Kniesoor zal eens vragen waarom de SHM 16 de kleur heeft die die heeft. Zal wel "ergens" op gebaseerd zijn en d'r lopen daar nog al wat mannen rond die de lage nummer nog hebben gekend
gelijkenissen met de Prince van de Ffestiniog!
jullie kijken maar op een Philo hoe dat bruin staat. Die pot thinner gaat nog wat overuren maken deze maand.Gewoon een lading fabrieksgebouwde Philo C11 jes dopen tot ze weer messing zien.
Ik heb de zaak voorgelegd aan Remmo Statius Muller, sinds het overlijden van Prof. De Pater, onze grootste stoomloc deskundige.Hij kent de geruchten dat er een (1) rode HSM 700 zou zijn geweest en hij weet ook dat Sharp Stewart een HSM loc op een expositie in Manchester heeft getoond. Bij dergelijke gelegenheden werden locs wel eens mooier geschilderd dan "normaal". Dit zou dus de rode loc kunnen zijn geweest.Hard bewijs voor het bestaan van een rode HSM 700 heeft hij echter nooit gevonden. Ook in de nieuwe druk van "de Waldorp" die hij samen met Guus Veenendaal voorbereidt, zal er waarschijnlijk geen antwoord op de vraag gegeven worden.Wel is het zeer onwaarschijnlijk dat de nummers 725 en 726 juist zijn. Dit waren namelijk de (eerste) Werkspoor machines! Sharp Stewart bouwde de HSM 701-724, Werkspoor de rest.Het blijft erg onbevredigend dat niemand kennelijk de primaire bron van deze nummers kent. Als ik het goed begrijp stamt alles van een artikel in RM ooit. Wellicht dat de auteur daarvan iets meer kan vertellen over zijn bron.Dirk
Verder heb ik antwoord van Philip Friskorn van Philotrain gekregen. Philotrain heeft zich destijds gebaseerd op informatie o.a. verkregen van de heren van Wijck Jurriaanse en Waldorp en erfenissen van o.a. Karskens. Verder gaf hij nog de volgende informatie:de wijnrode 725 en 726 waren destijds in Rotterdam Maas gestationeerd.het onderstel van de loc's was hetzelfde gekleurd als bij de 'gewoon groene' HSM-loc's.de 725 en 726 deden dienst op de lijn R'dam Maas-Utrecht.tot wanneer de loc's wijnrood zijn gebleven, weet niemand (ook vWJ en Waldorp konden dat niet aangeven).Groetjes,Hans.