Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:11:52
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Bahnstrecke 5867 door saskia
Vandaag om 00:23:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
20 July 2025, 23:47:30
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
20 July 2025, 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
20 July 2025, 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
20 July 2025, 20:29:04
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
20 July 2025, 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
20 July 2025, 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04

Auteur Topic: Slijpen helpt niet tegen geluidsoverlast  (gelezen 15217 keer)

Olav

• Offline Offline
Re:Slijpen helpt niet tegen geluidsoverlast
« Reactie #105 Gepost op: 23 November 2009, 07:36:06 »
Toch wel interessant om te zien wat ieder voor mening heeft.

Voor de duidelijkheid, als de overheid een bepaalde voorlichting geeft, kan je bij aanschaf van een huis ervan uitgaan dat dit klopt. Als dat niet zo blijkt te zijn, treft de koper niet de schuld maar de overheid in dit geval.

Ook het argument van piekbelasting en gemiddelde belasting is kul. Als ik naast je huis elk uur een vrachtwagen met grind loos, vindt je dat niet prettig. Maar..... mijn uurbelasting die ik veroorzaak ligt onder de limiet. Dus voldoe ik aan de wet. Maar ondertussen ben je wel wakker als ik om 06:00 begin.

Verder kan je spreken over risico als je ergens al 30 jaar woont en men besluit er een spoorlijn naast te leggen? En men belooft dat deze niet meer geluid produceert dan windgeruis door de bomen? Dan dien je geen bezwaar in omdat je denkt dat men een goed verhaal vertelt? En moet je dan maar gaan verhuizen?

Klinkt allemaal leuk. Als men gewoon eerlijke voorlichting doet. (Zal je ook gaan zien met dat spionagekastje in de auto, voorlichting van nu en wat het wordt).

En zoals ik al aangaf, een trein mij passerende op Zoetermeer-oost maakt geluid waarbij ik kan praten in de directe nabijheid. Kan ik van de HSL niet zeggen.

Groeten

Olav
Groeten

Olav

henk

• Offline Offline
« Reactie #106 Gepost op: 23 November 2009, 09:33:49 »
Precies! Daar mogen ze vanuit gaan! En vooralsnog is uit de metingen niet gebleken dat de geluidsnormen structureel worden overschreden. Zelfs niet met de huidige luidruchtige treinen. Maar men is geschrokken van de hoeveelheid lawaai die men hoort, zelfs al is dit binnen de geluidsnormen. Dat er dus iets aan de huidige overlast wordt gedaan is dus een teken dat de klachten zeeeeer serieus worden genomen. Ook al is er wettelijk geen enkele verplichting toe, men blijft immers binnen de normen.

Ik begrijp uit een eerder bericht dat er eigenlijk een jaar moet worden gemeten voordat er zekerheid is. Daar hebben die mensen dus niks aan. Tegen die tijd hoeft het niet meer.
TNO heeft een eerste onderzoek gedaan en dat is gewoon hier te vinden. TNO trekt de conclusie dat het op basis van die metingen waarschijnlijk is dat de huidige exploitatie van de lijn niet aan de geluidsnormen voldoet. Zekerheid kunnen ze niet bieden, want ja, daarvoor moet meer en langer worden gemeten.
Heel formeel geredeneerd kan de exploitatie dan doorgaan, maar maak me niet wijs dat die mensen dan serieus worden genomen. Die horen voorlopig goeddeels lege treinen langsrazen, waarvan de kans dus groot is dat het geheel niet aan de normen voldoet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #107 Gepost op: 23 November 2009, 09:52:04 »
En de NS bemoeit zich er ook weer ten onrechte mee. Ga eerst maar eens rijden met die nieuwe sprinters van je, ipv je met de HSA te bemoeien NS.
Hier moest ik bijna om lachen.
HSA is voor 90% eigendom van de NS (en 10% van de KLM), maar van jouw mag de NS zich er dus niet mee bemoeien....
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #108 Gepost op: 23 November 2009, 09:57:38 »
Precies, NS moet zich er wel mee bemoeien, want het zijn hun treinen die zo'n herrie maken..
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rieks

• Helemaal opnieuw begonnen
  • Offline Offline
  • Fiat Voluntas HrMs Poolster A835
« Reactie #109 Gepost op: 23 November 2009, 10:14:39 »
Citaat
Voor mij is een huis en of een modeltrein gewoon een genots object en geen investering of een beleggingsobject

Wat is dat nou weer voor een kreet >
Een huis is geen genots object maar een eerste levensbehoefte.

