Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 09:37:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 09:23:54
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 08:47:07
NS 1700 transfers door Jeroen Water
Vandaag om 08:45:10
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Sfeer op je modelbaan door NS264
Vandaag om 08:22:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
19 July 2025, 23:56:15
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
19 July 2025, 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
19 July 2025, 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
19 July 2025, 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
19 July 2025, 15:26:07

Auteur Topic: Antoontje's H0 baan: Bingelland  (gelezen 57609 keer)

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
Re:Antoontje's H0 baan: Bingelland
« Reactie #165 Gepost op: 27 November 2010, 11:04:02 »
ik heb net mijn ''levensverhaal'' verteld, dan zie je een beetje
wat voor baan ik had. http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,31584.msg495494.html#msg495494

deze foto's van m'n baan waren van het voorjaar gemaakt, er zijn dus nog wijzigingen geweest.

gr,
mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Antoontje

• Bingellander
  • Offline Offline
« Reactie #166 Gepost op: 28 November 2010, 00:55:47 »
Hoi Mathyn,

Bedankt voor deze update, erg leuk om te lezen.
Ik was wel erg verbaasd over je leeftijd, dat had ik niet verwacht. Ik ben drie keer zo oud (zelfs een klein beetje erbij) maar heb de helft zoveel jaren ervaring en de helft minder banen gebouwd(*). Dus dat "goed bezig man" van jou--een viertal berichten geleden--stuur ik meteen terug!  (y)

Een kleine dagboekbijdrage:
Vanavond ben ik bezig geweest met het plaatsen van de plank die ik gisteren toonde. Daarna "droog" testen van tillen en zakken, en uiteraard kijken of de magneetbanden voor mijn Fordje weer op elkaar aansloten op de plek waar de glijbaan weer terugzakt naar de Hydrofibre. Not.
Het ging vaak goed, maar ook een paar keer niet. En aangezien dit een plek is die na uiteindelijke montage erg moeilijk bereikbaar wordt is "een paar keer" al veeeeel te veel. Dit moet 99,99% kloppen, en dat doet het niet.
Maar ik heb al een idee om dat percentage wel te halen. Daarvoor moet ik de Hydrofibre tijdelijk weghalen, en er meerdere stukken magneetband leggen. Zo iets:

Glijbaan:     Hydrofibre:
                -----\
----------  ----------
                -----/

een "marge" dus, zodat wanneer de glijbaan teveel links of rechts van het spoor aanschuift er een fuik van magneetband is die het autootje toch naar de goede baan leidt.
Nadeel: het rondje wordt toch eenrichtingsverkeer, terwijl ik altijd heb geprobeerd het ontwerp links- zowel als rechtsomdraaiend te maken. Ach ja, adopt, adapt and improve.

Groet,
Antoontje.

PS: (*) dan tel ik het baantje dat pa (Jean) voor mij gebouwd had toen ik 5- was even niet mee.
Ik spoor WEL helemaal!

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #167 Gepost op: 28 November 2010, 11:47:26 »
jaja 15 jaartjes,
jong hea ;D

maar ehm het is best een scherpe bocht die je hebt liggen. is het misschien een idee om hem
wat minder scherp te maken, dan is het ook moeilijker om in het magneetveld te blijven. als je de glijbaan
iets meer naar buiten doet kan hij meer rechtdoor, en stukje op de grond rechtdoor, en dan de bocht.
misschien help dat.
ter verduidelijking:

gr,
mathyn
Nu ook op instagram

Antoontje

• Bingellander
  • Offline Offline
« Reactie #168 Gepost op: 28 November 2010, 22:26:51 »
Hoi Mathyn,
Bedankt voor het meedenken, maar een langere weg zal niet de oplossing zijn ben ik bang.
Zodra het autootje "het spoor bijster" is, stuurt het hard naar links of rechts. Als je het op tafel zet, zonder spoor, zal het ook nooit van tafel rijden maar altijd in rondjes.
Mijn probleem is dat ik de glijbaan als onderdeel van het heuvelland omhoog klap, terwijl het stukje bij het poortje vast op tafel ligt. Bij terugklappen kan er het volgende gebeuren:

Glijbaan:         Tafel:
---------------
                     ---------

of:
                     ---------
---------------

Daarom is het idee van de fuik de enige oplossing ben ik bang:
-------------------\
                     -----------
                     ----/
dan wel
                     ----\
--------------------------
                     ----/
dan wel
                     ----\
                     -----------
-------------------/

Ik heb het vanavond droog zitten testen, ook als de glijbaan aanschuift in het midden van twee sporen wordt het autootje "gevangen" en terug op het spoor gezet.
Ik creeer een fuik van een a anderhalve centimeter, dat is een marge die behoorlijk ruim is maar dat is alleen maar goed. De speling bleek zich in de halve centimeter te bevinden, maar dat was blijkbaar voldoende voor het autootje om zijn eigen weg te zoeken. Binnenkort niet meer, dus.

