Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
Vandaag om 21:43:57
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Eric B
Vandaag om 21:43:35
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 21:25:56
Locverlichting dmv micro-LEDS door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:23:28
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 21:14:40
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 21:11:55
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:11:42
Piko 2025 door puntenglijder
Vandaag om 21:11:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 20:02:43
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 20:00:59
DCM motor van Märklin demonteren. door bellejt
Vandaag om 19:17:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:59:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
Vandaag om 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
Vandaag om 18:15:23
Lima plan E bankjes door klusser
Vandaag om 18:02:28
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 17:26:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
Vandaag om 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
Vandaag om 13:22:31
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
Vandaag om 13:06:06
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 12:56:42
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door robin binsbergen
Vandaag om 12:39:39
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
Vandaag om 12:29:54
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 12:17:40
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 11:03:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 10:19:14
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 09:53:06
  

Auteur Topic: electronica in marklin MAK acts.  (gelezen 12270 keer)

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26633
    • Pagina van klaas
Re:electronica in marklin MAK acts.
« Reactie #45 Gepost op: 30 October 2009, 18:51:22 »
Klaas, in een dgitale lok zitten de spoelen in de draden die naar de motor gaan en vanaf de decoder komen. Is altijd al zo geweest en zal ook altijd zo blijven.
In de draad die van de sleper komt zit helemaal niets.
Wim, kijk eens naar het startbericht:
In mijn marklin ACTS loc zit onderstaand electronica onderdeeltje aan de rode plus draad die naar de loc print gaat, in de stroomaanvoer draad dus.
Als ik dat letterlijk lees, dan kan ik alleen maar concluderen dat het om de draad van de sleper gaat.
Misschien kan moppersmurf even aangeven over welke draad het nou precies gaat.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

MopperSmurfje

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
Re:electronica in marklin MAK acts.
« Reactie #46 Gepost op: 30 October 2009, 19:09:55 »
Klopt helemaal, het is de draad van de sleper waar de spoel aanzit. De spoel zit dan aan de print waar de decoder op gesoldeerd zit.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re:electronica in marklin MAK acts.
« Reactie #47 Gepost op: 30 October 2009, 19:13:32 »
Misschien is het dan eens verstandig dat je een foto plaatst hoe het aangesloten zit/zat.
Misschien dat je probleem dan duidelijk wordt.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Dave81

  • Offline Offline
  • Berichten: 550
  • Curaçao ->zucht<-
Re:electronica in marklin MAK acts.
« Reactie #48 Gepost op: 30 October 2009, 20:08:32 »
zucht  ::)


MVG Dave
Trossingen Tp 2 Duitsland

Kijk bij wat zijn we aan het bouwen

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
Re:electronica in marklin MAK acts.
« Reactie #49 Gepost op: 30 October 2009, 20:31:36 »
Een spoel in serie met de sleper (voeding) zorgt er m.i. voor dat snelle hoogfrekwente stroomveranderingen (vooral opgewekt door het schakelen van de PWM eindtrap in de decoder) beperkt worden.
Het zijn de snelle stroomveranderingen die zorgen voor de zogenaamde conducted en radiated emmissions (wat gemakkelijkheids halve radio en TV storingen genoemd wordt). Aangezien de stroomverandering ook door de rails loopt speelt heel je baan als antenne.

mvg,

Patrick Smout
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

MopperSmurfje

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
Re:electronica in marklin MAK acts.
« Reactie #50 Gepost op: 30 October 2009, 20:47:34 »
Citaat
Misschien is het dan eens verstandig dat je een foto plaatst hoe het aangesloten zit/zat.
Misschien dat je probleem dan duidelijk wordt.

Als je dat nu nog niet duidelijk is Eric  ??? ???, dan geef ik t op!