Listen very carefully, I shall say this only once.

Cetero censeo birrum  bibendum esse

AEvolution

• Offline Offline
« Reactie #110 Gepost op: 23 November 2009, 12:12:01 »
De conclusie uit dit rapport;

Citaat
Conclusie
Het intercitymaterieel dat sinds 7 september volgens de dienstregeling rijdt, produceert
op het spoor van de HSL-Zuid meer geluid dan voor het betreffende materieeltype en
rijsnelheid mag worden verwacht op basis van het rekenmodel, dat bij het tracébesluit is
gehanteerd voor de prognoses van de geluidbelasting en het vaststellen van de grenswaarden
(over een jaar gemiddelde etmaalwaarden ter plaatse van woningen).

In het tracébesluit zijn geluidbeperkende maatregelen (zoals geluidschermen) vastgelegd
om bij de dienstregeling zoals in 2001 werd voorzien voor de meeste woningen
de voorkeursgrenswaarde van 57 dB(A) niet te overschrijden. Uitgangspunt daarbij was
dat de spoorconstructie van de HSL-Zuid, die is aangelegd als spoor op betonplaten,
geen verhoging van de geluidemissie oplevert ten opzichte van een spoor op dwarsliggers
in ballastbed. In vergelijking met de geluidemissie volgens het rekenmodel van
het betreffende materieeltype (geluidcategorie 2) op spoor in ballastbed ligt de gemeten
geluidemissie significant hoger in een voor treingeluid belangrijk deel van het
frequentiegebied (octaafbanden van 500 en 1000 Hz).

Op grond van de gemeten geluidemissie is de verwachting dat geluidbelasting langs de
HSL-Zuid bij de dienstregeling van september 2009 in de orde van 5 dB(A) hoger ligt
dan het rekenmodel aangeeft. De resultaten van de geluidmetingen die zijn uitgevoerd
in Roelofarendsveen bevestigen dit. Desondanks past de dienstregeling van september
2009 met de gemeten geluidemissie in Roelofarendsveen wel binnen de geluidruimte
van het tracébesluit, omdat er ten opzichte van de dienstregeling van het tracébesluit
met minder treinen en met lagere snelheid wordt gereden. Voor Roelofarendsveen is er
een marge van ongeveer 5 dB(A) tussen de prognose van de geluidbelasting met de
dienstregeling van het tracébesluit en de prognose met de dienstregeling van september
2009. Een verhoging van de geluidbelasting van 4 tot 5 dB(A) door een hogere geluidemissie
valt nog net binnen deze marge.

In Berkel en Rodenrijs en Hoogmade kan het verschil tussen het gemeten en berekende
geluid van 14 dB(A) niet alleen worden verklaard door de hogere geluidemissie en moet
de oorzaak ook worden gezocht in de effectiviteit van de geluidbeperkende maatregelen.
Indien het ter plaatse van de meetpunten geconstateerde verschil representatief
is voor de dichtstbijzijnde woningen (wat voor de meetlocatie in Hoogmade aannemelijk
is), kan de dienstregeling van september 2009 niet gedurende een jaar worden
gereden zonder in conflict te komen met de grenswaarden voor de geluidbelasting (die
per woning zijn vastgelegd als een over een jaar gemiddelde etmaalwaarde).
Geluidmetingen bij passages van hogesnelheidsmaterieel moeten uitwijzen welke
toekomstige dienstregeling mogelijk is binnen de geluidgrenzen van het tracébesluit.

