Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 22:40:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 22:28:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:14:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:57:18
20 jaar BNLS door Eelco Storm
Vandaag om 21:47:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:46:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 21:01:37
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Twinkie
Vandaag om 20:59:44
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:19:11
IJken van locomotieven door spartaan
Vandaag om 20:12:23
Railcom zender bouwen door piksov
Vandaag om 19:26:45
Piko 1136 van AC naar DC door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:12:04
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Frank 123
Vandaag om 18:43:08
Lichtprintjes NS2400 door Hans Gvz
Vandaag om 18:33:11
Zaagsel? door Prutsert
Vandaag om 17:56:51
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 17:53:52
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 17:19:52
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 17:00:19
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 16:57:17
Piko NS1100, materieelbespreking door Mug
Vandaag om 16:51:38
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco) door grossraumwagen
Vandaag om 16:41:18
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 14:27:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 14:16:46
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:47:05
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 12:21:29
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
Vandaag om 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:48:39
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:04:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 10:54:53

Auteur Topic: Bregenzer Waldbahn in h0e  (gelezen 77372 keer)

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Bregenzer Waldbahn in h0e
« Reactie #45 Gepost op: 24 March 2010, 10:52:52 »
Niet alleen het bouwen is gaaf, maar ook het idee met de opdrachtkaarten vind ik heel leuk. Misschien ook iets voor mij. Kun je eens een paar van die opdrachtkaarten hier op de site uitschrijven?

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Maurice K

• Offline Offline
  • Ooit komt het af....en dan maak ik het weer anders
    • Kleverdam
« Reactie #46 Gepost op: 24 March 2010, 12:28:03 »
He Daan,

Het was het wachten waard ;D.

Groeten Maurice

daan2353

• Offline Offline
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
« Reactie #47 Gepost op: 24 March 2010, 17:31:58 »
Dank voor alle bloemen!!  ;D
@ Martin, zoek voor de grap eens bij youtube op "Bob Ross" het is echt niet zo moeilijk..
@ Ruud, ik heb van de NMRA een aantal hoofdstukken over amerikaanse sytemen zitten lezen en daar was het carcard en waybill system er ook één van.
In het kort heeft elke goederenwagon een bijbehorend mapje (carcard). Hier past een opdrachtkaart in (waybill) waar opstaat wat je moet gaan doen.
De carcard kun je zo uitgebreid maken als je zelf wilt. ik heb universele waar alleen het type wagon opstaat, maar je zou zelfs het nummer van de wagon erop kunnen zetten.
Dan heb je de waybill. Dit is een stukje papier, karton, printje of kladje waar opdrachten opstaan. Deze kaart is de eigenlijke vervoersopdracht.

Hier heb je een voorbeeldje van zo'n kaart. Zoals je ziet staan er 4 verschillende opdrachten op. Je begint vanuit de fiddleyard met opdracht 1. In dit geval moet er een electromotor naar Wirtatobel (WTT) gebracht worden. De wagon gaat in de trein mee naar Kennelbach (eerste station voor WTT) en wordt daar voor aan de trein gerangeerd. (WTT is een zijspoor) Vervolgens rijdt de trein naar Wirtatobel, parkeert daar de wagon en rijdt dan zonder wagon door. Opdracht 1 is af en je kunt het kaartje omdraaien naar opdracht 2.

Zo ziet dat er uit als je de opdrachten afwerkt; na het volbrengen van een opdracht draai je het volgende nummer op de goede plaats en de trein die in de goede richting er langs komt neemt hem mee naar de volgende opdracht. De wagon uit het vorige voorbeeld moet dus met de trein die terug naar Bregenz rijdt mee om de motor te laten reviseren in de revisiewerkplaats van Vorkloster (he, toevallig ook de fiddleyard..  ;) )

deze wagon komt vanaf de brouwerij in Egg, is daar volgeladen met pallets bier en heeft in bezau, waar hij nu staat, de eerste paar pallets gelost. Nu moet hij door naar kennelbach en daar nog 1 pallet lossen, uiteindelijk wil de rederij in Bregenz ook graag nog wat bier hebben.

Er zijn nog wat extra regels. Het maximaal aantal assen moet je in de gaten houden, afhankelijk van de trekkracht van je lok (10 assen) of de lengte van je stations (16 assen),
kom je daar overheen moet je de wagon laten staan. Geldt voor beide richtingen ivm trek en remkracht van de loks. De maximum snelheid is 25km/h voor stoomloks en 40km/h voor de grote diesels. Alle eindstations voor elke wagon na 4 opdrachten is Vorkloster of Bregenz, alle wagons beginnen en eindigen op de fiddleyard.

