Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 20:27:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 20:17:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 20:15:59
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
Vandaag om 20:11:21
Rails roestig verven door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:54:17
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Petertje
Vandaag om 19:54:04
Frans loodsje et cetera door tothebeach
Vandaag om 19:44:22
US diorama in H0 door Kees V
Vandaag om 19:32:42
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door 741230
Vandaag om 19:17:04
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Prutsert
Vandaag om 19:03:18
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
Vandaag om 19:01:17
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door hmmglaser
Vandaag om 18:57:16
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 18:02:55
Aachenau West door 741230
Vandaag om 18:01:36
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:56:02
Intermittende kortsluiting door bask185
Vandaag om 17:54:33
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Peter.v.L
Vandaag om 17:53:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:25
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:16:08
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 15:06:29
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 11:51:07
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 09:49:40
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
Vandaag om 09:27:54
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 07:52:50
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door KNed
16 June 2025, 23:11:16
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
16 June 2025, 22:45:02
Raadplaatje door Hlv53
16 June 2025, 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
16 June 2025, 22:15:51

Auteur Topic: Bregenzer Waldbahn in h0e  (gelezen 77279 keer)

daan2353

• Offline Offline
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Bregenzer Waldbahn in h0e
« Gepost op: 08 November 2009, 12:09:56 »
Een paar jaar terug was ik gestart met een rangeerbaan in h0: beneduix. Dat baantje had 3 stationnetjes en de rangeeropdrachten kwamen van een dobbelsteen. Het rangeren volgens "opdracht" was zo leuk dat de baan nooit is afgekomen en dat ik mijn spoor 0 baan in de schuur niet meer gebruikte. Toen mijn vriendin voorstelde dat ik de "grote" logeerkamer mocht gebruiken was het hek van de dam. Spoor nul en h0 gingen in de verkoop en de kamers en schuur werden leeggemaakt en opgeknapt.

Tussendoor hen ik schetsjes gemaakt voor een modelbaan zoals ik altijd heb willen hebben. Op de amerikaanse manier, met waybills en carcards, veel stations en point-to-point operation. Enkel was de slaapkamer 3x3 meter en het plan wat ik had veel groter..

Speurtochten in oude treinboeken gaven het idee van oostduits smalspoor, maar aangezien ik niks met oostduitsland heb, kwam ik via de Appenzeller Bahn in mijn oude thuisland, maar waar niks voor te koop is, aan de andere kant uit in Oostenrijk bij de Bregenzer Waldbahn.

Smalspoor, ruig landschap, wegens erg smal rivierdal kleine stations en weinig andere bebouwing, is tot in de jaren 80 open geweest en heeft dieseltractie gekend, heeft mijnbouw en bosbouw en een haven (bregenz aan het bodenmeer) als "dalstation" en Bezau als "bergstation", 240 meter hoger en 35km verder. Wegens de ruimte heb ik de stations in de Delta van de rivier (Bregenzer Ache) laten vervallen. Bregenz is een erg groot normaalspoorstation met een klein smalspoorstukje en Volkloster wat daarna komt had de lijnwerkplaats en is ook nogal groot om na te bouwen in mijn ruimte. In plaats hiervan komt er een fiddleyard.

Dit is het plan ongeveer. Digitaal, Peco rails (hebben automatisch polariserend puntstuk) en Peco/roco rails. De stations heb ik iets aangepast aan de ruimte die ik heb.

De onderbouw is al een heel eind op weg. De baan loopt langs de muur met een soort "landtong" die de kamer insteekt. Boven de baan hangt een lichtbak van tuinhout (het moet tenslotte wel een waldbahn worden) met TL en halogeen verlichting erin.

De landtong in het midden van de kamer. Hier komt nog een achtergrond tussen de 2 stations. Net als bij de amerikaanse clubbanen moet je met de trein meelopen. De wagens krijgen carcards en er wordt met een dobbelsteen en waybills (vervoersopdrachten) gewerkt.

