Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 19:30:31
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 18:15:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door LMX
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door sdz1976
Vandaag om 16:08:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
  

Auteur Topic: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.  (gelezen 25767 keer)

Sven Kerkvliet

  • Gast
Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Gepost op: 07 november 2009, 17:33:47 »
Na zeer lang twijfelen ben ik deze week toch overstag gegaan en heb ik in een opwelling bovenstaande trein gekocht.
Ik ben weliswaar een DB-tijdperk IV-spoorder, maar het feit dat deze trein in het begin van de zeventiger jaren op de "Allgäu-Bahn" heeft gereden (denk aan het tragische ongeval met de RAm501 "TEE Bavaria" bij Aitrang) volstond voor mij als motief om deze door Roco werkelijk prachtig in model omgezette trein te kopen.

Er is reeds veel (met name positiefs) in dit Forum en elders over deze Roco TEE geschreven, maar toch heb ik nog twee vragen over dit model:


Eerste vraag:
De frontseinverlichting; deze straalt bij het model vanaf opzij gezien enigszins gelig licht uit. Frontaal gezien is het licht echt wit licht. Dit weliswaar warmwit, maar tóch wit.
Op foto's van het grote voorbeeld lijkt mij het licht echter geel te zijn. Als ik de oude foto's goed bekijk is dat dan niet een beetje geel, maar zo geel als het door de NS gevoerde gele licht (het vroegere "Franse-auto-koplampen-licht"). Heeft Roco zich vergist of interpreteer ik de foto's verkeerd? Had de zwitserse RAm wellicht wel het (bij de SBB gebruikelijke) witte licht?

Vraag twee:

De motor: deze loopt in mijn model nou niet bepaald mooi. Ik weet maar al te goed dat na verloopt van tijd wanneer een trein enigszins ingereden raakt bepaalde rijgeluiden minder worden of zelfs verdwijnen, maar de motorwagen van dit stel is dusdanig rumoerig dat ik weinig vertrouwen heb dat dit goed gaat komen. Ik heb de kap van de motorwagen afgenomen en gecontroleerd of er niets aan de cardanassen aan liep. Dit was (helaas) niet het geval. Het is nu zo dat ik eigenlijk niet van het mooie dieselgeluid kan genieten omdat de bijgeluiden van de motor de boel overstemmen.

Controle van de overbrenging wees uit dat er in mijn treinstel nog rode tand- en wormwielen zitten (lage topsnelheid). Zorgt het Roco ombouwsetje met de gele tand- en wormwielen (hogere topsnelheid) voor rust daar het motortoerental omlaag gaat?

Daar ik er hier vast veel Roco RAM/DE-IV rijders op dit forum zijn ben ik benieuwd naar jullie bevindingen over deze twee vragen.

Groet,

Sven
« Laatst bewerkt op: 07 november 2009, 17:36:11 door Sven Kerkvliet »

Sven Kerkvliet

  • Gast
Re:Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #1 Gepost op: 08 november 2009, 13:12:57 »
Hallo,

Hier nog wat fotootjes ter verduidelijking wat ik bedoel m.b.t. het gele- danwel witte licht:

Hier het orgineel; ik meen te zien dat deze treinstellen NS-gele frontseinen hadden...



Hier de Roco TEE van opzij: NS-geel uitstralend licht, toch?



Maar hier bij de frontaal genomen foto ineens compleet wit licht, vreemd toch?



Wat is nou juist  ???


Groet,

Sven
« Laatst bewerkt op: 08 november 2009, 13:20:51 door Sven Kerkvliet »

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5817
Re:Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #2 Gepost op: 08 november 2009, 14:57:32 »
Geel lijkt mij het beste.

Gr, Ben.


Foto Ed de Bruijn, Stichting TEE-Nederland.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25273
    • Pagina van klaas
Re:Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #3 Gepost op: 08 november 2009, 15:03:28 »
Ik denk niet dat de frontseinen geel waren. In veel Europese landen zijn gele frontseinen niet toegestaan, dus het is veel logischer dat ze wit waren.
Dat de seinen van het Roco model van opzij geel lijken komt wellicht door de weerkaatsing tegen het geel van de kap.

Sven Kerkvliet

  • Gast
Re:Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #4 Gepost op: 09 november 2009, 04:06:37 »
Hallo,

Bedankt voor de reacties tot zover.
@Ben: bedankt voor de foto: die lampen zijn helaas niet meer origineel maar "Northlanderlampenhuizen"
@Klaas: ik begrijp jouw redenering; klinkt heel logisch en toch wijzen de kleurenfoto's zo langzamerhand anders uit...