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26633
    • Pagina van klaas
Re:electronica in marklin MAK acts.
« Reactie #51 Gepost op: 30 October 2009, 23:50:07 »
Moppersmurf, het is niet eerlijk om het nu op te geven.
Je wilt van ons een antwoord op een moeilijke vraag. Maar aan de andere kant heb je een tegenvraag, waarop het antwoord veel makkelijker is, nog steeds niet beantwoord. Nl. de vraag: waarom zit dat ding zo in de weg dat je hem er perse uit wilt hebben? En als hij dan toch echt in de weg zit op de plaats waar hij nu zit, waarom is het dan zo moeilijk om hem ergens anders weg te stoppen? Het lijkt me dat er in die loc genoeg ruimte vrij is om zo'n klein dingetje weg te stoppen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
Re:electronica in marklin MAK acts.
« Reactie #52 Gepost op: 31 October 2009, 09:17:56 »
Als de spoel in de voedingsaansluiting zit tussen de sleper en een decoder hoef je volgens mij deze spoel niet meer te monteren nadat de loc omgebouwd is van digitaal naar analoog bedrijf. Het zou een heel ander verhaal zijn als de spoel in de motoraansluitingen zit.

En voor de techneuten onder ons ...

Zoals eerder reeds kort vermeld, de spoel dient hier voor vermindering van de "conducted emission" (lees, storing die via bedrading de loc verlaat). Deze storing wordt vooral opgewekt door het schakelen van de PWM eindtrap. Zonder decoder heb je hier geen last vast.
Overigens is de spoel vooral effectief voor de hogere frekwenties, namelijk diegene die opgewekt wordt door de steile flanken van het PWM signaal.
Door deze flanken minder steil te maken (bvb. 2 tot 5 microsec. stijgtijd van 0 naar 100%) zal het nadelig effect ook al heel wat minder meetbaar zijn. Nadeel van deze oplossing is dat de decoder warmer wordt.
Heel wat moeilijker om te onderdrukken zijn de storingen die opgewekt worden door de grondfrekwentie van een PWM sturing. Deze situeert zich tussen de 1 en 10KHz (afhankelijk van de decoder). Voor deze frekwentie zou je vrij grote spoelen en/of condensatoren moeten toepassen wat kan leiden tot plaatsgebrek (of te hoge kosten). Een eenvoudige software oplossing bestaat erin om te kiezen voor een variabele PWM frekwentie. In plaats van 10 Khz vast wordt de PWM frekwentie random gevariëerd tussen 5 en 15Khz. Kort samengevat kan je stellen dat het stoorvermogen dat anders terecht komt op één vaste frekwentie nu verspreid wordt over een band van 10Khz. Hierdoor kun je effectief een piek onderdrukken die anders net boven de toegelaten limiet komt.

mvg,

Patrick Smout
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26633
    • Pagina van klaas
Re:electronica in marklin MAK acts.
« Reactie #53 Gepost op: 31 October 2009, 09:57:19 »
Als de spoel in de voedingsaansluiting zit tussen de sleper en een decoder hoef je volgens mij deze spoel niet meer te monteren nadat de loc omgebouwd is van digitaal naar analoog bedrijf.
Ik heb nergens gezien dat de loc is omgebouwd van digitaal naar analoog.
Daarbij komt dat analoge Märklin locs, in ieder geval in het tijdperk van de mechanische omschakelaar, altijd een smoorspoel hadden in de sleperdraad. (uitgevoerd als z.g. varkensneusje)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
Re:electronica in marklin MAK acts.
« Reactie #54 Gepost op: 31 October 2009, 10:57:33 »
Ik heb nergens gezien dat de loc is omgebouwd van digitaal naar analoog.
Ik ook niet - ik wil enkel ook maar aangeven dat er wezenlijke verschillen zijn in het toepassen van een spoel. Het is niet omdat er één zit bij digitaal dat deze er ook moet of mag zitten bij analoog en omgekeerd. Het wel of niet aanwezig zijn van een spoel in de voedingslijnen van de decoder zal bij digitaal bedrijf geen invloed hebben op het rijgedrag (of ik moet me sterk vergissen). Een spoel (en/of condensator) in de motorlijnen zal wel een wezenlijk verschil kunnen betekenen. De TV/Radio storingen bij een analoge loc ontspruiten uit een heel andere bron maar de oplossing hiervoor kan (maar hoeft niet) gelijkaardig zijn aan digitaal. Kan best zijn dat een component helemaal niet in de weg zit maar ook hoegenaamd niets bijdraagt aan het ontstoren of wat dan ook.
Zoals hierboven aangegeven kan conducted emission met verschillende middelen aangepakt worden. Via hardware is een extra kost en betekent dus dat je decoder strikt genomen niet zonder spoel gebruikt mag worden (CE wetgeving). Via software kan ook, spoel wel of niet maakt verder dan niet veel verschil meer uit maar je microcontroller in de decoder moet wel at random de PWM frekwentie van de motoraansturing kunnen instellen.
Dat is het leuke aan electronica - er zijn n-tig paden om tot een goed resultaat te komen ( en nog veel meer om tot een slecht resultaat te komen).

