Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door StefanNL_Plays
Vandaag om 00:07:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:15
Veevervoer ss/ ns door grossraumwagen
05 September 2025, 23:11:25
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
05 September 2025, 22:54:27
6 en 7 september terug naar toen door Overet
05 September 2025, 22:47:06
Minder wissels door Thom
05 September 2025, 22:27:50
Stalen D 4 deurs spoor 0 door arnout
05 September 2025, 21:52:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 September 2025, 21:48:22
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
05 September 2025, 21:46:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
05 September 2025, 21:10:00
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
05 September 2025, 20:23:33
Modelspoorbaan van Einte door einte
05 September 2025, 19:55:37
LIMA IRM Cardanassen door Silvolde
05 September 2025, 19:52:10
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
05 September 2025, 19:34:23
Kato 2026 door Gino
05 September 2025, 19:16:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
05 September 2025, 19:14:38
Welke winkel voert deze merken? door spoorzeven
05 September 2025, 18:54:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 September 2025, 18:50:20
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
05 September 2025, 18:32:56
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Ferdinand Bogman
05 September 2025, 18:11:57
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
05 September 2025, 18:11:31
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Wim Vink
05 September 2025, 17:31:45
PB Models, ICR-rijtuigen door Ben
05 September 2025, 17:10:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
05 September 2025, 16:02:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
05 September 2025, 15:58:04
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
05 September 2025, 14:38:09
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
05 September 2025, 14:11:16
Waar is dit? door Eric v C
05 September 2025, 12:18:17
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
05 September 2025, 11:51:21
Een Rotterdams gebouw door Gerco van Beelen
05 September 2025, 11:43:23
  

Auteur Topic: Electrisch DE 2 tje moet diesel elekrisch DE2tje worden  (gelezen 12367 keer)

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8982
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re:Electrisch DE 2 tje moet diesel elekrisch DE2tje worden
« Reactie #15 Gepost op: 13 November 2009, 23:05:10 »
Hi 2400.

De Dak koel units vallen idd onder zelf bouw. Hellaas. Als je niet kan wachten. als dak kan je het best op de beurs of Mpl opzoek gaan naar Mastica Plan E bouwsets. Het dak van een DE2 is veel plater dan van een Mat46. De deuren van het Mat46 kan je wel gebruiken, maar de wanden vallen voor gele tweetje ook onder zelf bouw. NS heeft de raam indeling voor dit tweetje ook uniek gemaakt. Voor de rode of de blouwe kan je ook het Plan E set gebruiken.

Wat ook lastig is, is het voorste raam van de cabine. Hier zijn de twee spijlen van het Mat46 stel vervallen.

Kort om, uitdagingen genoeg. (maar wel te doen ;D)



Heb je nog een detailfotootje van die units of is dat fabrieksgeheim :)?
Gr Koen

Groet.

Maurice
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

wvdm

  • Gast
Re:Electrisch DE 2 tje moet diesel elekrisch DE2tje worden
« Reactie #16 Gepost op: 14 November 2009, 00:14:21 »
Toch is een Electrisch DE2tje mogelijk, DKM heeft de middenophanging van Lima exact nagemaakt, ik heb wel eens voor de lol een rode bak aan mijn mat'46 gestoken. ;D De bakindeling is natuurlijk verder totaal anders, net als de draaistellen.
Maar ik herinner me een Oostblok DE2tje van Piko in gele NS trim, die stond beslist nog verder van het origineel af als de mat'46. Dus als je geen moer geeft om de details kun je altijd een poging wagen..
En bij mij is die poging gelukt. Ze lagen voor vijf gulden op hoge stapels te koop 20 jaar geleden. Dus de zaag erin en die uitlaat van wat restjes plastic nagemaakt.
Helaas had ik toen nog geen verfspuit, dus het verfwerk had beter gekund. Maar ja, voor vijf gulden en twee gulden verf, vindt ik het nog een leuk dingetje.
Ik zal eens een fotootje opsnorren, want snel is ie wel die Piko.
En wat Lima niet kon met mat 46, lukte Piko wel, de stroom doorvoering naar de andere wagon en er zit nog standaard binnenverlichting in ook .


De echte vanaf een NMBS kalender in Limburg op de miljoenenlijn.

De mijne van Piko.

En de andere wagon.

Groetjes
Wil
« Laatst bewerkt op: 14 November 2009, 10:39:10 door I love trainz »

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re:Electrisch DE 2 tje moet diesel elekrisch DE2tje worden
« Reactie #17 Gepost op: 14 November 2009, 10:40:37 »
Ja dat was grappig spul van Piko toendertijd ;D

Met wat knip-en plakwerk en een kwastje was er nog wel
een leuk treintje van te bakken (y)

Mvg,

Tis
********

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5359
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Electrisch DE 2 tje moet diesel elekrisch DE2tje worden
« Reactie #18 Gepost op: 14 November 2009, 10:58:16 »
Behalve de al genoemde verschillen is ook de dakvorm anders (lager).
Zoveel scheelt het niet eens, de bies zit hoger maar de vorm wijkt niet veel af hoor
RETROBAHN A.G.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re:Electrisch DE 2 tje moet diesel elekrisch DE2tje worden
« Reactie #19 Gepost op: 14 November 2009, 15:21:26 »
en toch vind ik het zonde van de mat 46
ik zou voor een dkm gaam
gr jan

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8982
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re:Electrisch DE 2 tje moet diesel elekrisch DE2tje worden
« Reactie #20 Gepost op: 14 November 2009, 22:35:34 »
En bij mij is die poging gelukt. Ze lagen voor vijf gulden op hoge stapels te koop 20 jaar geleden. Dus de zaag erin en die uitlaat van wat restjes plastic nagemaakt.
Helaas had ik toen nog geen verfspuit, dus het verfwerk had beter gekund. Maar ja, voor vijf gulden en twee gulden verf, vindt ik het nog een leuk dingetje.
Ik zal eens een fotootje opsnorren, want snel is ie wel die Piko.
En wat Lima niet kon met mat 46, lukte Piko wel, de stroom doorvoering naar de andere wagon en er zit nog standaard binnenverlichting in ook .