Uiteindelijk hoop ik uit te komen bij een modelbaan naar Oostenrijks voorbeeld, maar met een werking zoals de amerikaanse banen. Dus treinen die echt vervoersopdrachten moeten afwerken op een spoortraject.

roco

• Offline Offline
Re:Bregenzer Waldbahn in h0e
« Reactie #1 Gepost op: 08 November 2009, 12:29:52 »
Hallo

Leuk , de Bregenzerwaldbahn .
Is mij nog niet helemaal duidelijk welke schaal je rijdt . Kan op de fotos het materieel niet duidelijk onderscheiden . Is het HOe ?

mvg Jos

Sander Fondse

• Offline Offline
  • MSc Micro-Electronics
« Reactie #2 Gepost op: 08 November 2009, 13:26:21 »
Kan niet wachten op verdere plaatjes.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

daan2353

• Offline Offline
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
« Reactie #3 Gepost op: 08 November 2009, 14:05:45 »
De schaal is inderdaad halfnul-e. Roco en Lilliput maken erg leuke lokjes die ook nog eens prima rijden (vliegwiel en prima langzaamrij eigenschappen.)
Voorlopig is het grof werk: onderbouw, trace uitzagen en opbouwen, rails leggen etc. Het landschap duurt nog wel even.. ;D

roco

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 08 November 2009, 14:44:53 »
Hallo

Niet alleen Roco en Liliput maken OBB smalspoor . Kijk ook eens bij MSE , Stangl&Salber en Tiho voor materieel . Zijn allemaal Oostenrijkse merken .
Welk tijdperk ga je rijden ?
Helaas is de Bregenzerwaldbahn opgeheven en is op het reststuk in het dal er nu een museumbahn van gemaakt . Echter het mooiste stuk , in de Schlucht naast de bregenzer ache , is niet meer te rijden .

Jos

daan2353

• Offline Offline
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
« Reactie #5 Gepost op: 08 November 2009, 17:16:06 »
Hoi Jos,
Er staat op ebay.de regelmatig leuk materieel te koop, ook van Stangl en ferrotrain en nog wat andere merken. Ik heb enkel een startset van Roco (die 3 assige loks hebben ook op de Bwb gereden) en een oud type U van Lilliput op het moment.
De andere merken die jij noemt kende ik nog niet.
De financieën gebruik ik nu eerst om alle rails nieuw te kunnen kopen zodat het straks goed functioneerd.
Voor zover ik me in de historie heb verdiept is de lijn na de zoveelste berginstorting stilgelegd en heeft zelfs de museumbahn alweer een brug moeten vernieuwen omdat die was weggespoeld.
Door het smalle dal, bergbouw en houttransport leek het me een dankbaar voorbeeld..

« Laatst bewerkt op: 08 November 2009, 17:19:10 door daan2353 »

roco

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 08 November 2009, 18:32:36 »
In het verleden heeft er zelfs in de 80er jaren een springstofaanslag geweest op de spoorlijn ergens in de schlucht . Nee het had niets met een politieke aanslag te doen maar een stel inbrekers die de kracht van de springstof testen voor een bankoverval . Deze heeft nooit plaatgevonden . De machinist van de eerste trein kon die trein net niet stoppen voor het stuk weggeslagen rails . De lok kwam er nog over ondanks de noodremming .
Vergeet 's zomers de Omm/s niet in de personentrein , gevuld met kajaks , die "stroomopwaarts" gingen met de trein en stroomafwaarts in de ache .
De G/s en die voor aanvoer zorgden van het graan voor de plaatselijke brouwerij in Egg .
De Zillertalbahn 4 ( Castle Carion ) heeft er enkele seizoenen ( 1974 als eerste jaar) de nostalgiestoomtrienen gereden . Dacht dat hiervan ook een model was in witmetaal .

daan2353

• Offline Offline
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
« Reactie #7 Gepost op: 08 November 2009, 18:41:17 »
Nog even wat plaatjes, een topic met alleen geouweh**r schiet ook niet op.  ;D

Tijdperk ligt trouwens niet vast. De lijn zelf is nauwelijks verandert in de loop der jaren en er is nog heel lang met stoomtractie gereden. Dus voorlopig stoom, maar dieseltractie komt er heus ook nog wel.

