Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS1100, materieelbespreking door Mug
Vandaag om 16:51:38
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco) door grossraumwagen
Vandaag om 16:41:18
Zaagsel? door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:17:16
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door grossraumwagen
Vandaag om 15:44:02
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 15:36:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:08:01
Modules van Kees Gorter (vervolg) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:03:17
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:01:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:51:24
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 14:27:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 14:16:46
Piko 1136 van AC naar DC door Lobomotion69
Vandaag om 13:13:03
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Overet
Vandaag om 13:11:02
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:47:05
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 12:21:29
20 jaar BNLS door Edsko Hekman
Vandaag om 12:10:20
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
Vandaag om 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:48:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob R.
Vandaag om 11:07:53
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:04:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 10:54:53
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door Theo Mol
Vandaag om 10:10:52
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 09:35:02
Eanos/ Eaos in model door ES44C4
Vandaag om 09:14:49
CIWL type P door willyTEE
Vandaag om 08:20:03
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:13:11
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 08:08:47
Ertstreinen in HO door ES44C4
Vandaag om 08:04:33
Rails roestig verven door Ronald Halma
21 June 2025, 23:21:13

Auteur Topic: Bregenzer Waldbahn in h0e  (gelezen 77363 keer)

daan2353

• Offline Offline
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Re:Bregenzer Waldbahn in h0e
« Reactie #60 Gepost op: 06 June 2010, 22:30:05 »
Haha, was het maar waar.. De grotere broer, de mh6 van roco heeft antislip bandjes. De hf110 niet.
Toch rijdt ook dat dingetje niet beroerd, mits je de condensatorbrug bij de motor laat zitten (die had ik weggehaald ivm stroomafnemers in de tender) waardoor de belastingscompensatie van de decoder van slag raakt en de lok niet mooi meer rijdt..

Trekkracht valt een beetje tegen, maar dat is niet zo heel vreemd met slechts 3 asjes en een licht lokje..

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #61 Gepost op: 27 June 2010, 00:27:15 »
Had dit draadje een tijdje niet gezien (notificatie uitgezet wegens nachtrustverstorend*), maar nu weer opgepikt. Het wordt erg mooi en er zit flinke vordering in! Volgens mij heb je helemaal het gevoel dat je Oostenrijk binnen stapt, als je de treinenkamer binnen komt. Het ziet er zeer sfeervol en inspirerend uit. Ook vind ik de bordjes die je gemaakt hebt leuke details en veel toevoegen aan de gehele sfeer.

Ik denk dat iedereen zich wel herkend met het "test rijden". Als je wilt gaan bouwen, moet je niet gaan rijden, want voor je het weet ben je weer twee uur verder. Dan staan er ook zoveel treinen op de baan, dat je die niet allemaal wilt gaan opruimen om te gaan knutselen. Discipline!

Hoop snel weer een update te zien!

* Zie eerder in dit draadje
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

daan2353

• Offline Offline
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
« Reactie #62 Gepost op: 25 July 2010, 22:20:20 »
Hallo Sven en andere geïnteresseerden..
In de tussentijd ben ik naar de echte Bregenzerwald Bahn geweest en heb daar wat rondgekeken en fototjes gemaakt..

De 2091.08, een onooglijk klein diesellokje dat volledig asymmetrisch is gebouwd. Aan één kant zit een kleine dieselmotor, aan de andere kant een bagageruimte.

Het lokje is zo groot als een klein vrachtwagentje ongeveer.

Uitrit bij Schwarzenberg.

In de remise mocht je ook een kijkje nemen.. De Uh102 (serie U met de "h" van heissdampf)
wordt schoongemaakt..

Daarachter de U25, dus een nattestoom lok, die de dag ervoor was gebruikt. In het echt een piepklein schitterend lokje, zelfs nog kleiner dan de 2091.08. Eind 2010 komt Liliput met een model van dit lokje..

Mijn motor bij de echte Sporenegg Brücke. Was op weg naar o.a. de Stelvio en heb er nog een leuke middag BWB aan vast geplakt!.

Zelf heb ik dus ook snel een 2091 gekocht, moet er nog een ander nummer van maken. Ik heb er een DCC decoder met hoorngeluid in gezet.

De baan begint op sommige plaatsen erg groen te worden.. Dit is bij het laadstation van de Wirtatobel mijn. En ik heb het nodige aan boeken en een DVD van de Bregenzerwald Bahn op de kop getikt..

