschijnlijk is dat de huidige exploitatie van de lijn niet aan de geluidsnormen voldoet. Zekerheid kunnen ze niet bieden, want ja, daarvoor moet meer en langer worden gemeten.
Heel formeel geredeneerd kan de exploitatie dan doorgaan, maar maak me niet wijs dat die mensen dan serieus worden genomen. Die horen voorlopig goeddeels lege treinen langsrazen, waarvan de kans dus groot is dat het geheel niet aan de normen voldoet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8545
  • Spoor N
Re:Slijpen helpt niet tegen geluidsoverlast
« Reactie #107 Gepost op: 23 November 2009, 09:52:04 »
En de NS bemoeit zich er ook weer ten onrechte mee. Ga eerst maar eens rijden met die nieuwe sprinters van je, ipv je met de HSA te bemoeien NS.
Hier moest ik bijna om lachen.
HSA is voor 90% eigendom van de NS (en 10% van de KLM), maar van jouw mag de NS zich er dus niet mee bemoeien....
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26818
    • Pagina van klaas
Re:Slijpen helpt niet tegen geluidsoverlast
« Reactie #108 Gepost op: 23 November 2009, 09:57:38 »
Precies, NS moet zich er wel mee bemoeien, want het zijn hun treinen die zo'n herrie maken..
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rieks

  • Helemaal opnieuw begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 513
  • Fiat Voluntas HrMs Poolster A835
Re:Slijpen helpt niet tegen geluidsoverlast
« Reactie #109 Gepost op: 23 November 2009, 10:14:39 »
Citaat
Voor mij is een huis en of een modeltrein gewoon een genots object en geen investering of een beleggingsobject

Wat is dat nou weer voor een kreet >
Een huis is geen genots object maar een eerste levensbehoefte.


Listen very carefully, I shall say this only once.

Cetero censeo birrum  bibendum esse

AEvolution

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
Re:Slijpen helpt niet tegen geluidsoverlast
« Reactie #110 Gepost op: 23 November 2009, 12:12:01 »
De conclusie uit dit rapport;

Citaat
Conclusie
Het intercitymaterieel dat sinds 7 september volgens de dienstregeling rijdt, produceert
op het spoor van de HSL-Zuid meer geluid dan voor het betreffende materieeltype en
rijsnelheid mag worden verwacht op basis van het rekenmodel, dat bij het tracébesluit is
gehanteerd voor de prognoses van de geluidbelasting en het vaststellen van de grenswaarden
(over een jaar gemiddelde etmaalwaarden ter plaatse van woningen).

In het tracébesluit zijn geluidbeperkende maatregelen (zoals geluidschermen) vastgelegd
om bij de dienstregeling zoals in 2001 werd voorzien voor de meeste woningen
de voorkeursgrenswaarde van 57 dB(A) niet te overschrijden. Uitgangspunt daarbij was
dat de spoorconstructie van de HSL-Zuid, die is aangelegd als spoor op betonplaten,
geen verhoging van de geluidemissie oplevert ten opzichte van een spoor op dwarsliggers
in ballastbed. In vergelijking met de geluidemissie volgens het rekenmodel van
het betreffende materieeltype (geluidcategorie 2) op spoor in ballastbed ligt de gemeten
geluidemissie significant hoger in een voor treingeluid belangrijk deel van het
frequentiegebied (octaafbanden van 500 en 1000 Hz).

Op grond van de gemeten geluidemissie is de verwachting dat geluidbelasting langs de
HSL-Zuid bij de dienstregeling van september 2009 in de orde van 5 dB(A) hoger ligt
dan het rekenmodel aangeeft. De resultaten van de geluidmetingen die zijn uitgevoerd
in Roelofarendsveen bevestigen dit. Desondanks past de dienstregeling van september
2009 met de gemeten geluidemissie in Roelofarendsveen wel binnen de geluidruimte
van het tracébesluit, omdat er ten opzichte van de dienstregeling van het tracébesluit
met minder treinen en met lagere snelheid wordt gereden. Voor Roelofarendsveen is er
een marge van ongeveer 5 dB(A) tussen de prognose van de geluidbelasting met de
dienstregeling van het tracébesluit en de prognose met de dienstregeling van september
2009. Een verhoging van de geluidbelasting van 4 tot 5 dB(A) door een hogere geluidemissie
valt nog net binnen deze marge.

In Berkel en Rodenrijs en Hoogmade kan het verschil tussen het gemeten en berekende
geluid van 14 dB(A) niet alleen worden verklaard door de hogere geluidemissie en moet
de oorzaak ook worden gezocht in de effectiviteit van de geluidbeperkende maatregelen.
Indien het ter plaatse van de meetpunten geconstateerde verschil representatief
is voor de dichtstbijzijnde woningen (wat voor de meetlocatie in Hoogmade aannemelijk
is), kan de dienstregeling van september 2009 niet gedurende een jaar worden
gereden zonder in conflict te komen met de grenswaarden voor de geluidbelasting (die
per woning zijn vastgelegd als een over een jaar gemiddelde etmaalwaarde).
Geluidmetingen bij passages van hogesnelheidsmaterieel moeten uitwijzen welke
toekomstige dienstregeling mogelijk is binnen de geluidgrenzen van het tracébesluit.

