Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:11:52
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Bahnstrecke 5867 door saskia
Vandaag om 00:23:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
20 July 2025, 23:47:30
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
20 July 2025, 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
20 July 2025, 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
20 July 2025, 20:29:04
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
20 July 2025, 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
20 July 2025, 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04

Auteur Topic: Slijpen helpt niet tegen geluidsoverlast  (gelezen 15218 keer)

martijn v m

• Offline Offline
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re:Slijpen helpt niet tegen geluidsoverlast
« Reactie #90 Gepost op: 22 November 2009, 18:53:48 »
vraag me af hoe het geleid zal zijn als er geen aandacht haden besteed ;)
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

ZwolsBas

• Offline Offline
  • NL/NS vanaf 1945
« Reactie #91 Gepost op: 22 November 2009, 19:27:01 »
Als je een huis koopt of huurt (vlak) bij een spoorbaan dan weet je dat er altijd lawaai zal zijn en dat het nooit minder zal worden maar altijd meer!
over 40 jaar rijden die treinen daar wie weet wel met 800 km/h voorbij dan klagen ze weer anders.
Heb je last van die herrie verhuis dan gewoon :)

toen mijn oma in 1989 in tilburg vlak naast het spoor een huis kocht wist ze van te voren dat er lawaai is en dat erger kan worden zoiets heet uitzoeken wat de toekomst plannen zijn.

mensen zoeken altijd wel iets om te klagen bijv snelweg of kermis of een optocht je kunt niet alles hebben. ;)
mij mij voor de deur staat een golf GTI 2.0 met vier dikke uitlaten die ik best vaak hoor je went er gewoon aan :P.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
« Reactie #92 Gepost op: 22 November 2009, 19:55:30 »
Daar ga ik in mee Bas.

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

henk

• Offline Offline
« Reactie #93 Gepost op: 22 November 2009, 20:04:46 »
Als je een huis koopt of huurt (vlak) bij een spoorbaan dan weet je dat er altijd lawaai zal zijn en dat het nooit minder zal worden maar altijd meer!
over 40 jaar rijden die treinen daar wie weet wel met 800 km/h voorbij dan klagen ze weer anders.

Ik gebruik het woord niet snel, maar dit is ondoordachte leuterkoek.

1. De meeste mensen hebben daar geen huis aan die spoorlijn gekocht. De meeste mensen wonen daar langer dan die spoorlijn er ligt, weet je nog wel.  ::)
2. Voor zover er sprake is van recente huurders/kopers is die mensen wat betreft de geluidsproductie een rad voor ogen gedraaid.

En Bas en Jos, als je al vind dat die mensen zich maar moeten laten wegjagen, leg me dan eens uit hoe huizenbezitters daar momenteel hun huis moeten kwijtraken? Ben benieuwd.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #94 Gepost op: 22 November 2009, 20:06:16 »
Dit vind ik niet zo'n verstandige opmerking. Verhuizen is niet zo "gewoon" als je hier suggereert. Zeker niet als je een koopwoning hebt die juist door de geluidsoverlast moeilijk verkoopbaar is.
Het is al eerder gezegd, er bestaan normen voor de hoeveelheid herrie die gemaakt mag worden. En als dat niveau te hoog is, dan ligt de bal nu "gewoon" bij Prorail.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

AEvolution

• Offline Offline
« Reactie #95 Gepost op: 22 November 2009, 21:28:05 »
Ik gebruik het woord niet snel, maar dit is ondoordachte leuterkoek.

1. De meeste mensen hebben daar geen huis aan die spoorlijn gekocht. De meeste mensen wonen daar langer dan die spoorlijn er ligt, weet je nog wel.  ::)

De meeste klagers wonen juist in Zoetermeer Oosterheem. De nieuwbouwwijk die ik aanhaalde. Zij waren dus weldegelijk op de hoogte van deze HSL in de achtertuin ;)

2. Voor zover er sprake is van recente huurders/kopers is die mensen wat betreft de geluidsproductie een rad voor ogen gedraaid.
Over een periode van een half jaar is er extra overlast door de inzet van tijdelijke treinen. Je kunt de overheid hooguit gebrekkige communicatie hierover verwijten. Dat betekend nog niet dat de Fyra en de Thalys ook boven de gestelde geluidlimiet komen. Het is dus te vroeg om te roepen dat men een rad voor de ogen is gedraaid.