De echte vanaf een NMBS kalender in Limburg op de miljoenenlijn.

De mijne van Piko.

En de andere wagon.

Da's mooi gelukt, in de zijwanden hoeven dus geen uitlaten zoals bij plan u?Dus alleen op het dak. Ik heb zelf nog geen goed voorbeeld behalve in de bladen die ik heb.
Thanks NS2400, Koen

Groetjes
Wil
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8982
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re:Electrisch DE 2 tje moet diesel elekrisch DE2tje worden
« Reactie #21 Gepost op: 14 November 2009, 22:38:32 »
En weer bedankt voor iedereen die dit draadje volgt.
Zal op de beurs wel eens zoeken of ik nog wat bruikbaar materiaal kan vinden, die kop van de elektrische is dus erg verschillend of valt t mee?

Groeten aan ieder, NS2400, Koen
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:Electrisch DE 2 tje moet diesel elekrisch DE2tje worden
« Reactie #22 Gepost op: 15 November 2009, 12:20:14 »
Dat valt wel mee. Het dak is alleen iets te hoog, de rest klopt.

Heb zelf al een tijd het plan om met 2 Lima mat´46 koppen styreen zijwanden en een Mastica of Lima plan E dak een DE-I te gaan maken.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re:Electrisch DE 2 tje moet diesel elekrisch DE2tje worden
« Reactie #23 Gepost op: 15 November 2009, 13:44:32 »
Dat heeft ons aller mispoes ook een keer in de RM beschreven, al ging het dan om een DE2.
En die verbouwde piko is echt gaaf!  (y) dát is modelbouw. Hebbie nog meer gemaakt in die tijd?

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8982
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re:Electrisch DE 2 tje moet diesel elekrisch DE2tje worden
« Reactie #24 Gepost op: 15 November 2009, 22:19:54 »
Moet nog even prutsen met de cybershot foto die gemaakt heb om m hier op de side te krijgen, moet zeggen dat t lima model aardig gedetailleerd is. Er zit zelfs een ruitenwisser op.
Foto volgt nog.

NS2400
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 935
Re:Electrisch DE 2 tje moet diesel elekrisch DE2tje worden
« Reactie #25 Gepost op: 15 November 2009, 23:12:28 »
Ooit ben ik ook begonnen aan de bouw van een gerenoveerde DE-II; treinstel lijkt bijna klaar, maar moeten nog wel een hoop details aangebracht worden.
Het dak is van plan E, onderstel en koppen en deuren van mat '46; draaistelzijkanten van KleiNSpoor en de rest is zelfbouw. De zijwanden heb ik opgebouwd uit een dunne laag styreen (waar de ramen en deuren uit gesneden zijn), met daarachter een dikkere laag styreen geplakt voor de stevigheid.
Omdat er te weinig ruimte was voor de orginele limamotor heb ik er een Tensodo (?)-motor onder gezet.

Leuk project om te doen en het hij lijkt nog ook, al zeg ik het zelf!






Groet, Edwin

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Electrisch DE 2 tje moet diesel elekrisch DE2tje worden
« Reactie #26 Gepost op: 15 November 2009, 23:15:52 »
Citaat van: 5166
...en het hij lijkt nog ook, al zeg ik het zelf!

Euhmmm... dat lijkt *mij * nogal een understatement Edwin  :o

Zeker alstie zo uit de losse hand is gesneden  (y)


Grtzz,

Karst

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8994
  • Hengelooo 1:160
Re:Electrisch DE 2 tje moet diesel elekrisch DE2tje worden
« Reactie #27 Gepost op: 15 November 2009, 23:19:59 »
Fraai Edwin, zeer fraai!
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8982
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re:Electrisch DE 2 tje moet diesel elekrisch DE2tje worden
« Reactie #28 Gepost op: 15 November 2009, 23:22:59 »
Ooit ben ik ook begonnen aan de bouw van een gerenoveerde DE-II; treinstel lijkt bijna klaar, maar moeten nog wel een hoop details aangebracht worden.
Het dak is van plan E, onderstel en koppen en deuren van mat '46; draaistelzijkanten van KleiNSpoor en de rest is zelfbouw. De zijwanden heb ik opgebouwd uit een dunne laag styreen (waar de ramen en deuren uit gesneden zijn), met daarachter een dikkere laag styreen geplakt voor de stevigheid.
Omdat er te weinig ruimte was voor de orginele limamotor heb ik er een Tensodo (?)-motor onder gezet.

Leuk project om te doen en het hij lijkt nog ook, al zeg ik het zelf!






Mooi gedaan, wat is nou het verschil met de ramen/wanden, andere vorm ramen?
Gr NS2400, Koen


Groet, Edwin
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re:Electrisch DE 2 tje moet diesel elekrisch DE2tje worden
« Reactie #29 Gepost op: 15 November 2009, 23:24:35 »
errrug mooi
zo heb ik voor het plot DE 3 tijdperk er ook een gefreubeld uit een flm plan v