Er ligt dus op 15 oktober een eerste onderzoek, naar aanleiding van de klachten. En dat tewrijl op dat moment pas 5 weken treinen over de HSL rijden. Alleen dat is voor mij al bewijs dat de klachten weldegelijk serieus worden genomen ;)

Op 2 plaatsen langs de HSL blijkt het geluid met de huidige treinstellen te hoog te zijn. In het rapport staat ook dat op die plaatsen de overschrijding niet alleen te verklaren is door de lawaaiige treinstellen, maar dat ook de effectiviteit van de geluidsschermen op deze plaatsen nader moet worden bekeken.

Wat ook duidelijk uit het rapport naar voren komt zijn de eisen in het tracébesluit; De dienstregeling moet binnen de gemiddelde geluidsbealsting blijven. Met andere woorden; Als de treinen inderdaad te lawaaiig blijken, moet de frequentie omlaag tot er een technische oplossing wordt gevonden.

Dat er nu op een aantal plaatsen te veel lawaai wordt geproduceerd is vervelend. Maar dat we in Nederland überhaupt een tracébesluit hebben is al bijzonder. We hebben alles netjes vastgelegd in wet- en regelgeving. Daarmee wordt juist voorkomen dat mensen onnodig overlast ondervinden van de HSL. Als de overheid de klachten omtrent geluid niet serieus zou nemen, waarom zouden er dan geluidsnormen worden vastgesteld? Dan hadden ze dat hele tracébesluit net zo goed nooit hoeven vaststellen.

Het enige waar ik over val is dat binnen de norm niet betekend dat omwonenenden er geen overlast van zullen ondervinden. Iedereen met en normaal boeren verstand snapt toch dat een HSL overlast zal veroorzaken, ook als deze binnen de norm blijft.
« Laatst bewerkt op: 23 November 2009, 12:17:36 door AEvolution »

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22566
Re:Slijpen helpt niet tegen geluidsoverlast
« Reactie #111 Gepost op: 23 November 2009, 12:15:06 »
Dat er nu op een aantal plaatsen te veel lawaai wordt geproduceerd is vervelend. Maar dat we in Nederland überhaupt een tracébesluit hebben is al bijzonder. We hebben alles netjes vastgelegd in wet- en regelgeving. Daarmee wordt juist voorkomen dat mensen onnodig overlast ondervinden van de HSL. Als de overheid de klachten omtrent geluid niet serieus zou nemen, waarom zouden er dan geluidsnormen worden vastgesteld? Dan hadden ze dat hele tracébesluit net zo goed nooit hoeven vaststellen.

Jawel, maar waarom rijden die treinen dan nog altijd door als er een te hoge geluidsproductie is vastgesteld?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Edwin van Mierlo

  • Offline Offline
  • Berichten: 214
Re:Slijpen helpt niet tegen geluidsoverlast
« Reactie #112 Gepost op: 23 November 2009, 13:19:34 »
Voorzichtige eerste conclusie: frequentie omlaag en snelheid van de treinen ook?

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2789
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:Slijpen helpt niet tegen geluidsoverlast
« Reactie #113 Gepost op: 23 November 2009, 17:36:03 »
Lagere frequentie is al helemaal niet wenselijk, evenals een lagere maximum snelheid. Enige wat ik me afvraag is, als je met de Benelux ook 160 gaat rijden over het normale tracé, hoeveel geluidsemissie is er dan?
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4499
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re:Slijpen helpt niet tegen geluidsoverlast
« Reactie #114 Gepost op: 24 November 2009, 16:21:25 »
kan het traject dat dan aan?
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8086
Re:Slijpen helpt niet tegen geluidsoverlast
« Reactie #115 Gepost op: 24 November 2009, 16:36:05 »
Wat bedoel je daarmee?
Of je er 160 op kan rijden?
Dan is het antwoord ja. De lijn is bedoeld tot 300 km/h. Anders zou het geen HSL heten.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Edwin van Mierlo

  • Offline Offline
  • Berichten: 214
Re:Slijpen helpt niet tegen geluidsoverlast
« Reactie #116 Gepost op: 24 November 2009, 16:45:23 »
Er wordt de bestaande lijn bedoeld.
Leiden-Schiphol wel in ieder geval.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8086
Re:Slijpen helpt niet tegen geluidsoverlast
« Reactie #117 Gepost op: 24 November 2009, 16:51:12 »
Oeps, overheen gelezen.  :-[

Gr.
Eric
Gr.
Eric

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4499
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re:Slijpen helpt niet tegen geluidsoverlast
« Reactie #118 Gepost op: 24 November 2009, 16:55:17 »
dus er kan met 160 over de bestaande lijn gereden worden
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8545
  • Spoor N
Re:Slijpen helpt niet tegen geluidsoverlast
« Reactie #119 Gepost op: 24 November 2009, 17:03:58 »
Nee, op een deel van de lijn kan dat (technisch gezien dan).
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.