Naarmate ik wat meer kleurenfoto's van het grote voorbeeld tegenkom ben ik er steeds meer van overtuigd dat alle RAm's en DE-IV's met geel koplamplicht waren uitgerust.
Het is alleen verdraaid lastig om dergelijke foto's van deze dieseltreinstellen in boeken of op internet te vinden; helaas erg schaars.

Het probleem in de motorwagen is inmiddels opgelost:
Het geluidsniveau van de aandrijving in de motorwagen is na een avondje intensief sleutelen en met de nodige behoorlijk drastische maatregelen teruggebracht tot faulhaberniveau  (y)

Ga de motorwagen de komende tijd rustig inrijden en uitdokteren hoe het nou precies met het seinlicht zit.

Groet,

Sven 
 

Re 6/6

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
  • Het heden is het verleden van de toekomst
Re:Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #5 Gepost op: 09 november 2009, 21:09:18 »
Haalo Sven,

Ik wel benieuwd welke drastische maatregelen je dan genomen heb?

Groet,

Ron
Bouwen en rijden met wat je leuk vind

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3505
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re:Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #6 Gepost op: 09 november 2009, 21:34:47 »
De seinlichten, zowel van de Nederlandse als Zwitserse DE TEE waren echt wel geel.

3737 en TEE Edelweiss  tijdens NVBS excursie
Dordrecht
23 mei 1974.


TEE Edelweiss richting Zurich
Rijswijk 24 mei 1974.

Gerard vV
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
129* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Sven Kerkvliet

  • Gast
Re:Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #7 Gepost op: 09 november 2009, 22:08:17 »
Hallo weer,

@Gerard: bedankt voor de mooie foto's. Intussen zijn de LED's op de print van de Roco DE 1002 "vergeeld".


@Ron: als de boel klaar is maar de boel nog neit weer is dichtgemaakt (lees; de kap nog niet op de motorwagen is terug geplaatst) ga ik foto's maken en e.e.a. toelichten.

Ik ben nu aan het worstelen met een functie-decoder in de stuurstandwagen waarvan ik begrijp waarom óf geel óf rood het niet doet (polariteit bij gelijkstroom uit de decoder i.p.v. wisselstroom vanuit de sleepschakelaar) maar ik weet gewoon niet hoe ik het moet oplossen. Ik ben niet kundig genoeg om dusdanige kleine LED's even om te draaien op het verlichtingsprintje.

Weet er iemand raad met dit probleem van de polariteit van de LED's bij het toepassen van een functie-decoder in de Roco TEE  ???

Groet,

Sven

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #8 Gepost op: 09 november 2009, 23:06:02 »
Idd Sven: Omdraaien....  :P is de enige oplossing. ( en de diode en... )

Grtzz,

Karst

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #9 Gepost op: 09 november 2009, 23:13:43 »
En... om je op weg te helpen:



... zo moet ie worden  :P


Sneak preview van een nog te verschijnen artikel ;)

LEDs omdraaien ging niet. Heb er gewoon 3 nieuwe opgesoldeerd.

Grtzz en suc6,

Karst

Sven Kerkvliet

  • Gast
Re:Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #10 Gepost op: 09 november 2009, 23:48:46 »
Tjonge Karst,
Pfffff, als ik dat allemaal geweten had..... >:(

Het ging mij alleen maar om het dimmen van de standaard nogal fel schijnende sluitseinen.

Ik denk dat ik het stuurstandrijtuig weer naar origineel terugbouw (dus weer met sleepschakelaar) en daarbij een extra weerstand aan de rode LED's koppel. Bij de motorwagen zal ik dan middels de dimfunctie de sluitseinen qua lichtintensiteit gelijk maken aan die van de stuurstand.

(Ik ken mijzelf: beter deze oplossing dan een complete printplaat naar z'n gallemiezen... ;))


Groet,

Sven

Sven Kerkvliet

  • Gast
Re:Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #11 Gepost op: 12 november 2009, 01:04:50 »
Haalo Sven,

Ik wel benieuwd welke drastische maatregelen je dan genomen heb?

