Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 16:42:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Nullus
Vandaag om 16:29:51
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 16:29:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.  (gelezen 25677 keer)

Re 6/6

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
  • Het heden is het verleden van de toekomst
Re:Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #15 Gepost op: 12 november 2009, 15:10:58 »


Hallo Ron en andere lezers,

Hallo Sven,

Dat is een beste ombouw die je daar heb gedaan (y), ik zie het me zelf nog niet direct na doen. :-\
Ik heb deze motoren in het verleden ook gebruikt om de Roco SBB serie Re 4/4 IV mee om te bouwen. Die hadden ook van die herrie motoren, ik heb ze toen met tweezijdig tape vastgezet. De volgenkeer gebruik ik ook eens zo'n zeemleer, dat is een geode tip.
Succes met de verdere ombouw en ik ben benieuwd naar de foto's met de verlichting.

Groet,

Ron
Bouwen en rijden met wat je leuk vind

Sven Kerkvliet

  • Gast
Re:Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #16 Gepost op: 12 november 2009, 15:16:29 »
Hallo,

Ron, ik wilde net dit berichtje afvuren toen jouw reactie een minuut geleden kwam.
Je wordt dus op je wenken bediend  ;).

(Mocht je tips/hulp m.b.t. de zeemleer operatie nodig hebben hoor ik het wel...)

De gele lampenlak op de LED's was droog dus konden de kappen weer op de frames worden geplaatst.
Zoals beloofd dan nog even de seinverlichting-foto's (ter vergroting svp even aanklikken):

Stuurstand met gedimd sluitsein i.pv. mistachterlicht  ;):


Stuurstand met eveneens gedimd en nu de juiste kleur frontsein:


Ter illustratie van het kleurverschil van de seinverlichting nog even de NS-SBB combinatie tussen het Bundesbahn Eloc geweld ... ;-):


Groet,

Sven
« Laatst bewerkt op: 12 november 2009, 15:19:08 door Sven Kerkvliet »

Re 6/6

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
  • Het heden is het verleden van de toekomst
Re:Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #17 Gepost op: 12 november 2009, 15:58:59 »
Hoi Sven,

Dat was toevallig dat ik dat bericht net verstuurde.
Dat ziet er erg fraai uit die verlichting, trouwens je baan ziet er ook top uit (y)
Gaaf om het verschil nu zo duidelijk te kunnen zien met de DB loc's.

Groet,

Ron
Bouwen en rijden met wat je leuk vind

Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 738
Re:Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #18 Gepost op: 12 november 2009, 16:57:06 »
Beste Sven,
Ik had met het inbouwen van een functiedecoder dezelfde problemen. De print is door een lezer van dit forum omgebouwd en functioneert nu zoals gewenst.
Ik heb een ESU functiedecoder ingebouwd waarmee ik naast de sluitverlcihting ook een ESU cabineverlichting aanstuur. Ik rij met Koploper en het is mooi om te zien wanneer de TEE van richting verandert eerst de cabineverlichting en de front- en sluitverlichting omwisselen en daarna de TEE pas wegrijdt. I.p.v. de ESU functiedecoder zou je ook een lichtprint van Digirail met ingebouwde decoder kunnen overwegen.
Indien je alsnog de sluitverlichting wilt wijzigen c.q. digitaliseren, kan ik vragen of de "ombouwer" jou wilt benaderen. Destijds heeft hij n.m.l. zijn naam etc. via een persoonlijk bericht aan mij opgegeven dus meld ik dit maar niet het het forum.
Groet
Coen.

Sven Kerkvliet

  • Gast
Re:Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #19 Gepost op: 12 november 2009, 20:01:09 »
Hallo coen,

Ik heb welsiwaar nu weer de sleepschakelaar teruggebouwd in de stuurstandwagen maar het is niet optimaal  :-\.
Omdat ik echter niet zelf voor een technische oplossing kan zorgen moet het maar even zo. Helaas knipperen de seinen zo af en toe door de slechte stroomafname vanwege de sleepschakelaar. Een functiedecoder is toch wel veel mooier en beter...

Ik heb jou i.i.g. even een PB gestuurd.

Groet,

Sven

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re:Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #20 Gepost op: 12 november 2009, 21:46:54 »
Niet om het een of ander, maar je hoeft dat printplaatje vermoedelijk helemaal niet te verbouwen. Zie vorige pagina.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Sven Kerkvliet

  • Gast
Re:Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #21 Gepost op: 12 november 2009, 22:14:46 »
Hoi Henk,

Ik heb google op "Lenz LF101XF + stuurstandwagen/steuerwagen" gezocht maar nog niet concreet iets over de combinatie van de RAm stuurstandprint en deze functiedecoder gevonden.
Wel staan er succesverhalen van andere stuurstanden (uitgerust met SMD LED-printjes) en een succesvolle samenwerking met deze functiedecoder waar andere functiedecoders faalden.