De lilliput lok.

Het rocolokje.

De simpele Fiddleyard die Bregenz en Volkloster vervangt.

@Jos, leuk idee met die Kajaks!! Dat ga ik zeker ook nabouwen, uniek vervoer! Ik kon op het sporenplan van Egg geen rail ontdekken naar een brouwerij? Werd het daar overgeladen op een vrachtauto?
Wel heb ik ontdekt dat de lok "Nicky&Frank S" die nu bij de Rügener Kleinbahn rondkart van oorsprong op de BWB heeft gereden.. Dus de rode verise die in de Roco startset zat is wel een type dat daar gereden heeft..

roco

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 08 November 2009, 19:45:37 »
Het graan werd op de losweg op een vrachtwagen geladen en de 500 meter naar de brouwerij gereden . Voor zover ik weet is er nooit een aansluiting geweest .
De stoomtractie is verdwenen in het begin van de 60er jaren toen de sterke dieselloks van de serie 2095 het vervoer overnamen . Eerder (1937) waren er al dieselloks van de serie 2041 later 2091 in dienst gesteld . Ook deze vielen ten offer aan de 2095 ers (2095.04-2095.07) .
De rode lok is van de Heeresbahn ( Wehrmacht ) geweest . Heeft alleen in het zwart gereden . Was de OBB serie 798 als ik mij niet vergis . Ook de roco type Mh heeft er gereden evenals de liliput Uh .

Simon Stenneberg

• Offline Offline
  • Dieselpower rules!
« Reactie #9 Gepost op: 08 November 2009, 20:15:43 »
Wel heb ik ontdekt dat de lok "Nicky&Frank S" die nu bij de Rügener Kleinbahn rondkart van oorsprong op de BWB heeft gereden.. Dus de rode verise die in de Roco startset zat is wel een type dat daar gereden heeft..

De "Nicky&Frank S", eigendom van meneer Seidensticker, rijdt nu bij de Dampf-Kleinbahn Mühlenst.
Toen de vergunning voor de Rügensche Kleinbahn (RüKB) eindigde en even een juridisch steekspel ontstond, heeft meneer Seidensticker snel zijn eigendommen in veiligheid gesteld.
Gelukkig is alles met een sisser afgelopen.

Deze staat er nog wel:

Puttbus, 26 juni 2007 (eigen foto's)

Overigens is de U van Liliput die jij hebt volgens mij deze van de Murtalbahn:

Werkplaats Murtalbahn, Murau, 14 augustus 2009 (eigen foto's)

Verder een leuk thema en soort opzet van de baan  (y)
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

daan2353

• Offline Offline
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
« Reactie #10 Gepost op: 09 November 2009, 08:17:29 »
Leuk dat er mensen daadwerkelijk iets kunnen vertellen over dit lijntje!!  (y)
Mijn ideeën komen van internet, o.a. google earth en sporenplan.nl waar de stationsopzet van de gehele lijn opstaat. Ook is er nog een site, deze waar de gehele lijn zoals deze er nu ongeveer bijligt op gedocumenteerd staat met foto's.
Blijkbaar doe ik er goed aan het boek wat er over deze lijn geschreven is ook aan te schaffen, want over Wirtatobel bijvoorbeeld is helemaal niets te vinden op het grote www..

Omdat ik net begin ben ik nog niet zo kieskeurig qua materieel. Als het goed rijdt en wat type betreft past op de lijn vind ik het (nu nog) goed. Ik wil o.a. eigen embleempjes op de loks hebben, het moet ook een beetje mijn eigen spoorweg worden.. ;D

daan2353

• Offline Offline
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
« Reactie #11 Gepost op: 26 November 2009, 02:01:25 »
Servus allemaal,

Inmiddels weer stug doorgewerkt... :P

Laten we even een stukkie met de trein meekarren:

We stappen in in Bezau, het "Bergstation" van de lijn. Van hieruit rijdt de trein het Bersbucherwald door en komt bij het Sporenegg Viaduct.

