Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Pauldg
Vandaag om 22:15:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 22:04:19
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 22:00:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MathynK
Vandaag om 21:59:16
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:47:59
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Eric B
Vandaag om 21:46:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:46:22
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:17:04
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 21:08:27
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Noordster
Vandaag om 20:32:24
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Stefan88
Vandaag om 20:31:18
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 20:27:44
Line-up foto's van modellen door Jeroen95
Vandaag om 20:12:18
Digitaal-delta door Biesje
Vandaag om 20:07:34
Minibaan Visserskaai H0 door NS264
Vandaag om 19:59:28
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door bask185
Vandaag om 19:58:39
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:30:50
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Gerrit H
Vandaag om 19:17:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:16:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 18:53:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:52:43
TAMS PZS-2.2 door bask185
Vandaag om 18:49:53
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door hervé
Vandaag om 18:28:25
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door maartenvdb
Vandaag om 18:23:36
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door Biesje
Vandaag om 16:55:39
Bf Kibronn door Jelmer
Vandaag om 16:51:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 15:58:10
Schroefkoppeling voor H0. door Bahn-AG
Vandaag om 14:58:20
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 14:31:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:24:31
  

Auteur Topic: Electrisch DE 2 tje moet diesel elekrisch DE2tje worden  (gelezen 12551 keer)

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9039
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Electrisch DE 2 tje moet diesel elekrisch DE2tje worden
« Gepost op: 13 November 2009, 13:10:00 »
Hallo ,

Kan ik ergens ombouwsets of motorblokjes vinden voor op het dak van een Lima E-DE2 (Geel) om er een DE2tje van te maken of valt dat onder zelfbouw?
Lima H0!
Gr NS2400
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4306
    • Gouda in H0
Re:Electrisch DE 2 tje moet diesel elekrisch DE2tje worden
« Reactie #1 Gepost op: 13 November 2009, 13:17:28 »
Had Lima een DE 2 gehad?
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4239
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Electrisch DE 2 tje moet diesel elekrisch DE2tje worden
« Reactie #2 Gepost op: 13 November 2009, 13:17:45 »
Dag,

De Lima Mat 46-2 (electrisch stel) komt alleen voor wat betreft de koppen, draaistelopstelling en functie (passagiers vervoeren) overeen De bakindeling, raamvorm etcetera is allemaal te verschillend om om te bouwen. Haal eens een leuk NS-fotoboek van de bibliotheek en ga verschillen ontdekken.

Als je toch echt een diesel-twee wilt in plaats van je electrische tweetje, zet 'm op marktplaats en koop van dat geld een diesel 2 van DKM.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2964
Re:Electrisch DE 2 tje moet diesel elekrisch DE2tje worden
« Reactie #3 Gepost op: 13 November 2009, 13:22:02 »
Met een beetje geluk heeft Trawos nog DE II-kappen te koop,
die hadden in ieder geval de kappen van een gemoderniseerde
DE II (de gele variant) en voor de oude versie is idd een DKM
een prima oplossing. :)

Mvg,

Tis
********

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:Electrisch DE 2 tje moet diesel elekrisch DE2tje worden
« Reactie #4 Gepost op: 13 November 2009, 13:32:35 »
of je wacht nog een paar jaar tot artitec ermee komt, heb je een mooiere. Mag je meteen meedoen met alle 30 zeurdraadjes op dit forum waar dat ding nou blijft.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26872
    • Pagina van klaas
Re:Electrisch DE 2 tje moet diesel elekrisch DE2tje worden
« Reactie #5 Gepost op: 13 November 2009, 14:26:52 »
....E-DE2....
Wa's dat? Een elektrische dieselektrische?
Zoiets heet een El2.

De ombouw van de Lima mat'46 naar een dieselelektrisch treinstel heeft heel wat voeten in de aarde.
Behalve de al genoemde verschillen is ook de dakvorm anders (lager).
Je kunt eigenlijk alleen de koppen hergebruiken, daken en wanden zul je nieuwe moeten maken of aanpassen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5405
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Electrisch DE 2 tje moet diesel elekrisch DE2tje worden
« Reactie #6 Gepost op: 13 November 2009, 14:32:36 »
Toch is een Electrisch DE2tje mogelijk, DKM heeft de middenophanging van Lima exact nagemaakt, ik heb wel eens voor de lol een rode bak aan mijn mat'46 gestoken. ;D De bakindeling is natuurlijk verder totaal anders, net als de draaistellen.
Maar ik herinner me een Oostblok DE2tje van Piko in gele NS trim, die stond beslist nog verder van het origineel af als de mat'46. Dus als je geen moer geeft om de details kun je altijd een poging wagen..
RETROBAHN A.G.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8892
  • May your coffee kick in before reality does.
Re:Electrisch DE 2 tje moet diesel elekrisch DE2tje worden
« Reactie #7 Gepost op: 13 November 2009, 14:47:19 »
De Lima Mat 46-2 (electrisch stel) komt alleen voor wat betreft de koppen, draaistelopstelling en functie (passagiers vervoeren) overeen
He Gert,

