Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 00:09:10
Lemke 2025 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 00:05:10
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Dennis1984
27 October 2025, 23:54:05
De Projecten van RetroJack door RetroJack
27 October 2025, 23:37:19
Had de NS4903 rangeerlicht? door prutser
27 October 2025, 23:21:06
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
27 October 2025, 22:52:56
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Ronzol
27 October 2025, 22:25:58
Rondom Charlois door Alewijn
27 October 2025, 22:25:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
27 October 2025, 22:04:19
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
27 October 2025, 22:00:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MathynK
27 October 2025, 21:59:16
Da's Daz 2 door Huup
27 October 2025, 21:47:59
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Eric B
27 October 2025, 21:46:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
27 October 2025, 21:46:22
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
27 October 2025, 21:17:04
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Noordster
27 October 2025, 20:32:24
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Stefan88
27 October 2025, 20:31:18
Line-up foto's van modellen door Jeroen95
27 October 2025, 20:12:18
Digitaal-delta door Biesje
27 October 2025, 20:07:34
Minibaan Visserskaai H0 door NS264
27 October 2025, 19:59:28
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door bask185
27 October 2025, 19:58:39
Project seaside Germany door Ronald Halma
27 October 2025, 19:30:50
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Gerrit H
27 October 2025, 19:17:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
27 October 2025, 19:16:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
27 October 2025, 18:53:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
27 October 2025, 18:52:43
TAMS PZS-2.2 door bask185
27 October 2025, 18:49:53
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door hervé
27 October 2025, 18:28:25
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door maartenvdb
27 October 2025, 18:23:36
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door Biesje
27 October 2025, 16:55:39
  

Auteur Topic: Electrisch DE 2 tje moet diesel elekrisch DE2tje worden  (gelezen 12563 keer)

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9039
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re:Electrisch DE 2 tje moet diesel elekrisch DE2tje worden
« Reactie #15 Gepost op: 13 November 2009, 23:05:10 »
Hi 2400.

De Dak koel units vallen idd onder zelf bouw. Hellaas. Als je niet kan wachten. als dak kan je het best op de beurs of Mpl opzoek gaan naar Mastica Plan E bouwsets. Het dak van een DE2 is veel plater dan van een Mat46. De deuren van het Mat46 kan je wel gebruiken, maar de wanden vallen voor gele tweetje ook onder zelf bouw. NS heeft de raam indeling voor dit tweetje ook uniek gemaakt. Voor de rode of de blouwe kan je ook het Plan E set gebruiken.

Wat ook lastig is, is het voorste raam van de cabine. Hier zijn de twee spijlen van het Mat46 stel vervallen.

Kort om, uitdagingen genoeg. (maar wel te doen ;D)



Heb je nog een detailfotootje van die units of is dat fabrieksgeheim :)?
Gr Koen

Groet.

Maurice
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

wvdm

  • Gast
Re:Electrisch DE 2 tje moet diesel elekrisch DE2tje worden
« Reactie #16 Gepost op: 14 November 2009, 00:14:21 »
Toch is een Electrisch DE2tje mogelijk, DKM heeft de middenophanging van Lima exact nagemaakt, ik heb wel eens voor de lol een rode bak aan mijn mat'46 gestoken. ;D De bakindeling is natuurlijk verder totaal anders, net als de draaistellen.
Maar ik herinner me een Oostblok DE2tje van Piko in gele NS trim, die stond beslist nog verder van het origineel af als de mat'46. Dus als je geen moer geeft om de details kun je altijd een poging wagen..
En bij mij is die poging gelukt. Ze lagen voor vijf gulden op hoge stapels te koop 20 jaar geleden. Dus de zaag erin en die uitlaat van wat restjes plastic nagemaakt.
Helaas had ik toen nog geen verfspuit, dus het verfwerk had beter gekund. Maar ja, voor vijf gulden en twee gulden verf, vindt ik het nog een leuk dingetje.
Ik zal eens een fotootje opsnorren, want snel is ie wel die Piko.
En wat Lima niet kon met mat 46, lukte Piko wel, de stroom doorvoering naar de andere wagon en er zit nog standaard binnenverlichting in ook .


De echte vanaf een NMBS kalender in Limburg op de miljoenenlijn.

De mijne van Piko.

En de andere wagon.

Groetjes
Wil
« Laatst bewerkt op: 14 November 2009, 10:39:10 door I love trainz »

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2964
Re:Electrisch DE 2 tje moet diesel elekrisch DE2tje worden
« Reactie #17 Gepost op: 14 November 2009, 10:40:37 »
Ja dat was grappig spul van Piko toendertijd ;D

Met wat knip-en plakwerk en een kwastje was er nog wel
een leuk treintje van te bakken (y)

Mvg,

Tis
********

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5405
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Electrisch DE 2 tje moet diesel elekrisch DE2tje worden
« Reactie #18 Gepost op: 14 November 2009, 10:58:16 »
Behalve de al genoemde verschillen is ook de dakvorm anders (lager).
Zoveel scheelt het niet eens, de bies zit hoger maar de vorm wijkt niet veel af hoor
RETROBAHN A.G.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5549
  • Team Mitropa
Re:Electrisch DE 2 tje moet diesel elekrisch DE2tje worden
« Reactie #19 Gepost op: 14 November 2009, 15:21:26 »
en toch vind ik het zonde van de mat 46
ik zou voor een dkm gaam
gr jan

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9039
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re:Electrisch DE 2 tje moet diesel elekrisch DE2tje worden
« Reactie #20 Gepost op: 14 November 2009, 22:35:34 »
En bij mij is die poging gelukt. Ze lagen voor vijf gulden op hoge stapels te koop 20 jaar geleden. Dus de zaag erin en die uitlaat van wat restjes plastic nagemaakt.
Helaas had ik toen nog geen verfspuit, dus het verfwerk had beter gekund. Maar ja, voor vijf gulden en twee gulden verf, vindt ik het nog een leuk dingetje.
Ik zal eens een fotootje opsnorren, want snel is ie wel die Piko.
En wat Lima niet kon met mat 46, lukte Piko wel, de stroom doorvoering naar de andere wagon en er zit nog standaard binnenverlichting in ook .