Verder kan ik me alleen maar aansluiten bij wat al gezegd is - volg de handleiding van de decoder.
Wat achtergrondinformatie is echter altijd wel leuk (vind ik tenminste toch) maar om exact te bepalen of een onderdeel wel/niet nodig is kan in de meeste gevallen niet zonder gespecialiseerde meetapparatuur en uiteraard de nodige kennis ter zake. Hierdoor is deze materie meteen buiten bereik van de gemiddelde hobbyist  ;)

mvg,

Patrick Smout
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re:electronica in marklin MAK acts.
« Reactie #55 Gepost op: 01 November 2009, 13:13:14 »
Als je dat nu nog niet duidelijk is Eric  ??? ???, dan geef ik t op!
Nogmals je doet je naam wel eer aan.
En lezen is ook een kunst.
Ik schrijf toch niet dat ik het niet snap.
Ik stel de vraag in het algemeen.
Dus waarom plaats/plaatste  je niet gewoon een foto om te laten zien hoe het zit/zat en waarom er geen plaats is. Zodat iedereen hetzelfde beeld van de lok heeft en we niet moeten gokken hoe het er uit zou kunnen zien. Dat heeft niets met snappen te maken maar met voldoende informatie geven zodat je een antwoord kan krijgen waar je wat aan hebt.
En dat is een tip in het algemeen.

We hebbeen hier echt niet allemaal een kristallen bol. 8)

Gr.
Eric
Gr.
Eric

MopperSmurfje

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
Re:electronica in marklin MAK acts.
« Reactie #56 Gepost op: 04 November 2009, 10:28:09 »
Keuteman geeft als antwoord op mijn vraag:

De spoel is een ontstoorspoel die voorkomt dat er verkeerde impulsen vanuit de motor in de decoder komen.
Het onderdeel kan beter niet verwijderd worden want dan vervalt in elk geval elke aanspraak op garantie.


henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22496
Re:electronica in marklin MAK acts.
« Reactie #57 Gepost op: 04 November 2009, 10:42:31 »
Ik heb het draadje even doorgenomen en zag zo gauw één stukje informatie niet. Je hebt de spoel al weggehaald, maar heb je nu ook een probleem met de loc? Zo niet, waar maak je je dan druk over?  ;D

Dat garantiegeleuter van Keuterman cs kennen we nu wel.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

MopperSmurfje

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
Re:electronica in marklin MAK acts.
« Reactie #58 Gepost op: 04 November 2009, 10:45:12 »
De loc functioneert gewoon naar behoren tot nu toe.

Verder was ik geinteresseerd in de functie van het onderdeel en de noodzakelijkheid. Dat moge duidelijk zijn!

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26633
    • Pagina van klaas
Re:electronica in marklin MAK acts.
« Reactie #59 Gepost op: 04 November 2009, 10:52:03 »
Het antwoord van Keuterman klopt niet. Zij bedoelen de smoorspoel(en) die bij Märklin vaak tussen decoder en motor zitt(ten).
Jij zegt zelf dat die smoorspoel in de draad van de sleper zit. Heb je dat in je mail naar Keuterman ook duidelijk aangegeven?
En zit hij ook werkelijk in de sleperdraad? Ik ben daar nog niet zo zeker van omdat dat bij digitale locs ongebruikelijk is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.