Ook de kopvorm kwam niet overeen, behalve dan qua karakter

Gr/H

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4239
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Electrisch DE 2 tje moet diesel elekrisch DE2tje worden
« Reactie #8 Gepost op: 13 November 2009, 16:34:52 »
Inderdaad, Huibert, maar dan kijk ga je al in detail. Deze jongen heeft zo te horen beide treinstellen niet bestudeerd, dan ga je eerst even globaal overeenkomsten vaststellen voordat je de vinger legt bij het grote aantal enorm grote verschillen.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Ontraxs 2009 - 2013

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re:Electrisch DE 2 tje moet diesel elekrisch DE2tje worden
« Reactie #9 Gepost op: 13 November 2009, 18:24:25 »
Wa's dat? Een elektrische dieselektrische?
Zoiets heet een El2.

Nee Klaas, dit is een El2...  (y)


Bron: Wikipedia
Cheers,

Henk

Maurice K

  • Offline Offline
  • Berichten: 535
  • Ooit komt het af....en dan maak ik het weer anders
    • Kleverdam
Re:Electrisch DE 2 tje moet diesel elekrisch DE2tje worden
« Reactie #10 Gepost op: 13 November 2009, 18:40:28 »
Hi 2400.

De Dak koel units vallen idd onder zelf bouw. Hellaas. Als je niet kan wachten. als dak kan je het best op de beurs of Mpl opzoek gaan naar Mastica Plan E bouwsets. Het dak van een DE2 is veel plater dan van een Mat46. De deuren van het Mat46 kan je wel gebruiken, maar de wanden vallen voor gele tweetje ook onder zelf bouw. NS heeft de raam indeling voor dit tweetje ook uniek gemaakt. Voor de rode of de blouwe kan je ook het Plan E set gebruiken.

Wat ook lastig is, is het voorste raam van de cabine. Hier zijn de twee spijlen van het Mat46 stel vervallen.

Kort om, uitdagingen genoeg. (maar wel te doen ;D)



Groet.

Maurice

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9039
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re:Electrisch DE 2 tje moet diesel elekrisch DE2tje worden
« Reactie #11 Gepost op: 13 November 2009, 20:55:20 »
Mmmm,

Had me inderdaad nog niet zo heel erg in verdiept, met elek DE2tje bedoel ik dus het DE2 model idd van de NS Het is echt een model van Lima met pantografen. Had m ooit gekocht voor mijn project Tiel en vroeg me hardop af wat er evt mee mogelijk is. Had nog niet verder gedacht dan het dak maar je zit ook met de zijwanden, zal m van het weekend proberen te uploaden.
Bedankt voor het commentaar en begeleidende foto's. dit model is ook wel favoriet bij mij(in het geel) misschien doe ik m in de verkoop of ruil of juist een uitdaging om om te bouwen...?

Gr NS2400

Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Yuri v L

  • Offline Offline
  • Berichten: 321
Re:Electrisch DE 2 tje moet diesel elekrisch DE2tje worden
« Reactie #12 Gepost op: 13 November 2009, 21:24:27 »
Ach, je kunt hem altijd nog gebruiken om elektrisch van Tiel richting Utrecht te laten gaan!  ;D ;D

Groeten, Yuri
***** ***** ***** ***

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26872
    • Pagina van klaas
Re:Electrisch DE 2 tje moet diesel elekrisch DE2tje worden
« Reactie #13 Gepost op: 13 November 2009, 21:56:56 »
...met elek DE2tje bedoel ik dus het DE2 model idd van de NS Het is echt een model van Lima met pantografen.
Ik weet niet hoe je erbij komt, maar een ding met pantografen kan geen DE zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9039
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re:Electrisch DE 2 tje moet diesel elekrisch DE2tje worden
« Reactie #14 Gepost op: 13 November 2009, 22:17:33 »
Ik weet niet hoe je erbij komt, maar een ding met pantografen kan geen DE zijn.

Dat was ook maar de grap, ik denk ik haal die panto's eraf dan heb ik 'm voor de helft! ;D

Groet NS2400
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.