De klachten worden bovendien serieus genomen. Er is gelijk actie ondernomen door de remmen aan te passen en door de rails te slijpen (afgezien of het nou wel of niet helpt). Er worden extra geluidsmetingen verricht om te kijken of meer aanpassingen noodzakelijk zijn. Mocht blijken dat de geluidsbelasting inderdaad te hoog is, dan heb ik er het volste vertrouwen in dat er extra maatregelen worden genomen.

ZwolsBas

• Offline Offline
  • NL/NS vanaf 1945
« Reactie #96 Gepost op: 22 November 2009, 22:36:18 »
Dat is het risico van een huis kopen.
Je weet niet altijd wat er met de toekomst gaat gebeuren.
Of er een spoorbaan of snelweg of zelfs een vliegveld voor straaljagers er komt.
Het kan beter worden maar ook slechter en als je huis daardoor minder waard wordt of onverkoopbaar is gewoon puur eigen risico die je neemt.
Ja dat het moeilijk verkoopt door de cricis is ook weer een eigen risico die je neemt maar daar gaat dit topic niet over.

Ik kan ook wel gaan verhuizen als ik bijv last van die GTI heb maar ik ga er geen drama van maken.
Ik woon in een wijk waar nu al vuurwerk afgestoken wordt ik was ervan op de hoogte dit gebeurt eenmaal.

Ik hoop dat prorail hier met een oplossing mee komt en dat de bewoners hier zeer dankbaar voor mogen zijn dat ze actie willen nemen want in veel landen op de wereld plaatsen ze niet eens een geluidscherm bij een snelweg/spoorbaan dusja.

Die nieuwbouwwijk bewoners waren ervan op de hoogte en als ze erover gaan zeuren ja misschien is het geluid wat harder dan ze hadden verwacht maar dat risico is er gewoon.
Als je rust wilt dan moet je zeker niet bij een HSL/treinbaan een huis kopen/huren je gaat vlakbij zon plek wonen om andere redenen lijkt mij.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

henk

• Offline Offline
« Reactie #97 Gepost op: 22 November 2009, 22:42:05 »
Dat is het risico van een huis kopen.
Je weet niet altijd wat er met de toekomst gaat gebeuren.
Of er een spoorbaan of snelweg of zelfs een vliegveld voor straaljagers er komt.
Het kan beter worden maar ook slechter en als je huis daardoor minder waard wordt of onverkoopbaar is gewoon puur eigen risico die je neemt.

??? Wonderlijk.
Dus als een ander een spoorbaan naast je huis legt, dan is dat eigen risico van de huiseigenaar.
Nogmaals wonderlijk.

henk

• Offline Offline
« Reactie #98 Gepost op: 22 November 2009, 22:54:51 »
De klachten worden bovendien serieus genomen. Er is gelijk actie ondernomen door de remmen aan te passen en door de rails te slijpen (afgezien of het nou wel of niet helpt). Er worden extra geluidsmetingen verricht om te kijken of meer aanpassingen noodzakelijk zijn. Mocht blijken dat de geluidsbelasting inderdaad te hoog is, dan heb ik er het volste vertrouwen in dat er extra maatregelen worden genomen.

Geef nou eens één goede reden waarom de bewoners dat vertrouwen zouden delen.
Die lijn ligt er al jaren werkloos bij. Waarom moet er zo nodig een half jaar met materieel worden gereden dat er eigenlijk niet geschikt voor blijkt te zijn? Waarom moeten die mensen wachten totdat er een oplossing is? Lijkt mij de omgekeerde wereld. Eerst een oplossing en dan de dienstregeling pas hervatten, klinkt mij een stuk logischer in de oren. Dan zou de geluidsoverlast serieus worden genomen.