Zo kan het voorkomen dat je waybill slechts 2 opdrachten bevat (en geen 4) omdat er enkel een turbine uitgewisseld moet worden. Ook kan het zijn dat een wagon moet wachten totdat het deel is uitgewisseld. De opdracht volgend op de plaatsing is dan een streepje (beurt overslaan). De lading hoeft ook niet hetzelfde te zijn. De ene opdracht is om zand naar de waterkrachtcentrale te brengen, de volgende opdracht is een lege verplaatsing en hij zou zomaar met hooibalen naar Kennelbach terug gestuurd kunnen worden..

Kortom, je kunt het zo gek niet bedenken of het is mogelijk. je bent continu met vracht aan het heen en weer rijden en net als in het echie heeft elke wagon in je trein een bestemming en een lading. Op een point-to-point railontwerp komt zoiets helemaal goed tot zijn recht en heb je een net-echt functionerende minispoorweg..  ;D
« Laatst bewerkt op: 24 March 2010, 17:35:58 door daan2353 »

m de deugd

• Gast
« Reactie #48 Gepost op: 24 March 2010, 17:57:41 »
De Dieren vriend,man wat kon die mooi schilderen.
Ik heb al die afleveringen op de voet gevolgt.
Die cursus bij teleac,gaaf was dat.
Ook al boeide schilderen niet zo.
Hij zorgde er wel voor.
Hij maakte er ook geluiden bij.
Ja Bob Ros is een echte schilder legende.

Martin.

daan2353

• Offline Offline
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
« Reactie #49 Gepost op: 29 March 2010, 18:04:37 »
Zo, en toen was er gips...  ;D
Lekker de hele dag met je handen in de prut en aansmeren..

De Riedentunnel heeft een berg om zich heengekregen.

Het rivierdal begint ook al ergens op te lijken.

De brug achter Hittisau.

En Lingenau-Hittisau zelf..

;D

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #50 Gepost op: 29 March 2010, 18:23:34 »
Hoi Daan,

Hartelijk dank voor de uitleg van je opdrachtkaarten. Ik vind dat een heel interessante manier om de hobby te beoefenen. Op mijn baan zou zoiets ook kunnen en op termijn (na het bouwen) ga ik het zeker uitproberen.

Niet alleen ben je een kei in het schilderen van achterwanden, ook met gips kun je prima uit de voeten, zo te zien! (y)

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Matheus 18

• Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • poging tot Steentje bijdragen.
« Reactie #51 Gepost op: 30 March 2010, 13:24:34 »
Het aanbrengen van het gips is blijkbaar gedaan op pottenbakkers manier, gebruik maken van de vingers en veeg aan.
Het resultaat is in ieder geval fantastisch.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

daan2353

• Offline Offline
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
« Reactie #52 Gepost op: 30 March 2010, 20:59:44 »
Het aanbrengen van het gips is blijkbaar gedaan op pottenbakkers manier, gebruik maken van de vingers en veeg aan.
Ik houd van kliederen.. Valt het op?  ;D

Vandaag de verf, dat doe ik met een kwast, spons, keukenpapier.. Niet met de handjes dit keer..
De achtergrond komt nu echt goed tot zijn recht, ondanks dat er nog geen beplanting op staat. Maar zonder plaatjes geen topic, dus eerst plaatjes.
Kennelbach en de brug over het Achkanaal:

Het water en de waterval wil ik van siliconenkit maken, moet nog proefstukjes maken, maar volgens mij komt dat het mooist uit voor een woeste bergrivier..

Fluh en Wirtatobel:

Lingenau Hittisau en de Sübersachbrücke:

En tot slot een overzichtje:

Voordeel van kliederen met je handen is dat de vormen nogal ruw en onvoorspelbaar zijn. Samen met de ruwe structuur van Rotband zorgt dat ervoor dat je meteen over de gedroogde laag kan schilderen en mooie rotsen krijgt.
Nu moet ik eerst de andere kant van de baan gaan opbouwen. Tunnelportaaltjes maken, piepschuim plakken, achtergronden schilderen. Op naar een volgend lang weekend!

groeten Daan.

Matheus 18

• Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • poging tot Steentje bijdragen.
« Reactie #53 Gepost op: 30 March 2010, 21:18:59 »
hoi Daan, voor de waterval kan je eens proberen met een plaatje mica of doorschijnend plastic als dit beter noemd.
Knip dit zoals een haarkam in tandjes en plooi de tandjes naargelang het verval van de waterval, insmeren met UHU transparant lijm, gebruikt voor balsa te lijmen, en onderaan voor het schuimen een beetje witte verf gebruiken.
Moet het zelf ook nog uitproberen hoor, maar heb dit eens in een Faller naslagwerk gelezen.
Dit gewoon als tip, Siliconen is niet gans helder en moeilijk met verf te behandelen.
Natuurlijk kiest eenieder zijn methode.