Hier komt het Sporenegg viaduct. in het echie zijn de brug en het bos precies omgekeerd van elkaar gelegen, maar dit komt in mijn ontwerpje beter uit..

Na het Sporeneggviaduct komt het toeristenstationnetje Andelsbuch / Schwarzenberg. Deze plaatsen hebben in het echt elk een eigen station, maar liggen in een geologisch weinig interessant stuk om na te bouwen. Heb ik dus even drastisch ingekort. Van hieruit komen we over de Schmiedelbachbrücke.

en uiteindelijk in station Egg, waar de lokale bierbrouwerij zijn goederen laad en lost.
Vanuit Egg vervolgt de lijn via een stenen boogbrug en een stalen liggerbrug zijn weg naar station Lingenau-Hittisau.

Station Lingenau-Hittisau, inmiddels staat er een achterwand tussen de beide stations zodat je ze niet meer tegelijk kunt zien.

Bij dit stuk heb ik weer even mijn dikke duim om raad gevraagd en in plaats van het bommergrabenviaduct heb ik een bommergrabentunnel, die de lijn van Lingenau tot bij deze halte, Langenegg-Krumbach brengt. Hier is ook de spooraansluiting naar de waterkrachtcentrale.

Na het passeren van de Weissachbrücke komt de lijn in Doren-Sulzberg, een klein station gebouwd op de smalle oevers van de rivier in het uitgesleten rivierdal. Hier worden de kajakkers de trein uitgezet..

Na het passeren van de Rotachtunnel komen we met de trein langs het dalstation van een bergwerkkabelbaan. De eigenlijke mijn ligt hoog in de bergen en vervoert de steenkool met een kabelbaan naar een verzamelbak boven het spoor bij Wirtatobel. Na wirtatobel komt de rickenbachbrücke en duikt de trein de Rickenbachtunnel in.

Na het uitkomen van de Rickenbachtunnel komen we bij de kleine stopplaats Fluh. Deze ligt in een scherpe bocht in de rivier die in 1980 grotendeels instort en voor het einde van de lijn zorgt. Hier is hij echter nog prima berijdbaar.

Na de bocht komt de lijn over een brug van Kraftwerkkanaal en vervolgens rijdt de trein Kennelbach binnen. Dit station ligt buiten het krappe rivierdal en heeft dus wat meer sporen en bebouwing.
Na Kennelbach komt de Riedentunnel.

Deze tunnel dient als vermomming voor het netjes afgaan van de trein naar de coulissen die het laatste stuk van de lijn moeten voorstellen: Het klooistation (fiddleyard) Vorkloster / Bregenz.

Nu is het voornamelijk een kwestie van de onvolkomenheden eruit te halen en de baan veel te berijden zodat ik zeker weet dat eht zo loopt als ik het hebben wil. Ondertussen worden achtergrondplaten geplaatst en spanten gezaagd..

groet Daan.

roco

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 26 November 2009, 08:30:50 »
Hallo Daan

Je maakt er wel wat van . Prachtig .
Goed om er eerst veel op te rijden . Haal je de fouten eruit . Succes .

gr Jos

Maurice K

• Offline Offline
  • Ooit komt het af....en dan maak ik het weer anders
    • Kleverdam
« Reactie #13 Gepost op: 26 November 2009, 08:50:36 »
Hallo Daan,

Mijn complimenten, weer eens wat anders. Leuk onderwerp en ontwerp (lekker speels). Ben zeer benieuwd naar de aankleding straks.

Groeten Maurice

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 26 November 2009, 08:56:02 »
Hoi Daan, hoe zit die segmentdraaischijf van je fiddleyard in elkaar, vooral hoe zit de boel gelagerd. Ik moet er zelf binnenkort ook precies zo eentje maken maar twijfel nog over hoe ik dat het beste kan gaan doen.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.