ZwolsBas

• Offline Offline
  • NL/NS vanaf 1945
« Reactie #99 Gepost op: 22 November 2009, 22:58:22 »
??? Wonderlijk.
Dus als een ander een spoorbaan naast je huis legt, dan is dat eigen risico van de huiseigenaar.
Nogmaals wonderlijk.

Is toch zo ?
toen ik in 2007 5 ick rijtuigen kocht zei Chris vanuit Roco ook dat er geen ICK meer verkocht/gemaakt zal worden dus nam ik gelijk 2 nrs dubbel nu 2 jaar later zijn ze ook nog eens verbetert in de winkel is het nu de schuld van Roco/Chris dat ik de oude icks niet meer kan verkopen ? nee dat is het risico die ik genomen had het kon ook andersom wie weet bracht zon icktje wel 100 euro op als ze het bij 750 stuks gelaten hadden? (een voorbeeld)
Het zelfde geld voor de IRMs van lima zei men ook bijna 10 jaar lang die komt gewoon nooit meer en nu is het een heel ander verhaal dat is toch het risico die je neemt ?

Dat is met een huis kopen precies hetzelfde.
Als er een nieuw winkelcentrum komt en je huis wordt daardoor 10.000 euro meer waard heb je het mooi meegenomen en dat heb je dan in het voordeel van een huis kopen.

voor het zelfde geld komt naast jou een asociaal gezin wonen en die de hele buurt wegjaagt en daardoor je huis 30.000 euro minder waard wordt is toch het risico die je neemt ?
ik zeg altijd je kan niet altijd garantie krijgen of beter dat vindt ik niet eens kunnen soms loop je eenmaal risicos leuk of niet iedereen meemaakt het.

Voor het zelfde geld kwam er een groot natuurgebied met diverse bos en plassen water waardoor die wijk meer geld waard zou worden dan mogen ze toch ook een hogere prijs vragen ? of moet dat extra geld waar je niks voor gedaan hebt verplicht naar de gemeente omdat zij een mooi park er maken?

een mens kan niet alles hebben geluk en pech hoort in het leven ;)
« Laatst bewerkt op: 22 November 2009, 23:02:55 door Bas. »

henk

• Offline Offline
« Reactie #100 Gepost op: 22 November 2009, 23:05:26 »
Ja, alleen heeft dit niks met geluk of pech te maken, maar mogen de bewoners verwachten dat de HSL aan de geluidsnormen voldoet. Niet meer en niet minder.

Op die wezenloze vergelijking tussen het kopen van een huis en een paar modeltreintjes zal ik maar niet ingaan.

ZwolsBas

• Offline Offline
  • NL/NS vanaf 1945
« Reactie #101 Gepost op: 22 November 2009, 23:09:36 »
je hoeft er ook niet op in te gaan het is gewoon mijn mening
Ik hoop ook dat ze aan de normen houden ;).

Voor mij is een huis en of een modeltrein gewoon een genots object en geen investering of een beleggingsobject. ;D

AEvolution

• Offline Offline
« Reactie #102 Gepost op: 22 November 2009, 23:31:30 »
Ja, alleen heeft dit niks met geluk of pech te maken, maar mogen de bewoners verwachten dat de HSL aan de geluidsnormen voldoet. Niet meer en niet minder.

Op die wezenloze vergelijking tussen het kopen van een huis en een paar modeltreintjes zal ik maar niet ingaan.

Precies! Daar mogen ze vanuit gaan! En vooralsnog is uit de metingen niet gebleken dat de geluidsnormen structureel worden overschreden. Zelfs niet met de huidige luidruchtige treinen. Maar men is geschrokken van de hoeveelheid lawaai die men hoort, zelfs al is dit binnen de geluidsnormen. Dat er dus iets aan de huidige overlast wordt gedaan is dus een teken dat de klachten zeeeeer serieus worden genomen. Ook al is er wettelijk geen enkele verplichting toe, men blijft immers binnen de normen.