Verder heb ik nog de achtergrond bij Schwarzenberg aangepast, maar daar moet ik nog een goede foto van maken. Er gebeurt dus wel degelijk wat, maar de uploads gaan niet altijd even vlot. Ook is het met het warme weer op de kamer niet lekker meer om er aan te werken..
Wel netjes is dat er ondanks de warmte slechts op 1 plaats de soldering tussen de rails had losgelaten, daar heb ik nog een draadbrug overheen gelegd..

Matheus 18

• Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • poging tot Steentje bijdragen.
« Reactie #63 Gepost op: 25 July 2010, 22:39:56 »
hoi Daan.
Als je het locje hernummerd ga je het dan ook nog verven zoals het origineel?
Mooie Foto's heb je gemaakt.
Mvg.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Simon Stenneberg

• Offline Offline
  • Dieselpower rules!
« Reactie #64 Gepost op: 25 July 2010, 22:58:39 »
Ik denk van waar ken ik die foto's toch weer van: http://www.schmalspur-modell.at/viewtopic.php?t=5510  (y)

Ben trouwens benieuwd naar jouw rij-ervaringen met die 2091'er, bij mijn 2 exemplaren ontsporen telkens de losse voorloopasjes  >:(
« Laatst bewerkt op: 25 July 2010, 23:01:18 door SimonSt »
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

daan2353

• Offline Offline
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
« Reactie #65 Gepost op: 26 July 2010, 18:19:10 »
@Mattheus, het lokje heeft al ÖB als opschrift, ik hoopte toch stiekum dat het al een soort van juiste kleur had..
De handgrepen en de belijning moet er uiteindelijk ook op komen..
Als ik beide plaatjes (echt en model) naast elkaar houdt is de echte behoorlijk wat donkerder. Misschien een idee om het dan toch maar een nieuw kleurtje te geven op den duur..

@Simonst, Inderdaad, op het smalspoor forum staat ook het e.e.a., ben daar wat actiever dan hier omdat het meer gericht is op smalspoor  ;D
Nou ga ik wel even zoeken wie jij dan bent daar  ;D..
(edit: gevonden.. onder dezelfde naam..  ;D )
Overigens staat er ook een artikeltje in de "009 news" op stapel (van de 009 society)..

De 2091 loopt bij mij prima. Ik rijd op Peco rails met Roco en Peco wissels en die liggen echt niet super secuur (heb er zelfs expres wat haken en slagen in aangebracht omdat in het echt het trace ook niet overal even recht lag) Ik heb de veertjes van de voor en achter loopas een tikkie meer druk gegeven en de bout goed vast gezet. Er zit echter nogal veel verschil in rijeigenschappen tussen de verschillende loks, maar ontspoort is hij nog niet (ongeveer 5 keer de baan mee op en af gereden).
« Laatst bewerkt op: 26 July 2010, 19:49:03 door daan2353 »

olaf99

• Offline Offline
    • bouwwerken van olaf
« Reactie #66 Gepost op: 26 July 2010, 19:40:12 »
Hallo

Zo de baan wordt steeds mooier.  (y)

Groeten,
Olaf

daan2353

• Offline Offline
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
« Reactie #67 Gepost op: 26 July 2010, 21:37:17 »
Zoals beloofd nog een paar fototjes van de andere kant.

Het viaduct bij Egg met de achtergrond van Schwarzenberg.

Het viaduct moet nog met steentjes bekleed worden, is nog lang niet klaar..

Zo ziet het aan de andere kant eruit, bij de inrit van Lingenau-Hittisau.
Een smalle rij bomen op de graat van de rotswand achter het viaduct moet beide delen visueel scheiden. Het moet de indruk wekken dat er een groot bos tussen ligt ipv een kort bochtje.

Dat ziet er laag bij de rails dus zo uit. (de achtergrond van Bezau is nog niet gemaakt, dus is de achtergrond op de foto een heel grote storende factor..)

Zelfs op het steile viaduct (3% en een radius van 260mm) komt de lok met 5 wagonnetjes omhoog. Zonder te slippen of te ontsporen.

Schachbrett

• Wir bauen fur Sie!!
  • Offline Offline
  • Bahnfahren ist ÖBB !!!
« Reactie #68 Gepost op: 26 July 2010, 22:47:34 »
Ziet er geweldig uit,je hebt daar ook een mooie ruimte beschikbaar. ;)

Gr Chris
Gr Chris
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
www.youtube.com/@Kaponiggraben

Hookies

• Offline Offline
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
« Reactie #69 Gepost op: 26 July 2010, 22:52:27 »
Misschien heb ik het gemist, maar hoe heb je dat viaduct gemaakt?

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

daan2353

• Offline Offline
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
« Reactie #70 Gepost op: 27 July 2010, 07:08:40 »
@Martin, het viaduct is gemaakt van Triplex.

