Als je een huis koopt of huurt (vlak) bij een spoorbaan dan weet je dat er altijd lawaai zal zijn en dat het nooit minder zal worden maar altijd meer!over 40 jaar rijden die treinen daar wie weet wel met 800 km/h voorbij dan klagen ze weer anders.Heb je last van die herrie verhuis dan gewoon
Heb je last van die herrie verhuis dan gewoon
Ik gebruik het woord niet snel, maar dit is ondoordachte leuterkoek.1. De meeste mensen hebben daar geen huis aan die spoorlijn gekocht. De meeste mensen wonen daar langer dan die spoorlijn er ligt, weet je nog wel.
2. Voor zover er sprake is van recente huurders/kopers is die mensen wat betreft de geluidsproductie een rad voor ogen gedraaid.
Dat is het risico van een huis kopen.Je weet niet altijd wat er met de toekomst gaat gebeuren.Of er een spoorbaan of snelweg of zelfs een vliegveld voor straaljagers er komt.Het kan beter worden maar ook slechter en als je huis daardoor minder waard wordt of onverkoopbaar is gewoon puur eigen risico die je neemt.
De klachten worden bovendien serieus genomen. Er is gelijk actie ondernomen door de remmen aan te passen en door de rails te slijpen (afgezien of het nou wel of niet helpt). Er worden extra geluidsmetingen verricht om te kijken of meer aanpassingen noodzakelijk zijn. Mocht blijken dat de geluidsbelasting inderdaad te hoog is, dan heb ik er het volste vertrouwen in dat er extra maatregelen worden genomen.
Wonderlijk.Dus als een ander een spoorbaan naast je huis legt, dan is dat eigen risico van de huiseigenaar.Nogmaals wonderlijk.
Ja, alleen heeft dit niks met geluk of pech te maken, maar mogen de bewoners verwachten dat de HSL aan de geluidsnormen voldoet. Niet meer en niet minder.Op die wezenloze vergelijking tussen het kopen van een huis en een paar modeltreintjes zal ik maar niet ingaan.
Oplossing voor lawaaitreinen door Edwin Timmer DEN HAAG - Er staat een pasklare oplossing gereed voor de lawaaitreinen die bewoners langs het HSL-traject tussen Amsterdam en Rotterdam tot wanhoop drijven. Volgens CDA-Kamerlid Koopmans kunnen de oude herriebakken zo worden omgeruild voor 106 coupés die nu werkloos op het rangeerterrein langs de Dijksgracht in Amsterdam staan. „Deze treinen zijn veel stiller, en ze zijn zo inzetbaar”, aldus de CDA-er. TNO bevestigde onlangs de vrees dat de drie keer zeven treinstellen meer decibellen produceren dan verwacht. In Roelofarendsveen en Lansingerland klinkt het alsof er een bak grind wordt gestort, als ze langs zoeven. Minister Eurlings (Verkeer) greep al in en laat rails slijpen en stillere remblokken monteren. Maar nieuwe treinen, die het kabaal écht oplossen, laten op zich wachten. Onterecht, stelt Koopmans. „De HSA wil deze DB-treinen niet gebruiken omdat ze niet hip genoeg zijn. Maar ik heb liever een saaie stille trein dan een hippe herriemaker”, zegt de christen-democraat. De komende week wil hij uitleg van minister Eurlings. De Nederlandse Spoorwegen bevestigen dat de Duitse treinstellen van het type ICL niet aan de comfortnormen voldoen. Dat geldt voor de toiletten, maar ook voor de ontbrekende airconditioning. „Bovendien zijn ze niet toegelaten op het HSL-tracé”, verklaart een NS-woordvoerder. „De Inspectie Verkeer & Waterstaat wil juist liever van ze af, vanwege de oude deursystemen.” Of de Duitse treinen echt stiller zouden zijn, betwijfelt de NS zelfs. „Het geluid is een samenspel van infra en treinstel.” De NS focust liever op de maatregelen die zij nu al uitvoeren.