Groet,

Ron



Hallo Ron en andere lezers,

Omdat de originele Roco motor verre van geruisloos was en het ellenlang “inrijden”/kollektorplaten polijsten/ nieuwe koolborstels plaatsen en weet ik wat nog meer mij onderhand echt de neus uitkomt heb ik besloten ook bij dit model een andere motor te plaatsen.
Niets is in mijn ogen (oren) zo frustrerend als een prachtig klinkend afgespeeld soundfile vanuit een rijdend model, waar doorheen dan irritante aandrijfgeluiden waarneembaar zijn…

Ik heb de Roco motor vervangen voor een motor eveneens uit huize Roco; maar dan wel één van het type dat zijn werk absoluut geruisloos doet (uit een negentiger jaren Roco E18) .
Voordat deze nieuwe motor voor de DE1002 kon worden geplaatst moesten er nog wat aanpassingen worden gedaan.
In het chassis van de motorwagen is wat materiaal weg gevijld omdat het huis van de nieuwe motor iets “dikker” is dan zijn voorganger. De nieuwe motor kreeg de vliegwielen van de oude motor opgeperst zodat dezelfde cardanassen konden worden gebruikt.
De motor werd daarna omhuld met een stukje op maat geknipt zeemleer. Dit materiaal zorgt voor een prima werkende demping bij tegelijkertijd een goede fixatie van de motor. Het materiaal is bovendun zodanig dun dat het nauwelijks extra ruimte vergt. Deze techniek heb ik trouwens ook met succes ook in een Roco VT11.5 (41260) toegepast (destijds ook met nieuwe E18 motor).

(De plaatjes ter vergroting svp aanklikken)

Het chassis met de nieuwe motor met de oude vliegwielen. Linksonder de originele motor en het gebruikte dempingsmateriaal.

  
De oude motor ontdaan van vliegwielen; voor in de projectendoos…

  

In plaats van via de contactveertjes wordt de motor met draadjes van “sap” voorzien.



Hier zie je hoe de “spanten” in de zijwand van het chassis zijn uitgevijld om meer ruimte voor motor en demping te creëren.


Als laatste heb ik –net als velen voor mij- het Roco RAm/DE-IV tuningssetje (de gele tand- en wormwielen) geplaatst. Niet met het idee de snelheid te verhogen maar om het motortoerental (lees: geluidsproductie) nog meer omlaag te brengen.
En helemaal tot slot zijn de twee assen met slipbanden in de motorwagen vervangen voor exemplaren zónder.
Resultaat: een prachtig geruisloos aangedreven motorwagen! Je hoort alleen het zachtjes tikken van de wielen over de sporen bij wissels en kruisingen…
Oja:
Ondertussen is de seinverlichting in de stuurstand weer aangepast:
De functiedecoder eruit voor een andere project. De sleepschakelaar weer geactiveerd.
Front- en sluitseinen gedimd met resp. weerstanden 1K en 5K.
De oorspronkelijk warmwitte LED’s in motor- en stuurstandwagen zijn aangetipt met gele lampenlak en stralen nu de juiste lichtkleur uit. Staan nu nog even een etmaal te drogen voordat de kappen er weer op kunnen. (Graag plaats ik morgen nog een fotootje van het resultaat).

Groet,

Sven
« Laatst bewerkt op: 12 november 2009, 01:08:20 door Sven Kerkvliet »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re:Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #12 Gepost op: 12 november 2009, 08:35:37 »
En... om je op weg te helpen:



... zo moet ie worden  :P


Sneak preview van een nog te verschijnen artikel ;)

LEDs omdraaien ging niet. Heb er gewoon 3 nieuwe opgesoldeerd.

Grtzz en suc6,

Karst

Interessant Karst, maar heb je ook een functiedecoder overwogen die met het oorspronkelijke printje overweg kan? Bij mijn weten heeft in ieder geval Lenz een decoder met twee uitgangen die ten opzichte van elkaar van polariteit kunnen wisselen. Is misschien toch wat eenvoudiger voor de goegemeente. Of helpt dat hier niet?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #13 Gepost op: 12 november 2009, 08:52:46 »
Idd Henk,

Het tov van elkaar polariteit wisselen helpt bij deze print niet.

Zowel rood als wit maken beide gebruik van een gemeenschappelijke retour... Welke in het ene geval + moet zijn, in het andere -... :(

Grtzz,

Karst

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re:Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #14 Gepost op: 12 november 2009, 08:57:48 »
Ja, maar dat noemen we toch ompolen Karst?
Dit is volgens Willem BR194 het schema.



Nou ben ik heel slecht in schema's doorgronden, maar als je wat geel en wit wordt genoemd aan elkaar knoopt, dan heb je volgens mij een gewone tweepolige schakeling met antiparallel geschakelde leds die correct reageert op ompolen. En dus ook correct reageert op een decoder die kan ompolen, zoals de Lenz functiedecoder. Hoeft er niets met het printje te gebeuren.

Het zou analoog anders ook niet functioneren. Weliswaar verzorgt de asschakelaar het omschakelen, maar ondertussen wordt de spanning analoog wel omgepoold en moet de schakeling daarmee rekening houden.
« Laatst bewerkt op: 12 november 2009, 11:40:02 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.