Verder:
Vandaag naar de Modellbautage in Gangelt (D) geweest. Drie verdiepingen aula en lokalen van een Realschule (school dus), tot de nok gevuld met alles wat met modelbouw te maken heeft.
Je kwam dus onder andere ook poppenhuizen tegen, en joekels van duikboten in aquarium  :o ;D, maar het spoor was erg goed vertegenwoordigd.
Er stond even niks op het verlanglijstje, dus niks gekocht, maar het was weer een mooie dag om de markt af te tasten, en ideeen en inspiratie op te doen.
Mijn topper van vandaag was de gigantische baan van MEC Erkrath. Erg mooi, zeer gedetailleerd en sehr gruendlich gebouwd. Ik zal morgen wat foto's plaatsen, ik moet ze eerst bewerken want BNLs.net wordt niet blij als ik zes megapixels ga uploaden  ;).

Groet,
Antoontje.
Ik spoor WEL helemaal!

Antoontje

• Bingellander
  • Offline Offline
« Reactie #169 Gepost op: 02 December 2010, 01:14:34 »
Hoi,

Wat later dan beloofd, maar hier dan toch wat foto's van twee banen die ik in Gangelt heb mogen bewonderen.

Allereerst Beachley Dock. Prachtig mooie baan van een haventje met industrie. Mocht je het mogen aanschouwen: zorg dat je op tijd bent. Vlak voor de schoorstenen beginnen te roken dus. Prachtig schouwspel, maar zeker binnen sta je na een minuutje of zo wel even te kuchen  :D.
Aan de tongval van de operators te beoordelen een Brabants stel, maar ik kan me vergissen. Wel erg vriendelijke mensen, die voor de foto ongevraagd wat spoor stilzetten en enthousiast over hun baan kunnen vertellen.
(alle foto's die volgen zijn te klikken voor vergroting)

De rook van de schoorsteen is jammer genoeg niet erg duidelijk, maar neem van me aan dat het een stevige pijp was die daar werd gerookt.
Aan de achterzijde wordt je een blik gegund in de grote loods die te vinden is links van de foto boven:

Erg mooi uitgelicht, en de stoommachine in de ruimte linksachter "werkt".

Maar mijn absolute favoriet van vandaag, en zeker in mijn top-drie algemeen, is de baan van Erkrath (zie link hierboven).

De main operator achter het schakelstation. Mijn eerste reactie:  :o.
De monitor toont beelden van het schaduwstation, te vinden onder het hoofd/kopstation achter deze meneer.
Dit station dus:

Hieronder dus een schaduwstation.
Enkele plaatjes scenery:

Het doorgaand station halverwege.

Na de eerste bocht vanuit het kopstation. Die boomgaard!!

Kerkje, weet niet meer zeker in welke bocht. Maar wat opviel is dat de ramen doorschijnend glas-in-lood zijn. Aan de perspectivische vertekening te zien een foto van werkelijke ramen, gedrukt op sheets. Jammer, met wat photoshoppen had men dat recht kunnen trekken, maar desalniettemin: indrukwekkend.

Tenslotte nog een foto genomen vanaf de tweede verdieping:

Het gespiegelde vraagteken links dus. Maar liefst negen bij achttien meter! Volgens het baanplan op hun site hoort er linksonder ook nog een vrijstaande Kirmes (kermis) bij, maar die was er in Gangelt niet bij.
Deze baan was gewoon helemaal Af! Hoofdletter A, uitroepteken.

Rechts is overigens de baan van MVZL Beek/Sittard te zien, maar die hadden we twee weken eerder al kunnen bewonderen.

Ik moet de neiging om de foto van het aquarium-met-werkende-duikboot te plaatsen onderdrukken, dat hoort hier niet thuis. Laat ik het zo zeggen: ik heb wel eens kleinere badkuipen gezien  ;D.

Groet,
Antoontje.
« Laatst bewerkt op: 02 December 2010, 01:22:28 door Antoontje. Reden: spelvout gecorrigeerd »
Ik spoor WEL helemaal!