De echte vanaf een NMBS kalender in Limburg op de miljoenenlijn.

De mijne van Piko.

En de andere wagon.

Da's mooi gelukt, in de zijwanden hoeven dus geen uitlaten zoals bij plan u?Dus alleen op het dak. Ik heb zelf nog geen goed voorbeeld behalve in de bladen die ik heb.
Thanks NS2400, Koen

Groetjes
Wil
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9039
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re:Electrisch DE 2 tje moet diesel elekrisch DE2tje worden
« Reactie #21 Gepost op: 14 November 2009, 22:38:32 »
En weer bedankt voor iedereen die dit draadje volgt.
Zal op de beurs wel eens zoeken of ik nog wat bruikbaar materiaal kan vinden, die kop van de elektrische is dus erg verschillend of valt t mee?

Groeten aan ieder, NS2400, Koen
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:Electrisch DE 2 tje moet diesel elekrisch DE2tje worden
« Reactie #22 Gepost op: 15 November 2009, 12:20:14 »
Dat valt wel mee. Het dak is alleen iets te hoog, de rest klopt.

Heb zelf al een tijd het plan om met 2 Lima mat´46 koppen styreen zijwanden en een Mastica of Lima plan E dak een DE-I te gaan maken.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:Electrisch DE 2 tje moet diesel elekrisch DE2tje worden
« Reactie #23 Gepost op: 15 November 2009, 13:44:32 »
Dat heeft ons aller mispoes ook een keer in de RM beschreven, al ging het dan om een DE2.
En die verbouwde piko is echt gaaf!  (y) dát is modelbouw. Hebbie nog meer gemaakt in die tijd?

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9039
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re:Electrisch DE 2 tje moet diesel elekrisch DE2tje worden
« Reactie #24 Gepost op: 15 November 2009, 22:19:54 »
Moet nog even prutsen met de cybershot foto die gemaakt heb om m hier op de side te krijgen, moet zeggen dat t lima model aardig gedetailleerd is. Er zit zelfs een ruitenwisser op.
Foto volgt nog.

NS2400
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 936
Re:Electrisch DE 2 tje moet diesel elekrisch DE2tje worden
« Reactie #25 Gepost op: 15 November 2009, 23:12:28 »
Ooit ben ik ook begonnen aan de bouw van een gerenoveerde DE-II; treinstel lijkt bijna klaar, maar moeten nog wel een hoop details aangebracht worden.
Het dak is van plan E, onderstel en koppen en deuren van mat '46; draaistelzijkanten van KleiNSpoor en de rest is zelfbouw. De zijwanden heb ik opgebouwd uit een dunne laag styreen (waar de ramen en deuren uit gesneden zijn), met daarachter een dikkere laag styreen geplakt voor de stevigheid.
Omdat er te weinig ruimte was voor de orginele limamotor heb ik er een Tensodo (?)-motor onder gezet.

Leuk project om te doen en het hij lijkt nog ook, al zeg ik het zelf!






Groet, Edwin

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Electrisch DE 2 tje moet diesel elekrisch DE2tje worden
« Reactie #26 Gepost op: 15 November 2009, 23:15:52 »
Citaat van: 5166
...en het hij lijkt nog ook, al zeg ik het zelf!

Euhmmm... dat lijkt *mij * nogal een understatement Edwin  :o

Zeker alstie zo uit de losse hand is gesneden  (y)


Grtzz,

Karst

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9001
  • Hengelooo 1:160
Re:Electrisch DE 2 tje moet diesel elekrisch DE2tje worden
« Reactie #27 Gepost op: 15 November 2009, 23:19:59 »
Fraai Edwin, zeer fraai!
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9039
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re:Electrisch DE 2 tje moet diesel elekrisch DE2tje worden
« Reactie #28 Gepost op: 15 November 2009, 23:22:59 »
Ooit ben ik ook begonnen aan de bouw van een gerenoveerde DE-II; treinstel lijkt bijna klaar, maar moeten nog wel een hoop details aangebracht worden.
Het dak is van plan E, onderstel en koppen en deuren van mat '46; draaistelzijkanten van KleiNSpoor en de rest is zelfbouw. De zijwanden heb ik opgebouwd uit een dunne laag styreen (waar de ramen en deuren uit gesneden zijn), met daarachter een dikkere laag styreen geplakt voor de stevigheid.
Omdat er te weinig ruimte was voor de orginele limamotor heb ik er een Tensodo (?)-motor onder gezet.

Leuk project om te doen en het hij lijkt nog ook, al zeg ik het zelf!






Mooi gedaan, wat is nou het verschil met de ramen/wanden, andere vorm ramen?
Gr NS2400, Koen


Groet, Edwin
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5549
  • Team Mitropa
Re:Electrisch DE 2 tje moet diesel elekrisch DE2tje worden
« Reactie #29 Gepost op: 15 November 2009, 23:24:35 »
errrug mooi
zo heb ik voor het plot DE 3 tijdperk er ook een gefreubeld uit een flm plan v