Er ligt dus op 15 oktober een eerste onderzoek, naar aanleiding van de klachten. En dat tewrijl op dat moment pas 5 weken treinen over de HSL rijden. Alleen dat is voor mij al bewijs dat de klachten weldegelijk serieus worden genomen ;)

Op 2 plaatsen langs de HSL blijkt het geluid met de huidige treinstellen te hoog te zijn. In het rapport staat ook dat op die plaatsen de overschrijding niet alleen te verklaren is door de lawaaiige treinstellen, maar dat ook de effectiviteit van de geluidsschermen op deze plaatsen nader moet worden bekeken.

Wat ook duidelijk uit het rapport naar voren komt zijn de eisen in het tracébesluit; De dienstregeling moet binnen de gemiddelde geluidsbealsting blijven. Met andere woorden; Als de treinen inderdaad te lawaaiig blijken, moet de frequentie omlaag tot er een technische oplossing wordt gevonden.

Dat er nu op een aantal plaatsen te veel lawaai wordt geproduceerd is vervelend. Maar dat we in Nederland überhaupt een tracébesluit hebben is al bijzonder. We hebben alles netjes vastgelegd in wet- en regelgeving. Daarmee wordt juist voorkomen dat mensen onnodig overlast ondervinden van de HSL. Als de overheid de klachten omtrent geluid niet serieus zou nemen, waarom zouden er dan geluidsnormen worden vastgesteld? Dan hadden ze dat hele tracébesluit net zo goed nooit hoeven vaststellen.

Het enige waar ik over val is dat binnen de norm niet betekend dat omwonenenden er geen overlast van zullen ondervinden. Iedereen met en normaal boeren verstand snapt toch dat een HSL overlast zal veroorzaken, ook als deze binnen de norm blijft.
« Laatst bewerkt op: 23 November 2009, 12:17:36 door AEvolution »

henk

• Offline Offline
« Reactie #111 Gepost op: 23 November 2009, 12:15:06 »
Dat er nu op een aantal plaatsen te veel lawaai wordt geproduceerd is vervelend. Maar dat we in Nederland überhaupt een tracébesluit hebben is al bijzonder. We hebben alles netjes vastgelegd in wet- en regelgeving. Daarmee wordt juist voorkomen dat mensen onnodig overlast ondervinden van de HSL. Als de overheid de klachten omtrent geluid niet serieus zou nemen, waarom zouden er dan geluidsnormen worden vastgesteld? Dan hadden ze dat hele tracébesluit net zo goed nooit hoeven vaststellen.

Jawel, maar waarom rijden die treinen dan nog altijd door als er een te hoge geluidsproductie is vastgesteld?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Edwin van Mierlo

• Offline Offline
« Reactie #112 Gepost op: 23 November 2009, 13:19:34 »
Voorzichtige eerste conclusie: frequentie omlaag en snelheid van de treinen ook?

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #113 Gepost op: 23 November 2009, 17:36:03 »
Lagere frequentie is al helemaal niet wenselijk, evenals een lagere maximum snelheid. Enige wat ik me afvraag is, als je met de Benelux ook 160 gaat rijden over het normale tracé, hoeveel geluidsemissie is er dan?
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

martijn v m

• Offline Offline
  • Heerwijk in H0
    • vames
« Reactie #114 Gepost op: 24 November 2009, 16:21:25 »
kan het traject dat dan aan?
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #115 Gepost op: 24 November 2009, 16:36:05 »
Wat bedoel je daarmee?
Of je er 160 op kan rijden?
Dan is het antwoord ja. De lijn is bedoeld tot 300 km/h. Anders zou het geen HSL heten.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Edwin van Mierlo

• Offline Offline
« Reactie #116 Gepost op: 24 November 2009, 16:45:23 »
Er wordt de bestaande lijn bedoeld.
Leiden-Schiphol wel in ieder geval.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #117 Gepost op: 24 November 2009, 16:51:12 »
Oeps, overheen gelezen.  :-[

Gr.
Eric
Gr.
Eric

martijn v m

• Offline Offline
  • Heerwijk in H0
    • vames
« Reactie #118 Gepost op: 24 November 2009, 16:55:17 »
dus er kan met 160 over de bestaande lijn gereden worden
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #119 Gepost op: 24 November 2009, 17:03:58 »
Nee, op een deel van de lijn kan dat (technisch gezien dan).
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.