Een smalle strook multiplex waar de rails op gelijmd wordt dient als basis.

Daar komen aan beide zijden de bogen tegenaan geplakt, omdat het in een bocht ligt moet je de binnen en buitenzijde van de brugdelen verschillend in lengte maken (ook de bogen) zodat deze netjes met de bocht meelopen. In mijn geval heb ik de buitenkant uitgesneden uit triplex en de binnenkant met lijmklemmen vastgeklemd. Vervolgens met een potlood de bogen op de binnenzijde getekend en ook uitgesneden.
Tussen de delen die de pijlers vormen heb ik ter versteviging een stuk triplex dwars ingelijmd.

Met een stuk karton (van bijvoorbeeld een kattenbrokjesdoos) wordt een ruim bemeten deel geknipt en in de boog gedrukt zodat deze overal goed aansluit. Dan met een potlood of stift aftekenen, uitknippen en vastlijmen in de boog.

En dan een verfje. Uiteindelijk wil ik het viaduct met losse steentjes bekleden (knutselpapier in rechthoekjes knippen en dat erop plakken) maar omdat de ÖBB tegenwoordig de viaducten bij renovatie met spuitbeton (ziet er niet uit  :P ) behandeld kun je het in tijdperk V ook gewoon zo laten..

Hoop dat je er wat aan hebt.

@Chris, dank voor de bloemen! Is inderdaad een mooie ruimte die ik ervoor mag gebruiken!

Groet Daan.
« Laatst bewerkt op: 27 July 2010, 07:10:34 door daan2353 »

Hookies

• Offline Offline
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
« Reactie #71 Gepost op: 27 July 2010, 08:58:58 »
Dank voor je heldere uitleg Daan. Deze info ga ik zeker bewaren en wellicht ergens gebruiken.

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

Hugo

• Offline Offline
  • spoor N ep.V. oostenrijk
« Reactie #72 Gepost op: 17 August 2010, 12:06:01 »
Hey Daan.
Ik ben net terug van vakantie (camping in dornbirn)
Waar we even een uitstapje naar oa Bezau gemaakt
Hebben. Waar we de stoomtrein tegen kwamen...
Gr. Hugo

http://www.youtube.com/watch?v=8fAxQMi8nck

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #73 Gepost op: 17 August 2010, 13:23:31 »
Uiteindelijk wil ik het viaduct met losse steentjes bekleden (knutselpapier in rechthoekjes knippen en dat erop plakken) maar omdat de ÖBB tegenwoordig de viaducten bij renovatie met spuitbeton (ziet er niet uit  :P ) behandeld kun je het in tijdperk V ook gewoon zo laten..

bekleden met dasklei en daar stenen in drukken is wellicht mooier en ook minder werk, maar t ligt eraan hoe die viaducten in t echt zijn, gladde/ruwe steen etc.

daan2353

• Offline Offline
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
« Reactie #74 Gepost op: 18 August 2010, 00:13:26 »
bekleden met dasklei en daar stenen in drukken is wellicht mooier en ook minder werk, maar t ligt eraan hoe die viaducten in t echt zijn, gladde/ruwe steen etc.

Nog nooit geprobeerd, maar is zeker een idee. Het is een natuurstenen boogviaduct, dus niet al te glad. Ik ga me eens erover inlezen. Dank voor de tip!

@Hugo: Leuk filmpje.. De U25 tussen Schwarzenberg en de Sporeneggbrücke. Ik verbaasde me over het kleine lokje.. Ik vind het een heel leuk dingetje.

Intussen heb ik een begin gemaakt aan de bouwwerkjes bij het spoor. Er is niks gelijkend te koop aan stationnetjes in bouwpakketvorm, dus ik heb maar eens wat met Polystyreen geprobeert. Platen van Conrad en Auhagen en maten van foto's waar mensen op staan en een beetje dikke duimwerk. Hoeft niet precies, gaat om het idee en de herkenbaarheid.

Kennelbach..

Vanuit een andere hoek. De bedoeling is om raampjes en deuren te maken door styreenstripjes op overheadsheet te plakken of met witte tesaband op een overheadsheet te werken, maar ik moet nog testen.

Doren-Sulzberg met heer Bierbuik (van het Eggerbier) die ik even voor de afmetingen heb gebruikt..

Beide stationnetjes staan nog niet op de goede hoogte, want de spoorbovenzijde zou gelijk moeten liggen met het fundament van het station, dat ligt hier veel te laag. Er komt nog een mm of 4 a 5 bij..

Dank voor het filpje en de tip!

Groeten Daan.