Matheus.
« Laatst bewerkt op: 30 March 2010, 21:29:47 door Matheus 18 »
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

daan2353

• Offline Offline
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
« Reactie #54 Gepost op: 30 March 2010, 21:34:33 »
Dank je Matheus, ik ga eens het een en ander uitproberen. De methode die jij beschrijft ziet er ook heel echt uit!  :o

Julien

• Offline Offline
    • Schwarzfelsen
« Reactie #55 Gepost op: 30 March 2010, 22:32:07 »
Hoi Daan,

Dat ziet er goed uit. Je gaat snel!

groeten,
Julien
Bezig met het bouwen van "Schwarzfelsen" in H0. Materiaal: Fleischmann / Roco / profi-rails / S88XPressNetLI / LDT Wisseldecoders / RocRail.

daan2353

• Offline Offline
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
« Reactie #56 Gepost op: 04 June 2010, 04:51:04 »
ik zie tot mijn schrik dat ik hier in geen eeuwigheid meer wat heb laten zien.. intussen wel het één en ander verder afgebouwd.

Allereerst een bord zodat je weet waar je bent als je de kamer binnenstapt.

Dat ziet er dan zo uit, samen met de kleine bordjes die de namen van de stations dragen:

De rivier heeft al een wat riviereriger uiterlijk gekregen..

En bij de Rickenbachbrücke groeien al bomen (en die passen bij de achtergrond!!)

Een eindje verder komt de trein bij Egg het Egger viaduct oprijden. Hier staat een bos van simpelere bomen die hier ook bij de achtergrond passen..

Even om het bos van dichtbij te showen, de achtergrond had hier nog niet de goede kleur.

Ik heb bij Andelsbuch / Schwarzenberg (heet nu andelsberg) ook een achtergrond geschilderd, hier heeft het gras echter nog niet de goede kleur. Deze is inmiddels ook aangepast aan het soort gras wat ik gebruik.

De Sporenegg brücke achterin en de Weissachbrücke voorin hebben inmiddels ook een rivierbed, aanbruggen en de basiscontouren voor het landschap.

Verder zelf nog een dieseltje gebouwd van een N spoor lokje van Lima, motortje is echter Kontinu Uitermate Teleurstellend en een beetje zonde van de decoder.. Inmiddels is ook een kleine Liliput d11 geariveerd die mijn BWB heeft overgenomen.. De decoder van dit limaatje zal vermoedelijk eens in een 1099 terecht komen die tot diesel omgebouwd wordt.. Heb daar al heel leuke plaatjes van gezien..

Dat was het voorlopig weer even.. Nu is het te mooi weer om met de treinen te goochelen, later meer!  ;D

Groet, Daan

Simon Stenneberg

• Offline Offline
  • Dieselpower rules!
« Reactie #57 Gepost op: 04 June 2010, 06:58:52 »
Ziet er heel goed uit  (y)

Als je geïnteresseerd bent, bij Het Seinhuis in Santpoort Noord zag ik volgens mij gisteren van Preiser deze Chevrolet Blazer van de FW Bregenz liggen, met Oostenrijkse brandweermannen:

Bron plaatje: Ebay
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

daan2353

• Offline Offline
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
« Reactie #58 Gepost op: 05 June 2010, 07:21:24 »
Hoi Simon,
Bedankt voor de tip: als ik in de buurt kom zal ik er eens naar kijken.. Finesses hebben nog niet zoveel haast, maar een Feuerwehr van het Bregenzerwald hoort er eigenlijk wel bij..
 ;D

Het d11je op de foto:

een heel mooi, filigraan lokje..

ondanks dat het een piepklein 2 assertje is, zijn de rijeigenschappen erg netjes. Heel leuk dingetje..!

Ondanks het piepkleine formaatje kan het d11je behoorlijk wat trekken. Hier is het in Doren Sulzberg, vlak voor de Weissachbrücke en de 8 assen die erachter hangen heeft het lokje zonder te slippen naar Bezau gebracht..
Dan moet het toch langs de 4cm per meter stijging bij Egg en dat vind ik erg knap voor zo'n vlo. De hf110 moet ik er met zo'n trein niet langs sturen, dat stokt geheid..
« Laatst bewerkt op: 05 June 2010, 07:59:00 door daan2353 »

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #59 Gepost op: 05 June 2010, 10:27:34 »
die hf110 hebt toch bandjes?