Antoontje

• Bingellander
  • Offline Offline
« Reactie #170 Gepost op: 05 December 2010, 20:59:16 »
Hoi,

Een nieuwe update over mijn kartonnen heuvellandschap.
Ten eerste: het fuikje is klaar, en getest, en getest, en getest, en getest.  ;) Zoals ik al eerder zei, dit is een plekje onder het heuvellandschap waar ik moeilijk bij ga komen, dus dat moet werken. Vandaar dat ik het autootje heel vaak heb laten rijden, en zelfs met foutmarges die in het echt nooit voor gaan komen komt het helemaal goed.
Dit is wat k gedaan heb:
(alle foto's in dit bericht zijn te klikken)

Het magneetspoor voor het FCS Ford Transitje werd onder een stuk papier geplakt. Zoals je ziet had ik het eerst verkeerd om geplakt  ::). Tussen en om het spoor heb ik karton geplakt, zodat er geen hobbel ontstaat. Dat werd onder aan de glijbaan geplakt.

Nu we die horde genomen hebben kunnen we eindelijk verder het heuvellandschap. Ik had al eerder verteld dat ik een kantelmechanisme ga maken om beter bij het schaduwstation onder het heuvellandschap te komen. Ook dat is nu bijna klaar:

@moderator: dit plaatje is twee keer geupload, ik was vergeten het origineel te kantelen naar portrait. De eerste versie mag verwijderd worden, en deze opmerking daarna ook. Bedankt.

Her scharnier kun je op de eerste foto nog zien liggen, dat is het enige dat nog moet gebeuren maar daar wil nog heel even mee wachten tot ook hiermee wat testrondjes gereden zijn.
Je ziet op de eerste foto ook de glijbaan, die in het heuvellandschap gefixeerd is en dus mee omhoog kantelt. Dat moet goed aansluiten op de rest van het FCS spoor, vandaar het fuikje.
Op de derde foto zie je midden-onder het "poortje" in de plank waardoor het Fordje in het andere landschap naar binnen rijdt.
De middelste foto toont mijn schaduwstation. Zoals je ziet is dat nu heel goed te bereiken met dit kantelmechanisme. Op de voorgrond een haak waaraan mijn baan naar het plafond getakeld wordt.

Tot slot nog een laatste foto, genomen tijdens de cursus modelbouw (zie eerdere berichten).
Bert is zelf bezig met station Heerlen. Uiteindelijk wordt dit anderhalve meter breed!  :o

Groet,
Antoontje.
Ik spoor WEL helemaal!

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #171 Gepost op: 05 December 2010, 21:30:16 »
zozo dat ziet er mooi uit zeg :o
maar wat zijn jouw bouwactiviteiten? ;D
ik ben ook benieuwd naar jouw bouwsels (y)

gr,
mathyn
Nu ook op instagram

Antoontje

• Bingellander
  • Offline Offline
« Reactie #172 Gepost op: 06 December 2010, 22:33:23 »
Ha Mathyn,
Zenks!!
Maarreh... zijn dit geen bouwactiviteiten dan?
Als je spoor bedoelt: die is af en geballast.
Als je scenery bedoelt: zie boven, en mijn vorderingen met mijn eigen huisje, en natuurlijk het FCS.
Maar misschien ben ik met teveel dingen tegelijk bezig, waardoor het grote beeld een beetje vervaagt. Kan kloppen, maar soms heb ik wat minder zin om naar boven te gaan (koud!).  Dan knutsel ik beneden wat en dat geeft meestal wat minder vordering want meer priegelwerk en dus tijdrovend.
Maar er zijn ook avonden, zoals vanavond, dat ik lekker wat lees en een ritje rijd in Trainz.
Moet leuk blijven, toch?
Groet,
Antoontje.
« Laatst bewerkt op: 07 December 2010, 08:12:23 door Peter van der Leek. Reden: Het laatste bericht hoef je niet te quoten »
Ik spoor WEL helemaal!