De metingen gaan voorlopig door om uit te zoeken of de overlast daadwerkelijk onder de norm blijft. Wat altijd discussie oplevert is de manier waarop de geluidsbelasting wordt vastgesteld. De norm gaat uit van een gemiddelde geluidsbelasting. Daarom gaat men ook door met meten. Om vast te stellen of de norm wordt overschreden moet je immers het gemiddelde vaststellen, dus gemeten over een langere periode.

De piekbelasting kan dus veel hoger zijn. Als je dan in je tuin staat met een Db(A) meter in je handen, die uitslaat naar 65Db(A) dan roep je al snel dat de norm wordt overschreden. Maar zo werkt het dus niet. Het is ook heel wat anders of je eens in het kwartier een luidruchtige trein voorbij hoort razen, of dat het geluid constant aanwezig is, zoals bij een snelweg bijvoorbeeld.

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #103 Gepost op: 23 November 2009, 00:04:04 »
Kijk, iemand die het snapt ;D

http://www.telegraaf.nl/binnenland/5392394/__Oplossing_voor_lawaaitreinen__.html

Citaat
Oplossing voor lawaaitreinen door Edwin Timmer

DEN HAAG -  Er staat een pasklare oplossing gereed voor de lawaaitreinen die bewoners langs het HSL-traject tussen Amsterdam en Rotterdam tot wanhoop drijven.

Volgens CDA-Kamerlid Koopmans kunnen de oude herriebakken zo worden omgeruild voor 106 coupés die nu werkloos op het rangeerterrein langs de Dijksgracht in Amsterdam staan. „Deze treinen zijn veel stiller, en ze zijn zo inzetbaar”, aldus de CDA-er.

TNO bevestigde onlangs de vrees dat de drie keer zeven treinstellen meer decibellen produceren dan verwacht. In Roelofarendsveen en Lansingerland klinkt het alsof er een bak grind wordt gestort, als ze langs zoeven. Minister Eurlings (Verkeer) greep al in en laat rails slijpen en stillere remblokken monteren.

Maar nieuwe treinen, die het kabaal écht oplossen, laten op zich wachten. Onterecht, stelt Koopmans. „De HSA wil deze DB-treinen niet gebruiken omdat ze niet hip genoeg zijn. Maar ik heb liever een saaie stille trein dan een hippe herriemaker”, zegt de christen-democraat. De komende week wil hij uitleg van minister Eurlings.

De Nederlandse Spoorwegen bevestigen dat de Duitse treinstellen van het type ICL niet aan de comfortnormen voldoen. Dat geldt voor de toiletten, maar ook voor de ontbrekende airconditioning. „Bovendien zijn ze niet toegelaten op het HSL-tracé”, verklaart een NS-woordvoerder. „De Inspectie Verkeer & Waterstaat wil juist liever van ze af, vanwege de oude deursystemen.”

Of de Duitse treinen echt stiller zouden zijn, betwijfelt de NS zelfs. „Het geluid is een samenspel van infra en treinstel.” De NS focust liever op de maatregelen die zij nu al uitvoeren.

Nou haal ze maar terug ;D

Gr. Remco.

wvdm

• Gast
« Reactie #104 Gepost op: 23 November 2009, 07:23:19 »
Eerst was er niets, toen een spoorbaan (die niet gebruikt werd) en nu rijden er eindelijk treinen. Logisch, dat je die treinen hoort.

Er is een Amerikaans woord voor, nimby.

Not In My Back Yard

Zo kan je niets meer maken.

Ik was eens bij iemand, die vlak bij een spoorbaan woonde en schrok van het geluid van een passerende trein. Wauw, heb jij daar geen last van. Nee, hoor, zei hij. Ik heb pas last als ze niet of onregelmatig rijden.

De HSA kan de DB niet hip genoeg vinden, maar mogen wel met afschuwelijke kleuren op de benelux rijtuigen rijden. Het doet gewoon zeer aan mijn ogen.
Vind ze niet hip genoeg??? Gewoon verbieden om nog langer met die verschrikkelijk gekleurde lawaai rijtuigen te rijden.

En de NS bemoeit zich er ook weer ten onrechte mee. Ga eerst maar eens rijden met die nieuwe sprinters van je, ipv je met de HSA te bemoeien NS.

Groetjes
Wil