Het probleem is dat ik nier zomaar even een LF1101XF van Euro 25,- ga kopen wanneer ik niet zeker weet dat het ding ook naar behoren in deze stuurstand functioneert.
Mijn voorkeur boven alles heeft de ESU functiedecoder, daar heb ik er nog een paar van liggen en daar ben ik ook "los op".
Misschien meldt zich nog iemand die de LF101XF in de RAm/DE-IV stuurstand heeft ingebouwd... :P

Groet,

Sven

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re:Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #22 Gepost op: 13 november 2009, 09:20:52 »
Je kunt het zelf proberen. Dat wil zeggen, je kunt proberen of het printje volgens verwachting op ompolende gelijkspanning reageert.
Als dat werkt, en dat doet het naar mijn verwachting, dan werkt het ook met die functiedecoder.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4299
    • Gouda in H0
Re:Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #23 Gepost op: 13 november 2009, 09:29:57 »
Is het mogelijk een normale decoder (motoruitgang) te gebruiken voor omplolen? Rijstappen op maximal ...

Waarom een eigene decoder? Kan het met de truc van Karst en de stroomgeleidende koppeling?

Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re:Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #24 Gepost op: 13 november 2009, 09:37:28 »
Ja, een locdecoder moet ook kunnen. Rijeigenschappen doen er niet toe dus je bent nog goedkoper uit ook dan met een functiedecoder.
Het model heeft volbezette vierpolige stroomgeleidende koppelingen. Kan allemaal vast wel, maar wordt ook ingewikkeld.
Volgens mij is dat ompolen verreweg de eenvoudigste oplossing.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4299
    • Gouda in H0
Re:Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #25 Gepost op: 13 november 2009, 09:44:08 »
4-polig is toch geen probleem. geel/wit/zwart/rood en de blauwe kan je op nieuw genereren uit zwart/rood in de stuurstand... nog goedkoper :P
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Sven Kerkvliet

  • Gast
Re:Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #26 Gepost op: 13 november 2009, 15:24:12 »
Hallo,

Heb toch de LF101XF in huis. Ga vanmiddag/vanavond even testen in de RAm stuurstandwagen en laat dan mijn bevindingen hier even weten. Tot later  :)

Groet, Sven

(off-topic: Bernd, schon Neuigkeiten bzgl. HLE 18 15000V Schleifstück ?)

Sven Kerkvliet

  • Gast
Re:Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #27 Gepost op: 13 november 2009, 17:38:02 »
Hallo,

Nou, ik ben al een uur aan de gang geweest om de LF101XF zodaning aan te sluiten op het stuurstandprintje dat de verlichting geel/rood met de rijrichting wisselt;
Alle pogingen zijn tot nu toe mislukt:

- decoder-blauw (+) op print-zwart
- decoder-geel op print-blauw
- decoder-wit op print-rood

Decoder laat zich programmeren maar bij inschakeling van stroom naar de print lichten alleen de gele LED's kortstondig op... ??? >:( :'(


Wie weet raad hiermee ?:-\

Groet,

Sven

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re:Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #28 Gepost op: 13 november 2009, 20:10:17 »
Heb je eerst geprobeerd of het printje goed reageert op ompolen? Gewoon met een gelijkstroom, een gewone rijtrafo bijvoorbeeld, een extra voorschakelweerstand van 1K is misschien wel verstandig.

Ik meende me te herinneren dat er een foto van het printje ergens op de site stond en inderdaad.



Zo te zien moet je de zwarte draad als de ene pool gebruiken en de twee andere draden gezamenlijk als de andere pool.

Als je hebt vastgesteld dat het werkt met ompolen, dan kun je met de decoder aan de gang. In de gebruiksaanwijzing kun je lezen welke twee uitgangen je moet gebruiken en welk CV je moet programmeren om ervoor te zorgen dat die uitgangen ten opzichte van elkaar gaan ompolen. Standaard staat de decoder zo niet ingesteld. Je moet dus ook maar twee draden van de decoder aansluiten in plaats van de gebruikelijke drie.
Ik heb het even opgezocht. Je moet de witte en gele draad op het printje aansluiten. Bijvoorbeeld de witte decoderdraad op de zwarte draad van het printje en de gele decoderdraad op de witte en gele draad van het printje. Daarna bit 1 van CV49 op 1 zetten.
« Laatst bewerkt op: 13 november 2009, 21:03:42 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Sven Kerkvliet

  • Gast
Re:Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #29 Gepost op: 13 november 2009, 22:17:52 »
Hallo henk en anderen,

Ben zojuist weer aan het uitproberen geweest:

Wanneer je veel met digitale modelbaan bezig bent lijkt het wel alsof je niet meer analoog kunt denken:
Ik alsmaar knoeien met één plusdraad blauw en twee "schakeldraden" wit en geel.... :-[

Je hebt het al die tijd hardstikke juist gehad: witte decoderdraad aan zwart van de lichtprint en de gele decoderdraad aan zowel de rode als de blauwe van de lichtprint.
CV49, bit 1 => 1 én; taaataaa !!!

De schakeling werkt nu helemaal naar behoren  (y).


Op de positie waar voorheen de sleepschakelaar zat heb ik nu van een heel klein plaatje fosforbrons een extra stroomafnemer gemaakt die niet op het asje van deze wielas sleept, maar op de bovenkant van het wiel zelf.
Dit laatste i.v.m. het feit dat deze wielas -anders dan de andere rijtuigwielassen- niet in het midden (halve as) is geïsoleerd, maar aan slechts één wiel t.o.v de rest van de wielas.
(klinkt moeilijk, maar ik kan ter verduidelijking nog een fotootje plaatsen...)

Nu krijgt de lichtprint van het stuurstandrijtuig optimaal stroom van alle vier de assen.

Henk en alle anderen: bedankt voor jullie tekst en uitleg.

Ben erg blij dat het weer gelukt is :)

Groet,

Sven