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #173 Gepost op: 07 December 2010, 15:34:10 »
huh oo wacht!
ik dacht zeg maar dat dat station op die foto het bouwsel was van die man!
maar die is van jou ;D
haha kleine verwarring. daarom was ik nieuwsgierig naar wat jij hebt gedaan.
nogmaals hij ziet er erg mooi uit hoor!

gr,
mathyn

ps: voor de rest kan ik het prima volgen, dus rommelig is het niet hoor.
Nu ook op instagram

Antoontje

• Bingellander
  • Offline Offline
« Reactie #174 Gepost op: 07 December 2010, 22:13:20 »
Hoi Mathyn,
Aha, dan kan ik de spraakverwarring kompleet maken: het is inderdaad een bouwsel van "die man".
Geloof me, van het gepruts van mij word je niet blij. Ik ben drie keer opnieuw moeten beginnen en heb nog steeds alleen wat stukjes styreen ten bewijs dat ik iets heb uitgevoerd.
Bert gaf aan het eind van cursusdag twee, afgelopen zaterdag dus, toe dat hij misschien een te complex gebouwtje had gekozen als voorbeeld voor cursisten, maar dat ben ik niet met hem eens. Een cursus is bedoeld om fouten te maken--en er hopelijk iets van te leren--dus ik ben allang blij dat ik met dit projekt drie keer ben moeten beginnen in de cursus, in plaats van met een eigen projekt na de cursus. Dan liever een complexer gebouwtje waarbij fouten gegarandeerd zijn dan een gemakkelijk projekt waar je minder van leert.

Maar morgen is er weer knutselavond bij de vrienden, misschien dat ik daarna wat toonbaar resultaat heb. Anders zeker zaterdag!
Groet,
Antoontje.
Ik spoor WEL helemaal!

Matheus 18

• Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • poging tot Steentje bijdragen.
« Reactie #175 Gepost op: 07 December 2010, 22:31:35 »
Ziet er toch leuk uit.

Mvg.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Antoontje

• Bingellander
  • Offline Offline
« Reactie #176 Gepost op: 12 December 2010, 01:21:00 »
Hoi,

Zoals beloofd een foto van mijn vorderingen bij de cursus Modelbouw. Het begint ergens op te lijken! Kijk maar (alle foto's in dit bericht: klik):

De voorkant en een zijkant zijn "gemetseld" en de zijkant zelfs al van kozijnen voorzien. De "schrootjes" moeten nog geplakt worden. Maar voor een eerste keer helemaal niet slecht, al zeg ik het zelf.
Het linkerraam is zoals het hoort, bij het rechter was ik bij het snijden het kozijn vergeten. Ach ja, zoals ik al eerder ergens gezegd heb: adopt, adapt and improve. Het is een cursus, dus het is min of meer de bedoeling dat je vergissingen maakt om ervan te leren, nietwaar? Bij deze  ;).
Vandaag heeft Bert onder andere getoond hoe regenpijpen gemaakt kunnen worden, en dakpannen, en nokken. Erg mooi allemaal. Van daaruit op een zijspoor belandend toonde hij ook nog hoe dezelfde techniek gebruikt kan worden om seinpalen te maken. Hij liet voorbeelden van eigen hand zien: prachtig, prachtig, niet van echt te onderscheiden! Ik was zo onder de indruk dat ik helemaal vergeten ben foto's te maken. Hopelijk volgende week.

Ander belangrijk nieuws:
Vandaag ben ik eindelijk begonnen aan Heuvelland. In de spitse hoek, bij de top van de "glijbaan", heb ik een bocht gemaakt voor het FCS Fordje, en gelijk het omringende landschap gesneden:

Een uurtje later was het frame bedekt met bananenpapier:

Links en rechts van de weg komen graften, en dan later veel bebossing om te verhullen dat het autootje daar verdwijnt. Langs de steile wanden komen steenplaatjes, even vergeten welk merk maar ik kom er op terug als ze geplakt worden.

Nog veel werk te doen (weg asfalteren, Hydrofibre, bebossing, en dat alleen al in dit hoekje) maar de teerling is geworpen!

Groet,
Antoontje.
Ik spoor WEL helemaal!

Johnnytrein

• Offline Offline
« Reactie #177 Gepost op: 12 December 2010, 07:41:55 »
"Links en rechts van de weg komen graften" Wat bedoelt u met graften?
Groetjes
Johnny

grove den

• Modelboombouwer
  • Offline Offline
    • MBB Grove Den Modelboombouw
« Reactie #178 Gepost op: 12 December 2010, 10:42:42 »
Hallo Johnnytrein,

Graften zijn:  http://home.tiscali.nl/grensschap/graften.htm ( gewoon ff "googlen" ;))

Jos
natuurlijk kunstboompjes
http://mbbgroveden.com/

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #179 Gepost op: 12 December 2010, 12:20:23 »
mooie muurtjes antoontje (y)
ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat, zal wel gaaf worden.
je berg begint ook al zijn vormen aan te nemen, top.
misschien leuk om naar dit filmpje te kijken.
het gaat over rotsen maken.

gr,
mathyn
Nu ook op instagram